Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Een aantal weken terug 2 voedsters gekocht wat later man en vrouw bleken te zijn. Heb ze meteen uit elkaar gehaald en mannetje laten castreren maar het was, zoals verwacht,  al gebeurd. Vanmorgen zag ik allemaal haar liggen wat bewoog. Ik heb met steriele handschoenen aan eerst moeder konijn geaaid en toen voorzichtig gekeken. 4 zeer bewegelijke jongen🥰

Daarna alles toe gedekt. Maar wat nu? Ze liggen in zo'n hok met boven en onderhok.  Ik heb het trappetje weg gehaald en trappengat dicht gemaakt. 

Mannetje zat er nog bij, moet die apart gezet worden? . 

Ze heeft het nestje keurig in het nachthokje gelegd, helaas achter de deuropening. 

Ik ga de rest van het hok/bij de tralies vullen met hooi en stro zodat de wind en kou eruit blijft.

Verder tips?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

😭

Het mannetje moet helemaal apart gehouden worden, liefst in een andere ruimte waar hij moeder niet kan zien en ruiken. Dit is om frustratie bij hem te voorkomen dat hij wel bij je voedster wil, maar h

Even terug gerekend en ze was dan dus al drachtig toen we haar kochten.  🤔

Het mannetje moet helemaal apart gehouden worden, liefst in een andere ruimte waar hij moeder niet kan zien en ruiken. Dit is om frustratie bij hem te voorkomen dat hij wel bij je voedster wil, maar het niet kan, want dat zou de latere herkoppeling negatief kunnen beïnvloeden. 

Het nestje heb je goed beschermd nu voor als de ukkies zelf gaan wandelen en natuurlijk niet van het trappetje af mogen kukelen. Moeder komt maar een paar keer per dag razendsnel voeden en verder laat ze het nestje met rust. 

Lees de informatie van het linkje hierboven maar eens goed door en als je nog vragen hebt dan kun je die altijd stellen hier.

Heb je al besloten wat je met de ukkies gaat doen als ze het overleven en de leeftijd bereikt hebben dat de geslachten gescheiden moeten worden (8 weken) en later als ze bij moeder weg mogen? Probeer daar alvast goed over na te denken. 

Hou oud zijn je konijnen nu? Het is precies de reden waarom we aanraden om geen konijnen bij fokkers en winkels te kopen, omdat daar heel veel bij mis gaat en je dan zoals jij nu met een nestje komt te zitten. 

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Een konijn uit de dierenwinkel
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenwinkel-konijn

aangepast door JokeC
aanvulling
  • Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt het goed aangepakt. De ram moet apart, om te voorkomen dat hij de kleintjes iets doet. Je kunt iedere dag even voorzichtig kijken of alle jonkies nog leven, verder gewoon met rust laten. Moeder heeft uiteraard extra eten en water nodig.

Met 10-14 dagen gaan de oogjes open, en dan gaan ze aan de wandel. Dan gaan ze ook hooi en biks mee-eten. Groente nog beter even niet, dat moet je voorzichtig opbouwen.

Met 8 weken mogen de jonkies bij de moeder weg, en met 10 weken moeten de rammen en de voedsters uit elkaar, anders heb je straks nog meer nestjes.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
40 minuten geleden zei Bunny Rosalie:

Het Ram moet zeker bij de jongen weg,

na de castratie is hij namelijk nog 14 dagen vruchtbaar en dan heb je straks weer een nestje.

De ram kan ook de jongen doden als hij er bij blijft.

Hier nog een artikel over onverwachte nestjes:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

Ram is nu gecastreerd (woensdag 2 weken geleden gebeure) en hij zat er net weer een paar dagen bij. Ik heb ze nu apart gezet. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
39 minuten geleden zei JokeC:

Het mannetje moet helemaal apart gehouden worden, liefst in een andere ruimte waar hij moeder niet kan zien en ruiken. Dit is om frustratie bij hem te voorkomen dat hij wel bij je voedster wil, maar het niet kan, want dat zou de latere herkoppeling negatief kunnen beïnvloeden. 

Het nestje heb je goed beschermd nu voor als de ukkies zelf gaan wandelen en natuurlijk niet van het trappetje af mogen kukelen. Moeder komt maar een paar keer per dag razendsnel voeden en verder laat ze het nestje met rust. 

Lees de informatie van het linkje hierboven maar eens goed door en als je nog vragen hebt dan kun je die altijd stellen hier.

Heb je al besloten wat je met de ukkies gaat doen als ze het overleven en de leeftijd bereikt hebben dat de geslachten gescheiden moeten worden (8 weken) en later als ze bij moeder weg mogen? Probeer daar alvast goed over na te denken. 

Hou oud zijn je konijnen nu? Het is precies de reden waarom we aanraden om geen konijnen bij fokkers en winkels te kopen, omdat daar heel veel bij mis gaat en je dan zoals jij nu met een nestje komt te zitten. 

De konijnen komen bij een particulier vandaan. Ze deed ze weg omdat de kinderen er niet meer naar om zouden kijken. Zaten in een plastic draadloos hok in de schuur. Ze gaf aan dat ze van vorig jaar augustus waren. Dierenarts gaf ook aan dat deze leeftijd waarschijnlijk wel klopte. Ik heb zelf niet opgelet. Normaal zou ik het geslacht zeker checken maar mevrouw kwam betrouwbaar over en ik was er met m'n hoofd niet echt bij. Savonds of de volgende dag bedacht ik me ineens om het geslacht te checken en toen bleek er 1 een ram te zijn. Had hem terug kunnen brengen maar de kinderen waren er al helemaal gek op , ze waren superlief ondeugend en tamenz. 

Het zijn dus ook nog eens broer en zus. Nou hoeft dat niet altijd een probleem te zijn. Vroeger in m'n kinderjaren ook eens broer en zus gehad die toen per ongeluk bij elkaar kwamen en waar 5 jongen uit kwamen. Waren sterke beestjes die allemaal ruim 11 Tm 13 jaar geworden zijn. 

Wat we met ze gaan doen? Dat weet ik nog niet. Rammetjes gaan sowieso weg. We hebben nu 2 volwassen rammen en 1 voedster. Was dus de bedoeling 2 voedsters voor mn ram te halen, dat is dus door m'n eigen onoplettendheid niet goed gegaan...

Jonkies: stel dat ik evt voedsters zou houden, zouden die dan bij de moeder kunnen blijven of gaat dit verkeerd? 

(Maar ja, dan zit haar broer/man waar ze het zo goed mee kan vinden alleen🤔)

In m'n kinderjaren ooit eens een nestje gehad en die 3 voedsters hebben altijd samen bij hun moeder gezeten en dat ging goed...

eerlijk gezegd hebben we heel wat konijnen gehad en is het nooit verkeerd gegaan. Er kwam gewoon een nieuw konijn bij, even wennen en het was goed. Maar misschien al die tijd geluk gehad? 🤷🏻‍♀️

Stel ik hou evt 1-2 voedsters (als die er natuurlijk bii zitten)  op welke leeftijd zouden die dan evt gekoppeld kunnen worden met een gecastreerde ram?  

Dan zou ik een poging willen wagen met de ram die we al hadden. 

En zou het helpen als ze al die tijd al dicht bij elkaar zitten en ze elkaar door het gaas kunnen zien en ruiken? Zou dat een evt koppeling makkelijker maken? 

Hoe verder: daar moet ik dus even over nadenken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan heb je echt alle geluk van de wereld gehad dat willekeurige konijnen bij elkaar het altijd goed met elkaar hebben kunnen vinden. Het ligt er natuurlijk ook mede aan hoe groot het verblijf is: op een weiland zullen ze makkelijker lukraak bij elkaar gezet kunnen worden dan in een ren van een paar vierkante meter. 😁

Familiebanden geven de konijnen niks om dus broer en zus of moeder en kind samen zetten heeft net zo veel kans als willekeurige konijnen samen zetten. Ik durf het bijna niet te zeggen, gezien jouw geluk/ervaringen met konijnen samen zetten die elkaar niet op karakter uitgezocht hebben, maar groepskoppelingen zijn echt ingewikkelder doorgaans dan koppeltjes (hoewel we afgelopen week een flits-koppeling gezien hebben van een puber voedstertje dat binnen een paar tellen met de grootste haaibaai van een trio (dacht ik) dikke vriendschap had gesloten en nu in een viertal naar het allermooiste verblijf verhuisd is. Deze koppeling is wel gedaan door een zeer ervaren en kundige "koppelaarster" van een opvang. Dit is dus de uitzondering, niet de regel). 

Een konijnengroep koppelen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan heb je idd een hoop geluk gehad. Konijnen kennen geen familiebanden en jonge konijnen matchen altijd wel, maar als ze ouder worden en karakter gaan ontwikkelen is het de vraag of het nog wel matcht. Daarom raden wij hier aan konijnen bij een opvang te halen en daar te laten koppelen op karakter. Als het namelijk niet klikt zit je anders met een heleboel losse konijnen die ook allemaal een maatje nodig hebben. Hoeveel hokken en rennen heb je? Hoeveel koppels wil en kun je opvangen straks? Wat ga je doen als het niet blijkt te klikken? Allemaal vragen om over na te denken.

Vanaf 10 weken moet je ze uit elkaar halen, omdat ze vruchtbaar zijn, mannetje(s) laten castreren, minimaal nog 2 weken apart daarna, en met een week of 16 kun je ze gaan koppelen op neutraal terrein.

Lees je even goed in, want je hebt een hoop geluk gehad en dit is een recept voor drama.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarom zeg ik ook, misschien hadden we toen geluk. Maar we praten ook over 30 jaar geleden. Toen werd er, zover ik weet, weinig aan koppelen gedaan. En nee, dat waren geen rennen van een weiland groot maar was een hok met kleine ren eraan.

Hoe verder als het niet lukt: daar ga ik over nadenken. Heb nu 2 hokken en rennen. In de ene zit broer en zus met jonkies. Uiteraard nu gescheiden. Moeder en jonkies boven en papa heeft nu beneden met de ren.

En andere ram zit op dit moment nog alleen. Het was de bedoeling om een grotere ren te gaan maken met nachthokje. Nog even bedenken hoe en wat we gaan doen. In principe ben ik zo: wat ik heb dat hou ik. Maar ja, dat houd ook een keer op😂

het is nu helaas niet anders. Ze kwamen onverwachts. Ze zijn er en ik ga ervoor zorgen dat ze goed terecht komen. Hier en zo niet dan bij een ander. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoeveel jongen zijn het? 

Je zou misschien twee rennen kunnen maken, als je daar ruimte voor hebt. En dan de moeder koppelen aan een van de rammen. Voor de andere ram zou je een van de kleine voedsters kunnen houden, maar het is niet gezegd dat dat nog steeds goed gaat als ze volwassen wordt.

Je kunt de overgebleven jongen naar een opvang brengen. Dan betaal je wel afstandskosten, maar dan weet je zeker dat ze goed terecht komen.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk contact opnemen met een opvang en daar je nestje straks heenbrengen tegen betaling, dan weet je zeker dat ze goed terecht gaan komen. En dan je ram daar laten koppelen. Dan heb je twee koppels, lijkt me meer dan voldoende. Ieder kleintje dat je extra houdt, kan straks niet matchen met degene waarmee je hem/haar houdt en is dus kans op nog een paar extra koppels. Dan heb je wel heel veel hokken, rennen, tijd, geld en aandacht nodig om daarvoor te zorgen. 

Meeste kans heb je met een duo gecastreerde ram- voedster op karakter gekoppeld, drietallen zijn vaak instabieler en die kun je zeker niet zomaar starten, maar moeten juist op karakter gekoppeld worden wil het kans hebben.

• Mee eens! 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga mee in de bovenstaande reacties.

4 hours ago zei Damay77:

De konijnen komen bij een particulier vandaan. Ze deed ze weg omdat de kinderen er niet meer naar om zouden kijken. Zaten in een plastic draadloos hok in de schuur. Ze gaf aan dat ze van vorig jaar augustus waren. Dierenarts gaf ook aan dat deze leeftijd waarschijnlijk wel klopte. Ik heb zelf niet opgelet. Normaal zou ik het geslacht zeker checken maar mevrouw kwam betrouwbaar over en ik was er met m'n hoofd niet echt bij. Savonds of de volgende dag bedacht ik me ineens om het geslacht te checken en toen bleek er 1 een ram te zijn. Had hem terug kunnen brengen maar de kinderen waren er al helemaal gek op , ze waren superlief ondeugend en tamenz. 

Het zijn dus ook nog eens broer en zus. Nou hoeft dat niet altijd een probleem te zijn. Vroeger in m'n kinderjaren ook eens broer en zus gehad die toen per ongeluk bij elkaar kwamen en waar 5 jongen uit kwamen. Waren sterke beestjes die allemaal ruim 11 Tm 13 jaar geworden zijn. 

Wat we met ze gaan doen? Dat weet ik nog niet. Rammetjes gaan sowieso weg. We hebben nu 2 volwassen rammen en 1 voedster. Was dus de bedoeling 2 voedsters voor mn ram te halen, dat is dus door m'n eigen onoplettendheid niet goed gegaan...

Jonkies: stel dat ik evt voedsters zou houden, zouden die dan bij de moeder kunnen blijven of gaat dit verkeerd? 

(Maar ja, dan zit haar broer/man waar ze het zo goed mee kan vinden alleen🤔)

In m'n kinderjaren ooit eens een nestje gehad en die 3 voedsters hebben altijd samen bij hun moeder gezeten en dat ging goed...

eerlijk gezegd hebben we heel wat konijnen gehad en is het nooit verkeerd gegaan. Er kwam gewoon een nieuw konijn bij, even wennen en het was goed. Maar misschien al die tijd geluk gehad? 🤷🏻‍♀️

Stel ik hou evt 1-2 voedsters (als die er natuurlijk bii zitten)  op welke leeftijd zouden die dan evt gekoppeld kunnen worden met een gecastreerde ram?  

Dan zou ik een poging willen wagen met de ram die we al hadden. 

En zou het helpen als ze al die tijd al dicht bij elkaar zitten en ze elkaar door het gaas kunnen zien en ruiken? Zou dat een evt koppeling makkelijker maken? 

Hoe verder: daar moet ik dus even over nadenken.

Wat moet ik me daar bij voorstellen? En naar waar?

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 hours ago zei Marjoleink:

Hoeveel jongen zijn het? 

Je zou misschien twee rennen kunnen maken, als je daar ruimte voor hebt. En dan de moeder koppelen aan een van de rammen. Voor de andere ram zou je een van de kleine voedsters kunnen houden, maar het is niet gezegd dat dat nog steeds goed gaat als ze volwassen wordt.

Je kunt de overgebleven jongen naar een opvang brengen. Dan betaal je wel afstandskosten, maar dan weet je zeker dat ze goed terecht komen.

Het zijn 4 jongen. Ik heb nu 2 hokken met ren. Een etagehok waar ik een ren aan vast gemaakt heb . Hier zaten ram en voedster samen in. In de andere ren zit de andere ram . 

Link naar bericht
Delen op andere sites
32 minuten geleden zei Punky punk:

Waar dan? Ik hang weer de blinde mol uit. 🙄 😉

Ik heb nu 2 volwassen rammen. Had er 1 alleen en dacht 2 vrouwtjes erbij te hebben genomen en er bleek 1 man bij te zijn. Dus zit nu met 2 mannen en een voedster. 

Dus zo iig met 2 koppels. Ik hoopte dat uit m'n verhaal duidelijk was dat ik daar dan  niet nog meer rammen bij kan gebruiken😂

En wat ik ermee ga doen? Daar moet ik nog over nadenken. Maar niks ergs, ze gaan zeker goed terecht komen. Ik ben eigenlijk het type wat alles houdt. Dus ze blijven tot er een oplossing voor ze is. 

☺️

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Even advies nodig. Ik vond net 1 jong ver uit het nest. Dood. 

Even voorzichtig in het nest gekeken en er lagen nog 2 jongen. Er mist er dus nog 1. Vmin het hok gekeken maar ik zie hem nergens. Zou de moeder hem op gegeten kunnen hebben?

Wat kan er verkeerd gegaan zijn? Moet ik wat doen en zo ja, wat? 

aangepast door Damay77
Link naar bericht
Delen op andere sites

10 april onverwachts nestje gevonden. 4 jongen. 

Gisteren lagen ze er nog allemaal. Nu lag er 1 dood, ver uit het nest en 1 mist er. Kan hem nergens vinden.

De jongen piepen een beetje en worden zeer bewegelijk als je het nestbaar wat weg haalt. Krijgen ze misschien niet genoeg melk? Kan /moet ik wat doen? Zo ja wat? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jammer dat je er eentje dood hebt gevonden.

Heb je de ander overal al gezocht waar mogelijk is?

Heb je de buikjes van de overige 2 gecontroleerd? Staan ze mooi bol?

Dat betekent dat moeders het goed doet en dan kun je ze het beste gewoon met rust laten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb geen verstand van nestjes en wat je moet doen, maar wat ik wel weet uit het lezen van alle reacties op eerdere topics, is dat je niet bang hoeft te zijn dat ze te weinig melk krijgen als ze er goed uit zien. 

Je krijgt vast meer antwoorden later door mensen die wel verstand hebben. Voor nu zou ik ze lekker met rust laten en niet te veel kijken. Alleen het dode jong weghalen. 

aangepast door Miekmoek
Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden zei BunnieHop:

Jammer dat je er eentje dood hebt gevonden.

Heb je de ander overal al gezocht waar mogelijk is?

Heb je de buikjes van de overige 2 gecontroleerd? Staan ze mooi bol?

Dat betekent dat moeders het goed doet en dan kun je ze het beste gewoon met rust laten.

Andere gezocht in gedeelte waar moeder zat. Niet gevonden..

Net met steriele handschoenen aan de moeder geaaid en aan mest gezeten ..hierna jongen gecontroleerd. Ze lijken bolle buikjes te hebben.  Bij 1 zaten er zwarte spikkels bij staartje. Denk iniminie keuteltjes dus goed teken. 

Nog rond het nest gekeken maar het andere jong niet gevonden🤔

Moet ik ze ook wegen of het laten gaan?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
  • Evee opende dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .