Ga naar inhoud

mijn konijn eet 1 week na de castratie al 4 dagen geen bricks...


sam03

Aanbevolen berichten

Geachte lezer,

 

Mijn konijn Flappy is 2 weken geleden gecastreerd. Het ging goed na de castratie en hij at alles gewoon als normaal. Na 3 dagen begon een van zijn ballen op te zwellen en zijn we weer naar de dierenarts geweest. De dierenarts heeft ons antibiotica gegeven. De antibiotica kuur is sinds vandaag afgelopen. Nu het probleem waar het over gaat. Flappy eet inmiddels al een dag of 4 geen bicks. Verder is hij erg blij en springt vrolijk door de tuin (Flappy is een binnen konijn). Hij eet wel erg veel hooi en een wortel gaat er ook wel in. Sinds hij geen bicks meer eet knaagt hij erg veel aan karton en planten. Toen het probleem zich voordeed was wel de oude zak bicks leeg en hebben we een nieuwe aangebroken. De bicks zijn wel van het zelfde merk (Thijssen NL94162). Zou het ook nog kunnen dat de batch verkeerd is het gemaakt?

 

Met vriendelijke groet,

 

Sam

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene of de andere zak kan wel wat verschillen. Of de samenstelling is veranderd kun je navragen bij de winkel of de fabrikant. Ik heb trouwens het vermoeden dat het niet zulk heel goed voer is, maar dat staat hier los van. Heeft hij na de castratie wel weer biks gegeten?

 

Wortel is ook niet heel goed, daar zit veel suiker in. Als je groente wilt geven, dan zou je voorzichtig kunnen beginnen met andijvie, witlof of wortelloof.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreemd, maar gelukkig dat hij wel goed hooi eet. Het belangrijkste is dat hij blijft eten, anders vallen zijn darmen stil. Konijnen kunnen na een operatie tijdelijk wel wat slechter eten. Dat heb ik ook met mijn konijn gehad na zijn castratie, maar hij at toen ook slecht hooi, dus het is mooi dat jouw konijn dat wel goed eet. Wel vreemd dat hij dan pas nu met biks stopt.

 

Je kunt het beste goede kwaliteit biks kopen, veel goedkope merken zijn echt rommel qua samenstelling en voegen weinig toe. Tijsen is volgens mij gemengd voer, waardoor konijnen selectief gaan eten (alleen het lekkers eruit). Ik heb het merk even opgezocht en het bestaat voornamelijk uit granen, dat is ook niet zo gezond voor konijnen.

Zie ook:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zal best als hij geen brok eet!

 

Kijk anders ook even in de webshop hier.

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/al-het-droogvoer/

 

Hier verkopen ze alleen maar goede kwaliteit brok/ biks. Dat is een stuk gezonder en met name Science Selective en Beaphar vinden konijnen erg lekker. Wie weet trekt dat hem over de streep om weer te gaan eten.

Wel rustig overgaan op het nieuwe voer en niet in 1x. Steeds een klein beetje (kwart) meer van het nieuwe voer. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook kun je bepaalde kruiden voeren die eetlustopwekkend werken zoals peterselie luzerne, paardenbloem, munt, kamille, oregano, selderij, tijm, venkel en/of weegbree.

Zie ook hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/dun-konijn-laten-aankomen

 

Is hij ook groenten gewend, behalve wortel? Je kunt anders beginnen met het rustig opbouwen van groenvoer zoals witlof, andijvie. Wortel bevat veel suikers, dus die wel echt met mate voeren. En oppassen met sla en kool.

Zie hier voor de hele lijst met groenten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde erwtenvlokken vinden konijnen ook erg lekker en helpen ook om aan te komen. Maar dat is echt iets extra’s, meer als snoepje. Maar dat kun je ook proberen. Mijn konijntje komt uit het asiel en was daar gestopt met eten en haar hebben ze toen tijdelijk wat erwtenvlokjes toegestopt (echt een klein handje) om te voorkomen dat ze bleef afvallen. Nu ze inmiddels weer goed eet, doe ik dit steeds minder. Meer af en toe als snoepje, ze is er nog steeds dol op.

 

Maar ik zou zeker van biks wisselen, omdat dat gezonder voor je konijn is.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Dan zou ik gewoon beginnen met een kleine portie goede kwaliteit biks aanbieden. 

Die je uiteraard niet hier in de webshop hoeft te kopen (mag wel). Maar wat @BaasjevanBrownie wil zeggen is dat @Evee zich heeft verdiept in de samenstelling van biks, en dat je er zeker van kunt zijn dat alles wat in de Bunnybunch webshop wordt aangeboden van goede kwaliteit is.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei sam03:

Ik merk niet dat hij pijn heeft hij loopt vaak minimaal 5 uur per dag los en is erg levendig en vrolijk hij gedraagt zich niet anders dan normaal.

Zeker weten? Omdat het prooidieren zijn laten konijnen niet zo snel zien dat ze pijn hebben. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei sam03:

Hoe zou ik het eventueel kunnen zien of hij pijn heeft?


Eigenlijk alles wat ‘anders dan normaal’ is zou een teken van pijn en ongemak kunnen zijn. Ik had een konijn dat ging bunnyfloppen bij buikpijn (gasbuik) en een konijn dat íets vaker dan normaal languit lag toen ze een wormbesmetting had. Soms zijn het hele kleine dingetjes die pijn signaleren. Plotseling heel selectief eten en afwijkende keutels kunnen ook tekenen zijn dat er iets niet goed zit.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn verder niets geks doet, kan je ervan uit gaan dat hij geen pijn heeft. Wel zou ik inderdaad overgaan op betere biks dan het gemengde voer wat je nu geeft. 

 

Verder nog een vraagje:

13 hours ago zei sam03:

loopt vaak minimaal 5 uur per dag los

Hoeveel ruimte heeft hij als hij niet losloopt? Een konijn alleen heeft altijd minstens 2 vierkante meter nodig. Ze zijn vaak actief in de vroege ochtend en late avond waarop hij dus nu niet los is. Verder nu je konijn gecastreerd is, krijgt hij dan een maatje? Je kan je konijn laten koppelen in een konijnen opvang. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de reactie hierop in het verkeerde topic gezet 😉 Dus bij deze in het juiste topic.

 

Geef je de "tijssen konijnenkorrel"? Die is inderdaad niet echt gezond, ik verkoop wel producten van het merk tijssen in de webwinkel, maar de brokken echt bewust niet. Er zit maar 15% vezels in. Calciumgehalte is 2%, dat is echt extreem hoog. En de brok heeft niet echt een goede samenstelling, veel granen en het bevat vooral restproducten, schroot/meel/uitmaal/schilfers.  

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago zei sam03:

Verder wel veel hooi een grote hand per dag

 

Hoe groot is je konijn? Je konijn moet onbeperkt hooi krijgen en ongeveer zijn eigen lichaam aan hooi eten. 

 

Zorg echt dat hooi onbeperkt beschikbaar is voor je konijn. Hier zou je ook lekkere gedroogde kruiden aan toe kunnen voegen die ook lustopwekkend zijn. 

 

Zoals al aangegeven is: in de bunnybunch webshop kun je veel voer vinden die goed zijn. Deze kun je ook op de webshop kopen in probeer verpakking. Zo kan je konijn zelf ook een beetje kijken wat ie lekker vind en wat ook nog goed voor hem is! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .