Ga naar inhoud

Vechten/ruzie na koppelvakantie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben vandaag onze (gecastreerde) ram opgehaald van een koppelvakantie samen met de nieuwe voedster (niet gecastreerd). Vanuit het asiel ging alles prima en lagen ze neus aan neus en waste zij onze ram.

Ze zitten nu samen in een kooi met 2 uitgangen en een ren. Onze ram wordt regelmatig achterna gezeten waarin hele plukken haar overal heen vliegen. Zojuist probeerde we het een beetje te laten gaan en bleef onze ram ook staan op weerstand te bieden waardoor we ze uit elkaar wilden halen, maar uiteindelijk zijn ze gestopt en ver uit elkaar gaan liggen. De achtervolging begint eigenlijk zodra hij in haar buurt komt of te dicht bij langs loopt of iets opgewonden raakt (staartje omhoog en op zoek naar iets om mee rond te rennen) komt de voedster direct aanstormen. 

Ze hebben ook rust momenten, gaan naar het toilet en hebben groenten en hooi gegeten. 

Het asiel raad aan om ze niet meer uit elkaar te halen, waar we zijn bang voor de nacht als we geen toezicht kunnen houden.

Is dit normaal gedrag na een koppelvakantie? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Allereerst, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

Het voorwerk is gedaan bij de opvang, maar niet elk koppeltje is meteen een stabiel klef koppeltje. Heb je de konijnen in een ruimte waar ze alle twee nog niet geweest zijn? Als je hen in de ruimte van de ram hebt zitten dan kan het zijn dat de geur van de ram voor meer onrust zorgt. Hij kent de ruimte en voelt zich er thuis, maar voor de nieuwe voedster is alles nieuw. Als ze in een neutrale ruimte zitten dan heb je dat niet. Hoe groot is je ruimte?

Zolang ze niet als twee boksers tegenover elkaar staan, er gewonden vallen of over de grond rollen samen dan hoort het bij de rangorde bepalen. Het is ook niet de bedoeling dat eentje doodsbang in een hoekje zit en zich niet durft te bewegen, maar dat lijkt niet zo te zijn uit je verhaal.

Heb je onderstaande informatie al gelezen?

Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! We hebben een eigen gemaakte kooi met daar aan een ren (net iets kleiner dan 2x2m) waar ze in zitten. De kooi is helaas niet echt verplaatsbaar naar een andere ruimte (+ de ram kent eigenlijk elke kamer in huis), maar we hebben alles goed schoon gemaakt. De opvang gaf in principe ook aan dat ze wel in de ren kunnen (maar wel even een aantal dagen wachten voordat de woonkamer helemaal bezocht mag worden).

Ze hebben nu alweer een tijdje onverschillig  gezeten sinds de ruzie hierboven ontstond, en liggen nu zo een 40cm van elkaar af. Af en toe ruiken ze even maar onze ram is wel weer tot rust gekomen. 

We zien geen kale plekken op de ram maar het zijn wel hele flinke plukken die er af vliegen in de achtervolging.

Proberen er toch een beetje achter te komen of we nog naar bed kunnen vannacht of wisselend de wacht moeten houden

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou zelf gewoon gaan slapen. Als ze echt met elkaar op de vuist hadden gewild dan hadden ze dat hoogstwaarschijnlijk al gedaan. Rijden en jagen hoort er allemaal bij. Dat kan er best heftig uitzien, maar daar moeten ze even doorheen.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit kan er allemaal bijhoren. Rijden, jagen, plukken haar eruit is deel van de rangorde bepalen. Als je ze gaat scheiden stel je dat proces alleen maar verder uit of begint het nog heviger opnieuw. Moeten ze toch even doorheen. Tenzij het echt vechten (rollen over de grond) is of de een enorm angstig van de ander in een hoekje zit zou ik ze samen laten. 

Als ze nu rustig in elkaars bijzijn liggen zou ik maar gewoon naar bed gaan. Flink wat hooi in het hok, misschien nog wat knabbelmateriaal (wilgentakken ofzo) als je dat hebt. Samen eten verbindt ook. 

En je zou kunnen zorgen voor een paar schuilhuisjes met meerdere openingen (zodat ze niet opgesloten kunnen worden), zodat ze ook allebei apart kunnen liggen en zich kunnen terugtrekken. Dat kan ook gewoon van kartonnen doosjes met een paar openingen.

Meer kun je niet doen, afwachten wie het rijgedrag van de ander gaat accepteren en de baas wordt 😉

Succes, het is lastig om het los te laten, weet er alles van. 😉

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik er wel bij blijven slapen als dat mogelijk is. Ik vind dat voor mezelf ook altijd rustiger anders doe ik geen oog dicht omdat ik bang ben dat het niet goed gaat. 

• Bedankt 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de adviezen! Tot dusver hebben ze elkaar nog met rust gelaten de afgelopen 2 uur - dus we gaan een poging doen tot slapen en evt nog naar de bank verplaatsen met een kussen als dat niet lukt

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vrij rustig eigenlijk! We hoorden ze pas in de ochtend weer, onze Ram blijft wel weglopen als ze richting zijn achterkant komt - maar er is geen hele heftige achtervolging nog met plukken haar. 

Af en toe wordt er wat gesnuffeld en leggen ze beide hun hoofd plat om gewassen te worden. Echter loopt onze ram dan weg omdat geen van beide toegeeft. 

• Vind ik leuk 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is in het begin vaak even spannend, maar dit klinkt als een vrij normale koppeling. Ze zitten nu in een andere ruimte dan in de opvang, dat geeft vaak dat weer even onrust is. En het is nu het terrein van de ram, dus dat merkt hij ook. Het komt vast goed 🙂 Ze hebben nog wel even tijd nodig om een stabiel koppel te vormen.  Hoe is het vandaag verder gegaan?

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag hebben ze eigenlijk de gehele dag elkaar genegeerd, nu dat de voedster wat actiever wordt gaat ze wat meer weer achter de ram aanzitten, maar hij rent er dan snel vandoor en gaat ergens anders zitten.

Heel soms overdag gaven ze elkaar wat likjes, nadat eerst ze beide hun kopje aanboden. Maar grotendeels lagen ze variërend van 30cm tot 1m uit elkaar.

Het rijden zijn we nog niet echt gebeuren, als de ram in de buurt komt van de voedster gaat ze nu snel op hem af en rent hij weer weg. Ondanks dat hij naar een hoek toe rent gaat hij een minuut later wel liggen (om laten vallen of gewoon met z’n pootjes zijwaarts).

Toch schrikken we elke keer op en staan we te kijken als we geluid uit de ren horen komen.

Beide eten ze gelukkig ook gewoon en we kunnen ze regelmatig ook even aaien en bij ze in de ren zitten.

Toch wel spannend, zeker omdat de ram waar we al een band mee hebben juist achterna gezeten wordt en hij op gisteravond na niet gemeen terug doet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is prima dat ze elkaar ook negeren. Het klef worden is pas de volgende stap. Dat je ze nu op een afstandje van elkaar ziet liggen zegt absoluut niet dat het straks geen klef stelletje wordt. Eerst moeten ze de rangorde bepalen. Het lijkt er dus op dat zij de baas wil worden en ze vindt het nog nodig om dit aan hem te tonen en wil dat bevestigd hebben. Als hij dat accepteert/gaat accepteren vindt zij het binnenkort ook niet meer nodig om op hem af te vliegen. Dat heeft gewoon even tijd nodig en moeten ze echt samen regelen. Dat ze elkaar ook negeren betekent dat ze elkaar in hun omgeving dulden. En verder moeten ze ook gewoon aan elkaar wennen en elkaar leren kennen. Hij schrikt nu bijvoorbeeld misschien nog van haar, maar hij zal leren dat zolang hij haar respecteert zij geen kwaad doet. 

Geduld dus 🙂 Probeer ze nu ook zoveel mogelijk met rust te laten. Ze moeten het nu eerst samen uitzoeken wie de baas wordt en aan elkaar wennen. Dat gaat het beste zonder mensen om hun heen. Bovendien breng je vaak ongemerkt ook jouw spanning op hun over. 

‘s Avonds zijn konijnen actiever dan overdag en merk je tijdens een koppeling dan soms ook dat het er wat heftiger aan toe gaat. Het geluid van het rennen en dingen omstoten maakt het vaak ook spannender voor je dan het vaak eigenlijk is.

De kans dat ze elkaar nu nog serieus gaan verwonden is vrij klein. Dat hadden ze dan al veel eerder gedaan. Lekker samen laten dus. Daar praat ik mezelf altijd moed mee in om rustig te gaan slapen bij een koppeling 😄 

Hoelang hebben ze eigenlijk samen in het asiel gezeten?

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze zijn een hele week samen in het asiel geweest, vanaf de 1e dag kennis gemaakt en daar hadden ze geen problemen dus hebben ze vanaf de 1e nacht samen geslapen en niet meer uit elkaar gehaald. Vrijdag (voor Pasen) gebracht en vrijdag dus samen weer opgehaald. 

Onze ram wisselt eigenlijk af tussen de hoek van de ren en de tegen over gestelde hoek van de kooi nu, is rustig maar oogt ontspannen en wast zichzelf etc, de nieuwe voedster is druk en wisselt liggen af met binkies maken en dan even achter de ram aanzitten.

Zojuist even wat nieuwe hooi langs de ren bijgevuld en dan zitten ze samen wel even te eten naast elkaar, dus hij is niet helemaal angstig van haar.

Bedankt voor alle reacties van iedereen, we blijven in spanning zitten ook al weten we dat het even zo hoort

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zal ook wel meespelen dat het zijn vertrouwde omgeving is en zij in de opvang de baas was. Daar had hij er misschien vrede mee, maar hier wilt hij zich misschien toch niet zomaar gewonnen geven. Ik had precies hetzelfde, mijn rammetje was in het asiel ondergeschikt, maar pikte hier het rijgedrag van haar toch niet meer, terwijl ze ook al een week in de opvang samen waren. Uiteindelijk is hij toch gezwicht 😉 maar ik denk dat hij wel even weerstand wilde bieden, van: hey dit is mijn hok! 

Het is me ook wat he? Beestje heeft een mooi territorium, komt terug met een nieuw konijn en die wilt daar meteen de baas zijn 😉 Snap dat hij daar even aan moet wennen 😂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klinkt op zich heel logisch, we hebben eigenlijk niet aan het asiel gevraagd wie daar de baas was; maar ik vermoed inderdaad ook de voedster gezien haar gedrag thuis.

De ram is ook 5 jaar alleen met ons geweest (met heel veel liefde en aandacht) dus we merken ook nog wel dat hij ook nog veel trekjes richting ons nog heeft, als we bijvoorbeeld langslopen (naar de keuken of gang) volgt hij ons langs de ren en worden we aangestaard voor aaitjes (wat we nu even niet te veel proberen te doen).

Hoe lang heeft het uiteindelijk geduurd bij jou tot hij stopte met weerstand bieden?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou wel superfijn dat hij nu een maatje heeft (of krijgt, want het moet nog even wat meer zijn maatje worden 😉). Als ze straks goed gewend zijn aan elkaar ga je echt zien waarom konijnen zo gelukkig zijn samen. Hier moet je gewoon even door.

Denk een weekje voor het rangorde gedrag over was en toen gingen ze elkaar met de loop van de tijd steeds meer opzoeken, tegen elkaar liggen, likken. Alleen een maand lang kwam het rijgedrag bij de voedster weer terug als ik het hok/ de ren schoonmaakte of dingen veranderde. Dan wilde ze weer even opnieuw duidelijk maken dat ze de baas was, maar dat onderging hij dan maar 😉 Nu zijn ze echt gigantisch klef, Brownie doet bunnyflops tegen haar aan, ze liggen iedere dag lepeltje-lepeltje, zo schattig. Mijn rammetje is ook veel meer op contact met ons gericht, als hij dan naar ons komt, loopt zij helemaal in paniek te zoeken waar hij is en rent ze echt op hem af als hij “terug” is.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .