Ga naar inhoud

Het BB baktopic

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Miekmoek:

Ben wel heel benieuwd naar jouw chocoladetaart met salted caramel topping! M'n vriends lievelingstaart is chocolade, maar vind t altijd best lastig die niet te droog te maken.. En salted caramel ben ik wel fan van 😄

Ik ben nu niet thuis, maar help me onthouden dan wil ik het van de week best delen! Het is een aangepast recept van internet dus misschien vind je die ook wel, maar ik hou niet zo van een spongie droge chocoladetaart inderdaad en "hoe ik hem maak" is ie echt wel lekker zwaar/stevig en beetje soort nattig. Dus wil het zeker met je delen als ik er maar aan denk 🤭

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Babbeltje en Knabbeltje08:

Nou, je kan wel zeggen dat die macaroni heel moeilijk zijn enzovoort, maar ik vind die van de foto van jou er perfect uitzien 😋😄

3 minuten geleden zei Rosinda:

Wat gaaf van je macarons! Ik wil het ook nog eens proberen maar lees/hoor indd dat het mega veel werk is en moeilijk! Vind ze zeker mooi gelukt 🤗

Dankje! Maar zijn wel echt moeilijk 😂 Ik trek er ook echt een dag voor uit, haha. En elke keer is het toch weer meer werk dan ik dacht... De vulling moet zelfs een nachtje in de koelkast opstijven, dus die maak ik de dag ervoor. Ik heb gewoon het macarons recept van de AH gebruikt, dus kan je makkelijk zelf opzoeken. Ik maak dan de dubbele hoeveelheid en als het mengsel klaar is verdeel ik het dan in 3en om de kleurstof erdoorheen te mengen. Ook hoor je een spuitzak te hebben, maar ik gebruik gewoon een plastic boterhamzakje 😅 Wees niet teleurgesteld als het de eerste keer mislukt.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Rosinda:

Ben zeker wel benieuwd naar je worteltaarrecept, ik heb zelf een eigen recept dus ben meer benieuwd naar de aanpassingen zoals je zelf noemt mbt nootjes. Maak je de kruidenmix om zo te zeggen ook zelf naaf eigen recept?

Nou dan hier toch een poging. Ja, ik doe de kruiden ook zelf toevoegen idd.

Spoiler

Ingrediënten :

- 450 gr zelfrijzend bakmeel

- 2 tl bakpoeder

- 3 tl kaneel

- 2 tl gemberpoeder

- 1 tl (versgeraspte) nootmuskaat

- 2 sinaasappels

- 300 ml zonnebloemolie

- 6 eieren

- 400 gr (lichtbruine) basterdsuiker

- 700 gr geraspte wortel (zelf raspen is het lekkerst)

- naar smaak: stukjes ananas, cranberries, rozijnen en/of walnoten/pistachenoten
(ik varieer met de extra smaakjes, ik doe zelf nooit walnoten want dat vind ik niet lekker, pistache past wel erg goed erbij, maar vind ik zelf lekkerder om er alleen op te doen, ik doe wel altijd nog 1 extra iets erdoorheen. Ananas is erg lekker in kleine stukjes, maar vergeet ik vaak te kopen, cranberries of rozijnen heb ik altijd wel in huis, maar mix van de 3 is ook lekker!)

Ingrediënten glazuur:

- 300 gr roomkaas (of meer als je er tussenin ook vulling wil)

- 80 gr poedersuiker (of naar smaak)

- 1 citroen

- evt. pistachenoten/walnoten

Hoe te maken:

Verwarm de oven op 180C. Zeef het bakmeel, bakpoeder en specerijen. Neem een andere kom en klop daarin de eieren samen met de olie en suiker. Giet dit mengsel bij de droge ingrediënten en meng (niet mixen!). Voeg de geraspte wortel, sinaasappel en evt noten/cranberries/rozijnen/ananas toe en meng. Schep het mengsel in de taartvorm (best een grote, anders minder mengsel maken) en bak de taart in ongeveer 1 uur of tot een satéprikker (oid) er schoon uitkomt. Laat de taart 10 minuten in het blik afkoelen en vervolgens op een rooster om helemaal af te koelen. De taart zal goed gerezen zijn, maar zakt nu weer in elkaar: dan wordt hij lekker smeuïg. 

Klop voor de glazuur de roomkaas, poedersuiker, scheutje citroensap (naar smaak) en evt citroenrasp tot een romige en gladde massa. Eventueel kan je de afgekoelde taart doormidden snijden, bestrijk de onderste helft met glazuur en leg de bovenste helft erboven op (ik vind het altijd teveel moeite en gooi gewoon lekker extra veel glazuur erbovenop). Bestrijk de bovenkant van de afgekoelde taart met glazuur en versier met overgebleven noten.

Ben benieuwd wat je ervan vindt!

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Rosinda:

Ben zeker wel benieuwd naar je worteltaarrecept, ik heb zelf een eigen recept dus ben meer benieuwd naar de aanpassingen zoals je zelf noemt mbt nootjes. Maak je de kruidenmix om zo te zeggen ook zelf naaf eigen recept?

Oh en ik moet wel nog even zeggen dat ik mijn verhouding wortel/bloem zo echt precies goed vind: zo wordt ie echt lekker smeuïg, maar net niet nat. Meestal vind ik de worteltjestaarten van anderen te droog 🙊

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat een gaaf topic!! Ik bak hier echt heel veel, omdat alles wat je hier koopt ontzettend smerig zoet zoeter zoetst is. 

Ik heb zelfs een paar filmpjes op ons youtube channel (Wooden Shoes Homestead) staan waarin ik diverse Hollandse lekkernijen maak van A-Z zonder pakjes of zakjes.

@happy211heb je een recept voor de tiramisu cupcakes? Dat is nou echt wat voor mij!

aangepast door Ripley
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Ripley:

Oh wat een gaaf topic!! Ik bak hier echt heel veel, omdat alles wat je hier koopt ontzettend smerig zoet zoeter zoetst is. 

Ik heb zelfs een paar filmpjes op ons youtube channel (Wooden Shoes Homestead) staan waarin ik diverse Hollandse lekkernijen maak van A-Z zonder pakjes of zakjes.

@happy211heb je een recept voor de tiramisu cupcakes? Dat is nou echt wat voor mij!

Die zijn eigenlijk heel simpel: Ik had in een basis cupcake recept de melk vervangen door espresso en de topping had ik gemaakt van mascarpone en slagroom. Ik vind botercreme ook vaak erg zoet, maar er zijn op internet vast wel cream cheese botercreme recepten te vinden waarbij je mascarpone kunt gebruiken.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei happy211:

Die zijn eigenlijk heel simpel: Ik had in een basis cupcake recept de melk vervangen door espresso en de topping had ik gemaakt van mascarpone en slagroom. Ik vind botercreme ook vaak erg zoet, maar er zijn op internet vast wel cream cheese botercreme recepten te vinden waarbij je mascarpone kunt gebruiken.

Die wil ik wel eens proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger bakte ik best vaak taarten enz. maar de laatste tijd niet zo vaak meer. Zeker niet nu je in corona-tijd nauwelijks visite hebt en alles zelf op moet eten, dat werkt niet lekker samen met af willen vallen 😂

Ik bak eigenlijk alleen nog regelmatig bananenbrood.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-4-2021 at 15:58 zei happy211:

Oh ik hou van bakken dus ben heel blij met dit topic!

Ik maak niet altijd foto's van mijn baksels, dit zijn degene die ik nu op mijn telefoon heb staan.

image.png.f5b3896f6e31e760173035b3e97bc91d.pngChocolade-banaan cake in de leuke konijnenvormimage.png.e99819fe0673662d4173f7c54020b745.pngTiramisu cupcakes image.png.6b9ef9ed0c1e28c86215ce1888726f43.png Sinaasappel plaatcake

Dat ziet er professioneel uit! 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-4-2021 at 19:24 zei Rosinda:

Wat baksels van mij:

Verjaardagstaart witte chocolade en bosvruchten voor mijn zusjes verjaardag

Chocoladetaart met salted caramel topping en stukjes karamel en Tolberone

Worteltaart

20201026_220750.jpg

20200930_202020.jpg

20200416_193940.jpg

Wow wat gaaf! Voel me nu ineens een enorme amateur. 😂

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Mira11:

Wow wat gaaf! Voel me nu ineens een enorme amateur. 😂

Ik zal beloven alle baksels te delen die ook minder goed gelukt zijn in de toekomst! Als ze minder mooi zijn maak ik er namelijk sowieso geen foto van 😂 Ik moet zeggen dat ik mijn foto's erg leuk vind maar mezelf zeker geen prof noem hoor!

@JokeC Zout pas ik bijna nooit aan. Suiker zeker wel, wel afhankelijk van het recept. Dingen als worteltaart hoeven voor mij zeker niet zo zoet, zeker met zo'n glazuurlaag er nog over. Koekjes zelfde verhaal, van die Chocolate Chip cookies maak ik het liefst eerder naar het soort bitterachtige kant, aangezien ik ook pure chocolade gebruik voor de "chips". Het zusje van mijn vriend kan ook heel slecht tegen lactose, dus voor haar vervang ik ook geregeld de roomboter en (slag)room voor de plantaardige variant. Voor zoiets als een citroentaart gaat dat erg goed!

Zijn er dingen die jij dan weleens aanpast, of waar je tegenaan loopt met aanpassen als je een recept hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Passen jullie de hoeveelheden vet, suiker en zout weleens aan? Of gebruiken jullie misschien vervangers die minder slecht voor je zijn? 

Ik gebruik wel gluten- en lactosevrije producten, omdat ik daar zelf niet zo goed tegen kan en het wel zo fijn is om je eigen baksels te kunnen eten.

Verder heb ik tot nu toe maar in 1 recept de suiker aangepast en dat was bij de banaan-chocoladecake. Het recept vroeg om een normale hoeveelheid suiker, maar omdat de banaan ook al zoet is, heb ik toen de helft van de suiker gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mira11:

Dat ziet er professioneel uit! 

Haha dankjewel 🙂 Het is wel mijn hobby maar ik heb nog veel te leren hoor! Dit zijn gewoon de beste foto's, deze had ik ook op instagram geplaatst en daarom kon ik ze makkelijk terug vinden.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@JokeC Suiker pas ik heel vaak aan! Ik merk dat ik dat meestal gewoon veel minder erin doe dan het recept en je hoeft er verder niet voor in de plaats te doen. Zout gebruik ik sowieso heel weinig, niet in m'n avondeten en niet in m'n baksels. Een ienieminie snufje is vaak voor mij meer dan genoeg. Olie, boter of die dingen pas ik niet aan, omdat je dan meestal wel een vervanger nodig hebt om je deeg goed te krijgen. Dus daar begin ik zelf niet aan 🙈

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Rosinda:

Ik zal beloven alle baksels te delen die ook minder goed gelukt zijn in de toekomst! Als ze minder mooi zijn maak ik er namelijk sowieso geen foto van 😂

Ik alleen als ze super mislukt zijn 🤣

Screenshot_20210412-132354_Gallery.thumb.jpg.03b6196fed4580402048cfd202782303.jpg

Prachtige pruimen cake die ik snel als toetje wilde maken omdat m'n schoonvader bleef eten 😅 M'n vriend keerde hem om op een bord na het avondeten en zei "ehm, hoort dit?" Nee dus.. Gelukkig waren de warme pruimen en de ietwat harde bovenkant nog wel te eten met een beetje slagroomijs 😅

• Haha 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Miekmoek:

Ik alleen als ze super mislukt zijn 🤣

Screenshot_20210412-132354_Gallery.thumb.jpg.03b6196fed4580402048cfd202782303.jpg

Prachtige pruimen cake die ik snel als toetje wilde maken omdat m'n schoonvader bleef eten 😅 M'n vriend keerde hem om op een bord na het avondeten en zei "ehm, hoort dit?" Nee dus.. Gelukkig waren de warme pruimen en de ietwat harde bovenkant nog wel te eten met een beetje slagroomijs 😅

Zó mislukt heb ik nog nooit een baksel gezien! Ach ja, het is maar goed dat je uit je fouten leert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei. Ik had een keer zoiets met een pompoentaart. Ik had rijstmeel gebruikt in plaats van koemelk, en dat is blijkbaar veel dunner. Dus na anderhalf uur haalde ik hem uit de oven en toen klotste hij nog. En na nog heel lang in de oven ging hij er een beetje uitzien alsof iemand het uitgespuugd had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei happy211:

Ik gebruik wel gluten- en lactosevrije producten, omdat ik daar zelf niet zo goed tegen kan en het wel zo fijn is om je eigen baksels te kunnen eten.

Verder heb ik tot nu toe maar in 1 recept de suiker aangepast en dat was bij de banaan-chocoladecake. Het recept vroeg om een normale hoeveelheid suiker, maar omdat de banaan ook al zoet is, heb ik toen de helft van de suiker gebruikt.

Welke glutenvrije producten gebruik jij? Ik ben nog zoekende daarin. Ik moet dan ook nog tarwevrije producten hebben. Tarwemeel waar de gluten uit zijn is niet goed voor mij. Ik heb ook geen idee of ik dezelfde hoeveelheden van zo'n alternatief kan aanhouden als in het gewone recept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Okkiik gebruik de glutenvrije producten van de Albert Heijn (ruime keuze van huismerk producten). Ik pas de hoeveelheden alleen aan bij koekjes en appeltaartdeeg, dan moet je wat meer bloem gebruiken omdat het anders te plakkerig is. Ik doe het eigenlijk op gevoel, zoeken naar de juiste 'consistency'.

Je kunt ook amandeelmeel gebruiken, erg lekker, maar wel prijzig en daarbij kunnen volgens mij wel sporen van gluten zitten.

Voor lactosevrije producten kun je kijken wat je zelf het fijnst vindt, ik ga meestal voor lactosevrije koemelk maar je kunt natuurlijk ook plantaardige melkvervangers gebruiken. Lactosevrije slagroom gebruik ik van het merk MinusL.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .