Ga naar inhoud

Wannes is een vreetzakje


Okki

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen zijn afgelopen maandag gevaccineerd en toen bleek dat mijn rammetje Wannes 200 gram is afgevallen. Hij woog altijd 2 kilo en nu dus 1,8 kilo. 

 

Van de dierenarts moeten we hem nu extra brokjes geven en over twee weken even komen wegen. Ze krijgen altijd vrij minimaal science selective (ongeveer 30-35 gram voor vier kilo konijn) omdat ze anders minder goed hooi eten en mijn voedster aankomt. Die is nét niet te dik.

 

Nu kwam ik er vandaag achter dat Wannes nog rustig 15 gram brokjes weg kan werken nadat ze 's morgens hun standaard hoeveelheid brokjes op hebben gegeten. Zoetje hoeft dan niks meer. Daarnet heb ik ze ook nog uit de hand brokjes gevoerd en Wannes vreet achter elkaar drie brokjes weg in de tijd dat Zoetje een halve eet (ik geef haar bewust minder, want ze wil natuurlijk niet achtergesteld worden, maar zij moet ook echt niet meer aankomen). Hij eet ook nog gewoon hooi.

 

Wannes is 7,5 jaar. Zou hij gewoon doordat het nu toch een meneertje van middelbare leeftijd is behoefte hebben aan meer? Ze zitten buiten en dat kost hem misschien nu wat meer energie? Of zou er meer aan de hand zijn? Hij doet helemaal normaal (wat voor Wannes dan normaal is...😜🤣) en ook zie ik geen rare keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze ouder worden vallen ze vaak af door spierverlies. Het kan best dat hij behoefte heeft aan wat meer brok om op conditie te blijven, als hij wat op leeftijd begint te raken (hoewel 7.5 ook nog niet stokoud is, is het al wel senior). 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben daarnet Wannes even gaan wegen bij de dierenarts. Hij weegt nu 1,85 kilo (het was 1,8 kilo en hij mag 2 kilo wegen). Nog niet heel veel extra na twee weken dagelijks een dubbele portie brokjes. 

 

De assistente had het ook over ouder worden en meer energie nodig hebben, ook door de kou. Komende weken wordt het zonniger en warmer dus misschien scheelt dat. Begin juni ga ik hem weer wegen, als het dan nog zo weinig scheelt moeten we verder kijken.

 

En als het wel aan de kou en ouderdom ligt, dan is het misschien wel verstandig om ze komende winter naar binnen te halen.

 

Zouden erwtenvlokken nog wat uit kunnen halen om hem aan te laten komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat wel een beetje beperkt houden, bijvoorbeeld 3 vlokjes per dag voor een klein / normaal maatje konijn. Zeker als je het dagelijks geeft. En een beetje in balans met de rest van de voeding (ik kan wel 3 erwtenvlokken adviseren, maar als hij ook nog 10 andere extra's krijgt, kan het zijn dat dat wel te veel is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf Ukkie ook een paar erwtenvlokken iedere dag toen ze aan moest komen, deden ze bij de opvang ook. Ik had hetzelfde idee als jij, toen het kouder was had ze veel meer moeite om op gewicht te blijven, hoorde haar meer piepen en knorren en zag haar ook weleens rillen. Nu het warmer wordt komt ze juist aan en zie en hoor ik dat gedrag niet meer. Misschien dat Ukkie ook wel wat ouder/ zwakker is.

Ik heb een babyweegschaal gekocht en laat haar daar iedere week zelf oplopen door te lokken met erwtenvlokken of brokjes. Dat is echt een aanrader, ze gaat er meteen op als ze dat ding ziet, omdat ze al weet wat ze krijgt 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wannes zie ik gelukkig niet rillen en ik hoor hem ook niet knorren. Ik bedenk nu ineens wel dat hij sneller een beschut plekje opzoekt dan zijn vriendin. Dat heeft er dan vast ook mee te maken.

 

Ik ga me ook eens verdiepen in babyweegschalen, dat is misschien ook wel handig! Dank je voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon een nieuwe besteld. Die op marktplaats zijn allemaal te ver weg.

Hier is ie voor de konijnen en voor de kat. Toen mijn kinderen nog baby's waren heb ik nooit zo'n ding gehad, daar zag ik het nut niet van in. Nu met de huisdieren wél! 🤣

aangepast door Okki
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Ik ook 😀 mensen stonden wel te kijken dat het voor konijnen was 😆

Ik had er één besteld bij een babywinkel, was hij afgegeven bij het postpunt in de dorpssupermarkt 😂 Sta je daar om je pakje van een babywinkel op te halen... 😅

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Ik had er één besteld bij een babywinkel, was hij afgegeven bij het postpunt in de dorpssupermarkt 😂 Sta je daar om je pakje van een babywinkel op te halen... 😅

Haha kan me voorstellen dat er dan wat geroddel uitbreekt in het dorp 😉

 

Vond het ook best confronterend, als 32jarige met een grote kinderwens uit te moeten leggen dat het voor je konijnen is... 

maarja, dat zijn ook gewoon mijn kindjes 🥰

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Haha kan me voorstellen dat er dan wat geroddel uitbreekt in het dorp 😉

 

Vond het ook best confronterend, als 32jarige met een grote kinderwens uit te moeten leggen dat het voor je konijnen is... 

maarja, dat zijn ook gewoon mijn kindjes 🥰

Je hoeft niks uit te leggen toch? Laat ze maar kletsen, dan hebben ze lekker wat te doen.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @JokeC, ben bang dat ze niet meer beter wordt. Ze heeft waarschijnlijk een tumor in haar buik. 

 

Wannes is te licht, met 2 kilo heeft hij een goed gewicht. Je ziet het er niet aan af, maar hij voelt nogal schonkig als je hem aait. De de dierenarts vond hem mager, masr niet te mager.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg van de poes, is ze er ziek van? Dat wordt een zware beslissing om het tijdstip te bepalen dat het niet meer poeswaardig is. Sterkte. 

 

Twee ons erbij is best veel voor zo'n Wannes, maar als vreetzakje heeft hij een voordeel toch? Als de temperaturen omhoog gaan dan kost het hem ook minder energie om warm te blijven dus kan hij die energie gebruiken om aan te komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JokeCJa, klopt, dat zei de dierenarts ook, dat Wannes hopelijk makkelijker aankomt met hogere temperaturen. We gaan begin juni weer even met hem naar de dierenarts om te kijken hoe het er dan voorstaat. En ondertussen wegen we hem zelf iedere week. Wannes is de laatste tijd wel meer een vreetzakje geworden dan hij al was, hij heeft het echt nodig om extra te eten. Als Zoetje al genoeg heeft gegeten, gaat hij nog even door. En ze eten net zo snel, dus daar zit het hem niet in. 

 

De poes heeft eetlustopwekkers nodig, anders eet ze niet. Maar verder gaat het best nog goed met haar. Ze lijkt niet te lijden, en ze geniet nog veel van de zon en kroelen en vogeltjes kijken. We houden het goed in de gaten of haar leventje nog poeswaardig is, anders moeten we inderdaad een moeilijke beslissing nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Misschien had hij de vorige keer net wat meer gedronken of eten in zijn buikje waardoor het verschil is? En voor het wegen nu misschien veel gepoept? Misschien verschil in dagdeel. Ochtend of avond enz.. ik weet het zo ook niet.. panacur zou je altijd preventief kunnen geven. Of je kijkt morgen weer en dan over een paar dagen. Misschien dat het morgen ineens weer omhoog is gegaan. En kijken of het over een paar dagen weer minder is geworden. Als dat zo is zou ik eerst panacur proberen en kijken of dat aanslaat en anders toch laten checken op andere dingen. Je kan natuurlijk ook gelijk alles laten nachecken gelijk. Die keus is aan jou. Aan de dierenarts vragen wat het zou kunnen zijn. Nieren? Ontsteking? Tumor? Ec? Ik hoop dat het niks ernstigs is en hij straks gewoon weer lekker aan komt. Succes! En sterkte met de poes.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @Boefje! Ik ga hem nu nog beter in de gaten houden, tot nu toe doet hij nog steeds helemaal normaal. Na volgend weekend lijken de nachten ook wat warmer te worden, misschien dat dat nog iets gaat schelen. En als ik het toch niet vertrouw dan trek ik aan de bel bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het afvallen kan natuurlijke allerlei oorzaken hebben. Niet fijn als je niet direct een oorzaak kunt vinden.
Mijn voedster is 6 jaar. Lien is een flinke eter, die altijd ruim 4 kilo woog.

Zij viel op een gegeven moment ook af, ondanks dat ook zij dus een flinke eter is. Ik moest bij mijn konijnen eerder altijd echt weinig brokjes voeren, want anders werden ze al gauw te dik.

Toen extra brokjes geven in een paar weken niet resulteerde in meer gewicht op de schaal, ben ik met haar naar de dierenarts gegaan. Afgezien van het afvallen waren er geen bijzonderheden.

 

'Er is iets wat haar veel energie kost' zei de dierenarts. Daar kan ze niet tegen eten. Mogelijke oorzaken die @Boefje ook noemde waren een mogelijke reden.  We hebben het gebit gecontroleerd, urine-onderzoek gedaan, keutel-onderzoek, bloedonderzoek en een röntgenfoto gemaakt. Ook heeft de dierenarts haar helemaal bevoelt en bekeken. We konden niets vinden. De enige reden voor het afvallen zou misschien EC kunnen zijn. Naast afvallen had zij echter geen symptomen van EC. Ik ben toen toch begonnen met Panacur, en na een maand begon ze weer wat aan te komen. Dat gaat dan maandenlang goed en dan valt ze weer af.

 

Ze krijgt regelmatig een paar 'dikmakertjes' door haar brokjes zoals erwtenvlokken, zonnebloempitjes, lijnzaadbrokjes, juniorbrokjes enz. Alles met mate, omdat het geen darmproblemen/diarree moet geven natuurlijk. Ze is een flinke hooi eter en ook het meeste groen eet ze graag. Ook op dit moment zakt ze weer wat onder de 4 kilo lichaamsgewicht, dus ik haal morgen weer Panacur bij de dierenarts voor een aantal weken. 
 

Ik denk dat het goed is om, als je met extra voer geen extra gewicht krijgt bij Wannes, met de dierenarts te overleggen wat wijsheid is; een aantal onderzoeken doen of een kuur Panacur starten bijvoorbeeld. Voor urineonderzoek hoeft je konijn niet naar de dierenarts, dus dat is voor je konijn niet vervelend bijvoorbeeld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .