Ga naar inhoud

Tweede konijntje zindelijk maken


Brutus en Betsie

Aanbevolen berichten

Hoi! Sinds september 2020 hebben we Brutus in huis. Een geweldig huiskonijn wat al snel tam en zindelijk was. Na zijn castratie hebben we Betsie gekoppeld, die op moment van schrijven 12 weken oud is (nu 4 weken bij ons). Echter lukt het me nog niet goed om haar zindelijk te krijgen, ze poept overal en plast naast de toilet en als ze losloopt in de woonkamer. Brutus daarentegen is 100% zindelijk. 
Toen Brutus bij ons kwam hebben we zijn nachthok in het begin klein gehouden, ik heb het idee dat dat heeft geholpen in het zindelijk maken. Nu kan dat echter niet omdat ze samen zijn en niet twee konijnen in een kleiner nachthok wil doen. 
wie oh wie heeft een fijne tip?! Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betsie is nog een peutertje, snapt nog niet veel van het leven. Hoe oud is Brutus trouwens? Een ukkie van 8 weken koppelen, is makkelijk meestal, omdat ze nog geen eigen karakter ontwikkeld hebben, maar dat is tevens ook de valkuil: als ze straks de puberteit in gaat en een eigen karakter ontwikkelt, zou het weleens kunnen gebeuren dat ze helemaal geen goede match is met Brutus. Laten we hopen dat dit niet gaat gebeuren. 🤞

 

Heb je onderstaande informatie al doorgelezen?

 

Hoe maak je een konijn zindelijk?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 weken is nog erg jong, eigenlijk zelfs te jong om te koppelen, dat is pas vanaf een week of 16 aan te raden. En koppelen aan een jong konijn wat nog moet puberen is lastig, dat het nu goed gaat zegt helaas niets over de toekomst.

 

De voedster is eigenlijk nog zo jong dat ze echt een kind is, wat is "uitgehuwelijkt" aan een (bijna) volwassen man. Als de voedster ouder word, heb je dus kans dat ze uit elkaar groeien, dan word ze namelijk weerbaar, mondiger, ontwikkelt ze haar eigen willetje. En vaak blijkt dan dat ze niet bij elkaar passen. Dat hoeft niet, maar ik zeg het wel zodat je het weet, en kan nadenken over een plan B: Wat als het niet klikt? Breng je de voedster dan terug naar een opvang en koppel je opnieuw? Of heb je plek voor 2 koppels en geef je elk konijn een passende partner op karakter uitgezocht?  Maar goed, daar gaat in dit geval je vraag niet over. Toch wil ik het wel even als "punt om over na te denken" meegeven, en ik hoop dat het niet nodig is en dat ze wel een match zijn.

 

Er zijn drie factoren die er voor zorgen dat het lastig is om echt al zindelijkheidstraining te doen: een recente koppeling, de jonge leeftijd en de tijd van het jaar (voorjaar = hormonen!).

Eigenlijk drie dingen die vanzelf over gaan 😉 Dus als de tijd wat verder gaat, heb je kans dat het probleem vanzelf minder erg word. Maar zeker niet alle konijnen worden zindelijk. 

 

Alle tips voor zindelijkheidstraining staan op een rijtje in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast al het bovenstaande ka het inderdaad helpen de ruimte waar ze zit kleiner te houden. Met klein bedoel ik niet hun nachthok, maar een deel van de woonkamer wat zo'n 3 a 4 vierkante meter is. Scheelt jou ook met het opruimen van alle keutels en plasjes. Misschien kan je een deel van de kamer afzetten met een puppy ren? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Brutus en Betsie:

Hoi! Sinds september 2020 hebben we Brutus in huis. Een geweldig huiskonijn wat al snel tam en zindelijk was. Na zijn castratie hebben we Betsie gekoppeld, die op moment van schrijven 12 weken oud is (nu 4 weken bij ons). Echter lukt het me nog niet goed om haar zindelijk te krijgen, ze poept overal en plast naast de toilet en als ze losloopt in de woonkamer. Brutus daarentegen is 100% zindelijk. 
Toen Brutus bij ons kwam hebben we zijn nachthok in het begin klein gehouden, ik heb het idee dat dat heeft geholpen in het zindelijk maken. Nu kan dat echter niet omdat ze samen zijn en niet twee konijnen in een kleiner nachthok wil doen. 
wie oh wie heeft een fijne tip?! Alvast bedankt! 

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'het nachthok klein gehouden'. Had hij van het nachthok zijn toilet gemaakt? 

Hebben je konijntjes wel dag én nacht de ruimte om rond te huppelen, dus 24 uur per dag minstens 4m2?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago zei Ot&Sien:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'het nachthok klein gehouden'. Had hij van het nachthok zijn toilet gemaakt? 

Hebben je konijntjes wel dag én nacht de ruimte om rond te huppelen, dus 24 uur per dag minstens 4m2?

 

Met nachthok bedoel ik eigenlijk het gewone hok, maar omdat hij (en nu beide) overdag altijd loslopen benoem ik het als ‘nachthok’. Voor Brutus alleen was dat 4m2 ren + 1m2 bench, waar eten en toilet in staan. Nu is dat circa 6m2 ren + de bench. Soms heb ik dus het idee dat het voor Betsie ‘te groot’ is om haar toilet altijd te vinden. Overdag lopen ze dus los in de woonkamer. Kan het zijn dat het ‘te groot’ is voor Betsie om zindelijk te worden? Helpen meerdere toiletten, ook al heeft ze geen vaste plekken?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei Evee:

12 weken is nog erg jong, eigenlijk zelfs te jong om te koppelen, dat is pas vanaf een week of 16 aan te raden. En koppelen aan een jong konijn wat nog moet puberen is lastig, dat het nu goed gaat zegt helaas niets over de toekomst.

 

De voedster is eigenlijk nog zo jong dat ze echt een kind is, wat is "uitgehuwelijkt" aan een (bijna) volwassen man. Als de voedster ouder word, heb je dus kans dat ze uit elkaar groeien, dan word ze namelijk weerbaar, mondiger, ontwikkelt ze haar eigen willetje. En vaak blijkt dan dat ze niet bij elkaar passen. Dat hoeft niet, maar ik zeg het wel zodat je het weet, en kan nadenken over een plan B: Wat als het niet klikt? Breng je de voedster dan terug naar een opvang en koppel je opnieuw? Of heb je plek voor 2 koppels en geef je elk konijn een passende partner op karakter uitgezocht?  Maar goed, daar gaat in dit geval je vraag niet over. Toch wil ik het wel even als "punt om over na te denken" meegeven, en ik hoop dat het niet nodig is en dat ze wel een match zijn.

 

Er zijn drie factoren die er voor zorgen dat het lastig is om echt al zindelijkheidstraining te doen: een recente koppeling, de jonge leeftijd en de tijd van het jaar (voorjaar = hormonen!).

Eigenlijk drie dingen die vanzelf over gaan 😉 Dus als de tijd wat verder gaat, heb je kans dat het probleem vanzelf minder erg word. Maar zeker niet alle konijnen worden zindelijk. 

 

Alle tips voor zindelijkheidstraining staan op een rijtje in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-zindelijk-maken

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Koppelen met 9 weken is idd te jong, dat merkte we ook aan haar gedrag eerste dagen. Ze wist gewoon niet wat er van haar werd verwacht. De fokker zei destijds dat het geen probleem zou zijn, omdat ze beide jong zijn (Brutus was toen 5 maanden). 
ik ga je tips meenemen, dankje! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze alleen in de ren laten voor nu en dus niet meer laten loslopen in de woonkamer. Zo kan ze goed wennen aan haar nieuwe territorium zonder steeds ruimte wisselingen. Meerdere toiletten kan helpen, net als het blijven schoonmaken met azijn om de geurtjes weg te halen en juist keutels in de toilet te gooien. Verder wat @Evee zegt, ze is nog nieuw in het verblijf en jong, dus je hebt kans dat het gaandeweg vanzelf oplost. Maar het kan ook gewoon geen zindelijk konijn worden, die optie is er wel ook al doe je aan zindelijkheidstraining. Ik hoop met je mee dat het gaat lukken gewoon stug volhouden! 

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Brutus en Betsie:

De fokker zei destijds dat het geen probleem zou zijn, omdat ze beide jong zijn (Brutus was toen 5 maanden). 

Ja.. Dat is meestal wat fokkers zeggen en mede daarom zijn we ook geen fan van fokkers. Het klopt dat jonge konijntjes goed samen kunnen, maar dat zegt niets over na hun puberteit. Voor de volgende keer, of als je mensen advies geeft, kan je beter naar de opvang om te koppelen! Er is een groot overschot aan konijnen in Nederland dus er zitten genoeg hele lieve konijnen bij de opvang te wachten op een leuk huisje 😊

 

Wees blij dat je in ieder geval een ram en een voedster hebt! Je hebt zo wel de grootste kans dat ze ongekoppeld elkaar leuk vinden na de puberteit. Het komt ook vaak genoeg voor dat fokkers ook daar slechte adviezen voor geven. 

aangepast door Miekmoek
Laatste stukje toegevoegd
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Brutus en Betsie:

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Koppelen met 9 weken is idd te jong, dat merkte we ook aan haar gedrag eerste dagen. Ze wist gewoon niet wat er van haar werd verwacht. De fokker zei destijds dat het geen probleem zou zijn, omdat ze beide jong zijn (Brutus was toen 5 maanden). 
ik ga je tips meenemen, dankje! 

Fokkers zeggen helaas zoveel; dat meerdere konijntjes van jongs af aan samen goed gaan, meerdere van hetzelfde geslacht etc. We horen het iedere keer weer voorbij komen. Helaas denken ze alleen maar aan de verkoop en geven ze niet de goede info mee. Pas met een week of 12-16 ontwikkelen ze hun karakters en begint het echte koppelen. Dus pas dan ga je zien of Brutus en Betsie daadwerkelijk een match zijn of dat het alsnog vechten wordt. Houd dat wel in gedachten zodat je er op voorbereid bent. 

Zowel voor het goed laten slagen tussen de konijnen als het zindelijk worden is het het beste om ze op een vaste terrein/ territorium te houden, dus ik zou ze voorlopig even niet los laten lopen door de kamer, maar gewoon lekker in de vaste ren tot ze zindelijk is en een stabiel koppel zijn. Idd meerdere wc bakken op de plekken waar ze het meeste plast, hooiruifje boven de wc. Plasjes ernaast consequent opvegen en schoonmaken met schoonmaakazijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Miekmoek @BaasjevanBrownie ik ben erg blij met jullie reacties 🙂 als ze los lopen ‘binken’ ze er beide op los, maar misschien goed om voor haar wat meer af te schermen en de tijd ‘los’ te beperken tot een paar keer per dag (hok is groot genoeg om ook in te verblijven). Mijn vraag is dan: Brutus is ‘gewend’ om los te lopen, kan ik hem dan nu ook in de ren laten? Of is het verstandiger om hem wel los te laten zoals hij gewend is? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze even helemaal niet los laten lopen, maar echt een vast gebied voor ze vasthouden tot ze zindelijk is en een hecht stel zijn. Daarna kun je het wel weer gaan doen. Wisselingen van territorium kunnen uitlokken dat ze opnieuw de rangorde gaan bepalen en het af willen bakenen met plasjes, dus dan krijg je haar moeilijker zindelijk. Als je hem wel los laat en haar niet, kan dat ook frustratie uitlokken bij haar, dus dat zou ik niet doen.

 

Wel zorgen dat hun vaste ren natuurlijk groot genoeg is, 4m2 voor 2 konijnen. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Ik zou ze even helemaal niet los laten lopen, maar echt een vast gebied voor ze vasthouden tot ze zindelijk is en een hecht stel zijn. Daarna kun je het wel weer gaan doen. Wisselingen van territorium kunnen uitlokken dat ze opnieuw de rangorde gaan bepalen en het af willen bakenen met plasjes, dus dan krijg je haar moeilijker zindelijk. Als je hem wel los laat en haar niet, kan dat ook frustratie uitlokken bij haar, dus dat zou ik niet doen.

 

Wel zorgen dat hun vaste ren natuurlijk groot genoeg is, 4m2 voor 2 konijnen. 

Zojuist de ren ‘gesloten’ 😜. Zo maar even proberen, komende weken! Ik houd het gedrag van beide in de gaten, maar tot nu lijkt het een erg verliefd stel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei Brutus en Betsie:

Met nachthok bedoel ik eigenlijk het gewone hok, maar omdat hij (en nu beide) overdag altijd loslopen benoem ik het als ‘nachthok’. Voor Brutus alleen was dat 4m2 ren + 1m2 bench, waar eten en toilet in staan. Nu is dat circa 6m2 ren + de bench. Soms heb ik dus het idee dat het voor Betsie ‘te groot’ is om haar toilet altijd te vinden. Overdag lopen ze dus los in de woonkamer. Kan het zijn dat het ‘te groot’ is voor Betsie om zindelijk te worden? Helpen meerdere toiletten, ook al heeft ze geen vaste plekken?  

Ik zou ze dan voorlopig even niet los laten lopen maar in de ren houden. 6m2 is al een hele mooie ruimte. Het kan best helpen om meerdere toiletbakken neer te zetten. Als je dan ook nog consequent alleen in de toiletbakken bodembedekking doet en alleen op die plekken hooi aanbiedt wordt de kans een stuk groter dat ze uiteindelijk wel daarop haar behoefte gaat doen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na één dag, heb ik al een vraag. Vanavond heeft Betsie (de jongste) twee keer op Brutus gereden (m’n vriend zegt dat het vorige week ook al eens is gebeurd). Ze doet het niet vaak en als Brutus weggaat, stopt ze ook. Als ik dit op zoek, lees ik horror verhalen over het rijdende voedsters die niet meer op houden.. 

daarentegen, als Betsie languit ligt gaat Brutus haar achterste liggen (nog niet eerder gezien). Enig idee of dit kwaad kan en of ik er iets aan/mee moet doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt allemaal nog erg normaal. Grote kans dat het ook nog wel wat erger zal worden dan dit als ze ouder wordt. Dan wordt ze wat weerbaarder en het kan zijn dat ze dan hogerop probeert te komen in de rangorde. Als jouw ram dit accepteert zal het allemaal wel goed komen. 

Helaas is er ook een kans dat hij dit niet pikt en het toch geen geschikt koppel blijkt als ze volwassen wordt, zoals hierboven ook al gezegd. Gewoon goed in de gaten houden dus. Lees even het artikel over konijnen koppelen hier op de site, daarin staat welk gedrag allemaal nog bij de rangordebepaling hoort, en wanneer het toch verstandiger is om ze te scheiden. Maar het klinkt alsof dat nu nog niet aan de orde is.

 

Over horror-verhalen van voedsters die niet stoppen met rijden: het kan voorkomen onder invloed van hormonen, zowel bij voedsters als bij rammen. Dit is echter wel eerder uitzondering, niet de standaard. Mocht dit het geval blijken, dan zou je je kunnen verdiepen in castratie van je voedster (sowieso ook om medische redenen wel iets om over na te denken), maar daar is ze nu nog te jong voor en het klinkt nog niet alsof jouw voedster in de categorie extreem-hormonaal valt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoort erbij, gewoon laten gaan. Ze zijn er misschien nog niet helemaal uit wie de baas is. En het is voorjaar, dat doet ook iets voor de hormonen. Binnen mijn bestaande koppel en trio wordt ook meer gereden dan anders.

Ik kan het niet terugvinden, maar is de castratie van Brutus wel meer dan 14 dagen geleden?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei happy211:

Dit klinkt allemaal nog erg normaal. Grote kans dat het ook nog wel wat erger zal worden dan dit als ze ouder wordt. Dan wordt ze wat weerbaarder en het kan zijn dat ze dan hogerop probeert te komen in de rangorde. Als jouw ram dit accepteert zal het allemaal wel goed komen. 

Helaas is er ook een kans dat hij dit niet pikt en het toch geen geschikt koppel blijkt als ze volwassen wordt, zoals hierboven ook al gezegd. Gewoon goed in de gaten houden dus. Lees even het artikel over konijnen koppelen hier op de site, daarin staat welk gedrag allemaal nog bij de rangordebepaling hoort, en wanneer het toch verstandiger is om ze te scheiden. Maar het klinkt alsof dat nu nog niet aan de orde is.

 

Over horror-verhalen van voedsters die niet stoppen met rijden: het kan voorkomen onder invloed van hormonen, zowel bij voedsters als bij rammen. Dit is echter wel eerder uitzondering, niet de standaard. Mocht dit het geval blijken, dan zou je je kunnen verdiepen in castratie van je voedster (sowieso ook om medische redenen wel iets om over na te denken), maar daar is ze nu nog te jong voor en het klinkt nog niet alsof jouw voedster in de categorie extreem-hormonaal valt.

Dankjewel. Castratie staat op de planning als ze oud genoeg is, inderdaad oa om de medische redenen. 
het wassen/likken is gelijkwaardig. Zoals ik het zie zijn het beide konijnen die graag gewassen worden, maar Brutus is toch vaak degene die Betsie moet wassen. Brutus zoekt ons mensen dan weer op om lekker geknuffeld te worden. Naar mijn idee houdt dat het tot nu toe in balans 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Marjoleink:

Dat hoort erbij, gewoon laten gaan. Ze zijn er misschien nog niet helemaal uit wie de baas is. En het is voorjaar, dat doet ook iets voor de hormonen. Binnen mijn bestaande koppel en trio wordt ook meer gereden dan anders.

Ik kan het niet terugvinden, maar is de castratie van Brutus wel meer dan 14 dagen geleden?

Fijn om te horen dat het erbij hoort! Brutus is met 4 maanden gecastreerd, dus nu 3 maanden geleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijgedrag en wasbeurten afdwingen is rangorde bepalen. Nu je voedster ouder wordt gaat dat namelijk pas beginnen. Ze moeten er nog even uitkomen wie de baas is😉 zolang een van de twee schikt komt het goed. Als het mis gaat, merk je dat snel genoeg: vechten, over de grond rollen, in elkaar vast bijten. Dan moet je ze uit elkaar halen. Anders lekker laten uitzoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Rijgedrag en wasbeurten afdwingen is rangorde bepalen. Nu je voedster ouder wordt gaat dat namelijk pas beginnen. Ze moeten er nog even uitkomen wie de baas is😉 zolang een van de twee schikt komt het goed. Als het mis gaat, merk je dat snel genoeg: vechten, over de grond rollen, in elkaar vast bijten. Dan moet je ze uit elkaar halen. Anders lekker laten uitzoeken. 

Rangorde bepalen gaat inderdaad nu echt van start. Hiervoor werd er over en weer gewassen en waren beide vrijgevig hierin. Laatste week zie ik inderdaad dat er meer gevraagd wordt om een wasbeurt, dan dat deze zomaar wordt weggegeven 😉 ontzettend leuk om dit zo te zien ontwikkelen en fijn dat ik hier terecht kan met vragen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .