Ga naar inhoud

Niet eten [opgelost]


Steven Wouters

Aanbevolen berichten

Graag deel ik hier even een verhaal over barry dit plots niet meer at. 

Ik vertel het graag omdat ik denk dat ik andere mensen en konijntjes hiermee kan helpen.

 

Barry is een goede eter, de hoeveelheid eten die hij krijgt is bijna altijd op binnen de 24uur. Barry heeft de gewoonte zijn bakje in 2-3 keer leeg te eten. 

 

Maar enkele dagen geleden merkte ik dat zijn bakje briks 's ochtens niet leeg was, ik werd niet meteen ongerust maar toen er s'avonds nog niets uit zijn bakje was begon ik me toch vragen te stellen. 

De volgende ochtend was barry zijn bakje nog steeds onaangeroerd. 

 

Toen begon ik mij zorgen te maken, is barry ziek? Heeft hij misschien haakjes? Komt het door het warmere weer? Ik wist niet wat het kon zijn. 

Barry had ook amper gekeutelt en als er keutels waren waren ze erg klein. Ook begon barry zijn zen helemaal af te likken... 

 

Tot ik die avond zag dat Barry ging drinken,..

Er kwam namelijk geen water uit zijn drinkfles. En toen 'viel mijn frank'... misschien had barry gewoon zo'n dorst dat hij geen eetlust meer had? 

 

Ik verschoonde en vulde zijn flesje en gaf het terug.

Meteen begon hij te drinken, en veel! 

Diezelfde avond nog begon barry gewoon terug te eten! Wat een opluchting!

 

Barry gelukkig, ik gelukkig!

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef. Als je konijn niet eet dan moet je echt de volgende keer meteen actie ondernemen. Anders kan het na 24 uur al fataal zijn. Ze moeten continu eten. Niet eten of minder goed eten betekend meteen reageren. Niet afwachten. Dat hij amper keutels had en dat ze klein waren is zorgwekkend. 

Konijnen drinken veel beter uit een bakje. Er kan niets vast komen te zitten en ze kunnen het water makkelijker drinken  uit een bakje. 

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt geluk gehad, hij had wel dood kunnen zijn. Als een konijn 24 uur niet eet vallen de darmen stil, en het lukt lang niet altijd om ze weer op gang te krijgen. Ik ben vroeger op die manier een konijn kwijtgeraakt. 

 

 Eet Barry genoeg hooi? Als een konijn de hele dag biks tot zijn beschikking heeft gaat dat vaak ten koste van het hooi eten. Biks is een aanvulling op de voeding, ze hebben daar niet veel van nodig. Van een goed merk biks hoef je maar 10-15 gram per kilo konijn te geven. Dat eten ze in een keer op.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat het goed afgelopen is. Maar als je konijn bijna 2 dagen niet eet moet je we echt naar een konijnkundige dierenarts. 

 

Ik ben het eens met wat hier boven gezegd wordt. Een konijn moet de hele dag door eten. De hele dag door hooi eten. 
 

De aanbevolen hoeveelheid op de zak biks is nooit juist. Wat @Marjoleink al zei wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit had echt heel anders kunnen aflopen. Een konijn moet altijd kunnen drinken, en 18+ uur niet eten is echt een flink spoedgeval bij konijnen waarbij je direct naar de dierenarts moet gaan. Wat het water betreft, zorg dat er altijd naast een drinkfles ook een waterbak is, of alleen een waterbak. Drinkflessen raken verstopt, lekken, zorgen er voor dat konijnen niet gulzig kunnen drinken, bevriezen (soms alleen de tuitjes, waardoor het lijkt of ze kunnen drinken maar dan kunnen ze dat niet.

 

Het voedingsadvies van Marjolein, 10-15 gram, is wel bij een premium brok en als je aanvullend voedsel bij geeft naast hooi en brokken (dus groenvoer, kruiden). Geef je dat niet, dan moet je uitgaan van ongeveer 20 gram per kg lichaamsgewicht en vandaaruit een goede balans zoeken.

 

Dit zeg ik zeker niet om je aan te vallen hoor, maar ik wil je graag helpen om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, zodat je nog lang van je konijnen kan genieten. 

aangepast door Evee
ik haalde twee topics door de war!
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .