Ga naar inhoud

Gedrag konijnen voorjaar


michke

Aanbevolen berichten

Hey, 

 

Ik heb thuis 2 koppeltjes zitten die al meer als een jaar samen zitten. De 2 koppeltjes zitten nog apart, maar wilde deze zomer gaan kijken om ze met 4 samen te zetten. Sinds een weekje geleden begon het rammetje van 1 koppeltje heletijd achter de andere aan te gaan om te paren, maar het vrouwtje vond het echt niet leuk ( ze knorde en was bang). Nu heb ik ze even uit elkaar gedaan zodat het vrouwtje wat rust heeft, maar ze kunnen elkaar wel zien. Nu sinds vandaag was het mannetje van mijn ander koppeltje precies hetzelfde aan het doen. Ligt dat aan het seizoen? Of waar ligt dat aan? Wat moet ik doen? Ze zijn al rond de 1jaar en 3 maanden oud.  (De rammetjes zijn gecastreerd) 

aangepast door michke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan inderdaad vanwege de lente zijn, veel konijnen hebben nu last van voorjaarskriebels. Maar er kan ook een andere aanleiding voor zijn, bijvoorbeeld een wild konijn dat op bezoek is geweest, waardoor ze nu hun dominantie nog eens duideljk willen maken. 

Op zich hoef je weinig tegen het rijden te doen, tenzij je het gevoel krijgt dat het kan uitdraaien op vechten of dat een van de konijnen er zo gestresst door worden dat ze bijv. niet goed meer (durven) eten. Zorg ook voor een schuilhokje, zodat ze elkaar even kunnen ontlopen als het hen te veel wordt. 

 

Het koppeltje wat je nu uit elkaar hebt gehaald, zou ik wel proberen zo snel mogelijk terug te koppelen, en voor de zekerheid toch weer even een dagje op neutraal terrein proberen. Hun laatste ervaring met elkaar was niet prettig en hebben ze daarna niet meer goed kunnen maken. Het kan zijn dat er daardoor wat frustratie is ontstaan, dat je ram bijvoorbeeld nog harder zijn best gaat doen om zijn positie duidelijk te maken, of dat je voedster juist denkt dit gaan we niet nog een keer zo doen. Hoe langer ze uit elkaar zitten, maar elkaar wel kunnen zien, hoe hoger die frustratie kan oplopen.

Als die eerste nieuwe koppelpoging mislukt, kun je ze het beste helemaal uit elkaar zetten voor een paar weken, dat ze elkaar niet kunnen ruiken of zien, en het daarna opnieuw proberen in de hoop dat de frustratie gedaald is.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met @happy211 en voor de volgende keer niet meer uit elkaar halen tenzij het echt vechten is (rollen, vastbijten, schreeuwen/gillen) of als je andere konijntje zo bang is dat het niets meer durft en alleen stil zit en niet meer eet of drinkt. Door het uitelkaar halen maak je de situatie alleen maar erger. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat ook van de week, hoort bij voorjaarsgedrag. Daar moeten ze toch even doorheen, als je ze gaat scheiden begint het daarna alleen maar opnieuw en vaak erger. Tenzij het vechten is niet uit elkaar halen.

Ik weet hoe lastig dat is, ik vond het ook niet leuk om te zien en je maakt je ook zorgen tot hoe ver het doorgaat, maar met scheiden maak je het vaak alleen maar erger. Het hield hier gelukkig na een dag ook weer vanzelf op en nu liggen ze weer lekker samen als vanouds. Blijkbaar wilden ze nog een keer de rangorde bepalen 😉

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-7-2011 at 21:51 zei innuhh:

Ik wil wel graag weer een vriendje voor haar, maar liever na de vakantie, zodat ik er alle tijd voor heb. Ik vind het niet zo fijn om de buren er mee op te zaden als ik op vakantie ben.. Maar na de vakantie is het wel de bedoeling dat er weer een vriendje bij komt!

 

Ja, ik zit ook al te denken om een soort 'zandbak' in te graven. Stenen langs de wand en op de bodem. En dan een rand stenen er om heen zodat de aarde niet meer op het gras komt.. Dus echt een afgezet stuk om in te graven..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de berichtjes! Ik heb ze al terug samen gezet & het gaat nu terug goed. Het heeft dat vrouwtje ff goed gedaan denk ik. Ze doen nu niks meer. Ik had ze gewoon langs elkaar gezet een paar dagen, maar tis niet dat ze elkaar niet konden zien of aanraken. Er zat gewoon paar dagen een gaas tussen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Miekmoek:

Ik ben het eens met @happy211 en voor de volgende keer niet meer uit elkaar halen tenzij het echt vechten is (rollen, vastbijten, schreeuwen/gillen) of als je andere konijntje zo bang is dat het niets meer durft en alleen stil zit en niet meer eet of drinkt. Door het uitelkaar halen maak je de situatie alleen maar erger. 

Het vrouwtje was ook heel bang en zat steeds in een hoekje. Ik haal ze niet zomaar uit elkaar. Wilde even gewoon weten waar het aan kon liggen, maar het is al opgelost. Ze zitten terug samen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei BaasjevanBrownie:

Ik had dat ook van de week, hoort bij voorjaarsgedrag. Daar moeten ze toch even doorheen, als je ze gaat scheiden begint het daarna alleen maar opnieuw en vaak erger. Tenzij het vechten is niet uit elkaar halen.

Ik weet hoe lastig dat is, ik vond het ook niet leuk om te zien en je maakt je ook zorgen tot hoe ver het doorgaat, maar met scheiden maak je het vaak alleen maar erger. Het hield hier gelukkig na een dag ook weer vanzelf op en nu liggen ze weer lekker samen als vanouds. Blijkbaar wilden ze nog een keer de rangorde bepalen 😉

Ja is inderdaad niet leuk om te zien. Ik had ze al door dag dag in de gaten gehouden en het rammetje bleef bezig. Daarna heb ik ze ‘s nachts op mijn kamer gedaan in een ren voor ze verder in de gaten te kunnen houden in de hoop dat die zou stoppen, maar het hield maar niet op. Ze zitten nu terug samen, maar het was toch ff heftig om te zien. Het vrouwtje was gans bang en gromde bij het minste beetje dat iemand in de buurt kwam. Kon het niet aanzien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei michke:

Ja is inderdaad niet leuk om te zien. Ik had ze al door dag dag in de gaten gehouden en het rammetje bleef bezig. Daarna heb ik ze ‘s nachts op mijn kamer gedaan in een ren voor ze verder in de gaten te kunnen houden in de hoop dat die zou stoppen, maar het hield maar niet op. Ze zitten nu terug samen, maar het was toch ff heftig om te zien. Het vrouwtje was gans bang en gromde bij het minste beetje dat iemand in de buurt kwam. Kon het niet aanzien. 

Je kunt ook beter niet wisselen van ruimte, wisselen van territorium maakt het vaak ook alleen maar erger. Het is lastig, maar het beste is niets doen en aankijken. Tenzij het vechten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .