Ga naar inhoud

Konijn sloopt gordijnen


Amber D

Aanbevolen berichten

Ons konijn, Amber, hebben we nu bijna een jaar. Sinds een paar maanden heeft ze een gordijnen verslaving wat steeds erger wordt. Als ze de kans krijgt rent ze constant door de gordijnen heen en probeert ze ze te pakken. Dit lukt helaas regelmatig waardoor de gordijnen inmiddels echt stuk zijn op sommige plaatsen. 
Heeft iemand tips om dit af te leren? Kan sterilisatie ook helpen bij dit gedrag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, aangezien het andere 10 jaar oud is.

Sterilisatie haalt vaak de scherpe kantjes van het gedrag af, maar is geen wondermiddel. Eigenlijk is het enige dat je kunt doen zorgen dat ze er niet bij kan, door bijvoorbeeld kortere gordijnen te nemen, of ze af te schermen met een hekje. Als konijnen eenmaal een project hebben, is er niet veel tegen te doen.

Heeft Amber een maatje? Dat helpt vaak namelijk wel, dan kan ze zich met hem bezighouden in plaats van met de gordijnen.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij het advies van Marjolein. Sloopgedrag is meestal niet hormonaal. Konijnen zijn in het wild ook bezige bijtjes, graven hele gangenstelsels, zijn druk met voedsel verzamelen en met sociaal gedrag.  

Onze huisdierkonijnen hebben die zelfde energie, maar missen vaak de mogelijkheid om het te uiten. En dan starten ze projectjes. Dat zijn niet altijd de projectjes die je ze aanbied, weet ik uit ervaring, na het verliezen van een hoekbank 😄 Castratie maakt konijntjes vaak wel iets rustiger op het gebied van hormonaal gedrag. Minder rijden, minder sproeien, minder schijnzwangerschappen, vaak rustiger in het gedrag naar de partner toe. Maar knaag- en sloopgedrag word met castratie nou niet direct minder, dat is echt konijnengedrag. 

 

Ik denk dat je het best goed na kan gaan of je alle behoeften die een konijn heeft kan vervullen: is er permanent voldoende ruimte? 2 vierkante meter per konijn, dus 4 vierkante meter voor een koppel is aan te raden, liefst zelfs meer. Ze hebben de ruimte nodig om te rennen en springen, elkaar af en toe uit de weg te gaan, de energie kwijt te kunnen. Los in huis is leuk, maar niet handig ivm sloopgedrag en wisselend territorium. Tenzij er echt een konijnenkamer is ingericht die sloop-proof is, raad ik het eigenlijk af. 

 Is Amber alleen of heeft ze een maatje? Een maatje is ontzettend belangrijk voor sociale dieren als konijnen. 

Is er voldoende graaf & sloopspeelgoed? 

 

Hier kun je denk ik ook nog tips uit halen:

 

Tips voor konijnen houden in huis https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

Gedragsproblemen bij konijnen https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gordijnen zijn ingekort. 

Soms gebeurd het ineens dat ze weer iets nieuws bedenken om te doen/slopen. 🙂

Castratie is zoiezo belangrijk. Voedsters hebben nl een hele grote kans op baarmoedertumoren. 

Als ze nog geen maatje heeft kun je haar het beste laten koppelen in de opvang. Dat maakt ook dat ze veel meer afleiding hebben en minder slopen. Bij mij voedster scheelde het ook dat ze een zandbakje heeft om in te graven. Zo kan ze al redelijk wat energie kwijt. 

20210411_135415.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Eefje:

Konijnen met projecten zijn niet te stoppen 😆

Mijn konijnen hebben eigenlijk veel ruimte om te graven, maar juist op de plek waar het niet handig was begonnen ze met een groot hol. Mijn vader had er een plank ingeslagen omdat ze te ver gingen, maar ze groeven er gewoon omheen 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .