Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

ik had een groepje met vier konijnen. Het oudste rammetje werd op een gegeven moment verstoten door het jongste rammetje. Toen heb ik de ren in tweeen gedeeld en twee koppels gemaakt. De oudste ram heb ik moeten laten inslapen op dezelfde dag dat de jongste voedster geholpen werd. Omdat de jongste voedster een koppeltje was met de jongste ram zijn ze samen naar de dierenarts geweest voor de castratie. Dat ging echt heel

goed. Omdat het buitenkonijnen zijn, heb ik ze na twee nachten binnen weer naar buiten gedaan. Voedstertje at, dronk, keutelde en was levendig dus het kon ook wel. Ik heb ze toen ook gelijk samen gezet met de overgebleven voedster, omdat ik die ook niet te lang alleen wilde laten zijn. En toen ze waren gescheiden konden ze elkaar ook zien en ruiken. So far so good. Het herkoppelen gaat eigenlijk best goed. Er wordt niet gevochten als ze samen in de ren zijn en ze zitten zich redelijk dicht bij elkaar te wassen. Maar de jongste voedster (die dus net gecastreerd is) mag het grote hok niet meer in van de oudste voedster. Dat hok was daarvoor ook het hok van de voedster en de nu overleden ram. Dus het is op zich niet zo gek dat het zo gaat. Alleen omdat ze ooit allevier het hok samen hebben gedeeld en het in de ren goed gaat, hoopte ik dat het zou lukken. Lang verhaal is dit geworden, maar waar het nu om gaat is dat de oudste voedster nu het maatje van de net gecastreerde voedster heeft ‘ingepikt’ en lekker samen met hem in het grote hok zit, en mijn net gecastreerde jonge voedster van 9 maanden nu alleen in een hok buiten zit. Meestal ligt ze er onder, omdat ze dan aan alle kanten een uitweg heeft. En nu wordt het zo koud buiten! Wat raden jullie mij aan? Ik wilde nog een keer koppelen op neutraal terrein, maar dan nadat de jongste voedster voor controle bij de dierenarts is geweest zodat een eventueel gevecht of gejaag geen risico oplevert voor de wond. Maar nu het zo koud is komen de andere twee niet buiten en is de jongste voedster opeens zo alleen. Ik vind het een beetje zielig om te zien. Eventueel een nieuw mannetje kan ook, maar na alle stress van een overlijden en een sterilisatie wilde ik daar nog even mee wachten. Wat raden jullie mij aan? Inderdaad nog even wachten of hebben jullie nog een ander idee?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Allereerst sterkte met het verlies van je oudste rammetje. Bij een trio valt er vaak één konijn (een beetje) buiten de boot. Dat lijkt nu te gebeuren met je jongste voedster. Vergeet niet dat zij ook als herstellend operatiepatiëntje misschien net even "zwakker" kan zijn dan normaal en dat weten de andere konijnen heel goed en nemen hun kans waar om haar eronder te houden. Dit kan bijtrekken, maar het kan ook zo blijven of erger worden (heb je lekker veel aan, hè, het kan vriezen en het kan dooien, sorry). 

Kun je ervoor zorgen dat je patiëntje een plek heeft waar ze warm en beschut kan zitten nu ze niet in het grote hok mag van die twee doerakken? Over hoeveel dagen moet ze voor controle naar de DA? Als ze echt ongelukkig is en slechter gaat eten, drinken, keutelen en plassen dan moet je actie ondernemen en kiezen voor een groepskoppeling op neutraal terrein (eventueel uitbesteden aan een opvang) en als ze het als trio niet zien zitten dan zou ik voor een nieuw vriendje voor haar gaan en dat nieuwe koppeltje een aparte ruimte geven. Als die overloper en de oudste voedster het tenminste goed met elkaar blijven vinden. 

Heb je de informatie over groepen al gelezen? 

Een konijnengroep koppelen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnengroep-koppelen

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

In de ren staat nu een groot schuilhok, waar ze eerst woonde met de witte ram, toen ik nog twee koppeltjes had. Dat is warm en ruim genoeg, maar ze vindt het blijkbaar fijner om eronder te liggen. Op dit moment gaat het nog goed, ze eet, drinkt, keutelt en af en toe staat ze een beetje te kijken bij de ingang van het grote hok. Ze is vooral bang lijkt het. 13 april heb ik controle, dus dat is nog nog een dikke week. Het is vooral erg balen dat het nu opeens gaat hagelen en sneeuwen! In april. 😖

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago zei Viersome:

In de ren staat nu een groot schuilhok, waar ze eerst woonde met de witte ram, toen ik nog twee koppeltjes had. Dat is warm en ruim genoeg, maar ze vindt het blijkbaar fijner om eronder te liggen. Op dit moment gaat het nog goed, ze eet, drinkt, keutelt en af en toe staat ze een beetje te kijken bij de ingang van het grote hok. Ze is vooral bang lijkt het. 13 april heb ik controle, dus dat is nog nog een dikke week. Het is vooral erg balen dat het nu opeens gaat hagelen en sneeuwen! In april. 😖

Als je voedster pas gecastreerd is kan het idd goed zijn dat je oudere voedster daar op reageert. Ze is immers nog niet fit. Je zou ook nog een snuggle safe voor haar neer kunnen leggen. Ze heeft niemand om tegen aan te kruipen met deze kou. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben best een beetje trots op mijzelf. Het is gelukt! Ik heb de ruimte waarin ze samen zijn kleiner gemaakt door het grote hok af te sluiten. Ze zitten nu met zijn 3-en in de ren. Extra schuil en verstopplekjes erbij gezet en alleen voeren in het grote schuilhok. Vanochtend zaten ze met zijn 3-en tegen elkaar aan onder de bouwemmer (daar heb ik twee gaten in gemaakt, voor en zijkant. Net een catcube maar dan goedkoper). Nu zitten ze samen in het grote schuilhok te eten. Hurray! Iedereen warm tijdens dit gure weer.🥳

• Vind ik leuk 4
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .