Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

onlangs is onze jonge ram uitgebroken en bij onze dame terecht gekomen. De dame is nog niet zo lang bij ons en niet geholpen. De heer was bij het uitbreken bijna 4 maanden. Hij heeft volgende week dinsdag een afspraak staan om geholpen te worden. Deze heb ik direct na de uitbraak gemaakt. Hij is dan ongeveer 5 maanden.

We hoopte heel erg dat de ram te jong was tijdens zijn uitbraak maar helaas nu toch een nestje. Ik heb hier geen ervaring mee. Normaliter halen wij volwassen konijnen bij de opvang.

ik heb voorzichtig het haar van het nestje gehaald. Het was een vol nest en zo goed als ik kon telde ik er 7. Ik heb mijn handen door het stro gehaald en de buikjes gevoeld. Allen warm. Ik ze niet opgetild of het hooi erg opzij geduwd. Ik wilde niet te veel storen. Moet dit wel zodat je zeker kan tellen of kan dit ook op een ander moment?

uiteraard gegoogeld maar ik lees veel verschillende dingen. Nu vroeg ik me af of ik over 2 dagen de buikjes moet testen of ze vol zijn? En hoe doe ik dat dan? Til ik ze op? Ik vind dat wel een beetje spannend. Ze zien er zo kwetsbaar uit. Ik ben ook heel ongerust of ze het allen gaan redden. Het zijn er ook best veel denk ik.

ik hoor het heel graag.

alvast bedankt 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kunt ze het beste gewoon met rust laten. Een keer per dag even kijken of ze allemaal nog leven, en eventueel dode konijntjes uiteraard weghalen. Verder kun je er niet veel mee. Als ze mooie ronde buikjes hebben zorgt de moeder goed voor ze, doen ze dat niet dan is er als mens niet veel wat je kunt doen. Zorg dat moeder extra eten en drinken krijgt.

Ze blijven bij voorkeur tot 8 weken bij de moeder, zonder de vader erbij.

Leesvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou Ko, daar ben je klaar mee, als ze het allemaal overleven (niet om hard te zijn, maar het kan gewoon gebeuren dat ze het niet allemaal halen) dan zit je met 7 extra konijnen!

Je rammetje en voedster hebben elkaar dus niet op karakter uitgekozen? Dan heb je dus ook nog kans dat ze bij de herkoppeling elkaar helemaal niet leuk (meer) vinden. Nog een potentieel probleem erbij.

1. je ram zit nu toch wel helemaal apart, hè? Liefst uit zicht en geur van je voedstertje, omdat de frustratie dat hij niet bij haar kan komen hem gillend gek kan maken en de herkoppeling later negatief kan beïnvloeden. 

2. als je ram na de bevalling nog bij de voedster is geweest dan loop je het risico dat hij haar weer bezwangerd heeft en heb je over 4 weken weer een nestje. 

3. moeder voedt de ukkies maar een paar keer per dag en dan ook nog heel snel dus ze laat het nest meestal met rust. 

4. heb je de ruimte waar moeder en ukkies zitten veilig gemaakt voor als de ukkies gaan wandelen? Dus geen trapjes, enge tralies, dingen waar ze in, af of tussen kunnen geraken?

5. moeder moet veel meer eten en drinken nu, want ze moet 7 ukkies voeden. 

6. voor de zekerheid als de ukkies niet voldoende voeding krijgen (hun buikjes moeten bol zijn en de ukkies moeten roze en warm zijn) niet willen/kunnen drinken bij moeder kun je konijnenmelk en spuitjes in huis halen (zie linkje).

7. als je alles doorgelezen hebt dan moet je vooral niet vergeten wat je allemaal moet gaan organiseren in de tussentijd voor als de broertjes en zusjes apart moeten worden gezet. Geslachtsbepaling is niet eenvoudig vaak dus laat dat de DA doen, anders zit je in no time met een paar kinderzwangerschappen erbij. 

Lees de informatie onder het linkje hieronder maar even rustig door. Als je vragen hebt, kun je die natuurlijk altijd stellen, hoor. Graag zelfs. 🙂 Heel veel sterkte, want dit is geen makkelijke situatie.

Wat te doen als er onverwacht een nestje konijnen is?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

Geslachtsbepaling bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/geslachtsbepaling-konijnen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga alles goed tot mij nemen. 

de konijnen hebben nooit bij elkaar gezeten. We hebben 2 hele grote hokken met grote buiten verblijven van 10m2. Op een plek delen ze gaas. Daar heeft de ram het houtwerk open gesloopt. We hebben deze hokken na deze uitbraak opgesplitst en uit elkaar geplaatst. 

hoewel ik dus wel wat extra konijnen zou kunnen hebben vind ik 7 wel echt heel veel. Dit was dus ook echt niet de bedoeling. Ik ben me dan ook bewust van mijn probleem. Des ondanks hoop ik wel dat ze blijven leven natuurlijk. Voor de konijnen welke ik niet houd zal ik een huis gaan zoeken. 

Hoe controleer ik de buikjes? Haal ik ze uit het nest? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee niet uit het nest halen. Gewoon optisch controleren.

Konijnen zijn groepsdieren, ze zitten dus liever niet alleen. Je zou kunnen overwegen om over 8 weken de ram en de voedster aan elkaar te koppelen op neutraal terrein. Je verblijven zijn groot zat voor twee konijnen.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Oké fijn om te lezen. Ik laat ze ook liever in het nest. Als het lukt is het ook de bedoeling om ze te koppelen.

Het was sowieso niet de bedoeling om ze alleen te houden. Ze zijn beide onverwacht bij ons gekomen en de ram was te jong om geholpen te worden. Als ze niet matchen zullen ze beide een andere koppeling krijgen. 

• Vind ik leuk 4
Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb nog een vraag. De jongen liggen echt in een wat dieper nest met een laag pluis haren en een beetje hooi aan de rand erover heen. Klopt dit? Als ik nesten bekijk op Google dan zijn ze allemaal open en kijk je erin.

Als je in het hok lijkt zie je eigenlijk een laagje haren bewegen waardoor je weet dat er een nestje onder zit. 

komt de moeder er zo wel bij om te voeden?

aangepast door Ko konijn
Link naar bericht
Delen op andere sites
34 minuten geleden zei Ko konijn:

Ik heb nog een vraag. De jongen liggen echt in een wat dieper nest met een laag pluis haren en een beetje hooi aan de rand erover heen. Klopt dit? Als ik nesten bekijk op Google dan zijn ze allemaal open en kijk je erin.

Als je in het hok lijkt zie je eigenlijk een laagje haren bewegen waardoor je weet dat er een nestje onder zit. 

komt de moeder er zo wel bij om te voeden?

Dat is normaal, zo blijven de jonkies warm. Moeder maakt het wel open als ze erbij wil.

21 minuten geleden zei Ko konijn:

Moet ik eigenlijk de dierenarts informeren? Of zo lang het goed gaat en ik het met rust laat is het oké?

Ik heb het toen ik een nestje had niet gedaan. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedemorgen, vanmorgen heb ik een nest check gedaan. Het blijken er 8. Ze liggen erg op de elkaar. Moeder vindt het helemaal niet erg als ik even spiek. Ze reageert daar helemaal niet op. 1 van de baby’s lag onderop en is heel klein. Daarom had ik haar eerder ook gemist. Ze had geen rimpeltjes buik maar ook niet zo bol als de rest. Ik heb haar nu bovenop gelegd in de hoop dat ze eerder melk krijgt.

moet ik hier verder nog iets mee? Mijn gevoel zegt heel sterk dat ik het nest zoveel mogelijk met rust moet laten. Maar ik hoop natuurlijk ook dat ze het allemaal overleven. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt dat je het het best met rust kan laten. Konijnenbabies kunnen het best opgroeien met mama's zorg. Daarvoor is genoeg voedsel, genoeg water, en een veilig en rustig plekje nodig. Ik zou wel als ze het toe laat elke dag even in het nestje kijken, maar verder niet te veel aandacht aan geven (tot de jongen het nest uit beginnen te komen, dan kun je er lekker bij gaan zitten en ze aan jouw aanwezigheid laten wennen). 

Het kan zijn dat het kleinste konijntje het niet gaat redden, dat komt helaas voor. Het is niet voor niets dat konijnen best grote nesten krijgen. Er vallen helaas soms wat zwakkere konijntjes af. Houd het een beetje in de gaten. Je zou uit voorzorg eventueel al ORS en konijnenmelk in huis kunnen halen, maar de beste kansen hebben de jongen bij mama. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .