Ga naar inhoud

Mijn konijn heeft pijn en ik weet even niet meer wat ik moet!


maaykeg

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.

 

Zaterdagavond laat stopte mijn konijn met eten en hij leek wat instabiel (omvallerig bij wegrennen) en had een gekke houding en verstopte zich onder de bank. Meteen 's nachts bij de dierenarts geweest. Mogelijk  blaasproblemen, dus pijnstilling meegekregen. En voor de zekerheid behandeling tegen E Cuniculli opgestart (dit heeft mijn andere konijn vorig jaar gehad en dat begon ook met evenwichtsproblemen, en preventief kan geen kwaad volgens de dierenarts, dus heb daarom gevraagd)

 

Maandag weer naar de dierenarts geweest, omdat het niet beter leek te worden en hij los van een heel klein beetje hooi niks zelf had gegeten. Dwangvoeren ging wel redelijk, maar de gekke houding en knarsetanden bleef. Ik dacht misschien aan een verstopping? Maar omdat er wel keuteltjes bleven komen (ook al waren ze wat harder en kleiner en soms ook natter) zei de dierenarts dat dat het probleem niet kon zijn. 

 

Dinsdag naar een andere praktijk geweest voor een echo (want dat kon mijn dierenarts niet) om te checken op stenen in de blaas of nieren. Op de echo was niks te zien. Alles leek schoon en oke te zijn... Hartje klonk goed. 

 

Heel goed nieuws allemaal, maar geen oplossing: waarom heeft mijn konijn zo'n pijn. DA zegt nu: kan ook door E Cuniculli komen, en dat kan wel twee weken duren voor de medicijnen aanslaan. Maar ik vind het echt heel moeilijk om toe te kijken hoe hij pijn aan het hebben is. En ik weet even niet meer wat ik moet doen. 

 

Is er iemand die dit misschien herkent? En me nog een andere kant op kan sturen? Of is het echt afwachten nu, en kijken of de medicijnen aanslaan? het voelt zo hulpeloos om niks te kunnen doen voor hem. En ik hoop dat iemand tips voor me heeft. 

 

Hij zit voor nu even op handdoeken in een hok zodat ik hem goed in de gaten kan houden. Wat hij eet drinkt poept of plast en beweegt.  

 

Bedankt alvast en liefs!

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd naar als je konijn ziek is. Vooral omdat ze je niet kunnen vertellen wat er aan de hand is. Is dit hetzelfde konijn dat vorig jaar problemen hadden?

Het omvallen zou inderdaad op EC kunnen wijzen, maar ook op oorontsteking. Maar ik neem aan dat daar wel naar gekeken is. Zie je nog meer aan je konijn? Veel drinken, veel of juist weinig plassen, scheef kopje? Medicatie tegen EC kan inderdaad pas na 2 of 3 weken aanslaan.

Heb je geen pijnstillers meegekregen? Heeft je dierenarts voldoende verstand van konijnen denk je? Anders is het misschien de moeite waard om een keer naar een konijnkundige dierenarts te gaan.

Sterkte! En stel hier vooral je vragen, deel je zorgen, wat je maar wilt.

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je snelle en fijne reactie 🙂 

 

Ik heb de dierenarts niet naar zijn oren zien kijken. Wel naar zijn tanden. Het is niet hetzelfde konijn als de vorige keer, nu is de ander aan het spoken! 

 

Eerst was het heel veel drinken en heel veel plassen. Nu is het eigenlijk niks eten of drinken uit zichzelf. Heel af en toe een hapje hooi, of een klein stukje andijvie. Selective blijft ie vanaf. Zijn kopje is verder niet scheef, maar hij tuimelt af en toe een beetje naar rechts, niet omvallen ofzo, maar beetje wankelend. 


Verder merk ik vooral dat hij pijn heeft door de gekke houding waarin hij ligt en dat hij minder actief is. En dat ie zn oogjes soms toeknijpt en begint te knarsetanden.

 

Ik zou zelf bijna zeggen dat het zijn darmen zijn, maar het borrelt voornamelijk zacht als ik mn oor naast zn buik houd. Soms wat harder na de dwangvoeding... 😞 

 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt mij echt wel als ec, zeker met dat vele drinken en plassen eerder. Ken je het behandelplan van Wilhelminapark? Dat staat online en is aan te raden. Er worden ook vaak injecties gegeven, tegen de ontstekingen. Dat zou je konijn kunnen helpen. Plus pijnstillers natuurlijk.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar zeg!

Krijgt hij 2x per dag pijnstilling? Iets van Metacam of Novacam? Zoals je het beschrijft heeft hij echt wel pijn. 

Heeft hij een echo gehad of een röntgenfoto? Op een echo kunnen ze bij konijnen vaak niet zo veel zien. 

Zoals Marjoleink al schreef kun je naar een andere konijnkundige dierenarts gaan als je twijfelt aan de kundigheid.

Als hij nog steeds pijn heeft zou ik overleggen met de spoedarts. Hij kan dan pijnstilling voorschrijven en als je al pijnstilling geeft kan dan misschien opgehoogd worden. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de snelle antwoorden❤️ Hij krijgt inderdaad twee keer per dag pijnstilling (0,25 ml novacam) en twee keer per dag panacur (1,2 ml) röntgen is inderdaad niet gemaakt! Wat zou daarop te zien kunnen zijn? Op de echo is ook naar de darmen gekeken. De bekken. Nieren, lever, blaas.

 

Hij heeft geen injecties gehad tegen zwelling dan wel vitamine B. Vanaf het begin alleen pijnstiller en panacur. Zouden jullie zeggen ga nog wel voor die injecties?

 

Ik merk ook dat ie heel gestresst raakt van steeds naar de dierenarts gaan. We zijn nu in vier dagen drie keer geweest 😞

 

hij ging net even hooi eten maar ligt nu weer met zn voorlijf plat en zn kont omhoog (wat mij dan toch weer aan zn darmen doet denken??)

 

 

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat je,konijntje ziek is! Mij doet  het inderdaad ook denken aan E.C.

Als je nog geen röntgenfoto hebt gemaakt zou ik dat wel eens doen. Daarop is bij een konijn inderdaad meer zichtbaar dan bij een echo.

 

Daarnaast zou ik precies ook eens op zoek gaan naar een konijnkundige dierenarts. Zoals jij het beschrijft is ie niet konijnkundig en in dit geval is dat wel nodig.

 

Succes en sterkte! Je kunt hier alles kwijt!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat ook nog informatie en tips over de verzorging bij EC:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Hopelijk ga je snel verbetering zien, EC ziet er niet prettig uit, maar zelf vind ik het eigenlijk wel de moeite waard om de strijd met de ziekte aan te gaan, in ieder geval voor een realistische periode waarin je de medicijnen de kans geeft. Ik had bij mijn konijn een maand als termijn gesteld, en het duurde ook echt wel 2 weken voor er verbetering kwam, maar hij is er toch helemaal klachtenvrij uit gekomen. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel allemaal! Voor mijn gevoel ontstaat de pijn nu steeds wat erger na dwangvoeren. Volgens dierenarts was het niks met de darmen. Maar mn andere konijn kreeg vorig jaar darmstimulerend medicijn naast pijnstillers en medicijnen tegen de parasiet en die ging eigenlijk vrij snel weer normaal zitten. ik zag dat medicijn ook in jullie linkjes voorbijkomen, dus denk dat ik zo de da even ga bellen daarvoor. Hij lijkt wel iets levendiger te worden en pakt nu zelf af en toe wat groen en begint fanatiek te wassen (nog wel beetje instabiel daarbij). 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei maaykeg:

Dankjewel allemaal! Voor mijn gevoel ontstaat de pijn nu steeds wat erger na dwangvoeren. Volgens dierenarts was het niks met de darmen. Maar mn andere konijn kreeg vorig jaar darmstimulerend medicijn naast pijnstillers en medicijnen tegen de parasiet en die ging eigenlijk vrij snel weer normaal zitten. ik zag dat medicijn ook in jullie linkjes voorbijkomen, dus denk dat ik zo de da even ga bellen daarvoor. Hij lijkt wel iets levendiger te worden en pakt nu zelf af en toe wat groen en begint fanatiek te wassen (nog wel beetje instabiel daarbij). 

 

 

 

 

Ik weet niet hoe de keutels zijn, maar misschien kan je idd overleggen met de DA of je ook een darmstimulans (cisaral en emeprid) kan geven. Kan zomaar zijn dat er toch iets niet lekker zit in de darmen en dat dat gaat helpen. En veel vocht erin, lekker veel groenvoer aanbieden als hij dat gewend is.

Ik vind de dosering pijnstilling zelf aan de lage kant, ik geef altijd meer. Misschien kan je dat nog overleggen, of je de pijnstilling nog kan ophogen? Uit mijn hoofd geef ik iets van 0,7 ml per kg per dag, dus 0,35 ml per kg per keer. Niet zomaar gaan doen natuurlijk, altijd in overleg, want ik ben geen dierenarts en kan niet bepalen of het veilig is voor jouw konijn ;).

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief van jullie! Hij eet uit zichzelf steeds wat meer hooi en groenvoer. En de keutels komen ook weer op gang, al zijn ze wel wat plakkerig en gek van vorm. Wel heeft hij nog steeds pijn en ligt hij op een gekke manier. Maar dat kan volgens de DA dus ook door E Cuniculi komen en dat ik even geduld moet hebben met de medicijnen. Lastig dat afwachten 🙂 maar hou em goed in de gaten. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

De rare keutels kunnen best van de medicijnen komen, dat heeft best wat invloed op de spijsvertering en vaak eten ze daardoor ook de blindedarmkeutels niet op, en die blijven dan ook weer plakken.  Ik duim voor jullie, veel beterschap!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei maaykeg:

Lief van jullie! Hij eet uit zichzelf steeds wat meer hooi en groenvoer. En de keutels komen ook weer op gang, al zijn ze wel wat plakkerig en gek van vorm. Wel heeft hij nog steeds pijn en ligt hij op een gekke manier. Maar dat kan volgens de DA dus ook door E Cuniculi komen en dat ik even geduld moet hebben met de medicijnen. Lastig dat afwachten 🙂 maar hou em goed in de gaten. 

Leuk om te horen dat het beter gaat! Nu duimen dat het nog beter zal gaan!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei maaykeg:

Lief van jullie! Hij eet uit zichzelf steeds wat meer hooi en groenvoer. En de keutels komen ook weer op gang, al zijn ze wel wat plakkerig en gek van vorm. Wel heeft hij nog steeds pijn en ligt hij op een gekke manier. Maar dat kan volgens de DA dus ook door E Cuniculi komen en dat ik even geduld moet hebben met de medicijnen. Lastig dat afwachten 🙂 maar hou em goed in de gaten. 

Fijn dat je zo goed voor hem zorgt. Vervelend om je beestje zo te moeten zien. Je had wel gelijk dat het in zijn buikje niet helemaal goed zit. De medicijnen hebben dan wel hun werk gedaan. Kun je wel verschil merken dat de pijnstilling is opgehoogd? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil jullie echt mega erg bedanken. Wat is het toch fijn om online een beetje kunnen te sparren met mensen die écht kennis van konijnen hebben 🙂 Ik merk de verhoging van de pijnstilling geloof ik vooral aan dat hij wat actiever wordt! Heb hem nu naast het hok waar ik hem in had gezet een klein rennetje gegeven in de woonkamer (het hele huis verbouwd, haha) Zodat ik hem wel goed in de gaten kan houden, maar hij toch wel wat meer beweegruimte heeft. Hij zoekt ook weer een beetje contact met Phileine (bun nummer 2).


Wel valt het me op dat hij zich veel veel vaker uitrekt en strekt dan normaal. En dat hij daarbij ook zijn achterpoten helemaal uitstrekt en daar heel hard mee trilt (zoals ze soms ook doen voor ze gaan wassen) En soms gaat ie ook op zijn achterpoten heel hoog staan. Op zn tenen dus eigenlijk.... enig idee wat dat kan betekenen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar wat ik me erbij voorstel is een konijn dat zich weer wat meer happy begint te voelen. Op de achterpootjes staan doen ze meestal als ze lekker onderzoekend zijn. Dat wat je beschrijft over die achterpoten weet ik niet, ik kan niet helemaal voor me zien hoe het eruit ziet en wat dan kan zijn. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... ik bedoel niet echt rechtop staan op zn achterpoten. Maar meer zoals een hond of een hert staat: dus gewoon op vier poten. En de achterbenen dus op zn tenen. Dus dat ie best ver van de vloer is met zn buik. In plaats van normaal met zn hielen op de grond. Het is heel lastig om dit te beschrijven merk ik 🤓

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .