Ga naar inhoud

Het algemene konijnen en warm weer topic 2021


Evee

Aanbevolen berichten

En hier...als je ze aait komen er wat haren af. Verder nog helemaal niks. Zijn jullie konijnen al aan de tweede verhaarbeurt bezig dit jaar? Want in februari/maart waren er toch ook al konijnen aan het verharen? Hier begint het dus net aan een klein beetje, voor het eerst dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doen jullie dat met dit weer? Ik ben weg van 8 uur in de ochtend tot 17 uur in de middag. Vlekje heeft wel gewoon schaduw door een doek alleen daaardoor kan ik niet meer goed via de bunnycam zien wat ze doet. Hoe doen jullie dat met icepods? Ik ben zo bang dat ze het veel te warm heeft maar ik kan niks doen. Trixie koeltegel ligt er permanent in. En ze staat op zand dus ze graaft altijd het bovenste laagje weg zodat ze wel koel ligt.

 

Het wordt niet warmer als 27 graden als ik het weerbericht moet geloven. Zou ze dat gewoon nog redelijk moeten trekken zonder icepod?

 

Sorry mijn overbezorgdheid komt weer naar boven. Ze heeft het snel warm en ik kan haar dan niet controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag 2 extra ice pods gekocht. Met zo veel konijnen is dat wel nodig. Gelukkig kunnen wij het in huis heel goed op een fijne temperatuur houden. Thanks to de airco. Mocht het buiten lekker zijn (lees: niet te warm) dan mogen ze van mij lekker even naar uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pakyakker: ik leg bij die van mij altijd wel icepods neer, maar ze gebruiken ze totaal niet. Dus dan hebben ze het warmer dan nodig, maar het gaat altijd goed. Ze doen op zo'n dag dan ook echt niks. Als je konijn op koel zand kan liggen zal het wel gaan hoor.

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Okki:

@pakyakker: ik leg bij die van mij altijd wel icepods neer, maar ze gebruiken ze totaal niet. Dus dan hebben ze het warmer dan nodig, maar het gaat altijd goed. Ze doen op zo'n dag dan ook echt niks. Als je konijn op koel zand kan liggen zal het wel gaan hoor.

Jaa weetje om 8 uur in de ochtend al een ice pod neerleggen is ook eem beetje overbodig denk ik. Want dan is die al niet meer koud tegen die tijd dat het warm wordt.

Vlekje heeft het gewoon echt heel snel warm daarom vind ik het lastig. Waar Fluffy vorig jaar fluitend 32 graden door kwam zonder maar een ice pod te hebben aangeraakt had Vlekje het mega moeilijk. Vorig jaar toen het zo warm was, was ik gewoon de hele dag thuis om op ze te letten. Nu dus niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei Marjoleink:

@pakyakker heb je niet iemand bij jou in de buurt die halverwege de dag een icepod kan neerleggen en eventueel water verversen? Ik vraag dat ook gerust aan de buren als ik de hele dag weg ben.

Nee helaas.😭 De buren zijn echt niet aardig.😅 Aankomende dagen is er wel iemand voor een icepod maar vandaag niet. Dus vandaag is echt spannend. Heb er al slecht van geslapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig staat de woonkamer (waar mijn konijn los loopt) op het noorden en is de directe zon heel snel verdwenen. Ozai is ook super blij met de tegels in z'n hok. Die blijven altijd koel! 🧊  Ik heb een snuggle safe coolpad op de kop kunnen tikken, maar tot nu toe maakt 'ie er geen gebruik van.   

IMG_5334.JPG

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag, dinsdag & woensdag geven ze alweer tropische temperaturen af. Op sommige plaatsen zelfs 29 graden! 

Daarna onweer en weer iets koeler. 

 

Zorg dat de icepods in de vriezer liggen zou ik zeggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier liggen ze er op het moment nog niet echt op of met de buik tegen,  maar inderdaad ook vaak er naast en dan met de voorpootjes er tegenaan 😄 Ziet er altijd wel grappig uit. Koude konijnenhandjes 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eten jullie konijnen ook minder met dit warme weer? Brokjes duiken ze nog net zo verzot op als altijd, maar groente stormen ze niet meer op af, alles gaat wel helemaal op, maar duurt iets langer. En hooi eten ze ook minder, nog wel genoeg hoor, maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Miekmoek:

Eten jullie konijnen ook minder met dit warme weer? Brokjes duiken ze nog net zo verzot op als altijd, maar groente stormen ze niet meer op af, alles gaat wel helemaal op, maar duurt iets langer. En hooi eten ze ook minder, nog wel genoeg hoor, maar toch...

Ja! De brokjes bleven zelfs staan en hebben ze steeds beetje bij beetje opgegeten.. 

 

Het is ook echt super warm in ons appartement.. Bijna 27 graden binnen, oef..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Queen Vlekje heeft nu eindelijk een eigen parasol. Eerst deden we het doormiddel van doeken maar goed dat maakt het op hele warme ook niet echt koeler. Dus mooie oplossing zo.

Vlekje eet op hele warme dagen ook minder hooi. Gelukkig heeft ze vannacht wel weer haar normale portie opgegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen 10 dagen geleden naar buiten verhuisd omdat de nachttemperatuur eindelijk acceptabel was, nu gelijk een hittegolf op de planning 🙄 (waar ik al bang voor was).

 

Het wordt hier woensdag en donderdag boven de 30 graden. Mijn vorige konijnen deden niets met koelpads/flessen etc. Ik weet niet hoe deze konijnen zich zullen gedragen, maar is het niet beter ze uit voorzorg weer even een paar dagen binnen te zetten? Ik moet werken dus kan ze niet in de gaten houden. 

Het hok staat tussen 12-3 uur in de zon, maar het is een enorm hok met veel schaduw en een afgesloten opslagruimte op de 'zolder', waar ze niet kunnen komen, maar wat mooi als een isolatielaag fungeert. Het hok is vrij hoog en open (dus voldoende ventilatie) en ze hebben een tralieren zodat ze kunnen kiezen waar ze gaan liggen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al doen ze niets met flessen of een icepod, het koelt de omgeving wel. En vaak moeten ze er in het begin een beetje aan wennen, ik raad dus wel aan ze gewoon in het verblijf te leggen. Als het echt boven de 30 graden komt, zijn er veel konijnen die er toch wel in de buurt van gaan liggen. Hier kijken ze er onder de 25 graden niet naar om. Soms liggen ze dan nog wel op een koelplaat (die dus niet uit de vriezer komt) of net met voorpootjes tegen een icepod, maar meer ook niet. Maar ik weet van afgelopen zomers dat als de temperatuur boven de 28 graden komt, ze er wel echt op / bij / tegenaan liggen, op de icepods of tegen bevroren flessen. 

 

Ik raad altijd aan om een thermometer in de konijnenrennen te hangen zodat je daadwerkelijk weet wat de temperatuur daar is. Dat kan per plaats in de tuin echt verschillen met wat het weerbericht is. 

 

Je kan ze uit voorzorg inderdaad ook naar binnen halen. Probeer wel te grote schommelingen te voorkomen, dus het liefst wisselen als binnen en buitentemperatuur een beetje bij elkaar in de buurt zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou al een thermometer gaan halen vanmiddag.

Ik denk dat ik ze naar binnen ga halen. Maar daar loopt de temperatuur ook best wel op. Het scheelt maar een paar graden met buiten. En het is drukkender dan buiten.

 

Tenzij ik ze in de kelder zet (ik heb een hele grote kelder). Alleen is dan het temperatuur verschil weer te groot denk ik, en niet echt een fijne plek om te zitten, met weinig daglicht. Dat is de laatste oplossing.

 

Helpt een ventilator ook bij konijnen? Een ventilator koelt de omgeving nml niet, het grootste effect komt doordat je zweet. Je zweet verdampt sneller door een ventilator waardoor je lichaam snel afkoelt. Maar een thermometer zal gewoon de zelfde temperatuur aangeven. Een konijn zweet niet, dus vraag ik me af of een ventilator wel helpt. Misschien dat de snellere luchtverversing bij de oortjes helpt hun hitte te verliezen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben wel blij Vlekje trekt de warmte erg goed tot nu toe. Ben alleen bang voor donderdag omdat het dan volgens de voorspelling 34 graden wordt😳. Ik ben dan ook niet thuis dat vind ik wel vervelend. Met een Icepod doet Vlekje niks en de Trixie koelplaat graaft ze onder met zand.

 

Wat betreft een ventilator konijnen mogen niet echt op de tocht staan dus ik weet niet of dat heel gezond is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .