Ga naar inhoud

L&L op dieet


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Luz & Lew zijn allebei iets te zwaar. Bij Lewis mag er zeker 100 gram af, bij Luz 100-150 gram. 
 

Ze krijgen ieder 10 gram SS + 10 gram graanvrije brokken per dag (= minder dan 10 gram/kg per dag) en onbeperkt hooi. Snacks heb ik verbannen en groente/kruiden durf ik ze bijna niet meer te geven.

 

Ze hebben een permanente ren van ongeveer 11 vierkante meter dus bewegingsvrijheid genoeg. Brokken krijgen ze apart, in afgewogen bakjes, omdat Luz twee keer zo snel eet als Lewis.

 

Wat kan ik nog meer doen? Alle tips en adviezen zijn welkom!

aangepast door Pablo&Lola
Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder dan 10 gram brokken per dag, en eigenlijk verder alleen hooi? Dat vind ik best weinig. Hoe krijgen ze daar overgewicht bij?!? 

 

Op zich is 10 gram brok niet gek, als je met kruiden en groenten combineert. Maar zonder dat, vind ik het best raar dat ze overgewicht krijgen met dit dieet!  Zijn ze wel goed actief? Geef je een rijke hooisoort (luzerne bijv?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Evee:

Minder dan 10 gram brokken per dag, en eigenlijk verder alleen hooi? Dat vind ik best weinig. Hoe krijgen ze daar overgewicht bij?!? 

 

Op zich is 10 gram brok niet gek, als je met kruiden en groenten combineert. Maar zonder dat, vind ik het best raar dat ze overgewicht krijgen met dit dieet!  Zijn ze wel goed actief? Geef je een rijke hooisoort (luzerne bijv?)


Ja, dat weet ik dus ook niet.. Misschien dat ik ze eerder teveel groente & kruiden gaf? Ik ga het nu maar even zo proberen en over een paar weken kijken of het heeft geholpen. Lewis is overigens sinds oktober wel iets afgevallen (toen was ie blijkbaar nog 30 gram zwaarder), maar ik ben er nu meer op gaan letten ivm Luz. 
 

De Pet’s Own Choice Premium hooi is momenteel hun basishooi. Ik heb daarnaast de afgelopen tijd kruidenhooi gegeven (ongeveer 1/3 deel), maar daar zal ik ook wel even mee stoppen. 
 

Kan het wel, een tijdje geen groente & kruiden geven, maar alleen de basis (hooi en brokken)? Of lopen ze dan al snel een tekort op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan hoor, een tijdje terug naar de basis van brok en hooi. Hoewel ik ze voor 100 gram ook niet echt op dieet zou zetten. Je moet wel oppassen dat het niet omslaat naar ondergewicht, dat ze er ook niet te snel mee gaan afvallen. Ik weet niet hoe lang ze er nu op staan? Alleen brok en hooi?

 

Op zich is de 20 gram per kg/lichaamsgewicht een normale richtlijn voor konijntjes die alleen hooi en brok krijgen en verder niets aanvullends. Ga je wel andere dingen bij geven (zoals dus groenten en kruiden), dan gaan ze vaak wat minder goed hooi eten, laten ze blinde darm keutels liggen en/of komen ze aan, op zich logisch want je geeft ze meer eten 😉 Het is soms best lastig om de juiste balans te vinden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

Ik weet niet hoe lang ze er nu op staan? Alleen brok en hooi?


Nog maar net een week hoor, dus waarschijnlijk te kort om een effect te zien. 😉 Maar deze hoeveelheid brokken al wel een poosje langer. En groente/kruiden kregen ze sowieso al niet elke dag. De keutels zijn prima, die van Luz zelfs perfect, en ze zijn ook gewoon lekker actief. Ze zijn nou ook weer niet zó dik dat ze niet meer bij hun bdk kunnen en moeite hebben met bewegen, maar ze zijn duidelijk wel wat zwaarder dan ze eerder waren. Ik ga kijken of teruggaan naar de basis helpt. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Pablo&Lola:


Ja, daar dacht ik ook aan, maar dan kan ik niet zo goed meer controleren wie hoeveel binnenkrijgt. 😬

Kan je de ren niet in tweeën splitsen met bij voorbeeld enkele panelen van een paneelren. (Alleen tijdens het eten)  Zo hebben ze allebij hun eigen stukje en kunnen ze niet elkaars biks op eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor die 2 minuten die ze over hun brokken doen vind ik een heel hekwerk in de ren zetten een beetje veel gedoe, maar goed meegedacht, bedankt!😉

 

Ik heb L&L net wel wat groente gegeven, witlof en spinazie, maar ongeveer de helft van wat ik eerder gaf. Kruiden en snacks laat ik wel even een tijdje achterwege. 
 

Ze hebben niet zwaar overgewicht hoor, maar ik zag bij Lewis een mini onderkinnetje en Luz woog de laatste keer bij de da 150 gram zwaarder dan toen ik haar uit de opvang haalde. Ze hoeven dus niet zwaar op dieet ofzo, maar de balans moet even opnieuw gevonden worden en dan leek het mij het handigst om eerst weer even terug naar de basis van brok en hooi (en een kleine portie groente) te gaan. 
 

Ik ben altijd grote konijnen gewend, dus die porties zitten er nog redelijk in (behalve brok dan, want dat weeg ik af). Misschien moet ik de rest ook maar gaan afwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weeg de groenten voor Fluffy en Pip ook af. Ze kregen altijd een behoorlijke groenten schotel, maar aten zeer slecht hooi.

Toen ben ik terug naar de basis gegaan van onbeperkt hooi en beperkt brokken.

Pas toen ze weer goed hooi aten ben ik weer voorzichtig begonnen met groenten. Nu krijgen ze dagelijks 200 gram.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleszins al heel goed dat ze niet veel moeten afvallen.

 

Ik weeg de groenten voor Punky af. Hij krijgt 50 g per kg lichaamsgewicht, hij weegt 2 kg dus 100 gram.

 

Daarnaast krijgt hij 15 g brokjes per dag. En natuurlijk onbeperkt hooi. Vroeger gaf ik de groenten gespreid over de dag en elke dag wel een andere hoeveelheid. Nu krijgt hij in de avond zijn groenteschotel van minstens 5 verschillende groente-en kruiden soorten.

 

Vroeger gaf ik ook veel meer biks. 20 gram per kg lichaamsgewicht. Omdat Punky een beetje is gebouwd zoals Gijs ben ik daar fel in verminderd. Vanaf zijn 1 jaar begon hij daar te dik vat te worden. Ook kwam hij niet aan de richtlijn 80% hooi per dag. Nu wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het viel mij op dat ik recentelijk geen typische Lewiskeutels meer op de toiletbak vond. Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat hij ze dan maar in de zandbak produceerde, want daar schep ik elke dag twee handen vol keutels uit. MAAR ik ben er nu achter dat Lewis net zulke perfect gekleurde en gevormde keutels maakt als Luz en dat hun keutels dus niet meer te onderscheiden zijn. Zou het aan de graanvrije brok liggen? 😄

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik krijg er echt niks meer af hoor, van hun gewicht. Lewis blijft hangen rond de 2,2 kg nog wat en Luz rond de 2,3 kg nog wat. Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen. Ze krijgen naast veel hooi en weinig brok amper wat, dus ik denk dat dit het gewoon is. 🤷🏻‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .