Ga naar inhoud

Nieuwe konijnen

Harrypottet
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal!

Onze kinderen hebben zaterdag 2 konijntjes uitgezocht. Ze staan nu nog even binnen, zijn 10 en 14 weken oud, maar gaan naar buiten als het warmer wordt. We hebben een hoge kooi met 2 verdiepingen en een ren voor buiten.

Ze zijn erg aaibaar, maar ook erg verlegen...trappetjes zijn nog eng en ze zitten in mijn beleving erg rustig. Ik heb tegen de kinderen gezegd, zachtjes praten, beetje aaien  en rustig doen. Dat doen ze wel, maar ik merk dat ze ook ongeduldig zijn. Willen kroelen, maar dat gaat nog niet. Hoe lang zou het duren voor ze wat minder voorzichtig zijn? Ik heb wat voer op de trappetjes gelegd in de hoop dat ze die gaan gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat jullie konijnen hebben. Weet je ook wat het geslacht is? Als je een ram en een voedster hebt, wat ik wel hoop want dan heb je de grootste kans dat ze met elkaar overweg kunnen als ze opgroeien, dan moeten ze per direct uit elkaar. Anders heb je over 5 weken 10 konijnen.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op BunnyBunch! 

Je kunt "aaibaar" ook verward hebben met "stil blijven zitten, omdat ze te bang zijn om te bewegen", want dat doen konijnen ook. Geef de konijnen de tijd om te wennen!

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Een konijn uit de dierenwinkel
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenwinkel-konijn

Geslachtsbepaling bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/geslachtsbepaling-konijnen

Hoe maak je een konijn tam
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees je vooral even goed in hier op de website bij de bovengestuurde linkjes. Helaas geven dierenwinkels geen goede info mee. Vaak vertellen ze ook niet dat konijnen van hetzelfde geslacht bijna nooit samen kunnen en van twee geslachten (het na de castratie en apart zetten) op volwassen leeftijd ook nog maar moet klikken. Ik denk dat dat jullie eerste zorg nu is; of jullie konijntjes elkaar wel leuk blijven vinden. Dat is namelijk het grote risico van een jong konijn in de winkel kopen. 

Daarnaast moeten jullie/ de kinderen denk een beetje de verwachtingen bijstellen: niet alle konijnen houden van aaien en knuffelen. Maar gelukkig zijn er genoeg andere manieren om er plezier aan te beleven: met voeren, speelgoed voor ze maken, ze zien rondrennen en binkies maken door de ren. Ik zou dus ook zeker de ren er nu al in huis omheen zetten (om de kooi), het is belangrijk voor konijnen om 24/7 lekker te kunnen rennen en bewegen en zo’n leuk gezicht dat jullie daar ook zeker plezier aan beleven.

In de linkjes hierboven staat eigenlijk alles al uitgelegd over het tam maken van je konijn en de basisbehoeften. Ik zou zeggen: veel leesplezier! 😉

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze vinden het prima samen gelukkig. Mannetje en vrouwtje. Vrouwtje is 14 weken, mannetje 10 weken. Moet binnen maand geholpen worden zei de fokker.

Ze eten goed, knuffelen samen etc, maar vinden alles nog wat spannend geloof ik. Aaien vinden ze goed.  Nu nog trappetjes leren klimmen en als de kou weg is naar buiten.  De ren staat om het hok heen in de woonkamer.  Het vrouwtje zit wel steeds in de opening te kijken haha

aangepast door Harrypottet
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Harrypottet:

Ze vinden het prima samen gelukkig. Mannetje en vrouwtje. Vrouwtje is 14 weken, mannetje 10 weken. Moet binnen maand geholpen worden zei de fokker.

Ze eten goed, knuffelen samen etc, maar vinden alles nog wat spannend geloof ik. Aaien vinden ze goed.  Nu nog trappetjes leren klimmen en als de kou weg is naar buiten. 

Dan moet je ze echt nu uit elkaar halen! Ze zijn beide vruchtbaar. Je vrouwtje is nog veel te jong om kindjes te krijgen, mogelijk overleefd ze dat zelfs niet. 
Gelijk uit elkaar halen dus, het liefst zo dat ze elkaar ook niet kunnen zien of ruiken. Pas 3 weken nadat de ram gecastreerd is kan je ze proberen op neutraal terrein te koppelen.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zei de fokker er ook bij dat je ram vanaf nu vruchtbaar kan zijn? Dus ze moeten echt zo snel mogelijk uit elkaar. Zodra de ballen zijn ingedaald kan hij gecastreerd worden. Dat gebeurt vaak met een week of 12, 13. Dan moet hij nog minimaal 14 dagen apart tot hij niet meer vruchtbaar is, en dan kun je ze opnieuw koppelen op neutraal terrein. Dat is een van de dingen die de meeste fokkers je niet vertellen, en meteen een van de redenen dat we eigenlijk afraden om jonge konijntjes te nemen. Maar goed, je hebt ze nu al.

Mijn advies is ook om ze indien mogelijk in aparte kamers te zetten. Niet naast elkaar, niet om en om in dezelfde kamer laten lopen. Zeker voor de ram geeft het alleen maar frustratie als hij een vrouwtje ruikt of ziet en er niet bij kan komen en dat maakt de herkoppeling alleen maar moeilijker.

Vanaf eind mei kunnen ze naar buiten, dat zou een mooi moment kunnen zijn om ze weer te koppelen, aangezien je buitenverblijf nog neutraal is.

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Harrypottet:

Ze vinden het prima samen gelukkig.

Jonge konijntjes kunnen altijd prima samen. Als ze ouder zijn beginnen de problemen pas. Met 10 weken moeten ze dus uit elkaar, tot 2 weken na de castratie en dan kun je ze op een neutraal terrein opnieuw aan elkaar koppelen. Om die slagingskans zo groot mogelijk te maken zou ik ze tot die tijd helemaal apart van elkaar houden, zonder elkaar te zien of ruiken en dan straks op een neutraal gebied (dus nieuw hok, of heel goed schoongemaakt met schoonmaakazijn) bij elkaar zetten. En dat hopen dat het klikt.

• Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou in een andere kamer een stukje kunnen afzetten voor één van de konijntjes. Ze hebben binnen niet per se een hok nodig, een schuilhuisje (kan ook een kartonnen doos zijn) is voldoende. 2 weken na de castratie kunnen ze dan weer samen in het grote hok. 

Over het aaien: sommige konijnen houden gewoon niet van aaien. Eerste regel in het tam maken van konijnen: pak ze nooit op! Laat de konijnen wennen door niet te aaien maar door ze eten uit je hand te laten eten.

Hoe oud zijn je kinderen? Handige tip om de konijnen te laten wennen is door je kinderen in de ren te laten lezen of met de Ipad te laten spelen. Kunnen de konijnen rustig aan ze wennen zonder dat er overal handen om ze heen zijn en ze angstig worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat @Evee deze tips in een ander topic een keer heeft gedeeld. Komt op hetzelfde neer, maar beter verwoord en zitten nog wat extra tips in:

Wat de kinderen betreft, leer ze dat konijnen geen knuffeldieren zijn. Kinderen en konijnen kunnen heel goed samen gaan, maar het heeft wel echt begeleiding nodig.

Leer de kinderen dat je konijnen met vier pootjes op de grond moet laten staan, dat ze naar jou mogen komen als ze willen spelen, niet andersom. Het is ook verstandig om daar in het konijnenverblijf rekening mee te houden, zorg dat de kinderen bij de konijnen kunnen zitten. 

Er zijn genoeg manieren waarop je zelf en de kinderen lekker met de konijnen samen bezig kunnen zijn op een manier die de konijnen zelf ook fijn vinden. Van voorlezen tot knutselen, er is van alles leuks te doen met en voor de konijnen. Dus niet alleen knuffelen maar bijvoorbeeld hooi-ballen en speeltjes voor voedselverrijking knutselen. Helpen met de dagelijkse verzorging en het schoonmaken. Helpen bij het voeren en ze ook leren dat ze bijv. geen koekjes en snoepjes aan de konijnen mogen geven, maar die echt eigen voedsel nodig hebben om geen buikpijn te krijgen. 

En houd er rekening mee dat konijnen dieren zijn met echt ontzettend sterke eigen karakters. Er zijn niet veel konijnen echt knuffelig en aanhankelijk, en dat wil niet zeggen dat ze dan niet tam zijn

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei Harrypottet:

Serieus? Hij zei binnen 4 weken omdat zijn balletjes nog niet waren ingedaald. Jeetje, lekker dan!

En van apart zetten heeft hij ook niets gezegd...pfff

Een fokker heeft er belang bij om konijnen te verkopen. Als je dit allemaal geweten had, dan had je misschien andere keuzes gemaakt. Ik wil niet zeggen geloof niks wat een fokker zegt, maar hou wel in je achterhoofd wat het belang is van de fokker. Wij hebben er geen financiële belangen bij, wij willen alleen her beste voor konijnen. Misschien zijn we daar soms wat fanatiek in, maar we bedoelen het goed.

Hier vind je heel veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

En als je vragen hebt, stel ze gerust!

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de dierenarts kun je gelijk voor beide konijntjes vragen om een gezondheidscontrole, een geslachtsbepaling (jullie zullen niet de eersten zijn die twee ukkies van hetzelfde geslacht aangesmeerd hebben gekregen), vaccinatie en een afspraak voor castratie. Zoek een dierenarts met verstand van konijnen, want de meesten hebben dat niet, het is een verwaarloosd gedeelte in hun opleiding, omdat konijnen als huisdier geen grote patiëntengroep is.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

En de lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

Deze lijst is samengesteld aan de hand van ervaringen van forumleden. Als een dierenarts er niet op staat, betekent dat niet meteen dat hij of zij geen verstand heeft van konijnen. Als je dierenarts zegt dat je ram pas gecastreerd kan worden als hij 6 maanden is, dan is dat wel een reden om een andere te zoeken. Dat geldt namelijk voor andere dieren wel, maar voor konijnen niet.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn!

Maar ehh, hoe kunnen ze die beide hebben ontdekt als ze uit elkaar zijn gehaald? 

Per direct is per direct, want je wil echt(!) niet dat je voedster zwanger raakt. Dat is een tienerzwangerschap waarbij de kans groot is dat het gehele nestje dood geboren wordt en dat je voedster het niet overleefd... Nu meteen uit elkaar halen dus! 

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .