Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

onlangs is onze jonge ram uitgebroken en bij onze dame terecht gekomen. De dame is nog niet zo lang bij ons en niet geholpen. De heer was bij het uitbreken bijna 4 maanden. Hij heeft volgende week dinsdag een afspraak staan om geholpen te worden. Deze heb ik direct na de uitbraak gemaakt. Hij is dan ongeveer 5 maanden.

We hoopte heel erg dat de ram te jong was tijdens zijn uitbraak maar helaas nu toch een nestje. Ik heb hier geen ervaring mee. Normaliter halen wij volwassen konijnen bij de opvang.

ik heb voorzichtig het haar van het nestje gehaald. Het was een vol nest en zo goed als ik kon telde ik er 7. Ik heb mijn handen door het stro gehaald en de buikjes gevoeld. Allen warm. Ik ze niet opgetild of het hooi erg opzij geduwd. Ik wilde niet te veel storen. Moet dit wel zodat je zeker kan tellen of kan dit ook op een ander moment?

uiteraard gegoogeld maar ik lees veel verschillende dingen. Nu vroeg ik me af of ik over 2 dagen de buikjes moet testen of ze vol zijn? En hoe doe ik dat dan? Til ik ze op? Ik vind dat wel een beetje spannend. Ze zien er zo kwetsbaar uit. Ik ben ook heel ongerust of ze het allen gaan redden. Het zijn er ook best veel denk ik.

ik hoor het heel graag.

alvast bedankt 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kunt ze het beste gewoon met rust laten. Een keer per dag even kijken of ze allemaal nog leven, en eventueel dode konijntjes uiteraard weghalen. Verder kun je er niet veel mee. Als ze mooie ronde buikjes hebben zorgt de moeder goed voor ze, doen ze dat niet dan is er als mens niet veel wat je kunt doen. Zorg dat moeder extra eten en drinken krijgt.

Ze blijven bij voorkeur tot 8 weken bij de moeder, zonder de vader erbij.

Leesvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

Link naar bericht
Delen op andere sites