Ga naar inhoud

Konijnen maken een rotzooi van hun verblijf


Pleunjanssen

Aanbevolen berichten

Hey even een vraagje heb twee hele lieve konijnen Saar (hangoorkonijn) en Siem (teddy). Allen hebben ze de laatste weken een nieuw iets. Dat is steeds het water bakje omgooien. Dat is nog niet het ergste punt maar ze zitten ook steeds te graven. Elke dag kan ik het hok schoon maken omdat allen nat is door het om gevallen water bakje + alles ligt door elkaar van het graven wat kan ik doen? Ze rennen ook nog ik hun ren en daar zit een zandbak in dus zouden ook daar in kunnen graven.

 

Weten jullie wat het kan zijn? Hebben ze misschien honger of verveling ( kan haast niet maar je weet meer nooit).

 

hopelijk weten jullie iets wat ik kan doen en kunnen jullie mij hier mee helpen vind het zonde op alles steeds weg te gooien.

 

groetjes Pleun 

aangepast door Pleunjanssen
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger ook een konijn die dat bleef doen, toen heb ik maar een hele zware drinkbak neergezet 😉

Dat graven kan ook bij lentegedrag horen. Kun je weinig aan doen behalve afleiding bieden en graafmogelijkheid wat je al doet.

In dit artikel staan ook wat tips.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel de tijd van het jaar voor graaf gedrag, ik merk het ook bij mijn konijnen. Het is heel natuurlijk gedrag voor ze, zeker deze tijd van het jaar. 

 

De waterbak zou ik buiten bereik van zand en grond zetten. 

 

Hoe groot is het verblijf? Hebben ze speeltjes om te slopen en mee te gooien? Heb je een graafbak waar ze de energie zonder problemen in kwijt kunnen?

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoort bij de tijd van het jaar. Daar kun je helaas weinig aan doen. 

 

Leg sloopspeelgoed, een tunnel, een cat cube (😁), enz. in de ren.

 

Zet een zware drinkbak neer. Daarnaast zou ik het ook aanraden om naast de drinkbak ook een flesje water in de ren te zetten/hangen. Als ze dan toch zo graag met hun drinkbak gooien hebben ze in ieder geval water. Ook al drinken ze liever uit een bakje (de meeste konijnen toch).

 

En wat betreft dat je elke dag het konijnenverblijf moet schoonmaken; dat hoort nou eenmaal bij konijnenbaasje zijn. 😉

 

Als je niet steeds alles weg wilt doen kun je misschien een deel van de bodembedekking recycleren. Je maakt het hok schoon. Het natte en vuile stuk doe je weg maar het propere stuk leg je opnieuw in het hok? Met aanvulling van verse bodembedekking uiteraard.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Charlie doet dit ook soms 

heb een drinkbeker gezet omdat ik merkte dat hij de waterfles die je aan hun ren hangt dat hij die probeerde los te trekken hij zat echt te knagen en te trekken aan die fles 

had de indruk dat het water niet vlug genoeg kwam voor hem 

met de drinkbeker is het beter hij drinkt meer maar ja soms moet hij er aan geloven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Fietje1979:

Charlie doet dit ook soms 

heb een drinkbeker gezet omdat ik merkte dat hij de waterfles die je aan hun ren hangt dat hij die probeerde los te trekken hij zat echt te knagen en te trekken aan die fles 

had de indruk dat het water niet vlug genoeg kwam voor hem 

met de drinkbeker is het beter hij drinkt meer maar ja soms moet hij er aan geloven

Drinkbak wil ik zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .