Ga naar inhoud

Norbert verdacht van E. Cuniculi


MichelleloveElmo

Aanbevolen berichten

Voor mijn vakantie dacht ik al gezien te hebben dat Norbert soms niet helemaal lekker liep, andere momenten sprintte hij door de ren heen. Terug van vakantie een afspraak gemaakt, oa voor vaccinatie maar ook om heen eens goed na te kijken. Hij bleek best te zijn af gevallen (3,4-3,6 is mooi gewicht voor hem, nu 2,75) Ook heeft soms weinig controle over zijn lijf. Zijn achter hand was me al opgevallen. (ook kunnen filmen gelukkig, wand hij laat het vaak niet zien) Eigenlijk moet je een EC konijntje naar binnen halen, omdat warmte een groot ding is, maar twijfel om meerdere redenen of ik dat in dit geval moet doen. 

 

1 Ik moet Norbert en Tami uit elkaar halen, Tami ontsnapt overal en kan niet in een tijdelijke panelen ren. Ook kan ik de ruimte nooit groot genoeg maken, dus dat gaat geheid ruzie geven.

2 Norbert is niet mens gericht en best bang voor de katten. De enige plek waar ik een tijdelijke ren kan maken, is in de woonkamer, waar de katten zitten en wij ook veel zijn. = stress = niet goed bij EC Hij heeft  ook geen maatje om steun aan te hebben, wand Tami kan dus niet mee naar binnen.

3 Ik heb al een koppel binnen en ben bang dat er meer onrust komt bij mijn binnen koppel Sergio en Nairobi. Opzich stabiel koppel, maar Sergio kan soms best vel zijn en is erg territoriaal.

 

Ik heb al wel een bak met stro en een snuggle safe neer gezet, maar daar lijkt Tami meer interesse in te hebben dan Norbert.  Hij lijkt echter helemaal stram van de kou vanmorgen. Toen het gister best een mooie dag was, ging hij best goed. Maar vandaag is het best wel een zielig hoopje en lijkt hij moeite te hebben om zijn hoofd omhoog te houden. Mijn vriend kam met de suggestie om hem anders bv een MPS aan te doen, zodat hij meer warmte vast houdt, maar ik twijfel of dat handig is. Hij beweegt al niet lekker, en ben bang dat een MPS dat nog moeilijker maakt. Ook kan het natuurlijk nat en vies worden en dan koelt het hem eerder af.

 

Veder lijken ze beide hun eten niet lekker te vinden. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ze eten geen enkele brok lekker. Gebit is op zicht na gekeken, maar Norbert is nu niet in staat om onder narcose te gaan. Daarbij eten ze beide niet lekker brok, dus dat zou wel erg toevallig zijn. hooi word goed gegeten, wand er liggen genoeg keutels en die van Norbert zijn geel van het hooi en stro wat hij eet. Alleen komt hij daar natuurlijk niet van aan. Uiteraard voer ik hem (apart) bij met lekkers en krijgt hij medicatie (met perensap) ik wil hem dus ook niet te veel lekkers geven, omdat hij zich niet goed schoon kan houden en diarree ook gevaarlijk is. Het is geen konijn om veel te hanteren, als dat nodig gaat zijn laat ik hem gaan. Ik heb niet het idee dat in zijn belang is. Bij een korte behandeling zou dat nog kunnen, maar EC is natuurlijk een langdurig traject.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat lastig. Is het echt EC? Het zou ook iets anders kunnen zijn toch? Wat zei de dierenarts daar precies over? Hij is flink afgevallen, maar hij eet dus ook slecht, dus of dat echt door EC komt... Het konijn dat ik had en dat door EC in heel korte tijd extreem afviel at als een bootwerker. Ook met onbeperkt voer, waar hij veel van at, viel hij af. Bij Norbert ligt dat wat anders, hij krijgt minder binnen dan normaal. En zijn achterhand is inderdaad wat instabiel, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben. Uiteraard is hij wel EC verdacht en is het niet verkeerd om hem daar in ieder geval tegen te behandelen. 

 

Wat een zorgen weer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach jee zeg wat rot! Ik zou met dit beeld ook twijfelen aan EC. Sowieso wel behandelen voor de zekerheid, maar iets anders zou ook kunne. Rugklachten, iets met de heupen... Is het halfzijdig dat hij wankel is of zijn beide poten/kanten minder stabiel? Bij EC verwacht je iig dubbelzijdig problemen en mijn ervarings is dat het beeld dan ook vaak sneller verloopt, dat de verlamming heel snel erger wordt. Daarbij worden de blaas en darmen ook wle vaak aangetast, dus zie je meestal ook kleine keutels en een natte onderksnt. Is zijn temperatuur verder in orde? Ik snap je twijfel om hem binnen te halen, maar in jouw geval lijkt dat niet echt een betere optie. Lastig hoor. Kan je hem nu behandelen voor EC en als het lukt om hem aan te laten sterken onder narcose laten gaan voor verdere gebitsinspectie en röntgenfoto's van de achterkant? Evt nog bloedonderzoek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

100% weten we het niet. Zijn gewrichten en poten zijn goed na gekeken, eventueel zou foto's maken nog een optie zijn. Het lastige is natuurlijk dat ze pijn slecht aangeven. Hij krijgt overigens ook novacam, dus zou ik pijn daar ook deels mee weg moeten vangen. Als hij rent loopt hij redelijk normaal.

 

Het lijkt wel echt iets neurologisch te zijn en bij draaien, ergens overheen springen, dat is lastig voor hem. De wiebeligheid is beide kanten op. Bij een hersenbloeding, tumor oid zou je geen symmetrische uitval verwachten. Ook lijkt hij dus soms, niet altijd (op het filmpje dus niet maar soms zie ik het wel) zijn hoofd scheef te houden. Dus iets in het ruggenmerg, zou je weer niet in het hoofd verwachten. 

 

Hij eet dus niet zo zeer slecht, alleen slecht brok. Hij lijkt het niet zo lekker te vinden. Maar het is ook niet dat hij geen brok eet. Gedroogd fruit, (iets geels wat in een pakket van bunnybunch zat, ik denk ananas) eet hij ook goed, net als groenten en bv restje appel en wilgentakken. Mogelijk zou bloedonderzoek ook nog iets zijn... Dat is dus ook een beetje het ding. Waar begin je met onderzoek. Er is niet iets wat er echt uit springt behalve zijn moteriek, maar dat kan dus vele oorzaken hebben. Dus gaan we voor bloedonderzoek, foto's, urine onderzoek of moet hij, ondanks dat hij mager is duidelijk niet in orde is en alle extra risico's daarbij, toch onder narcose om zijn gebit goed na te kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Oh *konijnendropjes*! Dat ziet er wel veel meer EC achtig uit... Toevallig hebben wij nu een konijn in de opvang met EC die ook zo met z'n koppie zit. Die knapt wel op met medicatie.

Ben je al gestart met panacur? Dubbele of dubbel-dubbele dosis? En dexamethason/prednison en vitamine B?

Panacur wel, dex niet omdat hij al novacam krijgt. En hij dus behoorlijk schuw is. Panacur eet hij zelf uit een spuitje (met perensap er bij),maar ik ga hem niet twee keer per dag opjagen om hem twee pijnlijke injecties te geven. Dat is niet meer in zijn belang. Dex moet ook nog intraveneus is het nieuwe advies van Wilhelmina park, dat is al helemaal niet thuis te doen. Dosering panacur is wat Wilhelmina park op de site heeft staan. Nu sowieso twee weken dubbele dubbele volgend mij, daarna afbouwen. Als hij voor die tijd niet verbeterd laat ik hem ook gaan.. dit is niet meer leuk voor hem. Zit er over te denken om bij maandag geen verbetering met de da te overleggen om bloed af te nemen, hem onder narcose te brengen, gebit goed na te kijken, foto's te maken en kijken of daar iets uit komt. Mocht hij dan overlijden, dan is dat zo. Zo sneu als hij er nu bij zit is ook geen leven. 

 

Ook twijfel ik nog steeds of ik hem niet binnen moet halen en zit ik te puzzelen hoe dan zeg maar. Misschien in de badkamer? Maar die is eigenlijk ook te klein voor hun twee en ook daar zijn we regelmatig. Toilet, tanden poetsen, douchen... Dus geeft dat niet toch te veel stress. Maar het koud hebben kost veel energie..🤷🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met James eens. Het lijkt echt op EC. Veel sterkte.. jammer dat je hem niet binnen kan halen. Een idee zou zijn om hem gewoon in een kleine ren of gewone binnenkooi te zetten alleen.. op een kamertje ofzo waar de katten niet kunnen komen en later weer koppelen. Het is niet een optimale situatie maar ik had ook altijd mijn ec konijntjes apart gezet. Dan hebben ze rust ook en in een kleinere ruimte kunnen ze zich minder snel bezeren en bewaren ze hun energie om weer beter te worden. Binnen kan je hem ook beter in de gaten houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je dex dan niet gaat geven. Je zou nog wel phen pred kunnen overwegen ipv de novacam. Stop je een stukje van het pilletje in een beetje banaan. Nadeel daarvan is dat het een vertekend beeld kan geven van hoe het daadwerkelijk met het diertje gaat, maar het kan wel helpen ondanks dat het pestzooi is. En het wekt eetlust op...

Misschien idd goed om met de DA te overleggen maandag. Ik kan me die overweging van de narcose wel voorstellen inderdaad. Dit is ook hartstikke zielig zo. Als hij weer gaat eten wordt het misschien een ander verhaal.

Misschien idd wat Boefje al zegt, is het een optie om hem binnen te halen en in een traliekooi te doen? Bewegingsruimte beperken doe ik ook bij EC om verwondingen te voorkomen en niet te veel energie te verliezen. Alhoewel de darmen natuurlijk wel op gang moeten blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Boefje dat ga ik niet doen. Als ik hem al niet ga vangen omdat het hem te veel stress geeft om 2 keer per dag medicijnen te geven ga ik zeker niet elke twee uur hem dwangvoeren. Daar is Norbert niet het type konijn voor. Daarbij heeft hij daar zo veel stress van dat hij zeker niet zelf gaat eten. 

 

Inmiddels heeft hij een berg kruiden op. (Twee keer zijn hoofd aan losse verse kruiden) als hij het volhoudt tot maandag gaat hij daar door de molen om te kijken of het zijn gebit is of iets anders is wat makkelijk te verhelpen is. Mocht er bv nierfalen uitkomen, laat ik hem meteen gaan. Dat is bij een sociaal naar mensen konijn al ingewikkeld, met Norbert ga ik daar niet aan beginnen. Dus hoop dan duidelijkheid (ook als dat betekend inslapen), zodat ik meteen een beslissing kan maken en niet nog steeds onduidelijk heb en niet weet wat te doen.  Hij lijkt het binnen wel beter te doen, al rent hij meteen weg zodra hij ons ziet en alert en gespannen zodra gij ons hoort

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het bewonderenswaardig dat je zulke beslissingen kan nemen, echt in het belang van het beestje. Fijn dat hij wel een hoop kruiden gegeten heeft, dat geeft iig goede hoop. Heb je erwtenvlokken in huis? Naast verse kruiden is dat bij mij het eerste dat ze willen eten en ook hetgeen ze bij gebitsproblemen blijven eten (Dunya at dat als een gek met een haak die een gat in dr tong geprikt had).😘

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik vind het bewonderenswaardig dat je zulke beslissingen kan nemen, echt in het belang van het beestje. Fijn dat hij wel een hoop kruiden gegeten heeft, dat geeft iig goede hoop. Heb je erwtenvlokken in huis? Naast verse kruiden is dat bij mij het eerste dat ze willen eten en ook hetgeen ze bij gebitsproblemen blijven eten (Dunya at dat als een gek met een haak die een gat in dr tong geprikt had).😘

 

 

 

Nee, helaas niet. Anders had ik dit zeker gegeven!

 

En bedankt. Het is ook moeilijk. Je wil ze graag helpen, maar dat is niet altijd in hun belang..

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .