Ga naar inhoud

Konijnen naar dierenarts brengen verschrikkelijk


Lumia

Aanbevolen berichten

Ben ik de enige?

 

Ik vind het zo verschrikkelijk om mijn konijnen naar de DA te brengen. Ik voel me dan echt een dierenbeul - klinkt raar, ik weet het. De paniek, enge ruimtes en autoritjes.. en dat oppakken! Moet ik toegeven dat geen van mijn konijnen een praktijk van binnen heeft gezien tot afgelopen jaar. Madamme kreeg last van prutoogjes en nu een heer met mogelijk snot. Ik vind het zo erg om ze zo mee te nemen, haha. Ons heertje is nog niet echt gewend aan ons - alleen aan zijn verblijf en vermaakt zich helemaal prima. Ik voel me nu al schuldig dat ik hem deze vrijdag moet pesten voor eigen bestwil.

aangepast door Evee
titel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, ik schrik me rot van de titel van je topic! Die komt echt niet overeen met wat je hier beschrijft. Wil je die alsjeblieft aanpassen, want ik zal vast niet de enige zijn die zich iets heel anders voorstelt bij die titel. Bedankt alvast.

 

Veel mensen voelen zich niet prettig om de konijnen mee te nemen naar de DA, maar zoals je al aangeeft, kan het soms gewoon niet anders. Doorbijten dus en als ze weer thuis zijn lekker verwennen om je schuldgevoel af te kopen? 😁

 

Konijnen zijn geen knaagdieren dus je topic staat in het verkeerde gedeelte van het forum, maar indien nodig past een beheerder dat wel aan. 😉

aangepast door JokeC
aanvulling
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je de enige die het vervelend vindt om met je dieren naar de dierenarts te gaan? Nee, dat denk ik niet. Alle dingen die je noemt, dat vindt geen enkel konijn fijn en geen enkel baasje vindt het fijn om hun konijn zo te zien. 

 

Maar dat betekent niet dat het niet nodig is. In de meeste gevallen is het een kwestie van korte stress/pijn om erger te voorkomen. Vaccinatie is bijvoorbeeld nodig om ze het risico op een vreselijk dood te besparen. En daarbij de gezondheidscontrole zorgt ervoor dat je er snel bij bent als er toch iets mis blijkt. Castratie is nodig om rammen te kunnen koppelen en voor dames om het risico op baarmoedertumoren weg te nemen. 

 

Dus nee, niemand vindt dat fijn om hun dier de stress aan te doen, maar je moet erop vertrouwen dat je het doet voor hun eigen bestwil. En er zijn best wat dingen die je kunt doen om het minder erg te maken, zoals ze leren om zelf de reismand in te lopen en een goede konijnkundige dierenarts zoeken zodat ze daar in goede handen zijn.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat snap ik zelf ook wel. Daar gaat het mij niet om. Het was meer om te delen dat ik het altijd zo naar vind en me altijd een soort schuldig voel. Was op zoek naar mensen die dit ook zo sterk voelen. Met andere dieren heb ik dit namelijk totaal niet.

 

Ik zal trouwens de titel aanpassen, niet over nagedacht dat het als schokkend ervaren zou worden. Stom ja! Ik weet dat het haasachtigen zijn maar beetje zonder nadenken geplaatst haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei JokeC:

Jeetje, ik schrik me rot van de titel van je topic! Die komt echt niet overeen met wat je hier beschrijft. Wil je die alsjeblieft aanpassen, want ik zal vast niet de enige zijn die zich iets heel anders voorstelt bij die titel. Bedankt alvast.

 

 

 

Ik zoek me rot maar lijk niks te kunnen vinden om de titel aan te passen, beetje onhandig ben ik in fora haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle mededelingen zijn hier welkom hoor! Schrijf het van je af! Daar zijn wij (ook) voor.

 

Op die drie puntjes boven op je post, daar kun je op klikken. Dan kun je in de eerste 5 minuten na het posten op wijzigen drukken. Dan kun je alles nog aanpassen. Titel, post,...

Na die 5 minuten - en je wil nog iets wijzigen - dan kun je op rapporteren klikken. Dan kan een moderator of een administrator je post en je titel nog wijzigen.

 

Je bent zeker niet de enige die het helemaal niet leuk vind om je konijntjes vol stress en schrik te zien. Het is echt om hun eigen bestwil. Mijn konijntje is altijd een week tot twee weken boos op mij. Dan moet hij niks van mij hebben. Geen aaitjes (waar hij normaal gek op is), geen kusjes, geen massages. Hij wacht zelfs tot ik weg ben om dan pas te gaan eten.

Als ik hem zo stressvol en bang zie breekt mijn hart breekt in duizend stukjes.

 

Ik lees dat je konijntje van 11 jaar geen dierenartspraktijk van binnen heeft gezien tot afgelopen jaar.

Konijnen moeten jaarlijks gevaccineerd worden tegen Myxomatose, RHD1 en RHD2.

Eens je konijntjes 1 van die ziektes is er niets meer aan te doen. Amper kans dat hij/zij het overleeft.

 

Het zijn SUPER besmettelijke ziektes.

Ze kunnen doorgegeven aan je konijntjes op heel onnozele manieren.

Bijvoorbeeld er steekt een mug een wild konijn die 1 van de ziektes heeft en daarna steekt die jou konijn.

Of je gaat wandelen in het bos en wandelt waar een besmet, wild konijn heeft gehuppeld. Je neemt het zo mee met je schoenen.

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de titel aangepast, ik denk dat dit meer past bij je vraag. 

 

Tja, ik ga ook niet voor mijn lol met de konijnen naar de dierenarts. Zelf ga ik overigens ook niet voor mijn lol naar dokters. Dus ik denk dat het een noodzakelijk iets is, waar je toch doorheen moet. Preventieve zorg (vaccinatie, castratie) en zorg bij ziekte is gewoon echt heel belangrijk, liever wat stress van een rit naar de dierenarts, dan dat je één van je konijnen verliest omdat je niet gaat. Of dat ze een leven lang alleen zitten omdat je ze niet hebt laten castreren. 

 

Ik voel mij ook schuldig, als we weer thuis zijn zorg ik altijd dat ze iets lekkers / leuks te doen hebben, een projectje om de stress weer te vergeten 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei Punky punk:

 

Ik lees dat je konijntje van 11 jaar geen dierenartspraktijk van binnen heeft gezien tot afgelopen jaar.

Konijnen moeten jaarlijks gevaccineerd worden tegen Myxomatose, RHD1 en RHD2.

Eens je konijntjes 1 van die ziektes is er niets meer aan te doen. Amper kans dat hij/zij het overleeft.

 

 

 

 

Dat weet ik inmiddels ja. Vele konijnen hebben hier altijd ongevaccineerd gezeten tot recentelijk. Ze zijn enkele keren ingeënt maar laatste jaren is dit verwaterd. Let wel dat ik er vanwege mijn leeftijd heel lang geen inspraak in heb gehad, ik betaalde het immers niet. Ook leven we ontzettend verstedelijkt en aan een drukke weg, dus ik snap wij als toen vrij onwetende familie dat we ze niet hebben laten vaccineren. Wij hebben namelijk lang gedacht dat dit alleen besmettelijk was via direct contact met een besmet konijn. Nu weten wij beter en zijn de nijnen gevaccineerd. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Evee:

 

Ik voel mij ook schuldig, als we weer thuis zijn zorg ik altijd dat ze iets lekkers / leuks te doen hebben, een projectje om de stress weer te vergeten 😄 

 Haha oh jee, gelukkig is mijn oude nijn altijd redelijk snel gekalmeerd, toch voel ik me echt zo schuldig. Ze lijkt het al weer vergeten te zijn zodra ze in haar hok zit en wat andijvie op kan peuzelen. Ik heb wat meer “angst” voor mijn nieuwe nijntje, die is natuurlijk niet super veel gewend. Gevonden buiten, asiel, daar wel gechekt en gecastreerd natuurlijk maar hij schrikt altijd ontzettend snel. Dan zit ik van, ah haat me alsjeblieft niet! 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Ik sluit me aan bij @Punky punk. Ik voel me ook altijd schuldig, vooral omdat je het ze niet uit kan leggen dat het voor hun bestwil is of ze gerust kan stellen. Maar ik denk dat het schuldgevoel veel erger is als je konijnen ziek worden of geen vriendje kunnen krijgen omdat ze niet gecastreerd zijn.

Dat absoluut! Misschien heb ik ook een beetje angst dat ze veel meer kwaaltjes gaan vinden. Toen ik met mijn oudje ging voor het eerst in jaren dacht ik.. oh nee, wat als het meer is dan prutoogjes? Wat krijg ik te horen? Op haar ogen na is ze kerngezond, sterker nog.. menig konijn van 11 mocht er jaloers op zijn. Net gewicht, goed bespierd en perfecte nagels en tanden. Ik was oprecht geshockeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen vinden het vreselijk om naar de dierenarts te gaan. Ik voel me er ook altijd rot onder. Natuurlijk moeten ze gewoon als het nodig is. 

Ik moet wel zeggen dat ik veel meer gezorgd ben over de oorzaak dat ze moeten gaan. Het is altijd weer een opluchting dat het meevalt. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .