Ga naar inhoud

Hok kapot knagen


Kaatjedeee

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal, 

 

Ik heb zo'n villa hok voor mijn koppeltje konijnen. Op het moment zitten de ram en de voedster nog gescheiden van elkaar omdat de voedster jonkies heeft, die gaan als het goed is volgende week de deur uit. Nu heb ik wel een probleem betreffende de ram; Hij knaagt zijn complete deel van het hok kapot. Hij heeft van ons allerlei knaagspeelgoed gehad, maar waarom zou ie dat gebruiken als ie ook aan de plastic randen van het hok kan knagen right? Ik weet dat in sommige gevallen de ram een "maatje" nodig heeft om dit gedrag te stoppen, maar dat is nu nog niet aan de orde natuurlijk omdat zijn "maatje" met de kinderen zit...

 

Hebben jullie tips? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is dit inderdaad verveling en frustratie. Heeft de ram alleen de onderverdieping, of zit er ook een ren aan vast? Zo niet dan zou extra ruimte dit probleem al voor een groot deel kunnen verhelpen. Misschien kun je ook iets doen met voedselverrijking, bijvoorbeeld meer uitspreiden of kruiden tussen het hooi verstoppen, zodat hij daar langer mee bezig is?

Even extra check, al ga ik er van uit dat het al wel gedaan is, is jouw ram intussen al gecastreerd? Anders zit je over een poos weer met dezelfde problemen natuurlijk.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dit klinkt als frustratie. Niet alleen zijn konijnen groepsdieren die een maatje nodig hebben, ook hebben ze veel ruimte nodig. Nu hij allebei niet heeft is hij natuurlijk super gefrustreerd! Bovendien ruikt en hoort hij zijn maatje en wil hij daar natuurlijk bij.

Ik zou hem een grotere ruimte geven op een andere plek waar hij haar niet ziet of ruikt. Konijnen hebben ongeveer 4m2 ruimte nodig als koppeltje. Zo’n dubbel hok is dus altijd te klein, zowel qua oppervlakte als hoogte. Daar kan hij nooit in rennen, springen, op zijn achterpootjes staan. Daarom raden wij naast een hok altijd een ren aan. Dat is ook voor straks, als ze wel samen zijn belangrijk. 

En idd is hij al wel gecastreerd? Anders kunnen ze straks natuurlijk weer niet samen zonder het risico op jongen en dan gieren de hormonen nu door zijn lijf, wat de frustratie alleen maar erger maakt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Miekmoek:

Je hebt in begin maart precies hetzelfde soort topic geopend waarin je alle tips al een keer voorbij hebt zien komen. Andere tips dan je nu hebt gekregen zul je niet krijgen. 

Scherp van jou! Idd hebben we toen ook allemaal hetzelfde gestuurd.

Dus dit voegt dan idd niet zoveel meer toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal, 

 

Dat was ik helemaal kwijt... Dankjewel! Ik vrees dat mijn tentamenbrein mij wat dingen heeft doen vergeten, haha. 
En ja geen zorgen, vanaf het moment dat we de ram gekregen hebben is hij meteen gecastreerd. Dat is in ieder geval verholpen. Het idee was dat hij slechts tijdelijk van onderen zou zitten, maar dat is nu inderdaad langer geworden. Voor een extra ren ga ik het nodige research is doen. Bedankt. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .