Ga naar inhoud

L&L op dieet


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Geef je op dit moment wel weer groente? Ik ben zelf ook een beetje aan het puzzelen. Omdat Sien en Freek nogal verschillend zijn qua postuur vind ik het best lastig om de goede balans te vinden. Ik vind af en toe wat blindedarmkeutels maar kan er nog niet echt achterkomen of ze nou van Sien of van Freek zijn.

Bij de dierenarts zijn ze gewogen laatst met de vaccinatie. Sien was 2,58 kg (terwijl ze de laatste keer 2,4 was...) en Freek woog 1,34 kg. Ze lijken allebei niet echt te dik vind ik, en dat vond de dierenarts ook. Ik dacht dat Sien misschien de brokjes van Freek erbij op at, maar na ze een paar keer apart gevoerd te hebben (ieder in een andere hoek van de ren) merk ik dat hij zijn deel al supersnel op heeft, een sprintje trekt en dan vrolijk verder gaat met de brokjes van Sien die ze op dat moment nog niet op heeft. Waarschijnlijk krijgt zij dus minder brok binnen dan eerder juist... Groente voeren doe ik nog wel iedere dag, maar wel wat minder dan eerst. Hooi eten ze allebei hartstikke goed. 

Ze krijgen nu samen 36 gram brok per dag, verspreid over twee keer. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet veranderen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hè? Weet je wat Freek ongeveer hoort te wegen? Ook lastig inderdaad met verschillende posturen. Lewis voelt op de rug wat ‘bottig’, maar heeft snel een onderkin. En Luz heeft een klein, smal hoofd, waardoor haar lijf gauw groot en dik lijkt. 😂

 

L&L krijgen inmiddels wel weer groenten, maar echt heel minimaal: 2x per week (in een warme week 3x) een paar bladeren witlof, andijvie of spinazie. That’s it.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een sideonderwerp.

Vlekje voelt dus echt heel mager, met aaien voel ik heet erg haar wervelkolom en haar ribben. Maar ze weegt nu zelfs 2.7. Ik weet nog dat de dierenarts 2.6 al iets te zwaar vond. Maar ik denk ja Ik zie niks aan haar. Ze is heel actief en krijg 30 gram brokjes per dag. Vlekje heeft trouwens ook niet echt een wam meer. En eet echt haar portie hooi die ze moet binnen krijgen en elke avond ook nog groente en kruiden

Vlekje woog vorig jaar in februari zelfs maar 1.8. Sinds de gasbuiken is haar gewicht ook gaan schommelen maar nu is het dus 2.7/2.7

 

Hoe weet jij het beste gewicht voor L&L?

Omdat jij dus ook zegt dat Lewis wat bottig op de rug voelt. Heb je dat gewoon soort van gegokt?

 

@Ot&Sien Heeft ook een beetje hetzelfde probleem zie ik. Dus ik was wel benieuwd.

 

Maar weetje Lewis was in mijn droom van laatst echt obese dus hij is al veel afgevallen.😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oudere konijnen hebben vaak minder bespiering op de rug, je merkt dat vooral als ze qua gezondheid een mindere periode hebben gehad en daardoor gewicht verloren zijn. Aankomen lukt nog wel, maar die spiermassa weer opbouwen niet. Daarom is het niet ongewoon dat konijnen vanaf een jaar of 6-8 wat bottiger aanvoelen terwijl ze geen ondergewicht (of misschien zelfs overgewicht) hebben. Sommige konijnen hebben ook gewoon zo'n bouw en hebben dit hun hele leven, kan ook. 

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@pakyakker Bij Lewis is het een beetje een gok. Hij woog net geen 2 kg toen ik hem uit de opvang haalde, maar was ook nog niet helemaal ‘volwassen’. Voor hem houd ik een ideaal gewicht aan van rond de 2,2 kg. Boven de 2,3 kg krijgt hij een onderkin, dus dat is voor mij het teken dat hij daaronder moet blijven. Luz was 2,25 kg toen ik haar adopteerde en al wel uitgegroeid. Zij was toen in topvorm, goed geproportioneerd enzo, dus dat gewicht houd ik aan voor haar ideale gewicht, wel met een marge, dus rond de 2,3 kg is prima. Boven de 2,4 kg vind ik voor haar te zwaar.

 

Alleen de rug voelen vind ik niet zo’n goede graadmeter om het gewicht te bepalen. Ik kijk meer naar het complete plaatje. Zijn de proporties goed? Gaat het eten van de bdk makkelijk en soepel of moeten ze meer moeite doen? Zijn ze actief of liggen ze juist veel? Dat soort dingetjes.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei Dollie:

Oudere konijnen hebben vaak minder bespiering op de rug, je merkt dat vooral als ze qua gezondheid een mindere periode hebben gehad en daardoor gewicht verloren zijn. Aankomen lukt nog wel, maar die spiermassa weer opbouwen niet. Daarom is het niet ongewoon dat konijnen vanaf een jaar of 6-8 wat bottiger aanvoelen terwijl ze geen ondergewicht (of misschien zelfs overgewicht) hebben. Sommige konijnen hebben ook gewoon zo'n bouw en hebben dit hun hele leven, kan ook. 

Ooh fijn om dit te weten. Dit wist ik niet. Het is ook omdat Vlekje nu zoveel graaft dacht het zit wel goed met de spiermassa. Zoiets duurt natuurlijk wel heel lang om weer op te bouwen. Neemt meteen ook weer zorgen weg. Want zat mij niet lekker.

Dank voor de duidelijkheid!

 

@Pablo&Lola

Ja daar heb ook een goed punt. Er spelen inderdaad meer dingen mee. Als ik zo naar kijk denk ik dat Vlekje wel op een goed gewicht is. Ze moet in ieder geval niet zwaarder worden. Vlekje heeft vooral veel kont vet. Maar dat krijgt ik er ook niet af. Ze heeft een onderkin maar dan bij de kont. Als dat logisch is?😂 Goed toen ze nog maar 1.8 woog zat dat er ook nog.

Wel handig dat je een beetje een richtlijn hebt als je ze uit de opvang hebt gehaald. Helaas was ik 6.5 jaar geleden niet zo'n goed konijnenbaasje om een baby konijn uit de winkel te halen.

Dankje beide voor de opheldering.

 

Succes met L&L om ze in shape te krijgen. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .