Ga naar inhoud

Pip te dik of niet???


mammafelina

Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdag ben ik met de konijnen naar de dierenarts geweest. Zoals jullie weten ben ik absoluut niet tevreden over deze arts, maar hij heeft me wel aan het twijfelen gebracht over het gewicht/de gezondheid van Pip.

 

Pip is een konijntje van 15 maanden oud en ze weegt 2,2 kilo.

Volgens de dierenarts zegt haar gewicht niet zo veel, maar hij kwam na lichamelijk onderzoek wel tot de conclusie dat ze te dik is.


Ik zou alleen echt niet weten wat ik in haar voedingspatroon zou moeten aanpassen om haar af te laten vallen.

Ze krijgt samen met Fluffy 40 gram care + per dag ( dat is 10 gram per kilo konijn)

Daarnaast krijgt ze onbeperkt hooi en krijgen ze samen 1x per dag 200 gram groenten.

 

Snoepjes of fruit krijgt ze bijna nooit.

 

Iemand een idee of maak ik me druk om niets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat is moeilijk te zeggen. Hoe goed kun je haar ribben voelen? Heb je een foto van bovenaf?

Ik zal morgen een foto proberen te maken. Ik voel bij Fluffy veel beter zijn ribben dan bij Pip, maar hij is sowieso iets kleiner dan zij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago zei mammafelina:

Ik kan ze bij Pip wel gewoon voelen als ik haar aai. Bij Fluffy voel ik ze wel veel beter, maar hij heeft gewoon een heel andere bouw dan zij.

Dan denk ik dat het daar aan ligt. Zolang je de ribbetjes kunt voelen is het oké.

Bij wat forsere konijn is de ruggengraat een betere gewichtsmeter (is dat zelfs een woord)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ribben en ruggengraat voelen vind ik vrij dubieus eerlijk gezegd. Toen ik Winny kreeg was zij absoluut veel te dik, maar ribben en ruggengraat kon ik wel voelen. Ik beoordeel meestal liever op het dier in het algemeen. Dus ja hoe goed kun je botten voelen, maar ook hoe bol is het buikje, hoe groot de wam, etc etc etc. Winny had bijvoorbeeld overal vetbulten zitten (aan haar achterpoten!) en een dubbele wam. En een enorme buikomvang.

Dus ga gewoon af op het algehele dier, en oordeel dan. Ook een weegschaal zegt maar zoveel.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij Winny was meteen duidelijk dat er niet veel goeds aan te ontdekken was toen ze het geluk had door jou in huis genomen te worden. Triest konijntje toen, dat is nu wel anders, hihi. Pip en Fluffy zijn normaal gebouwd en in goede conditie en dan is vetreserves op ribbetjes en ruggengraat controleren wel een adequate manier om een indruk te krijgen of ze te dik zijn of niet, denk ik. Natuurlijk tellen andere indicatoren ook mee, zoals een goed oplettende eigenaar die snel in de gaten kan hebben of er iets veranderd is aan uiterlijk, conditie en/of gedrag van de moppies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei JokeC:

Maar bij Winny was meteen duidelijk dat er niet veel goeds aan te ontdekken was toen ze het geluk had door jou in huis genomen te worden. Triest konijntje toen, dat is nu wel anders, hihi. Pip en Fluffy zijn normaal gebouwd en in goede conditie en dan is vetreserves op ribbetjes en ruggengraat controleren wel een adequate manier om een indruk te krijgen of ze te dik zijn of niet, denk ik. Natuurlijk tellen andere indicatoren ook mee, zoals een goed oplettende eigenaar die snel in de gaten kan hebben of er iets veranderd is aan uiterlijk, conditie en/of gedrag van de moppies. 

 

Uiteraard. Ik gebruik Win alleen als voorbeeld dat voelen van ribben en ruggengraat niet de enige manier is om gewicht te beoordelen.

Ik kijk liever naar het totaalplaatje. Ook in het verleden meerdere konijnen gehad waar dat echt een betere graadmeter was. Daar hoef je niet per see een goed oplettende eigenaar voor te zijn, dat is tenslotte (hoop ik althans) ook de manier waarop de meeste dierenartsen het beoordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof er eerlijk gezegd steeds minder van dat Pip te zwaar zou zijn.

Ze is sinds ze bij mij is 100 gram afgevallen van 2,3 naar 2,2 kilo.

Ze krijgt minimaal brokken, afgewogen hoeveelheid groenten, onbeperkt hooi en genoeg beweging.

 

Ze is niet zo knuffelig, dus ik ga haar nu niet pesten door haar te onderzoeken.

Ze ziet er niet dik uit, heeft een glanzende vacht en ik vind nooit bdk.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .