Ga naar inhoud

Vhs besmetting


bengel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn konijnen hebben afgelopen week een vhs besmetting opgelopen, in 6 dagen tijd 3 konijnen verloren 😭. Ze waren niet geënt, idd, ontzettend stom. We hebben hier heel veel verdriet van. Maar dit laat me mijn hobby niet tegenhouden. Ik heb nu wel een aantal vragen en ik hoop op dit forum wijzer te worden als het lezen op internet. Op internet lees ik veel verschillende dingen.

Het hok en de uitloop heb ik gereinigd en ontsmet met Virko S. Nu is het zo dat de konijnen ook los in de tuin liepen en het virus wss ook door de tuin heen zit.  Wanneer is het weer veilig om weer konijnen aanschaffen? Deze worden uiteraard eerst gevaccineerd voordat ze hier op het terrein komen.

Groetjes! 🌺

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies! Mag ik vragen in welke plaats / omgeving het is, dan kan ik de melding op de lijst zetten. 

 

 

Hier meer informatie die je kan helpen:

 

Informatie over Myxomatose en VHS/RHD 1 en 2, waaronder ook tips over het voorkomen van: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/myxomatose-en-vhs-rhd-1-en-2-bij-konijnen

 

Tips voor schoonmaken en ontsmetten van het verblijf:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok

 

Ik zou zelf in ieder geval zorgen dat als er nieuwe konijnen komen, die gevaccineerd zijn, en dat die vaccinatie werkt, voor ze bij jou komen wonen. Dat is vaak al wel het geval bij konijnen uit konijnenopvangen. Verder ook heel goed ontsmetten. Maar inderdaad, het overleeft afhankelijk van de temperatuur wel enkele weken, zelfs maanden in de omgeving. En dat is ruimer dan het konijnenverblijf / je tuin. Er is dus wel een realistische kans op dat de nieuwe konijnen ook besmet raken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spoiler

Hoi Evee,

Dankjewel voor je reactie!

Ik woon in kerkdriel, gelderland.

 

Ja klopt, ik wil ze pas 2 a 3 weken na de enting in huis halen. Dit is wel voldoende toch?

Ik lees op internet dat het hok 4 weken na ontsmetting leeg moet staan en er daarna gevaccineerde dieren in kunnen, ook lees ik idd dat het virus maanden in leven kan blijven dus ik vraag me af of gevaccineerde dieren toch na 6 weken hier in het verblijf kunnen komen en dan houd ik ze verder weg uit de tuin.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijk! Helaas een zeer herkenbaar verhaal. Ik ben mijn twee konijnen vorig jaar verloren aan VHS... zo naar 😓. Ik ben helemaal panisch geworden en heb eigenlijk vrijwel alles inclusief hok weggedaan... 

Heb nu twee nieuwe (ingeënte) konijnen en zodra het weer kan gaan ze in een nieuw buitenhok naar buiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .