Ga naar inhoud

G31L konijntje


Steven Wouters

Aanbevolen berichten

Even een raar verhaal en een vraag.

 

Barry (11maanden) vertoont sinds een week zeer sterk paar gedrag.

 

Het begon toen ik bij hem op de mat zat. Hij kwam veel snuffelen aan mijn armen en vooral elleboogbholte. Ook wrijven met zijn kaken/kin en 'bromment' rondjes lopen. En ja hoor natuurlijk duurde het niet lang tot hij begon te rijden..

 

Wanneer ik met hem in de sofa zit doet hij tegenwoordige niet veel anders dan maar te proberen rijden op mijn onderarm/elleboog. Soms geef hij ook kleintje beetjes. 

Aangezien ik de castratie nog moet gebeuren begon ik even te zoeken wat ik momentueel kon doen om het rijgedrag te verminderen of te verhelpen. Zo las ik heel wat suggesties waaronder sommige mensen zeiden om het konijn gewoon even zijn gang te laten gaan omdat dit natuurlijk zijn natuurlijke drift is. Het was voor mij een raar idee om dit toe te laten maar misschien wel een tijdelijke oplossing.

 

Maar daarstraks.. Barry begon weer te rijden ik probeerde hem te laten doen en het te negeren. Tot hij plots wat harder door beet een (piep?) Geluid maakte. Vervolgens liet hij zich van m'n arm vallen. Ik leek even naar mijn arm en merkte dat hij toch best hard had gebeten.. maar nog vreemder om op te merken was dat er effectief een kwakje op m'n onderarm lag. Volgens mij is Barry voor het eerst klaar gekomen 😳.

 

Nu goed en wel..ik wil veel voor mijn konijn doet maar dit gaat me toch net iets te ver...

 

Welke tips hebben jullie om Barry  te helpen? Zoals ik eerder al zei is een vrouwtje helaas geen optie. De castratie komt nog. Ik las om een knuffelbeer als rij vriendje te geven maar ik ben bang dat barry deze stuk maakt,op eet,.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

😂😂😂🤣

En nu serieus: enige oplossing is om hem zo snel mogelijk laten castreren. Dit leidt tot frustratie bij hem en dat is wel zielig.. Waar wacht je op? 

Verder zou ik hem de volgende keer gewoon zachtjes van je af duwen hoor ipv gewoon z'n gang te laten gaan. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn laten castreren en aan een vriendinnetje helpen zijn wel echt de basisbehoeften, zoals je hopelijk inmiddels in alle toegestuurde linkjes in de andere fora hebt gelezen. Geen gezelschap van jou of een kat (zoals ik in je andere forum las) kan dat vervangen. Zie ook deze link:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

En als je aangeeft dat de ruimte voor 2 konijnen te klein is, is het dat voor 1 konijn ook, een konijn alleen heeft ook flinke bewegingsvrijheid nodig om te kunnen rennen, binkies maken en op zijn achterpootjes staan. 

Zo’n beestje in zijn eentje laten is echt heel zielig! Laat staan als de hormonen door zijn lijf heen gieren. En dat nu al 11 maanden. Sorry, maar ik vind dat echt niet verantwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze kan ik jullie vertellen dat Barry onder het mes gaat. Ik heb een afspraak gemaakt bij een konijndeskundige dierenartsen praktijk waarvan ik weet dat ze erg goed en diervriendelijk zijn (maar naar het schijnt wel aan de dure kant) 

Donderdag krijgt Barry zijn castratie.

Het zal een 111,40 euro kosten (all-in) is dit effectief duur of eerder een

 gemiddelde prijs? 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de laatste castratie van een voedster betaald ik €160,= inclusief een nachtje overblijven, omdat haar temperatuur niet op tijd goed op peil was. 

 

Goed dat je de knoop doorgehakt hebt om hem te laten castreren. 👍 Dat is alvast stap 1. 🙂  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vorig jaar overgestapt naar een duurdere dierenarts, omdat de mijne een ingreep *verpest* had. Ik vind het iedere cent waard.

Het is een stevige prijs, maar ik betaalde 5 jaar geleden 70 euro, zonder logeren, en zonder pijnstillers voor thuis,  dus ik vind het ook niet schokkend duur. 

 

Fijn dat je openstaat voor wat het beste is voor Barry! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je hem laat castreren! Dat is wel een vrij hoge prijs, we hebben bij een goede konijnkundige dierenarts 60 euro betaald, ingreep was in een paar tellen klaar en hij kon meteen mee terug. Verdoving in laten werken kosten nog de meeste tijd.

Ik hoop dat je Barry ook wel echt aan een vriendinnetje laat koppelen, twee weken na zijn castratie.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei JokeC:

Ik zie nu pas dat de onderwerpregel misschien niet door de "filter" heen zou zijn gekomen als het in normale letters geschreven was? 🤣


Haha, ik dacht eerst ‘wat is een G drie één L konijn nou weer?’ Maar snap ‘m inmiddels. 😆

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Marjoleink:

Volgens mij zit dat woord niet in de scheldwoordenfilter, maar ik weet het niet zeker. Het filter is wel gemaakt met in het achterhoofd dat er ook kinderen lid zijn.

 

Ja, tuurlijk, het was alleen om aan te geven dat mijn brein er even over deed om de manier van opschrijven te zien. Ik vind het filter een heel goede zet! Het helpt echt, ik weet in ieder geval dat ik niet snel een scheldwoord op schrijf, maar twee sterretjes met daartussen een vervangwoord wel. Iedereen weet dat je geen *krulspinazie* bedoelt dus de onvrede of boosheid is toch duidelijk zonder krachttermen. 👍

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstandige keuze dat je hem laat castreren!

 

Het is niet goedkoop. Het verschilt per dierenarts, maar ook per regio waar je woont, en de prijs is ook afhankelijk van wat er allemaal bij in zit.

Volgens mij is de basisprijs voor castratie van een ram, voor een klein konijn bij mijn dierenarts 75 euro, en komt er afhankelijk van het gewicht van het konijn dan nog een toeslag bij. Als je konijn dus 2 of 3 kg weegt, dan betaal je dus al meer dan dat bedrag. (ook niet schokkend veel meer hoor, maar vaak iets van 10-15 euro extra). Groter dier = meer narcosemiddelen en meer medicijnen, dus duurder.

Die prijs is incl. alle medicijnen en narcosemiddelen tijdens de operatie en ook incl. pijnstillers voor na afloop. Als er extra dingen bij komen (bijv. dwangvoer, langere tijd pijnstillers, middelen voor darmstimulans, een medical shirt, complicaties) dan kan het wel verder oplopen.

 

Maar eerlijk is eerlijk, je kan beter iets meer betalen bij een goede konijnkundige dierenarts dan naar een goedkope niet-konijnkundige dierenarts te gaan. In het laatste geval is de kans op complicaties toch een stuk groter. En als je dan alsnog naar een andere dierenarts moet om het op te lossen, ben je toch ook een meerprijs kwijt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes! Bij een ram is het niet zo'n grote ingreep, maar het is en het blijft spannend. Verwen hem maar na de castratie. Maar dat is je wel toevertrouwd.

 

Hij gaat misschien niet veel willen eten, dus zorg ervoor dat er lekkere dingen (waar hij gek op is) in huis zijn.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .