Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben Hans, 67 jaar en woon in de kop van NH.

Ik ben mij aan het oriënteren op het binnenshuis gaan houden van twee dwergkonijntjes.

Ik woon in een vrij klein senioren appartement en heb al erg veel beesten in mijn leven gehad.

Heb nu aquaria en heel erg veel kamerplanten [ kleine jungle 😎 ]

Ik hoop hier wat meer info te vinden over type hokken en betrouwbare fokkers bij mij

in de buurt.

---

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op bunnybunch!

Wat fijn dat je informatie zoekt voor de konijnen er zijn! 👍 Helemaal top!

Open gerust een topic met vragen over huisvesting enz.  in het desbetreffende forumonderdeel!

Ik zal hier alvast een paar linkjes plaatsen naar de informatie op de website, om je opweg te helpen.

Ik denk dat de tips voor beginnende konijnenbaasjes handig zijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

En dit zijn tips voor konijnen in huis, veel kamerplanten zijn bijv. giftig, maar daar staat ook een stukje over in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

En wat betreft fokkers, helaas zijn konijnenfokkers niet zo goed georganiseerd en geregeld als bijv. honden en kattenfokkers. Er is ontzettend veel konijnenleed dat bij fokkers ontstaat. Daarbij zit aan een "koppel van een fokker" ook heel veel gedoe. Denk dan aan al vrij snel gescheiden moeten huisvesten ivm vruchtbaarheid, herkoppeling na castratie, beide konijnen in de puberteit, en konijnen kunnen echt behoorlijk puberen, en ook maar de vraag of je konijnen van karakter wel huiskonijnen zijn, want sommige konijnen zijn niet zindelijk en ontzettende slopers. En de kans dat als ze opgroeien, de karakters niet bij elkaar passen en ze gaan vechten.  Ik zou dus zeker aanraden om te adopteren bij een konijnenopvang ipv bij een fokker te kopen, want daarmee voorkom je al gelijk een flink aantal van deze punten: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat leuk om te horen dat u konijntjes wilt. Binnen is een hok niet perse nodig, het is wel belangrijk dat konijnen 24/7 kunnen bewegen. Dus een ren of een stukje kamer afzetten is wel belangrijk. En daar kunt u dan een schuilhuisje inzetten voor ze. 

Voorbeelden van binnenverblijven kunt hier vinden:

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Veel leer-en leesplezier op het forum!

Wees je ervan bewust dat sommige fokkers heel slecht met hun dieren omgaan. Wij adviseren eigenlijk om naar een opvang te gaan. Daar kun je konijntjes vinden di helmaal bij je passen. En je geeft ze een tweede kans.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zie dat @Evee de linkjes al gedeeld heeft. Het belangrijkste is goed inlezen voor u aan konijnen begint of heeft u al weleens konijnen gehad in het verleden? Hoewel ook dan inlezen geen kwaad kan, er is veel kennis over konijnen bijgekomen! En op dit forum valt veel te lezen en leren 😉

Ik zou ook zeker de konijntjes bij een opvang/ asiel halen. Zowel voor uw eigen gemak als voor het niet bij willen dragen aan fokkers/ dierenwinkels. Bij een fokker of dierenwinkel verkopen ze jonge konijnen en die gaan altijd wel samen, maar als ze ouder worden kan dat gaan botsen als ze hun karakters ontwikkelen. Het beste is dus starten met 2 konijntjes van minimaal 16 weken die al aan elkaar gekoppeld/ gematcht zijn, zoals bij een opvang gebeurt. Dan weet u zeker dat ze samen kunnen blijven en heeft u niet het gedoe met koppelen. Ook geven ze daar goede adviezen mee en krijgt u de garantie dat het eenmaal thuis ook goed blijft gaan. U kunt ze ook altijd bellen voor hulp of vragen. Ik vind dat zelf erg prettig. Ook is het een fijn idee konijntjes een tweede kans te geven die daar beland zijn. 

Het gaat er vaak erg schrijnend aan toe bij dierenwinkels en fokkers voor de konijnen. In dierenwinkels komen ze uit de broodfok waar ze onder misdadige omstandigheden gefokt worden en wat de dierenwinkel niet verkocht krijgt eindigt vaak als slangenvoer. Daar moet je echt niet aan mee willen werken! Hetzelfde geldt voor fokkers, kijk daarvoor ook even hier:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in-hun-zoektocht-naar-het-perfecte-konijn-gaan-hobbyfokkers-over-lijken/

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/konijntjes-zijn-ziek-en-gaan-dood-na-aankoop-rechtszaak-tegen-verkoper

Bovendien is er zo’n enorm overschot aan konijnen, marktplaats en de opvangen puilen niet voor niets uit. Het zou zonde zijn bij te dragen aan nog meer konijnen op de wereld zetten als er zoveel beestjes op een goed baasje/ huisje wachten.

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op BunnyBunch!

Gisteren is het (weer) gelukt om mensen voor een dramatisch verkeerde keuze om twee babykonijntjes bij een dwergkonijnenfokster die al een paar rechtszaken aan de broek heeft hangen voor het verkopen van zieke dieren en andere misstanden te behoeden. Ik ga duimen dat u de informatie en adviezen die hier alleen in het belang van de konijnen wordt gegeven overtuigend genoeg vindt om uw aanstaande koppeltje bij een opvang te halen. 🤞

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden zei Evee:

Het is een voorsteltopic hè mensen? Zullen we het hier beknopt houden en vooral het nieuwe forumlid welkom heten? 😄 

Moet jij zeggen 😉 en dit was al mijn verkorte betoog waarom je konijntjes bij een opvang moet halen 😇 😂

Vraag werd hier gesteld, is nog geen ander topic, dus vandaar dat ik hier besloot te antwoorden.

• Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
Zojuist zei BaasjevanBrownie:

Moet jij zeggen 😉 en dit was al mijn verkorte betoog waarom je konijntjes bij een opvang moet houden 😇 😂

Vraag werd hier gesteld, is nog geen ander topic, dus vandaar dat ik hier besloot te antwoorden.

We waren gelijk! 😂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jonge Jonge.....jullie zijn snel en enthousiast met de reacties ☺️

[ ik krijg trouwens geen mailtjes dat er is gereageerd en volgens mij heb ik

dat wel aangekruist ??]

Ook bedankt voor de linken en adviezen....ik had al verschillende dingen gisteren hier gelezen

maar ik dacht bij een goede hobbyfokker het beste te zijn, zeker niet in een winkel.

Maar jullie zijn dus ook niet positief over de meeste fokkers lees ik wel.

Nu heb ik in mijn leven vaker beesten uit asielen gehaald, maar daar kan je ook vaak te

maken krijgen  met  "de ellende van een ander " dat je binnen haalt  🙄

Ik heb trouwens ook nog een ander  "groot"  probleem met het zoeken naar geschikte diertjes

en dat is dat ik zelf wegens gezondheid al een paar jaar geheel mijn huis niet meer uit kom

en dus geheel afhankelijk ben van een betrouwbaar iets of iemand bij mij in de buurt die

ze verkoopt en iemand die ze kan en wil ophalen voor mij 😠

Over "huisvesting" zal ik een andere topic openen.

Kan iemand van het beheer misschien eens kijken of ik mijn instellingen voor mail-melding

goed heb staan ??

---

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden zei Hansratlook:

dat wel aangekruist ??]

Ook bedankt voor de linken en adviezen....ik had al verschillende dingen gisteren hier gelezen

maar ik dacht bij een goede hobbyfokker het beste te zijn, zeker niet in een winkel.

Maar jullie zijn dus ook niet positief over de meeste fokkers lees ik wel.

Nu heb ik in mijn leven vaker beesten uit asielen gehaald, maar daar kan je ook vaak te

maken krijgen  met  "de ellende van een ander " dat je binnen haalt  🙄

Ik heb trouwens ook nog een ander  "groot"  probleem met het zoeken naar geschikte diertjes

en dat is dat ik zelf wegens gezondheid al een paar jaar geheel mijn huis niet meer uit kom

en dus geheel afhankelijk ben van een betrouwbaar iets of iemand bij mij in de buurt die

ze verkoopt en iemand die ze kan en wil ophalen voor mij 😠

Over "huisvesting" zal ik een andere topic openen.

Kan iemand van het beheer misschien eens kijken of ik mijn instellingen voor mail-melding

goed heb staan ??

---

Ik snap heel goed dat u gezelschap van een paar leuke diertjes in huis wilt! Brengt toch een hoop levendigheid en plezier met zich mee. Maar als u geen vervoer heeft is dat wel lastig. Ik weet niet hoe u met hulp in uw omgeving zit? Heeft u al gekeken of er een opvang bij u in de buurt zit?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Ellende van een ander valt reuze mee, er zitten veel konijnen die niet meer samen gingen bij hun oude baasje, omdat dat koppelen dus niet zo eenvoudig is en vanwege verkeerde adviezen van winkels en fokkers. Ook zijn er veel impulsaankopen gedaan met de Corona waar mensen dan spijt van kregen. Maar dat zijn gewoon hele leuke en lieve konijnen. Niet alle konijnen zijn kroelkonijnen, maar dat heeft meer met karakter te maken.

U kunt bij opvangen ook aangeven wat u voor karakter, uiterlijk of grootte konijnen zoekt, dan kijken ze welke konijnen daar goed bij aansluiten. Vaak staan ze ook op de website, maar die is niet altijd up-to-date, dus mailen en bellen werkt vaak handiger.

Toevoeging
Link naar bericht
Delen op andere sites
24 minuten geleden zei Hansratlook:

dat wel aangekruist ??]

goed heb staan ??

---

Er zijn een paar jaar terug veel problemen geweest met de emails van Bunnybunch, omdat sommige mensen aan hadden staan bij elke reactie mail te willen krijgen, werden we door de emailprogramma's op de zwarte lijst gezet.

En dat is toch behoorlijk vervelend als je ook een webwinkel erbij hebt, en dus mensen met bepaalde emailproviders daardoor geen bestelbevestiging meer krijgen.

Daarom zijn er in het systeem nu een aantal dingen overschreven om het aantal emails te beperken. Volgens mij is het aantal e-mails van topics die je volgt toen beperkt tot maximaal 1 email per dag.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat leuk dat u konijnen wilt en u al aan het oriënteren bent! Het enigste waar ik zelf wel aan moest denken toen u zei dat u niet zo mobiel bent / niet buiten komt is het 'probleem' dat konijnen erg kwetsbare dieren zijn. Als een konijn iets mankeert is spoed ook echt spoed en moet u eigenlijk altijd direct naar de dierenarts kunnen. 

En het zijn enorme rotzooi makers en de verzorging vind ik zelf best intensief dus dat zijn wel dingen om rekening mee te houden, ook voor in de toekomst, een konijn kan gerust (hopelijk) 12 tot 14 jaar worden. 

In de opvang zitten zeker niet alleen maar "probleemgevallen" hoor, meer niet als wel zeg maar. Daar kunt u een koppeltje op karakter uitkiezen en zorgt juist voor minder problemen als konijnen van fokkers.

Heel veel succes met uw keuze!

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .