Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Evee:

@Lienappelsien Die clusia doet het bij mij goed voor het zonnige raam op het zuiden. De varen heb I ook hoewel die van jou voller is 🤣

Ik heb er een pannenkoekplant bij sinds vandaag!

Leuk! Ik las dat het een vrij makkelijke plant is en dat hij wel van licht houdt, maar liever niet voor een zonnig raam staat. Maar die van jou doet het dus wel goed voor een raam op het zuiden!

Pannenkoekplanten zijn ook leuk. Welke soort heb je?

Link naar reactie

Oeh dit inspireert me om een blauwvaren aan mijn lijstje voor op de slaapkamer toe te voegen! Stond er vorig jaar nog mee in handen toen hij in de aanbieding was bij een supermarkt, maar had geen idee waar ik 'm neer kon zetten en dan mag ik planten niet kopen van mezelf 😂 

• Haha 1
Link naar reactie
24 minuten geleden zei Lienappelsien:

Pannenkoekplanten zijn ook leuk. Welke soort heb je?

Een pilea peperomioides. Zag hem bij een bloemenzaakje vlak bij mijn ouders huis, waar ik vlak bij geparkeerd had. Ik heb ook nog met een enorme paradijsvogel plant in mijn handen gestaan, ik dacht dat die het zonnige raam op het zuiden misschien wel fijn zou vinden, maar die heb ik niet gekocht. 🤣

Link naar reactie
2 minuten geleden zei Pablo&Lola:

@Mira11 Had je nog meer stekjes besteld?

Ja nog een paar. De Peperomia Red Margin. En nog de Tradescantia Tricolor. Daar had ik al 1 stekje van maar dat duurt eeuwen voordat het een vol plantje is. Die had ik niet daar vandaan. 

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie

Ik heb dus geen groene vingers, en mijn planten krijgen eens in de twee weken water. Ik zou er nog wel een plantje bij willen hebben, maar die moet daar dus wel tegen kunnen. Ik heb al de agave shaka zulu gevonden, daar is niks mis mee maar ik vind hem ook niet per se heel leuk. Heeft iemand nog een suggestie?

Link naar reactie

Ik heb mijn graslelie al vanaf mijn studentenkamer, die heeft ook best wat te verduren gehad in die warme kamer waar soms het hele weekend de gordijnen dicht waren. Maar hij leeft nog steeds, en heeft al super veel babies gehad die ik aan andere studenten kon uitdelen. Als hij het een beetje goed doet kun je ook wat stekjes planten als backup 😉

Link naar reactie
2 hours ago zei Evee:

Een pilea peperomioides. Zag hem bij een bloemenzaakje vlak bij mijn ouders huis, waar ik vlak bij geparkeerd had. Ik heb ook nog met een enorme paradijsvogel plant in mijn handen gestaan, ik dacht dat die het zonnige raam op het zuiden misschien wel fijn zou vinden, maar die heb ik niet gekocht. 🤣

Jaaa strelitzia’s zijn supergaaf! Maar het zijn volgens mij niet de makkelijkste planten, dus ik waag me er nog eventjes niet aan....

9 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik heb dus geen groene vingers, en mijn planten krijgen eens in de twee weken water. Ik zou er nog wel een plantje bij willen hebben, maar die moet daar dus wel tegen kunnen. Ik heb al de agave shaka zulu gevonden, daar is niks mis mee maar ik vind hem ook niet per se heel leuk. Heeft iemand nog een suggestie?

Een sansevieria? 🙈 Ongeveer de enige manier om ze te verpesten is door ze te veel/vaak water te geven. Of een haworthia? Die lijkt wel een beetje op die agave, maar misschien vind je deze leuker.

Graslelies en lepelplanten (die zijn er ook in het klein) zijn ook heel makkelijk en die geven ook heel duidelijk aan wanneer ze dorst hebben. Met een scheut water zie je die dan bijna ter plekke opknappen. 2 weken is misschien wel iets lang al redden ze het denk ik wel.

Of een ZZ-plant die Dollie pas voorstelde?

Link naar reactie

Strelitzia's zijn hartstikke makkelijk! Of ik heb beginnersgeluk, kan ook. Mijne heb ik vorig jaar gekocht en ik heb geen idee wat dat ding nodig heeft (ja, licht en veel water) maar hij groeit als kool! Ik heb wel zo eentje die ngeen bloemen krijgt de eerste jaren, ik geloof dat zo eentje een nicolai heet.

Lepelplanten zijn idd ook makkelijk en ook luchtzuiverend trouwens. Ik vind ze wel geinig. 

Link naar reactie
29 minuten geleden zei Marjoleink:

Een Aloë Vera? Of heb je die al? Ik heb ook een of ander boompje waarvan ik de naam niet weet. Die wil echt weinig water. Ik had rouwvliegjes waarvoor ik aaltjes had gekocht en de grond moet dan nat blijven, nu heeft 'ie het niet meer naar zijn zin. Die kan dus wel even zonder water. 

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)
23 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Strelitzia's zijn hartstikke makkelijk! Of ik heb beginnersgeluk, kan ook. Mijne heb ik vorig jaar gekocht en ik heb geen idee wat dat ding nodig heeft (ja, licht en veel water) maar hij groeit als kool! Ik heb wel zo eentje die ngeen bloemen krijgt de eerste jaren, ik geloof dat zo eentje een nicolai heet.

Lepelplanten zijn idd ook makkelijk en ook luchtzuiverend trouwens. Ik vind ze wel geinig. 

O ja? Ze moeten in ieder geval veel water, maar nu ik daarvoor een app gebruik vergeet ik dat niet. Hmmmmm zijn er nog meer mensen die het geen moeilijke plant vinden? Het is ook een wat duurdere plant, dus de kans op overleven moet wel redelijk zijn voor ik hem koop. Hij moet echt voor het raam las ik. Past zo’n wat bredere plant wel goed op een vensterbank? Dat zie je niet als je online bestelt.

Je zal dan inderdaad de Nicolai hebben.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie

Ze moeten idd wel behoorlijk wat water. Mijne staan ietsje van het raam af, een meter ofzo. Het is wel een joekel die dus niet op de vensterbank past. En ze zijn inderdaad behoorlijk prijzig. Soms verkopen ze een kleintje, die kosten niet zo veel en die groeit ook hartstikke snel. Je zou ook een stekje kunnen kopen, je zou ze moeten kunnen stekken door te scheuren maar dat heb ik nooit gedaan. Ik zou eens een poging kunnen doen voor de liefhebbers ;).

Link naar reactie
7 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ze moeten idd wel behoorlijk wat water. Mijne staan ietsje van het raam af, een meter ofzo. Het is wel een joekel die dus niet op de vensterbank past. En ze zijn inderdaad behoorlijk prijzig. Soms verkopen ze een kleintje, die kosten niet zo veel en die groeit ook hartstikke snel. Je zou ook een stekje kunnen kopen, je zou ze moeten kunnen stekken door te scheuren maar dat heb ik nooit gedaan. Ik zou eens een poging kunnen doen voor de liefhebbers ;).

Die grotere zijn inderdaad heel duur, maar een kleine zou dan misschien wel kunnen.

2 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik en stekjes planten 🤣

De graslelies die ik had werden op een gegeven moment heel groot en toen hingen zelfs stekjes (of hoe je dat dan noemt) buiten de pot aan de plant. Je plukt ze er af, zet ze in een potje en je hebt nieuwe plantjes 😄 

Link naar reactie

Ik heb een paar miniplantjes uit mijn Plantje-box die ik niet echt super mega fantastisch vind, maarrrr ik bedenk me net dat ze prima in een terrarium kunnen, dus ik denk dat ik dat even ga doen morgen, want dat vind ik wel cool. Zijn er meer mensen hier met een diy terrarium?

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)
10 hours ago zei Marjoleink:

Wat voor type plant vind je mooi en wat voor plek (qua licht) zit je aan te denken? Een ZZ plant die Lienappelsien al noemt is een goede optie, die redt het met één keer in de twee weken water makkelijk. Dit is ook een flexibele plant, eigenlijk kan ie alles behalve direct licht wel hebben. Als hij erg donker staat is eens per twee weken water waarschijnlijk wel veel. Hij hoeft ook maar weinig water, daar moet je wel op letten.

De aglaonema is ook erg geschikt, die krijgt bij mij ook ongeveer één keer per twee weken water. Ik heb bij mijn aglaonema stripes helaas wel rot in de stam gekregen, daar zijn ze gevoelig voor. Ook voor deze plant geldt dat je niet alleen niet te vaak maar ook zeker niet teveel water moet geven. Is qua uiterlijk weer een heel ander type plant. Deze wil graag een (half)schaduwplekje. 

Sansevieria's zijn ook een hele goede optie, deze zijn ook vrij flexibel qua locatie hoewel ze het beste gedijen op een lichte plek. Direct licht is geen probleem. Ik geef de sansevieria's die veel licht krijgen wel redelijk veel water per keer, maar ik heb ook eentje die op een hele donkere plek staat en die krijgt sporadisch een klein beetje.  

Een Chinees lantaarnplantje is denk ik ook nog een leuke optie, die van mij krijgt eens per tien dagen water ongeveer maar denk dat iets meer tijd er tussen ook wel moet kunnen. In principe is dit een plant die graag veel zonlicht krijgt, maar ik denk wel dat als je 'm echt voor het raam hangt één keer per twee weken water niet genoeg is. Mijne staat zo'n vijf-zes meter van een raam op het oosten, wat op papier geen aanrader is maar in de praktijk heel goed gaat.

Mijn aloës krijgen ook hooguit één keer in de twee weken water en ik sla ze eerlijk gezegd dan zeker in de winter ook nog wel eens over. Je hebt de standaard aloë vera maar ook leuke andere soorten, ik heb nog een aloë aristata bijvoorbeeld. 

9 hours ago zei Lienappelsien:

O ja? Ze moeten in ieder geval veel water, maar nu ik daarvoor een app gebruik vergeet ik dat niet. Hmmmmm zijn er nog meer mensen die het geen moeilijke plant vinden? Het is ook een wat duurdere plant, dus de kans op overleven moet wel redelijk zijn voor ik hem koop. Hij moet echt voor het raam las ik. Past zo’n wat bredere plant wel goed op een vensterbank? Dat zie je niet als je online bestelt.

Je zal dan inderdaad de Nicolai hebben.

Ik wilde graag een kleine omdat ik dit zo'n gave plant vind, maar op het moment niet echt een grote plant vlakbij het raam kwijt kan als die niet op de vensterbank kan staan. Ik heb eentje voor mijn verjaardag gekregen in februari, tot nu toe groeit ie nog niet erg hard maar hij moet ook verpot worden (ga ik zo gelijk maar even doen 😅). Het is wel een zuiplap maar ik vind hem totaal niet moeilijk. Ik heb ook een nicolai inderdaad.

ACtC-3edXKCrcmksi5xdrSOx2IkRG-RvQ_DVM7xTMkJuaatf43haCv-zTKB_m2sYB7RLzNFP53HEM96rGDi9QSVgE0dSckJQlthvqjifTq4QoQKKVCS_mrmPx3pp_CGKhUs__0YJgtMyabIFZ7nkVnKD0Vr_=w611-h915-no?authuser=0

(Zal moeten verhuizen als deze uiteindelijk wel groot wordt en niet meer op de vensterbank kan staan)

aangepast door Dollie
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
7 hours ago zei Pablo&Lola:

Ik heb een paar miniplantjes uit mijn Plantje-box die ik niet echt super mega fantastisch vind, maarrrr ik bedenk me net dat ze prima in een terrarium kunnen, dus ik denk dat ik dat even ga doen morgen, want dat vind ik wel cool. Zijn er meer mensen hier met een diy terrarium?

Poging gedaan. Pot was te klein. Paste geen fatsoenlijk plantje in. 😄

• Haha 1
Link naar reactie
  • Evee wijzigde de titel naar Het kamerplanten topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .