Ga naar inhoud

Het kamerplanten topic

Evee

Aanbevolen berichten

Oké, het begint dus met niveau Marjolein en het eindigt tot nu toe met niveau Dollie (wie gaat over de 80 heen?) 😁

Ik bedacht gisteravond een fantastisch idee voor de plank op mijn slaapkamer dus nu kan ik niet wachten om het uit te voeren. Aangezien er een aantal wat zeldzamere planten bij zitten toch maar voor volgend jaar bewaren en alvast af en toe wat stekken/kleine plantjes proberen te bemachtigen 😁

ACtC-3dQdEunT7NxOkczumbEC7X-yBYi24XW5vv_YrkyC0E5V-Ld1w2oMsEp8ElR2X4Z3-pVx4yydGgHU854YdkXJWpmNZbuF9ftm6Yr3xmsBg22Aa6yxDDwBDCZk7Cyh3OJF260i2zK4_T3XUKntuQFavBN=w838-h760-no?authuser=0

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie

Prachtige planten! Wat voor soort is de midden onder en de links onder? (Die beide helemaal groen zijn).

Iedereen probeert niet boven de planten van jou uit te komen. Dan kan je altijd nog denken: het kan erger. 😄

Ik zoek ook altijd wel koopjes en stekjes. De gewone (vooral grote) planten zijn best duur. Tenminste als je er zo veel wilt. 🙂

Link naar reactie
13 minuten geleden zei Mira11:

Prachtige planten! Wat voor soort is de midden onder en de links onder? (Die beide helemaal groen zijn).

Iedereen probeert niet boven de planten van jou uit te komen. Dan kan je altijd nog denken: het kan erger. 😄

Ik zoek ook altijd wel koopjes en stekjes. De gewone (vooral grote) planten zijn best duur. Tenminste als je er zo veel wilt. 🙂

Ik weet niet zeker welke je bedoelt maar links midden is een ceropegia woodii silver glory (die ik laatst voor een hele prima prijs bij de intratuin zag maar toen mocht ik niks meer kopen en nu heb ik spijt want hij is in juni vast nergens meer te vinden 😂) en midden is een Philodendron Silver sword. Links onder is een scindapsus moonlight.

Het ligt er bij mij een beetje aan, ik heb niet het geduld om alles vanuit stekjes op te kweken en sommige planten wil ik gewoon graag een grote(re) versie van, maar in heel veel gevallen heb ik ook juist zoiets van het groeit vanzelf wel. Mijn moeder is ook zo'n plantenfanaat (die heeft er ongeveer wel net zoveel als ik, alleen verdeeld over twee huizen 😛) en die wil graag groot, groter, groootst maar ja je moet het ook kwijt kunnen. In dit geval verwacht ik van de middelste en rechter boven een middel formaat plant te kopen, de middelste rij kleintjes en de onderste een stekje.

aangepast door Dollie
Link naar reactie

Wat een leuk topic dit. Ik volg het steeds en je wordt er inderdaad steeds enthousiaster van.
Ik ben zelf een groot liefhebber van de Calathea. Ons voorste raam is op het noorden en daar werden veel planten niet blij van. Maar sinds ik de Calathea heb ontdekt ziet het er prachtig uit. Wij vinden deze 'bewegende' planten erg mooi en dat bewegen van de bladeren ook erg leuk. Ik heb verschillende soorten o.a. Fufibara Wavestar en Ornata geloof ik. Van 3 anderen weet ik niet welke Calathea het is. Ze zijn allemaal verschillend. Ons achterste raam is op het zuiden. Dat overleven veel planten ook niet, dus daar staan vooral planten met dik blad. Ik zal een opzoeken hoe die heten...

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
1 minuut geleden zei Bammyflurry:

Wat een leuk topic dit. Ik volg het steeds en je wordt er inderdaad steeds enthousiaster van.
Ik ben zelf een groot liefhebber van de Calathea. Ons voorste raam is op het noorden en daar werden veel planten niet blij van. Maar sinds ik de Calathea heb ontdekt ziet het er prachtig uit. Wij vinden deze 'bewegende' planten erg mooi en dat bewegen van de bladeren ook erg leuk. Ik heb verschillende soorten o.a. Fufibara Wavestar en Ornata geloof ik. Van 3 anderen weet ik niet welke Calathea het is. Ze zijn allemaal verschillend. Ons achterste raam is op het zuiden. Dat overleven veel planten ook niet, dus daar staan vooral planten met dik blad. Ik zal een opzoeken hoe die heten...

Calathea's zijn prachtig! Ik vind Maranta's ook erg mooi. 

Op het zuiden staan hier de waaierpalm, bromelia, bananenplant, yucca en graslelie. Doen het tot nu toe allemaal goed in de volle zon. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
15 minuten geleden zei Dollie:

Ik weet niet zeker welke je bedoelt maar links midden is een ceropegia woodii silver glory (die ik laatst voor een hele prima prijs bij de intratuin zag maar toen mocht ik niks meer kopen en nu heb ik spijt want hij is in juni vast nergens meer te vinden 😂) en midden is een Philodendron Silver sword. Links onder is een scindapsus moonlight.

Het ligt er bij mij een beetje aan, ik heb niet het geduld om alles vanuit stekjes op te kweken en sommige planten wil ik gewoon graag een grote(re) versie van, maar in heel veel gevallen heb ik ook juist zoiets van het groeit vanzelf wel. Mijn moeder is ook zo'n plantenfanaat (die heeft er ongeveer wel net zoveel als ik, alleen verdeeld over twee huizen 😛) en die wil graag groot, groter, groootst maar ja je moet het ook kwijt kunnen. In dit geval verwacht ik van de middelste en rechter boven een middel formaat plant te kopen, de middelste rij kleintjes en de onderste een stekje.

Die planten vind ik zo mooi maar ze zijn helemaal niet veilig. 🙁

Link naar reactie
13 minuten geleden zei Mira11:

Die planten vind ik zo mooi maar ze zijn helemaal niet veilig. 🙁

Dat is jammer! Gelukkig is het voor mij niet zo'n punt, want het beperkt wel heel erg ja. Heb je helemaal geen ruimte in huis waar je dieren niet komen?

Eigen potgrond mixen heb ik me nog niet aan gewaagd, ik wil alleen wel eens gaan kijken naar potgrond zonder turf ivm de milieu impact. Je zou wat perliet er doorheen kunnen mengen om het luchtiger te maken. Ik loop zelf nog niet echt tegen problemen aan daarmee tot dusver.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
1 minuut geleden zei Dollie:

Dat is jammer! Gelukkig is het voor mij niet zo'n punt, want het beperkt wel heel erg ja. Heb je helemaal geen ruimte in huis waar je dieren niet komen?

Nee eigenlijk niet. Ze hebben het hele huis overgenomen. 😆 

Ik woon klein en gelijkvloers dus dat gebeurd dan al gauw.

Ik heb op mijn slaapkamer de lithops hangen zodat ze er niet bij kunnen er daar vallen ook geen blaadjes naar beneden. Daar mogen ze ook maar af en toe komen. 

Moos presteert het zelfs om op de raarste plekken bij mijn planten te komen. Die springt echt overal op. Ben al aan het schuiven geweest. 

Link naar reactie
2 hours ago zei Pablo&Lola:

Zijn er mensen hier die hun eigen potgrond maken/mengen (oa voor tropische planten)? Zo ja, wat gooien jullie allemaal in de mix? Ik vind dat alleen gewone potgrond echt veel te lang nat blijft.

Ik meng er speelzand doorheen. 2/3 potgrond 1/3 speelzand. En ik geef niet te veel water. De meeste mensen geven te veel. Krijg je ook sneller last van sommige beestjes en schimmel. 

Link naar reactie
3 hours ago zei Dollie:

Eigen potgrond mixen heb ik me nog niet aan gewaagd, ik wil alleen wel eens gaan kijken naar potgrond zonder turf ivm de milieu impact.

Kokospotgrond heb ik. Volgens mij is dat een duurzamer alternatief zonder turf. Ik heb er nu inderdaad wat perliet doorheen gegooid. 

50 minuten geleden zei Mira11:

Ik meng er speelzand doorheen. 2/3 potgrond 1/3 speelzand. En ik geef niet te veel water. De meeste mensen geven te veel. Krijg je ook sneller last van sommige beestjes en schimmel. 

Oja, (speel)zand is ook een goeie. 👍🏻

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
3 hours ago zei Pablo&Lola:

Zijn er mensen hier die hun eigen potgrond maken/mengen (oa voor tropische planten)? Zo ja, wat gooien jullie allemaal in de mix? Ik vind dat alleen gewone potgrond echt veel te lang nat blijft.

Ik gebruik 50 à 60% potgrond voor die specifieke plantensoort (bv. kamerplanten, cactus, ... ) en 40 à 50% lava. Vind dit een aangename structuur hebben, lekker kruimelig en luchtig. 

Link naar reactie
13 minuten geleden zei mystique:

Trouwens, dat planten tellen ... is dat gewoon het aantal bloempotjes? Of elke individuele plant? Want de meeste van mijn planten staan met meerdere bij elkaar. Ik heb alvast 30 bloempotten, waarvan de meeste in de slaapkamer. 

Ik heb per individuele plant geteld. Ze staan bij mij ook niet bij elkaar. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
4 minuten geleden zei Mira11:

Ik heb per individuele plant geteld. Ze staan bij mij ook niet bij elkaar. 

Ik heb vroeger individuele planten gehad, tot het er te veel werden en ze toch écht moesten gaan samenhokken. 🤭 Nu zijn de meeste van m'n planten graslelies en sanseveria's, dus daarbij is een mooi gevulde pot veel mooier dan een eenzaat, vind ik. Daarnaast nog Aloë Vera's en cactussen. Denk dat ik zo'n 130 individuele planten heb. 😁 

• Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .