Ga naar inhoud

Lateral wall oor operatie


Freya Dhooghe

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik zoek mensen die ervaring hebben met een lateral wall oor operatie.

 

Ons konijntje moet volgende week dinsdag geopereerd worden aan zijn oortje. Hij heeft sinds kort een bolletje aan de zijkant van zijn oor.

Dit blijkt spijtig genoeg een middenoorontsteking te zijn. Gelukkig heeft hij geen pijn (enkel als je aan de bol zelf komt) en kunnen ze het dus ook opereren.

 

Ze gaan dus een lateral wall oor operatie doen, maw het oor verder uitsnijden zodat de vuiligheid beter weg kan (in het dierenziekenhuis in Merelbeke bij een arts dat hier ervaring mee heeft).

 

Nu zeiden ze mij wel dat de recovery van deze operatie best wel intensief is en dat ik er veel aandacht aan zal moeten besteden, nu is dit vanzelfsprekend absoluut geen probleem en we gaan hem dan ook goed verzorgen en verwennen. 

 

Maar wou toch eens weten of er nog mensen zijn die hier ervaring mee hebben en of zij mij alvast wat tips kunnen geven.

 

Zijn er standaard dingen dat ik in huis moet halen (ik heb wel een goed gevulde EHBO kist maar tips zijn altijd welkom).

 

Alvast bedankt!

 

 

Edit: Misschien nog goed om te weten, ze (ons mannetje dat geopereerd moet worden en zijn zus) zitten bij ons los in de woonkamer. Dus ze zitten sowieso goed warm en ik zal onze chauffage ook nog wat warmer zetten om afkoeling te voorkomen (en dekentjes enzo natuurlijk). 

aangepast door Freya Dhooghe
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Ik heb er geen ervaring mee, maar er is wel een heel artikel met informatie over zorgen voor konijnen voor & na een operatie. Ik denk dat daar wel veel tips al in staan:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Yes had ik ook gevonden bedankt! 😄

 

Maar het was vooral ook voor de verzorging van de wond omdat dit heel specifiek zou zijn, ik krijg sowieso nog een heel uitgebreide uitleg als ik hen ga ophalen, maar wou me toch al een beetje voorbereiden 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dit een hele pittige ingreep qua nazorg. Genezing verliep moeizaam en langzaam, terwijl de wondverzorging zeer onaangenaam was voor het konijn. Ik heb wel een paar keer overwogen om de handdoek in de ring te gooien eerlijk gezegd. Inmiddels is dit drie jaar geleden en gaat het nog steeds goed met het konijn, al moet het oor volgens mij nog steeds regelmatig schoongemaakt worden. Maar de kwaliteit van leven is goed en het is een blij beestje, dus op zich was het hele verhaal wel de moeite waard. 

 

Ik wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar neem de informatie die je dierenarts gegeven heeft over de nazorg heel serieus en vat het niet te licht op. Ik heb behoorlijk wat ervaring met ingewikkelde(re) ingrepen, nazorg en wondverzorging maar het viel mij vies tegen. Ik zou het sterk van het konijn af laten hangen of ik nogmaals voor deze operatie zou kiezen.

 

Ergens op deze pagina staat een stukje verslag van hoe het destijds verlopen is. Misschien heb ik daarna ook nog wel eens een update geplaatst maar dat weet ik niet. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Dollie:

Ik vond dit een hele pittige ingreep qua nazorg. Genezing verliep moeizaam en langzaam, terwijl de wondverzorging zeer onaangenaam was voor het konijn. Ik heb wel een paar keer overwogen om de handdoek in de ring te gooien eerlijk gezegd. Inmiddels is dit drie jaar geleden en gaat het nog steeds goed met het konijn, al moet het oor volgens mij nog steeds regelmatig schoongemaakt worden. Maar de kwaliteit van leven is goed en het is een blij beestje, dus op zich was het hele verhaal wel de moeite waard. 

 

Ik wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar neem de informatie die je dierenarts gegeven heeft over de nazorg heel serieus en vat het niet te licht op. Ik heb behoorlijk wat ervaring met ingewikkelde(re) ingrepen, nazorg en wondverzorging maar het viel mij vies tegen. Ik zou het sterk van het konijn af laten hangen of ik nogmaals voor deze operatie zou kiezen.

 

Ergens op deze pagina staat een stukje verslag van hoe het destijds verlopen is. Misschien heb ik daarna ook nog wel eens een update geplaatst maar dat weet ik niet. 

 

Heel hard bedankt! Dat ga ik zeker bekijken!

 

Ik neem het zeker niet te licht op, ik heb ook sowieso met onze eigen dierenarts (die mij heeft doorverwezen naar de dierenkliniek) al contact opgenomen om zeker minstens 1 keer per week naar hem toe te gaan om te kijken of alles verloopt zoals het hoort, indien nodig zelfs meerdere keren per week. Indien het verzorgen toch te moeilijk zou zijn heb ik hier ook een "gewone" dierenarts achter de hoek zitten die ook kan helpen met het verzorgen. Maar ik zou het natuurlijk liever zelf doen, dit geeft sowieso minder stress.

 

Het gaat momenteel heel goed met hem en ze zijn er zelfs van verschoten dat het enkel pijn doet wanneer je aan de bult komt. Maar ze hebben mij gezegd dat de bult sowieso gaat groeien en dat er dan sowieso problemen van gaan komen.

 

Daarom hebben we de keuze gemaakt om de operatie toch te laten doorgaan. Hij is momenteel heel sterk en dat heeft alleen maar voordelen voor de operatie. Hij eet goed, hij speelt, hij doet echt alles zoals ervoor. Maar om dan er pas iets aan te doen wanneer hij echt pijn heeft en hij niet meer wilt eten, dat zal de operatie alleen maar bemoeilijken en zeker ook de recovery van de operatie.

 

Wat was voor jou dan het moeilijkste? Het proper houden? Het niet dichtgroeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wil opereren zou ik daar ook zeker niet mee wachten, het probleem wordt inderdaad alleen maar gecompliceerder. Ik zou zelf dus in sommige gevallen voor euthanasie kiezen als het niet meer gaat, niets doen is meestal ook geen optie.

 

De wondverzorging vond ik niet zo ingewikkeld, al kan ik me voorstellen dat het best even slikken is als je een dergelijk proces nog niet eerder meegemaakt hebt. Maar het was flink pijnlijk voor het konijn en als het dan elke dag alleen maar erger lijkt te worden in plaats van beter dan zakt de moed je wel in de schoenen. Het kantelpunt kwam echt net op het moment dat ik dacht dit is een zinloze lijdensweg aan het worden. Het herstel heeft zeker zes tot acht weken in beslag genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Dollie:

Als je wil opereren zou ik daar ook zeker niet mee wachten, het probleem wordt inderdaad alleen maar gecompliceerder. Ik zou zelf dus in sommige gevallen voor euthanasie kiezen als het niet meer gaat, niets doen is meestal ook geen optie.

 

De wondverzorging vond ik niet zo ingewikkeld, al kan ik me voorstellen dat het best even slikken is als je een dergelijk proces nog niet eerder meegemaakt hebt. Maar het was flink pijnlijk voor het konijn en als het dan elke dag alleen maar erger lijkt te worden in plaats van beter dan zakt de moed je wel in de schoenen. Het kantelpunt kwam echt net op het moment dat ik dacht dit is een zinloze lijdensweg aan het worden. Het herstel heeft zeker zes tot acht weken in beslag genomen.

Niets doen is voor ons inderdaad geen optie en wachten tot het erger zou worden, dat is ook geen optie. 

 

Deze operatie zal inderdaad erna pijn doen, maar het zo laten zal ook pijn geven...

 

 

Ik ben heel blij dat jouw konijntje nu 3 jaar verder een happy bunny is en dat zou ik ook heel graag bij hem zo hebben.

 

Dan denk ik, 6 weken dat echt afzien gaat worden, maar al die ontelbare weken dat hij dan erna heeft en geen pijn heeft en happy kan zijn. Dat is dan voor mij geen keuze zelfs, dat is vanzelfsprekend.

 

 

Bedankt in ieder geval om zo eerlijk te zijn en de foto's waren heel hard maar geven mij wel een goed beeld over wat ik kanverwachten. Ik hoop gewoon dat alles goed verloopt en dat de revalidatie wat zal meevallen en dat we dan eindelijk na dit alles van elkaar allemaal kunnen genieten zoals ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat het proces bij jouw konijn minder moeizaam verloopt en dat hij inderdaad daarna nog een lange tijd met hoge kwaliteit van leven voor zich heeft. Mijn ervaring is er ook maar eentje, misschien als je tien andere mensen spreekt je tien andere verhalen krijgt. Sterkte en beterschap!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Dollie:

Ik hoop dat het proces bij jouw konijn minder moeizaam verloopt en dat hij inderdaad daarna nog een lange tijd met hoge kwaliteit van leven voor zich heeft. Mijn ervaring is er ook maar eentje, misschien als je tien andere mensen spreekt je tien andere verhalen krijgt. Sterkte en beterschap!

Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben heel benieuwd hoe het inmiddels gaat Freya. Ik heb zelf een konijn (hangoor) van 4 jaar die veel last heeft van oorsmeer. De DA heeft het 2 keer in 3 maanden tijd onder narcose uitgespoeld. Ik moest hierna zelf dagelijks fluimucil in zijn oren en neus moeten spuiten. Helaas voelde ik vanochtend (na bijna een maand) toch weer een bult (ook heel snel ineens weer). Het enige wat nu nog kan worden gedaan is zo'n lateral wall operatie denk ik. Ik twijfel erg omdat hij al wat ouder is en ik geen ervaring heb met operaties bij konijnen. Daarnaast gaat het ook een dure ingreep zijn vrees ik. De oren spoelen en medicatie etc heeft me nu al meer dan 700 euro gekost dus het tikt allemaal wel erg aan helaas. Maar ik wil natuurlijk ook het beste voor hem. Ik hoor graag of de operatie al heeft plaatsgevonden en hoe het is gegaan/gaat. Hopelijk is het bij jullie konijntje meegevallen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 29-5-2021 at 10:13 zei Zaar12:

Ik ben heel benieuwd hoe het inmiddels gaat Freya. Ik heb zelf een konijn (hangoor) van 4 jaar die veel last heeft van oorsmeer. De DA heeft het 2 keer in 3 maanden tijd onder narcose uitgespoeld. Ik moest hierna zelf dagelijks fluimucil in zijn oren en neus moeten spuiten. Helaas voelde ik vanochtend (na bijna een maand) toch weer een bult (ook heel snel ineens weer). Het enige wat nu nog kan worden gedaan is zo'n lateral wall operatie denk ik. Ik twijfel erg omdat hij al wat ouder is en ik geen ervaring heb met operaties bij konijnen. Daarnaast gaat het ook een dure ingreep zijn vrees ik. De oren spoelen en medicatie etc heeft me nu al meer dan 700 euro gekost dus het tikt allemaal wel erg aan helaas. Maar ik wil natuurlijk ook het beste voor hem. Ik hoor graag of de operatie al heeft plaatsgevonden en hoe het is gegaan/gaat. Hopelijk is het bij jullie konijntje meegevallen.

Hoi!

 

ik zal meteen een update geven:

 

zijn eerste oortje (die waar de bult het ergste was) is een aantal maanden geleden geopereerd geweest en dat is heel goed verlopen en ook heel mooi genezen.

 

net vandaag is zijn ander oortje geopereerd en dat is ook allemaal goed verlopen. De nazorg enzo zal ik dus nog even moeten bekijken.

 

ik was sowieso van plan, wanneer alles goed genezen was, om dan eens een duidelijk verslagje te schrijven hier!

 

maar wat ik alvast kan zeggen is dat ik het zeker kan aanraden. Je ziet ook enorm het verschil in zijn gedrag. 
 

het is natuurlijk wel een kostprijs maar dat namen wij er graag bij!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .