Ga naar inhoud

Urine laten lopen (?)


kimsie

Aanbevolen berichten

Fijn dat je gevoel bij deze dierenarts wel beter is.

Wat betreft een plasje opvangen. Ik weet niet hoe het bij een zindelijk konijn werkt maar ik heb veel plasje moeten opvangen van mijn niet zindelijke konijn. Haar heb ik in een kooi gezet zonder bodembedekking. Wel even zielig door de wat kleinere ruimte maar er was anders geen manier. Ik weet niet of je een spuit hebt? Zo'n ding waar je bijvoorbeeld medicijnen mee geeft, want daarmee kun je het heel makkelijk mee opzuigen en in een potje doen.

 

Als ze gewoon goed zindelijk is dan kun je haar gewoon laten lopen maar dan geen bodembedekking in het toilet stoppen.

 

Heel veel succes! Ik hoop dat het allemaal meevalt!

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ga haar inderdaad gewoon even apart zetten in een hok morgenvroeg zonder bodembedekking en heb een spuitje meegekregen om het plasje mee op te zuigen. 

 

Ze was trouwens ook afgevallen, dus ik ga haar nu wat meer biks geven en echt beter in de gaten houden dat Alf haar eten niet opeet. 

 

Ze zagen er wel heel lief uit met z'n tweeen in het reismandje. 🥰

76C1F1D8-3CD1-4CDE-800C-3E8F58A71CC1.jpeg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei kimsie:

Oke, ik ben echt net klaar bij de dierenarts en ze zijn beide helemaal goed nagekeken. Echt een hele fijne dierenarts, en ben heeeel blij dat ik heb gewisseld van DA. Alle dingetjes waar ik mee zat heeft ze goed naar gekeken

 

Over Ellie, ze gaf het advies om het verder te onderzoeken en begon zelf ook al

over het uitsluiten van E.C. Ik moet morgen terugkomen en dan gaan ze bloedprikken en dan moet ik een plasje opvangen. Mocht iemand nog tips hebben hoe ik dit het beste kan doen, dan zijn de tips heel erg welkom!

 

Ik baal wel echt heel erg.. Eerst Alfie zijn gasbuikje laatst toen Ellie er net een dag was en nu dit.. 😞 Echt geldstress, blegh.. 

Volgens mij kun je EC niet altijd aantonen in het bloed of urine. @Evee kan je daar wel meer over vertellen. 

Als er een vermoeden is dan wordt geadviseerd om meteen met medicijnen te beginnen. Op de website van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht staat een goed behandelplan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Mira11:

Volgens mij kun je EC niet altijd aantonen in het bloed of urine. @Evee kan je daar wel meer over vertellen. 

Als er een vermoeden is dan wordt geadviseerd om meteen met medicijnen te beginnen. Op de website van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht staat een goed behandelplan. 

Het is volgens mij andersom. Meeste konijnen zijn drager, en als het in het bloed gevonden wordt bewijst dat dus niet dat het actief is. Mijn dierenarts stelde de diagnose o.b.v. veel plassen, afvallen en een heel klein beetje scheef kopje.

Sterkte bij de dierenarts @kimsie!

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat deze dierenarts je wel serieus neemt en er ook kennis van lijkt te hebben. 

 

Afvallen kan ook bij EC horen, maar het kan ook heel andere oorzaken hebben. Ook iets simpels als dat jij haar gewoon wat minder eten geeft sinds ze bij jou is of dat Alfie gewoon meer eet.

 

Het kunnen natuurlijk ook heel goed blaasproblemen zijn. Het urineonderzoek zal daar denk ik snel uitsluitsel over geven. 

 

Voor het behandelplan van EC zou ik inderdaad even naar de website van dierenkliniek Wilhelminapark kijken en dat ook tegen je dierenarts zeggen als die EC vermoedt. 

 

Als EC in het bloed gevonden wordt zegt dat inderdaad niet zoveel. Veel konijnen zijn drager (hebben de parasiet) zonder er ooit ziek van te worden. Maar misschien test je dierenarts ook nog op andere dingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hoop inderdaad gewoon heel erg dat het een blaasprobleem is wat makkelijk behandeld kan worden..

 

Tot zo ver het plasje opvangen avontuur.. Zo trof ik haar aan nog geen 10 minuten nadat ik haar in een leeg hok zonder bodembedekking heb gezet om een plasje op te vangen..

 

 

78A038A1-EC05-4E03-831C-AFAB7456766D.jpeg

23CFEDC3-352C-44CE-9D22-DA08B1D0ADAE.jpeg

  • Haha 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is ook dat behandeling aan de hand van symptomen voor de zekerheid wordt opgestart, omdat onderzoek niets zegt om de reden die @Marjoleinkaangeeft. Frits heeft 1 keer een dag heel lichtjes een scheve kop gehad, dat was het enige symptoom. Meteen gestart met behandeling en het ging gelukkig net zo snel weg als het gekomen was. We hadden geluk dat de eerste uiting meteen opvallend was.

 Frits heeft op een later moment weer een scheve kop gehad, dus meteen begonnen met fenbendrops in overleg met dierenarts. Maar toen ging het niet over, dus verder na laten kijken en bleek hij een oorontsteking te hebben. Die ging met antibiotica over. Mocht dat toch samenhang hebben gehad met EC, dan was dat gelijk aangepakt en zo niet, was hij mooi preventief ontwormd 😉.

je kunt beter voor de zekerheid ook een kuur fenbendazol geven, baat het niet dan schaadt het niet. Niet starten en het blijkt toch ec te zijn, dan ben je een stuk verder van huis.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, vervelend dat je nog niet echt gerustgesteld kon worden en dat het nog even afwachten is hoe het verder gaat... Ot liet ook zijn plas lopen en viel heel erg af. Hij bleek nierfalen te hebben.

Ik sluit me wel aan bij de reacties hierboven. Bij verdenking EC zou ik meteen beginnen met behandelen. Kwaad kan het niet geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het vermoeden dat het afvallen komt

omdat Alfie toch wel vaak haar brokjes deels opeet.. Probeer ze apart te voeren 

maar Ellie eet best langzaam en ze neemt echt haar tijd. Als Alfie het dan op heeft en weer naar Ellie toe wilt wordt ze daar altijd een beetje onrustig van waardoor ze haar brokjes laat staan.

Ga haar nu toch iets meer brok geven, weet ook niet hoeveel ze in de opvang kreeg dus ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je de brokjes voor Alfie door de ren strooien of in een eierdoosje of ballen/proppenbak doen, zodat hij er langer mee bezig is en Ellie uit de hand voeren. Of even een paneeltje tussen de plek zetten waar Alfie zijn brokjes aan het zoeken is en waar Ellie even op haar gemakje haar brokjes op kan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi iedereen! Ik heb eindelijk een update. Ellie heeft gisteren een bloed onderzoek gehad en werd er urine onderzocht. Vanmiddag belde de dierenarts dat haar nieren en alles helemaal goed zijn en daar gelukkig niks mee aan de hand is. In haar urine zat was gruis en het eiwitgehalte was iets te hoog, maar ze zei dit ze dit wel liever zo zag dan te laag. Ook zei ze dat een beetje gruis altijd wel een beetje aanwezig is en het niet zorgwekkend hoog was.

Daarnaast hebben ze een bewegende (zo zei ze het volgens mij?)bacterie gevonden in de urine wat hoogstwaarschijnlijk een blaasontsteking betekend dus daarvoor heb ik vanmiddag een antibioticakuurtje opgehaald voor 10 dagen. Daarna na 7 dagen moet ik weer urine brengen voor onderzoek om te kijken of het weg is. 

 

We gaan dus niet behandelen voor EC, omdat ze dit niet vermoedde en de blaasontsteking een duidelijke verklaring is waarom ze haar plas soms liet lopen. Daarnaast heeft ze ook geen verdere symptomen, maar ik ga het er natuurlijk wel goed in de gaten houden! Maar ik ben erg blij en tevreden met wat er mij verteld en heel fijn dat ik wel meteen serieus genomen ben.. Inplaats van mijn andere dierenarts die het een beetje weg lachte. Zo zie je maar dat je altijd je eigen gevoel moet volgen. 🙂 

 

Oh, en de dierenarts was helemaal verliefd op Ellie. Het bloedprikken ging gister wat moeizaam en ze zijn bijna een uur met haar bezig geweest. Maar ze bleef na die tijd (mocht niet mee naar binnen) zeggen hoe lief ze was en dat ze Ellie het liefst mee naar huis zou willen nemen. 🥰

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .