Ga naar inhoud

Hoe koppel ik mijn konijn in de vrije tuin?

Aanbevolen berichten

Hallo! Mijn konijnen, Ruud en Romy, zijn al vijf jaar bij elkaar (na een pittige speeddate en koppelingsperiode heel gelukkig samen), en lopen volledig los in onze tuin. We hebben een redelijk grote tuin die goed is afgezet, en veilige plekken heeft voor ze. Romy is nu weg, en Ruud is zielig en alleen. We willen hem graag weer aan een nieuwe vriendin helpen. Maar wat is de manier om te koppelen in de vrije tuin? Het is dus Ruuds territorium, en binnen koppelen is geen optie, want veel te warm. Heb mijn oog laten vallen op een vrouwtje via Marktplaats. Maar hoe moet ik handelen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoord. Alvast bedankt voor het meedenken! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou aanraden om naar een konijnenopvang te gaan, in plaats van via marktplaats een willekeurig konijn te kopen.

Konijnen zijn namelijk behoorlijk kieskeurig met wie ze willen samen leven. Daarbij hebben marktplaatskonijnen vaak verborgen gebreken, dat is namelijk ontzettend vaak de reden dat mensen de knoop doorhakken om een verwaarloosd konijntje te verkopen. Daardoor is de kans groot dat je voor dierenartskosten voor je nieuwe konijn komt te staan. En dat je de koppeling moet uitstellen om medische redenen. Dan moet je dus een 2e verblijf hebben.

En niet alleen dat, de kans is ook heel erg groot dat het geen match is. En dan zit je met een konijn, waar je mogelijk al geld in hebt moeten steken. Wat waarschijnlijk niet terug kan. Wat je dan bij een opvang moet afstaan.

Daarbij is je "geen neutrale ruimte om te koppelen-probleem" via een konijnenopvang ook op te lossen: de meeste opvangen koppelen namelijk met een soort koppel-vakantie. Jouw konijn logeert een aantal dagen bij de opvang. In die tijd kijken ze met welke partner er een goede klik is. En de eerste fase, de fase op neutraal terrein dus, wordt dan al voor je gedaan in de opvang. Je haalt dus al een koppeltje op, dat nog niet volledig gekoppeld is, maar de lastigste eerste fase zijn ze al wel door.

In die tijd kun je de tuin zo neutraal als mogelijk is maken. Ik zal zo even het artikel linken voor je.

• Mee eens! 7
Link naar bericht
Delen op andere sites

Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Schoonmaaktips voor het konijnenhok (ook tips over neutraal maken van verblijven)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok

Konijnenopvang en asiel lijst
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

En deze wil ik ook nog even linken, over konijnen in je tuin houden:

Tips voor een konijnvriendelijke tuin
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal mee eens, het is ideaal dat een opvang het koppelen voor je doet. Zowel dat je geen neutrale ruimte nodig hebt, als het risico dat het toch niet klikt tussen de konijnen en je dan met dat 2e konijn zit. In een opvang kun je je voorkeur voor een konijn uitspreken, dan beginnen ze daarmee te koppelen en dan verder met je 2e voorkeurskonijntje. Dan heb je ook de garantie dat je een goed koppel terug krijgt en het thuis ook goed blijft gaan. Je mag ze altijd bellen voor advies en tips, dat is echt heel fijn. Afgezien dat je iets goeds voor de konijnen doet, vond ik het zelf ook heel erg prettig.

Ik zou hem dan ook echt op koppelvakantie laten gaan (en niet op een speeddate of dagkoppeling), zodat ze al een wat stabieler koppel zijn als ze bij jou in de tuin komen. 

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

En of al de bovengenoemde voordelen nog niet genoeg zijn: het aanstaande vriendinnetje is nagekeken door een konijnenkundig DA, gevaccineerd en bij sommige opvangen ook nog gecastreerd, zodat ze minder hormonale schommelingen heeft en het belangrijkste is dat ze dan niet op latere leeftijd baarmoederkanker kan krijgen. 

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben altijd pro opvang geweest, maar na mijn laatste ervaring met de koppeling van mijn ram nog meer als dat al kon. Hij heeft meer dan tien dames afgewezen. Bleek heel moeilijk te koppelen, terwijl ik daar met mijn vorige voedster niks van gemerkt heb, omdat zij heel gemakkelijk was. Een willekeurig konijn van marktplaats is een enorm risico. Je kunt mazzel hebben met een gezond konijn dat ook nog klikt met je ram. Maar ik zou er niet aan beginnen, je zit er mooi mee als het allemaal niet verloopt zoals je graag ziet.

• Mee eens! 6
Link naar bericht
Delen op andere sites

Helemaal eens met bovenstaande reacties! Mijn voedster bleef ook alleen over en zij is maar liefst twee keer op koppelvakantie geweest omdat het de eerste keer niet eens lukte om haar te koppelen. Uiteindelijk is het bij haar na 10 (!) pogingen (ze heeft er dus 9 afgewezen) gelukt om haar te koppelen. Koppelen is niet makkelijk en wanneer de opvang dit voor je doet weet je zeker dat je terugkomt met een voedster die is nagekeken, gevaccineerd en in sommige gevallen zelfs gecastreerd. Dat jij in de tussentijd de tuin zo neutraal mogelijk kunt maken is een hele fijne bijkomstigheid.

• Mee eens! 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil wel even toevoegen dat de meeste konijntjes met een poging of 1-3 wel hun partner vinden, 10 pogingen komt voor, maar is niet heel gebruikelijk gelukkig. Maar de eerste gelijk de match, dat is wel echt geluk hebben. En dat maakt koppelen met willekeurige konijntjes zo lastig. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minuten geleden zei Evee:

Maar de eerste gelijk de match, dat is wel echt geluk hebben.

Vooral als je het karakter van het nieuwe konijntje niet weet. Bij mijn (vorige en huidige) konijnen is het met de eerste kandidaat altijd direct een match geweest, maar wel obv uitgebreide karakterbeschrijvingen en een beetje geluk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 hours ago zei Evee:

Ik wil wel even toevoegen dat de meeste konijntjes met een poging of 1-3 wel hun partner vinden, 10 pogingen komt voor, maar is niet heel gebruikelijk gelukkig. Maar de eerste gelijk de match, dat is wel echt geluk hebben. En dat maakt koppelen met willekeurige konijntjes zo lastig. 

Dank voor je toevoeging! Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om mensen af te schrikken om te gaan koppelen 😅, het was bedoeld om te onderstrepen dat koppelen met een willekeurig konijn meestal niet zo'n goed idee is omdat karakters van de konijnen echt bij elkaar moeten passen. Al kostte het 20 pogingen, ik zou altijd opnieuw laten koppelen. Sien is zo veranderd sinds ze niet meer alleen zit! Ze is blij, veel actiever en knuffelt ontzettend veel met haar nieuwe maatje. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mijn vorige koppels was het ook steeds de eerste poging die lukte, elke keer het konijn van mijn eerste keuze mee naar huis gekregen. Maar nu weet ik hoeveel geluk ik daarmee heb gehad 😅. Gijs maakte er maar een potje van 🙄.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .