Ga naar inhoud

Soms kleinere poepjes


Sarina Kuipers

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een konijntje en we hebben haar nu wat langer dan een maand. Ik merk dat zij soms wat kleinere poepjes heeft, niet al haar poepjes, maar een aantal. Ze is best nog een beetje angstig af en toe, ze vindt aaien niet fijn (gelukkig vindt ze knuffelen met haar maatje wel heel fijn). Ik heb bij de topic een foto toegevoegd met het verschil. Ze eet goed en drinkt veel, moet ik mij zorgen maken door haar poepjes?

 

 

Ps. Ik heb de pagina over konijnen poep bekeken, maar dat gaat meer over dat alle poepjes klein zijn en ik vraag me toch af waardoor dit komt en wat ik nu moet.

 

Groetjes,

 

Bezorgd baasje 

Screenshot_20210401-225800_Instagram.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, één van mijn konijntjes had dit ook in het begin na de verhuizing, maar is nu helemaal weg gegaan. Geen idee waardoor, misschien dat het inderdaad nog van angst of stress komt? Hij at ook normaal en veel hooi, maar af en toe zat er ineens een klein keuteltje bij terwijl alle andere wel mooi groot waren. 

Nu had hij achteraf wel een worminfectie, maar ik weet niet of dat de reden was.. 

 

Ik zou het zelf gewoon nog even afwachten, wel goed in de gaten houden en zorgen dat er goed gegeten en gedronken wordt. Je kan altijd via een consult de dierenarts om hulp vragen? 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad een beginnende verstopping zijn, meestal worden de keutels dan steeds een beetje kleiner. Daar is het wel de tijd van het jaar voor met het verharen. Als dat zo is, dan is het verstandig om naar de dierenarts te gaan om te zorgen dat de daadwerkelijke verstopping nog voorkomen kan worden. 

 

Maar aangezien het een heel jong konijntje betreft kan coccidiose of wormen ook de oorzaak zijn. Dat komt bij jonge konijnen van fokkers en uit winkels heel vaak voor helaas.  Je zou ontlasting kunnen laten onderzoeken bij de dierenarts, maar het is soms wel wat lastig te vinden (en behandelen), omdat het bij konijnen soms juist in de blindedarmkeutels zit, en die eten ze op. Maar daarmee herbesmetten ze zichzelf ook.

 

Zie je verder geen gekke dingen zoals slijm bij de keutels? 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-4-2021 at 08:12 zei Evee:

Het kan inderdaad een beginnende verstopping zijn, meestal worden de keutels dan steeds een beetje kleiner. Daar is het wel de tijd van het jaar voor met het verharen. Als dat zo is, dan is het verstandig om naar de dierenarts te gaan om te zorgen dat de daadwerkelijke verstopping nog voorkomen kan worden. 

 

Maar aangezien het een heel jong konijntje betreft kan coccidiose of wormen ook de oorzaak zijn. Dat komt bij jonge konijnen van fokkers en uit winkels heel vaak voor helaas.  Je zou ontlasting kunnen laten onderzoeken bij de dierenarts, maar het is soms wel wat lastig te vinden (en behandelen), omdat het bij konijnen soms juist in de blindedarmkeutels zit, en die eten ze op. Maar daarmee herbesmetten ze zichzelf ook.

 

Zie je verder geen gekke dingen zoals slijm bij de keutels? 

Hey! We zijn nu een aantal dagen verder. Het valt me niet meer op dat ze kleinere poepjes meer heeft. Ze heeft verder geen slijm of veel haar bij haar poepjes. Wel heb ik om een andere reden een darmonderzoek laten doen en ze heeft geen parasieten.

 

Een verstopping lijkt me ook niet aangezien ze nu na zoveel dagen nog niks anders heeft, nog steeds goed eet en drinkt en super actief is. Wel heel erg bedankt voor de informatie allemaal. Ik denk dan toch dat het stress is, maar ik weet het natuurlijk niet zeker.

 

Mijn konijn komt overigens niet bij een fokker vandaan (vind ik geen fijn idee), maar bij een opvang. Natuurlijk kunnen hier ook dingen gebeuren en het is goed dat je dat benoemt 🥰

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .