Ga naar inhoud

Blij konijn & niezen


Lumia

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik heb twee maanden geleden een rammetje van ongeveer 3 jaar oud uit het asiel gehaald. Hij is ontzettend leuk en knap. Nog niet erg gewend aan ons maar hij zit heerlijk rond te rennen in zijn 24/7 buitenverblijf. Hij is echt een beetje gek en scheurt in het rond en maakt gekke sprongen. Sinds wij hem hebben niest hij al, het leek even weg te trekken maar nu lijkt het toch weer terug te zijn. Zijn neus lijkt niet vies - niet snotterig. Het is licht nattig maar het ziet er niet gek uit. Ook als hij niest zie ik geen gekke dingen. 

 

Hij vermaakt zich dus uit de kunst en is enorm actief. Wat denken jullie? Ik ben ontzettend bang voor snot omdat ik nog twee konijntjes heb. Het ene konijntje is 11 en zit met tralies van hem gescheiden. Ook zij heeft een licht nattige neus, echter heeft zij dit eigenlijk iedere natte periode wel. Het ziet er dus niet storend/ongezond uit. Met nattig bedoel ik ook dat het lijkt alsof ze met hun neusje langs een natte tegel hebben gesnuffeld. Mijn oude dame niest niet en gedraagt zich naar behoren. Mijn jonkie zit binnen dus daar maak ik mij geen zorgen over, zij heeft ook nergens last van.

 

Wat zijn mogelijkheden als het geen snot is? Allergie lijkt mij niet aannemelijk vanwege het feit dat ze 24/7 buiten zitten en dus alles goed geventileerd is.

Mocht het snot zijn en evt. chronisch, wat zijn dan de opties kwa koppelen? Is dat verstandig, hoe moet ik dat voor me zien ? Ik wil geen andere nijntjes besmetten. Ik heb al een aantal behandelingsopties gezien, alleen is mijn konijn niet gewend aan mensen/aan ons. Aaien is al een hele klus, laat staan oppakken en een spuitje geven. Ik zit er best wel mee.

 

Ik ben totaal onbekend met snot - mijn konijnen zijn allemaal 9+ geworden zonder ooit ziek te zijn geweest of dergelijke zaken.

 

PS. er staat een afspraak bij de DA maar ik was benieuwd over wat andere ideeën en ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar komt het konijntje vandaan? Het kan snot zijn, maar ook overgevoeligheid voor bijvoorbeeld een stoffige bodembedekking. Goed dat je naar de dierenarts gaat! 

 

Ik heb zelf twee konijnen verloren aan snot, ze zijn er wel oud mee geworden (8.5 en 9) , maar ze kregen het ook pas op latere leeftijd. Mijn ram heeft mijn voedster besmet. Toen mijn ram overleed heb ik mijn voedster gewoon opnieuw gekoppeld en haar maatje heeft tot op de dag van vandaag geen symptomen. Hij is bijna een jaar met haar samen geweest tot ze overleed afgelopen november. Er is geen peil op te trekken. Er zijn veel konijnen die er helemaal niet gevoelig voor zijn en jaren met een snotteraar samen leven zonder last te krijgen. Maar je kunt ook pech hebben. Het is in elk geval geen reden om niet te koppelen. Wel zou je kunnen vragen bij de opvang of ze misschien een konijn hebben zitten dat ook symptomen heeft en dan daarmee koppelen. 

 

Wat behandelingen betreft, wacht even af wat de dierenarts zegt. Ik heb beide konijnen intensief behandeld in het begin in de hoop dat ze beter werden. Mijn ram vond het vreselijk om aangeraakt te worden, mijn voedster gaf er weinig om. Toen bleek dat het chronisch was hebben we dus bij mijn voedster wel meer geëxperimenteerd dan bij mijn ram. Zijn kwaliteit van leven werd aangetast juist door teveel willen behandelen, haar maakte het weinig uit dus konden we meer proberen. Dat is echt iets wat je per konijn in de gaten moet houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn komt uit knaagdierencentrum Ijmuiden. Daar hebben ze hem weer buiten gevonden. We hebben nu twee voedsters zitten en we zijn eigenlijk niet op zoek naar nóg een voedster vanwege ruimte gebrek. We wilde hem koppelen aan een van onze dames. Ik hou persoonlijk niet heel veel van bemoeien met de konijntjes - als je snapt wat ik bedoel. Mocht het dus niet aanslaan ben ik niet van het eindeloos doorbehandelen, dat staat me enorm tegen. Ik hoop dat het slechts een allergie is of iets anders knulligs en geen snot.. 😞

Ik ben blij dat hij voor de rest nergens last van heeft en lekker rond aan het scheuren is met z’n gekke sprongen. Daarom vind ik het me ook moeilijk voor te stellen dat het snot is - ik heb hier geen ervaring mee, pardon me dus - hij is ontzettend actief en mijn logical thinking zegt dat hij dan benauwder en kalmer zou moeten zijn. Maar natuurlijk zal het dan op dit moment niet zo ernstig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook een verstopt traankanaal zijn, had mijne ook. De dierenarts heeft dat getest met een soort kleurstof en dan doorgespoeld. Langs ene kant was dat goed gelukt, maar aan de andere kant bleef het verstopt. Na een foto bleek dat er één van de tandjes te ver doorgegroeid is. Daardoor blijft ze ook, vooral bij het eten, een knorrend geluid maken. Maar verder ook heel vrolijk, ze lijkt er geen last van te hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Petra21:

Kan ook een verstopt traankanaal zijn, had mijne ook. De dierenarts heeft dat getest met een soort kleurstof en dan doorgespoeld. Langs ene kant was dat goed gelukt, maar aan de andere kant bleef het verstopt. Na een foto bleek dat er één van de tandjes te ver doorgegroeid is. Daardoor blijft ze ook, vooral bij het eten, een knorrend geluid maken. Maar verder ook heel vrolijk, ze lijkt er geen last van te hebben...

Hmm, niet over nagedacht. Zijn oogjes zijn perfect schoon. Dit is wel wat mijn oudere dame waarschijnlijk heeft (traankanaal), alleen vanwege haar leeftijd ben ik wat terughoudend met dat soort behandelingen. Haar tanden waren in orde en ze is topfit. Zou verbaasd zijn als het zijn tandjes zouden zijn en dit bij het asiel niet bekend/verteld is. Zou ik behoorlijk onprofessioneel vinden, dus ga ik ook nog niet echt van uit.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot leidt pas in een heel laat stadium tot ander gedrag. De mijne werden pas rustiger toen ik echt aan inslapen moest gaan denken, daarvoor anderhalf jaar hun blije zelf, alleen wat vaker niezen. Het gedrag zegt dus niks, maar het kunnen ook allemaal andere dingen dan snot zijn. Daar is aan de hand van wat je vertelt niks over te zeggen, de dierenarts zal wat zaken moeten uitsluiten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even los van het mogelijke snot-probleem (waar je vandaag hopelijk antwoord op krijgt) heb je een lastige situatie gecreëerd. Als je al 2 vrouwtjes alleen had zitten, waarom heb je die dan niet allebei op koppelvakantie bij een konijnenopvang gebracht ipv een los mannetje erbij halen? Als het nu niet matcht zit je met 3 losse konijnen, terwijl konijnen echt groepsdieren zijn en in hun eentje niet gelukkig. Ik vind het ook vreemd dat een konijnenopvang je een rammetje alleen meegeeft, dat doen ze normaal alleen als hij samen weggaat of gekoppeld wordt. 

En als het wel matcht met een van de dames, moet de andere voedster dan alleen blijven of mag ze nog wel op koppelvakantie? En je hebt het over een jonkie, hoe oud is ze dan? Is ze al wel minstens 12 weken, liefst 16 weken om gekoppeld te kunnen worden? 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Even los van het mogelijke snot-probleem (waar je vandaag hopelijk antwoord op krijgt) heb je een lastige situatie gecreëerd. Als je al 2 vrouwtjes alleen had zitten, waarom heb je die dan niet allebei op koppelvakantie bij een konijnenopvang gebracht ipv een los mannetje erbij halen? Als het nu niet matcht zit je met 3 losse konijnen, terwijl konijnen echt groepsdieren zijn en in hun eentje niet gelukkig. Ik vind het ook vreemd dat een konijnenopvang je een rammetje alleen meegeeft, dat doen ze normaal alleen als hij samen weggaat of gekoppeld wordt. 

En als het wel matcht met een van de dames, moet de andere voedster dan alleen blijven of mag ze nog wel op koppelvakantie? En je hebt het over een jonkie, hoe oud is ze dan? Is ze al wel minstens 12 weken, liefst 16 weken om gekoppeld te kunnen worden? 

Even ter informatie. Ik ben heel fel op dit onderwerp omdat ik al ontzettend lang bezig ben met koppelen en vinden van passende maatjes. Ik heb het gevoel vaak verwijten naar mijn hoofd te krijgen en het is alles behalve leuk als je zo je best doet om koppels te vormen. Al helemaal voor een 12-jarige blinde voedster die van niemand iets moet hebben. 

 

Mijn konijnen matchen niet. Tevens had ik niet twee voedsters, maar een voedster en een ram. Zij hebben dus wel degelijk de ram meegegeven om gekoppeld te worden, ik snap ook niet waar je vandaan haalt dat ze niet gekoppeld zouden worden? Koppeling is trouwens mislukt, voedster is uit op vechten. Voedster geprobeerd te matchen met verschillende konijnen (oudere) van vrienden: allemaal ruzie. Voedster heeft in een groep en koppel gewoond en is altijd al redelijk afstandelijk geweest waardoor haar alleen laten wel een serieuze optie is - ik heb geen zin in verwijten, ook ik heb liever koppels, maar dit voelt het beste. Ze is immers bijna 12 en blind. Wachtrij voor koppelvakanties is 2-3 maanden hier. Ook is er vaak een gebrek aan voedsters. Tevens krijg ik van opvangcentra regelmatig geen gehoor of wordt ik onprettig te woord gestaan. Het konijntje is ca. 12 weken, omdat mijn konijnen buiten staan was van koppelen op korte termijn sowieso nog geen sprake. Tevens vind ik haar te klein en het dus te riskant en wacht ik liever even. Ook is er sprake van mogelijk snot. Voorlopig gebeurd er sowieso nog niet veel dus. De eerst volgende keer gaan wij wel naar een opvang voor hulp bij de koppeling van onze konijnen. 

 

Ik hoop dat je snapt dat ik hier wat licht geraakt over ben. Ik gun al mijn beestjes een vriendje, maar het is absoluut een weloverwogen keuze. Mijn vriendin zit in hetzelfde schuitje en we hebben gekeken voor koppeling van onze oudjes maar het wilt niet lukken. Zoals we er nu in staan voelt het voor ons beide prettiger om ze alleen te laten, maar we zijn ook beide de verwijten een beetje zat.. we snappen echt wel dat een konijn een groepsdier is.. maar menig mens lijkt niet te begrijpen dat een ontzettend lastige en langdurige zoektocht is.  

 

PS. ik moet minimaal drie kwartier rijden voor de dichtstbijzijnde opvangcentra. In de buurt hebben ze geen konijnen in het asiel. Dus de moeite is er zeker wel in gestoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

War jammer dat je voor je oude voedster geen maatje kunt vinden. Juist een blind konijn kan daar veel steun aan hebben, maar dan moet ze inderdaad wel een partner accepteren. 

Je kunt met koppelen van het kleintje inderdaad beter nog een maandje wachten, en uitzoeken hoe het met het snot zit lijkt me ook een goede stap om eerst te doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je iig de intentie hebt om ze aan een maatje te helpen. Al begrijp ik het eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal. Waar heb je de koppeling dan laten doen en is het mislukt? Kon je de ram niet terugbrengen dan? En een maatje zoeken dat wel past? En waarom heb je dat jonge beestje van 12 weken dan aangeschaft en niet meteen een koppeltje? Als je ervaringen met koppelen zo vervelend zijn? 

Sommige konijnen zijn idd wat moeilijker te koppelen, maar op ieder potje past een dekseltje, kijk maar bij @Ot&Sien en @Eefje, daar liep het ook niet vlekkeloos, maar die hebben nu toch via de opvang een maatje gevonden. En via een opvang heb je ook niet zelf dat gedoe met koppelen, een neutraal terrein regelen enz. Niet alle konijnen zijn makkelijk te koppelen, dan zou ik juist hulp inschakelen. Alleen laten is naar mijn mening geen optie. 

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet meteen zo uitpakken naar behulpzame mensen die hier afgaande op alleen jouw eigen informatie, niet geïnformeerd over de achtergronden/redenen en al helemaal niet over jouw persoonlijke situatie je proberen advies en informatie te geven. 

 

Iedereen doet haar/zijn best hier en er dan zo vol in knallen, vind ik vooralsnog niet terecht. Geen van de mensen hier hebben bijgedragen aan jouw omstandigheden, denk ik, proberen je alleen te helpen. Doe er je voordeel mee, want de kennis, ervaring en opgewekte behulpzaamheid zijn legendarisch hier. 😁

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lumia:

Even ter informatie. Ik ben heel fel op dit onderwerp omdat ik al ontzettend lang bezig ben met koppelen en vinden van passende maatjes. Ik heb het gevoel vaak verwijten naar mijn hoofd te krijgen en het is alles behalve leuk als je zo je best doet om koppels te vormen. Al helemaal voor een 12-jarige blinde voedster die van niemand iets moet hebben. 

 

Oef, het is inderdaad wel te merken dat je er inderdaad heel erg fel op bent ja 😅
Begrijpelijk dat het soms heel erg frustrerend kan zijn dat je steeds gewezen wordt op het feit dat je konijn een maatje nodig heeft. 

Er zijn inderdaad heel zeldzaam uitzonderingen op de regel dat konijnen ook even geen maatje willen, al is het echt zeer uitzonderlijk. 

1 uur geleden zei Lumia:

Wachtrij voor koppelvakanties is 2-3 maanden hier. Ook is er vaak een gebrek aan voedsters. Tevens krijg ik van opvangcentra regelmatig geen gehoor of wordt ik onprettig te woord gestaan.

Er kunnen inderdaad wachtrijen zijn, maar is dit dan ook een rede om niet te gaan? Ook het punt van de reistijd begrijp ik niet helemaal. Er zijn er hier genoeg die nog verder/ langer hebben gereden om toch een goede koppelvakantie te regelen voor hun konijntje. 

 

Nogmaals, je frustratie is duidelijk. Echter is het misschien niet zo heel erg handig om er gelijk met een gestrekt been in te vliegen.... Ik denk nu dat je juist meer onbegrip kweekt, wat volgens mij juist niet je bedoeling is. 

Het is goed dat je je hard maakt voor het welzijn van je konijnen! Het is ook echt wel te merken dat je hard je best doet voor je konijnen, wat ik heel erg waardeer. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Fijn dat je iig de intentie hebt om ze aan een maatje te helpen. Al begrijp ik het eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal. Waar heb je de koppeling dan laten doen en is het mislukt? Kon je de ram niet terugbrengen dan? En een maatje zoeken dat wel past? En waarom heb je dat jonge beestje van 12 weken dan aangeschaft en niet meteen een koppeltje? Als je ervaringen met koppelen zo vervelend zijn? 

Sommige konijnen zijn idd wat moeilijker te koppelen, maar op ieder potje past een dekseltje, kijk maar bij @Ot&Sien en @Eefje, daar liep het ook niet vlekkeloos, maar die hebben nu toch via de opvang een maatje gevonden. En via een opvang heb je ook niet zelf dat gedoe met koppelen, een neutraal terrein regelen enz. Niet alle konijnen zijn makkelijk te koppelen, dan zou ik juist hulp inschakelen. Alleen laten is naar mijn mening geen optie. 

Wij hebben altijd zelf gekoppeld, heb al wat jaren konijnen. Dit is echter voor het eerst dat dit zo slecht uitpakt. We hadden het ook niet verwacht omdat juist deze dame altijd een “het zal wel” attitude had en niet erg veel van anderen had. Nu ze zo fel zijn durf ik ook niet meer zo 1, 2, 3 ergens anders te laten koppelen - hoewel ik dit nog wel sterk overweeg. Dus per se slechte ervaringen niet, alleen deze. We hebben de ram niet terug gebracht omdat wij gehecht zijn geraakt en gewoon de ruimte hebben voor 6 konijnen (we zijn aan het uitbreiden, nieuwe ren in aantocht!). Het is dus wel echt zo dat alles gekoppeld gaat worden alleen oudje is echt een hele lastige. Zoals ik al benoemd had zijn de wachttijden echt heel erg lang en is er in de buurt ook zeer beperkte keuze in opvangcentra. Overal meldingen van drukte of zoals ik al zei.. geen gehoor meer. 

 

Jonkie was op goede hoop omdat het met de opvangcentra zo ontzettend moeizaam gaat.. we wilde haar hier nog even de tijd geven en wachten op juiste temperaturen. We zijn van plan met deze voedster en onze ram naar een opvangcentrum te gaan waar ze inderdaad voor je koppelen. Zo staat de planning nu dus. Het is alleen zo jammer van de koppelvakanties en de wachttijden m.b.t het oude voedstertje, het maakt mij ook gewoon onzeker. Ik ben bang dat ze niks meer gaat accepteren maar alleen voelt ook niet geweldig. Beide opties zitten nog niet helemaal lekker.

 

Sorry voor mijn felle reactie daarnet hoor, maar ik heb al bij menig opvangcentrum om hulp gevraagd en dergelijke en de reacties zijn erg apart en hier en daar zelfs verwijtend.

50 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei JokeC:

Ik zou niet meteen zo uitpakken naar behulpzame mensen die hier afgaande op alleen jouw eigen informatie, niet geïnformeerd over de achtergronden/redenen en al helemaal niet over jouw persoonlijke situatie je proberen advies en informatie te geven. 

 

Iedereen doet haar/zijn best hier en er dan zo vol in knallen, vind ik vooralsnog niet terecht. Geen van de mensen hier hebben bijgedragen aan jouw omstandigheden, denk ik, proberen je alleen te helpen. Doe er je voordeel mee, want de kennis, ervaring en opgewekte behulpzaamheid zijn legendarisch hier. 😁

Ik snap dat je dit zegt, maar ik hoop ook dat je snapt dat het mijn frustratie erg hoog zit en soms wat moeite heb met het goed opvangen! Vandaar dat ik het zei, ik snap dat het hier uit een goed hart komt maar door alles wat er is voorgekomen heb ik er gewoon wat moeite mee. Af en toe voelt het echt alsof mensen me voor dierenbeul weg zetten - en ik heb het niet over dit forum natuurlijk.

 

Naar mijn idee “knalde” ik er ook niet vol in, dat was niet mijn bedoeling in ieder geval. Het is ook deels wel gewoon hoe ik ben (vrij fel), daar kan ik weinig aan doen natuurlijk ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je overweging mbt je oude voedster heel goed. Gezien haar leeftijd en gezondheidssituatie snap ik wel dat je niet blijft leuren als het zo lastig is. Ik zit inderdaad met een ram die een potje van de koppelingen maakt. Ik ga daarvoor naar een opvang waar ik dik een uur voor moet rijden. Ik ben daar de laatste maanden iets vaker geweest dan me lief is. Maar mijn ram is pas anderhalf en hij was met mijn vorige voedster een hartstikke goed koppel. Ik ga hem straks ophalen met zijn nieuwe vriendin en nu maar hopen dat hij er niet weer een bende van maakt. Als hij straks 12 is, gezondheidsklachten heeft en nog steeds zo moeilijk is kan ik me de keuze niet meer te koppelen ook voorstellen, zeker omdat hij het goed doet alleen. Natuurlijk is een maatje altijd een meer ideale situatie, maar er zijn hier meer mensen met konijnen alleen om gezondheidsredenen, zoals @Boefje en @pakyakker volgens mij ook. Er zijn gevallen te bedenken waarin het even de enige optie is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Dorusjedot:

 

Er kunnen inderdaad wachtrijen zijn, maar is dit dan ook een rede om niet te gaan? Ook het punt van de reistijd begrijp ik niet helemaal. Er zijn er hier genoeg die nog verder/ langer hebben gereden om toch een goede koppelvakantie te regelen voor hun konijntje. 

Het zit natuurlijk dieper dan dat. Ervaringen qua contact zijn heel erg onprettig. Het is zelfs zo dat ik na wat contact gewoon niks meer te horen heb gekregen of dat er gewoon raar gereageerd werd. Het ding ook meer met koppelvakanties is, is dat mijn konijn zo fel is (wat ik hierboven noemde). Ik voel me dus ook niet helemaal prettig bij het idee van een maatje omdat ze al zo vaak agressief heeft gereageerd. 

13 minuten geleden zei Dorusjedot:

 

Nogmaals, je frustratie is duidelijk. Echter is het misschien niet zo heel erg handig om er gelijk met een gestrekt been in te vliegen.... Ik denk nu dat je juist meer onbegrip kweekt, wat volgens mij juist niet je bedoeling is. 

Het is goed dat je je hard maakt voor het welzijn van je konijnen! Het is ook echt wel te merken dat je hard je best doet voor je konijnen, wat ik heel erg waardeer. 

Ik snap deels dat het zo overkomt, deels ook niet haha. Misschien is het mijn manier van praten, het is wel hoe ik ben. Per se fel reageren was ook niet de bedoeling, maar omdat ik wel had verwacht dat het zo zou overkomen was het van “hey, that’s why!”. Ik snap absoluut dat de bedoelingen hier goed zijn maar het is ook wel een vrij frustrerend onderwerp en een lastige, lange zoektocht. Dan raak ik gewoon af en toe wat venijniger zonder er echt bij stil te staan.

13 minuten geleden zei Dorusjedot:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen dat je ze wel allemaal een maatje wilt geven en de situatie is me nu ook iets duidelijker. Ik zei ook niet dat ik dacht dat je een dierenbeul bent of het niet goed met je konijnen voor hebt, alleen dat je een lastige situatie gecreëerd hebt. 

Wellicht kun je een andere opvang kiezen waar je geen slechte ervaring mee hebt, desnoods wat verder rijden? Hier is een lijst met opvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Misschien wel goed om te weten dat dierenwinkels hun konijntjes uit de broodfok halen en ook bij fokkers het er niet diervriendelijk aan toe gaat. Dat is in mijn ogen wel echt dierenleed. Dus haal niet zomaar een jong konijntje overal vandaan. Misschien heb je dat ook niet gedaan, misschien wel en was je je er niet van bewust. Maar dat is nou iets waar ik fel op tegen ben 😉

zie ook:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in-hun-zoektocht-naar-het-perfecte-konijn-gaan-hobbyfokkers-over-lijken/

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/konijntjes-zijn-ziek-en-gaan-dood-na-aankoop-rechtszaak-tegen-verkoper

 

Wij zien heel graag juist dat mensen hun konijn uit een opvang halen, zoals met je rammetje, omdat er al zo’n overschot aan konijnen is die allemaal een goed baasje, huisje en een maatje verdienen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

Ik begrijp je overweging mbt je oude voedster heel goed. Gezien haar leeftijd en gezondheidssituatie snap ik wel dat je niet blijft leuren als het zo lastig is. Ik zit inderdaad met een ram die een potje van de koppelingen maakt. Ik ga daarvoor naar een opvang waar ik dik een uur voor moet rijden. Ik ben daar de laatste maanden iets vaker geweest dan me lief is. Maar mijn ram is pas anderhalf en hij was met mijn vorige voedster een hartstikke goed koppel. Ik ga hem straks ophalen met zijn nieuwe vriendin en nu maar hopen dat hij er niet weer een bende van maakt. Als hij straks 12 is, gezondheidsklachten heeft en nog steeds zo moeilijk is kan ik me de keuze niet meer te koppelen ook voorstellen, zeker omdat hij het goed doet alleen. Natuurlijk is een maatje altijd een meer ideale situatie, maar er zijn hier meer mensen met konijnen alleen om gezondheidsredenen, zoals @Boefje en @pakyakker volgens mij ook. Er zijn gevallen te bedenken waarin het even de enige optie is. 

Bedankt voor deze reactie, het doet me goed dat iemand mijn overweging begrijpt. Het is natuurlijk zo dat ik voor haar super graag een maatje wil vinden, daar gingen we origineel ook voor. Op deze manier voelt het natuurlijk ook wel weer onprettig. Het is namelijk ook niet zo dat ze weg lijkt te kwijnen, ze is lekker bezig op haar oude dag en eet erg goed. Ik denk dat ik het nog één keer ga proberen zodra snot is uitgesloten. Er zal dus sowieso wat tijd overheen gaan. Als het dan nog niet is gelukt dan zal ik toch besluiten om haar alleen te laten, liever niet, maar het voelt wel beter. Ze krijgt natuurlijk al extra verzorging en aandacht vanwege haar vacht en gevoelige ogen. Veel borstel en (ver)knip werk, goed ogen in de gaten houden en schoon houden. Niet te beginnen over d’r konthaar.. 😛 

 

Ze is niet moedersziel alleen, de konijnen zitten met een tralies gescheiden. Niet optimaal natuurlijk maar af en toe zoeken ze elkaar op, helaas niet altijd positief, maar ze kunnen elkaar niet verwonden. Ik hoor trouwens nu ook dat dit wel eens frustratie oplevert i.v.m rangorde. Iemand ervaring mee toevallig? We hebben al jaren op deze manier konijnen maar ik heb hier nooit zo bij stil gestaan. Het is niet alsof ze elkaar gek maken, ze zitten niet langs het hek te rennen en gek te doen. Af en toe zitten ze beide in de buurt van het tralies wat te snuffelen en te staren, af en toe een bijtpoging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Lumia:

Ik snap dat je dit zegt, maar ik hoop ook dat je snapt dat het mijn frustratie erg hoog zit en soms wat moeite heb met het goed opvangen! Vandaar dat ik het zei, ik snap dat het hier uit een goed hart komt maar door alles wat er is voorgekomen heb ik er gewoon wat moeite mee. Af en toe voelt het echt alsof mensen me voor dierenbeul weg zetten - en ik heb het niet over dit forum natuurlijk.

 

Naar mijn idee “knalde” ik er ook niet vol in, dat was niet mijn bedoeling in ieder geval. Het is ook deels wel gewoon hoe ik ben (vrij fel), daar kan ik weinig aan doen natuurlijk ;).

 

Nee, dat is niet zo: dat je zo bent, daar kun je niets aan doen, dat je zo blijft, daar kun je wel wat aan doen. 😉Je kunt niet zeggen dat ieder ander zich maar aan moet (kunnen) passen aan jou "omdat je wel gewoon zo bent", maar dat dit niet voor jou zou gelden naar anderen toe. Zo zit sociale interactie niet in elkaar en dat weet je ook, want je maakt het telkens elke dag mee wat de reacties zijn op jou, opgemaakt uit wat je tot nu toe hier op het forum geschreven hebt.

 

Het helpt helemaal niets als je alle "fouten" bij anderen legt, want aan hen kun je niets veranderen. Het enige wat je kunt proberen, is naar je eigen patronen te kijken en daar "wat" aan bij te stellen, zodat je minder weerstand oproept zeker als dit je bedoeling is. Bekende patronen blijven aantrekkelijk om te gebruiken, omdat men die kent in positieve en negatieve zin. Men weet wat ervan te verwachten. Nieuwe aan te leren patronen zijn minder aantrekkelijk, omdat het eng is die te proberen, onbekende reacties krijgen, grenzen verkennen en vaststellen.....meer werk, moelijker, maar wel de enige weg naar verandering/verbetering. 

 

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Goed om te horen dat je ze wel allemaal een maatje wilt geven en de situatie is me nu ook iets duidelijker. Ik zei ook niet dat ik dacht dat je een dierenbeul bent of het niet goed met je konijnen voor hebt, alleen dat je een lastige situatie gecreëerd hebt. 

Wellicht kun je een andere opvang kiezen waar je geen slechte ervaring mee hebt, desnoods wat verder rijden? Hier is een lijst met opvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Misschien wel goed om te weten dat dierenwinkels hun konijntjes uit de broodfok halen en ook bij fokkers het er niet diervriendelijk aan toe gaat. Dat is in mijn ogen wel echt dierenleed. Dus haal niet zomaar een jong konijntje overal vandaan. Misschien heb je dat ook niet gedaan, misschien wel en was je je er niet van bewust. Maar dat is nou iets waar ik fel op tegen ben 😉

zie ook:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in-hun-zoektocht-naar-het-perfecte-konijn-gaan-hobbyfokkers-over-lijken/

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/konijntjes-zijn-ziek-en-gaan-dood-na-aankoop-rechtszaak-tegen-verkoper

 

Wij zien heel graag juist dat mensen hun konijn uit een opvang halen, zoals met je rammetje, omdat er al zo’n overschot aan konijnen is die allemaal een goed baasje, huisje en een maatje verdienen.

 

Ja, excuses. Ik snap dat je het niet zo bedoeld natuurlijk, maar vanuit andere instanties heb ik wel minder prettige ervaringen waardoor ik wat snel in de verdediging schiet. Ik zit nu zo te denken dat zodra ons jonkie wat ouder is naar een opvangcentrum te rijden waar ze echt voor je koppelen. Wellicht eerst nog een poging met het oudje. Het zal uiteindelijk allemaal goed komen maar het is wat “stressvol”. Ik heb nu met een stuk of 4 opvangcentra contact gehad. Met één wel hele prettige ervaring maar hadden helaas geen voedsters, wel helpen zij met koppelen. Daar willen we dus heen (beetje twee keer gezegd dit nu haha). Nu hopen dat het geen snot is, dan kunnen we weer verder!

 

Ik kijk inderdaad altijd bij het asiel, mijn oude konijntje was een cadeau als kind zijnde, daar heb ik dus geen inspraak over. Ik ben inderdaad zelf ook pro dieren uit het asiel halen, puur omdat ze er al zitten en ik ze een nieuw huisje gun. Heerlijk om ze hier dan hun binkies te zien doen in de ren. 

 

Ik moet toegeven dat ik nooit zo bewust ben geweest van de broodfok en het leed, ik heb hier altijd wel mijn bedenkingen over gehad maar nu ik het zo lees.. ik vind dat zo erg! Bedankt voor deze info.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Lumia:

Ja, excuses. Ik snap dat je het niet zo bedoeld natuurlijk, maar vanuit andere instanties heb ik wel minder prettige ervaringen waardoor ik wat snel in de verdediging schiet. Ik zit nu zo te denken dat zodra ons jonkie wat ouder is naar een opvangcentrum te rijden waar ze echt voor je koppelen. Wellicht eerst nog een poging met het oudje. Het zal uiteindelijk allemaal goed komen maar het is wat “stressvol”. Ik heb nu met een stuk of 4 opvangcentra contact gehad. Met één wel hele prettige ervaring maar hadden helaas geen voedsters, wel helpen zij met koppelen. Daar willen we dus heen (beetje twee keer gezegd dit nu haha). Nu hopen dat het geen snot is, dan kunnen we weer verder!

 

Ik kijk inderdaad altijd bij het asiel, mijn oude konijntje was een cadeau als kind zijnde, daar heb ik dus geen inspraak over. Ik ben inderdaad zelf ook pro dieren uit het asiel halen, puur omdat ze er al zitten en ik ze een nieuw huisje gun. Heerlijk om ze hier dan hun binkies te zien doen in de ren. 

 

Ik moet toegeven dat ik nooit zo bewust ben geweest van de broodfok en het leed, ik heb hier altijd wel mijn bedenkingen over gehad maar nu ik het zo lees.. ik vind dat zo erg! Bedankt voor deze info.

😃 fijn om te horen! We willen hier ook alleen maar het beste voor de konijnen en meedenken. Ik hoop ook dat het geen snot is en ze straks zowel je ram als dat kleintje kunnen koppelen. En hopelijk ook je oudere dame. Wel fijn dat je de ruimte hebt voor eventueel drie koppels en ze allemaal een ren hebben 😃

 

Als je nou ergens je felheid in kwijt wilt moet je eens googlen op broodfok en die linkjes over fokkers openen. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .