Ga naar inhoud

Hoe hoog zijn de dierenartskosten gemiddeld voor een konijn?


Evee

Dierenartskosten voor konijnen  

131 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel ben jij op jaarbasis gemiddeld kwijt aan de dierenarts per konijn? (lees het topic voor uitleg over het berekenen)

    • Gemiddeld minder dan 50 euro per konijn
      29
    • Gemiddeld 51-100 euro per konijn
      40
    • Gemiddeld 101-150 euro per konijn
      25
    • Gemiddeld 151-250 euro per konijn
      17
    • Gemiddeld 251-500 euro per konijn
      15
    • Meer dan 500 euro per konijn
      5
  2. 2. Is een spaargeld buffer van 500 euro voor een koppel konijnen voldoende voor de dierenartskosten?

    • Ja
      77
    • Nee, dat is te weinig
      42
    • Nee, dat is te veel
      12


Aanbevolen berichten

Hoeveel ben jij op jaarbasis gemiddeld kwijt aan de dierenarts per konijn?

 

Hoe bereken je dit?
Kijk over de jaren dat je jouw konijnen hebt (of over de afgelopen paar jaar dat je het nog goed terug kan zoeken, bijv. de afgelopen 3 of 4 jaar) hoeveel je aan de dierenarts uitgegeven hebt. Dat is inclusief vaccinaties, castraties enz.

Deel het totaalbedrag door het aantal jaren en door het aantal konijnen, en je hebt als het goed is een gemiddeld bedrag per konijn per jaar.

 

De reden dat we dit vragen is omdat het LICG een kostenoverzicht heeft van de kosten per konijn, maar de castratie, chippen en onverwachte dierenartkosten niet mee rekent. Maar hoe moet je dan weten hoeveel dat kost?

 

Op bunnybunch adviseren we om een dierenartsbuffer van 500 euro voor een koppel aan te houden, en dat aan te vullen als je er iets uit op maakt. Zo kun je de meest voorkomende onverwachte kosten opvangen uit dat potje (vaccinatie, castratie, gebitsbehandeling enz), maar we weten dat er ingrepen zijn die duurder uitvallen dan dat (bijv. een pootamputatie).

 

Lastig adviseren dus! Vandaar dat ik benieuwd ben wat de praktijk is voor de meeste konijnenbaasjes!

 

Is de buffer van 500 euro voor een koppel genoeg? Of zou dat meer (of minder) moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even zitten tellen, maar met 4 konijnen heb ik de laatste jaren veel geluk gehad. Ik heb de afgelopen 4 jaar teruggezocht. Dan heb ik vaccinaties, castratie van 1 voedster, behandeling van 1 konijn met EC en 1 gebitsbehandeling, maar blijf ik met die kosten over die jaren heen, gedeeld door het aantal konijnen (4 dus in mijn geval) onder de 100 euro per konijn.

 

Ik denk dat de 500 euro per 2 konijnen in de meeste gevallen genoeg is, vandaar ook het advies hier op de website. Er zijn uitschieters, maar dat zijn vaak ook wel ingrepen die veel impact hebben op de levenskwaliteit, waarin ik dus ook de overweging zou maken of het het bedrag waard is voor de levenskwaliteit die het konijn er mee houd. En aangezien ik 4 konijnen heb, zou mijn buffer dan 1000 euro moeten zijn, en daarmee zou je zelfs dat soort ingrepen kunnen betalen vanuit je spaargeld-buffer.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu nog maar twee jaar konijnen dus het is misschien niet erg representatief (vroeger ook een aantal jaar, maar dat kan ik niet terugzoeken). Ik heb tot nu toe gelukkig nog weinig voorvallen gehad, alleen jaarlijkse vaccinaties, castratie van een voedster, en een keer tandjes laten behandelen. Dus ik heb geluk en kom nog redelijk laag uit.

Ik denk dat 500 euro per koppel wel voldoende is, daarmee kun je de meest voorkomende zaken goed opvangen, en mocht het duurder worden dan dat door bijv. een langdurig proces of een erg dure operatie, dan kun je altijd met een dierenarts in gesprek gaan over betaling in termijnen of kijken of je van vrienden of familie iets kunt lenen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij huidige koppeltje, dat ik inmiddels alweer een paar jaar heb, heb ik gestemd op tussen '51 en 100', gezien ze, hout vasthouden, de dierenarts enkel zien voor inentingen.

Bij mijn vorige koppel kàn het iets duurder uitvallen, maar denk dat ik, over de jaren van hun leven berekend, nog steeds met 150 maximum per jaar toekom. 

Een spaarpotje van 500 euro is zeker aanvaardbaar om de grootste kost op te vangen, maar ik zou me toch comfortabeler voelen met een iets ruimer spaarpotje. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot vorig jaar niet veel bijzonders aan de hand gehad, alleen een incidentele gebitsbehandeling. Afgelopen jaar Beany laten castreren en Tara met EC, ik denk dat ik alleen voor Tara al 1000 euro heb uitgegeven.

Ik vind 500 euro niet veel. Maar hier rekent de spoeddienst al 175 euro als je naar binnen stapt, dus dan kan het hard gaan.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenartskosten zou ik even moeten uitzoeken, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Een buffer van 500 euro is denk ik wel heel fijn om te hebben, maar misschien toch enigszins beperkt als dat bij uitschieters echt het limiet is. Ikzelf heb een potje van 1000 euro voor de konijnen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink 175 euro is behoorlijk zeg! Volgens mij is het spoedtarief buiten de openingstijden hier iets van 75 euro. Ook veel geld voor nog helemaal niets, maar toch een stuk minder dan bij jou!

 

Edit, ik heb het even opgezocht, het is toch meer, best behoorlijk!

Consult avond/weekend    € 99,75
Consult nacht (na 23:00 uur)    € 150,00

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto en onderzoek is al meer dan 200 euro. Spoeddierenarts in het weekend snachts is al meer dan 100 euro. Operatie Coco elke maand meer dan 100 euro. Medicatie voor ze elke 2 weken is bijna 100 euro per keer. Gewone halfjaarlijkse controle is al 65 euro. Nagels knippen meer dan 16 euro. En dan heb ik de vaccinaties nog niet eens meegerekend. 

 

Dus met 500 euro begin je niks. Moet je ook nog voer, speeltjes, hooi en lekkers kopen. Pfff. En ik had eerst 2 koppels.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betaal s' avonds laat ook €150,-. Wel moet ik zeggen dat ik regelmatig korting kreeg in de avonduren toen met Olaf. Maar ja, hij was er dan ook zo vaak.  

Als je konijn iets simpels heeft gaat het qua kosten wel maar als je meerdere keren terug moet komen + onderzoeken + medicijnen dan loopt het snel op. 

Ik vind €500 per koppel achter de hand te weinig. Zeker als je een beetje pech heb red je het daar niet mee. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de konijnen nu ongeveer 1 jaar en we hebben al best veel mee gemaakt met Fluffy natuurlijk.

 

Het afgelopen jaar was ik 1036 euro kwijt aan dierenarts kosten voor mijn koppel.

Dit is dan voor:

vaccinaties

castratie Fluffy + pijnstilling 

gebitsbehandeling Pip + pijnstilling 

consulten + medicatie tegen ec Fluffy 

oog operatie Fluffy + pijnstilling 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem nu tussen de 150 en 250 gezet. We hebben de afgelopen jaren wel kosten gehad mbt snot en inslapen van twee konijnen. Ik heb ook medicatie meegerekend die we altijd in huis moesten hebben ivm veelvoorkomende buikproblemen. Daarvoor heeft Wilma met haar blaas in korte tijd ook veel geld gekost. En haar castratie was ook geen goedkope grap. Al met al is 200-250 per jaar denk ik een aardig gemiddelde. En dan hebben we nog heel veel uitgespaard door bij niet etende konijnen zelf behandeling te starten, waardoor we in 9 van de 10 gevallen uiteindelijk niet meer naar de dierenarts hoefden. Anders wil ik niet weten wat het bedrag per jaar was geweest 😵😵.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago zei MichelleloveElmo:

Het is me niet geheel duidelijk of vaccinatie er nu wel of niet onder valt. Je hebt t over onverwachte (al dan niet veel voorkomende) kosten. Vaccinatie is natuurlijk njet onverwacht.

Het gaat om alle dierenartskosten, ook vaccinatie en castratie, volgens mij heb ik dat er in de tekst bij gezet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Marcov74:

En eventuele konijnen verzekering?

Dit kan, maar in de meeste gevallen is het voordeliger om zelf een potje opzij de zetten. De meest voorkomende klachten, zoals behandeling van de tanden, zijn niet verzekerd en zul je (misschien voor een deel) alsnog zelf moeten betalen. Daarbij komt dat je ook geluk kunt hebben, en dat je konijnen een jaar niets mankeren, waardoor het geld dat je aan de verzekering hebt betaald weg is, terwijl je het bij een spaarpotje nog achter de hand zou hebben. Maar je kunt er zeker naar kijken of het in jouw geval voordelig zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei happy211:

Dit kan, maar in de meeste gevallen is het voordeliger om zelf een potje opzij de zetten. De meest voorkomende klachten, zoals behandeling van de tanden, zijn niet verzekerd en zul je (misschien voor een deel) alsnog zelf moeten betalen. Daarbij komt dat je ook geluk kunt hebben, en dat je konijnen een jaar niets mankeren, waardoor het geld dat je aan de verzekering hebt betaald weg is, terwijl je het bij een spaarpotje nog achter de hand zou hebben. Maar je kunt er zeker naar kijken of het in jouw geval voordelig zou kunnen zijn.

En let erop dat de konijnen verzekering niet meer geldt bij konijnen ouder dan zoveel jaar. Oftewel, het is over het algemeen voordeliger om het geld wat je maandelijks zou besteden aan de verzekering in een apart geldpotje te stoppen en zo zelf te sparen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

6 hours ago zei Marcov74:

En eventuele konijnen verzekering?

 

1 uur geleden zei Mira11:

Dat kan alleen als je konijn niet te oud is. Ik geloof dat dat t/m 4 jaar kan. Daabij worden gebitsbehandelingen uitgesloten. 

 

 

Als je niet makkelijk kan sparen, kan het een optie zijn. Maar je bent wel heel duur uit over de lange termijn.

 

En vaccinatie & castratie krijg je volgens mij ook niet vergoed. Alleen als je één van de echt dure opties kiest krijg je 50-80% van gebitsbehandelingen, gewrichtsproblemen en castratie vergoed. Ook krijg je niet de volledige consultkosten vergoed (volgens mij bij geen één versie). En volgens mij ook helemaal geen consultkosten vergoed als het bij vaccinaties hoort. Ook een ingreep als een castratie bij problemen als baarmoederkanker zijn uitgesloten. 

 

Eigenlijk zijn dus heel veel dingen die wel voor de hand liggen dat je aan kosten gaat krijgen in een konijnenleven dus uitgesloten van de vergoeding. Maar ondertussen betaal je dan wel 6-40 euro PER KONIJN per maand (afhankelijk van leeftijd, ras en of er al gezondheidsproblemen waren voorafgaand aan de verzekering). En konijnen ouder dan 5 kun je al niet meer verzekeren.  Eigenlijk ben je dus slimmer uit als je die 20-80 euro per maand gewoon spaart. Dan heb je als je geen nieuwe konijnen meer wil en je niet al het geld kwijt bent geweest, nog een leuk spaarpotje over. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Marcov74:

Hartelijk dank voor de reacties, echter zijn we wat van het onderwerp afgeweken 😉

Ik kan nog geen antwoord geven op het onderwerp want heb pas gisteren de konijnen (super blij mee) . Hoop dat kosten mij bespaard blijven... 

We zijn niet van het onderwerp afgeweken hoor. 

 

Ook al heb je gezonde konijnen, dan nog heb je veel kosten. Eventuele castratie of sterilisatie, jaarlijkse vaccinaties, goed voer, veel hooi, groenvoer,....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .