Ga naar inhoud

Onaardige voedster


Fluf109

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb sinds een half jaar een koppeltje gecastreerde ram en gesteriliseerde voedster. Ze worden beiden geschat op 7 jaar. Ze zijn heel rustig en heel lief. Ze zitten binnen, maar hebben bijvoorbeeld nog nooit iets kapot geknaagd/ gekrapt. 

 

Nu sinds ongeveer drie weken lijkt de voedster wat onaardiger te worden.  Als de ram aan het drinken is, lijkt de voedster naar hem te happen, waardoor hij opspringt. Laatst werd er aan mijn broekspijp getrokken en werd mijn vriend bijna in z'n enkel gebeten. 

 

Ik heb al verschillende topics over lentekriebels gelezen, heeft dat hier mee te maken? 

Wat zou ik kunnen doen om het te verminderen? Ze hebben van alles tot hun beschikking: zandbak, meerdere 'chillplekjes', speelgoed en ruimte. 

 

Het is mijn nachtmerrie om straks met twee vechtende konijnen (of erger) te zitten:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Fluf109:

Laatst werd er aan mijn broekspijp getrokken

Dit gebeurt mij ook regelmatig door m'n rammetje als ik de gordijnen open of dicht wil doen of als ik het hok probeer schoon te maken.. Ik sta dan in de weg ofzo.. Maar er is wel een groot verschil tussen echt flink bijten en wat knabbelen/trekken. Konijnen kunnen echt lelijke wonden veroorzaken als ze dat echt willen, als m'n rammetje aan mn broekspijp of enkel bijt zie je daar niets van en probeert ie me alleen te laten zien dat ik daar gewoon niet moet staan 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Bedankt voor jullie antwoorden. 

@Eefje, ik had al het een en ander gezocht op internet. Helaas lees je daar ook snel de ergste scenario's en dan ben ik bang dat mij dat ook overkomt. 

@Miekmoek, klinkt dus alsof ik mij te druk maak. Misschien zijn ze wel té lief geweest in het begin, dat ik nu van alles verbaasd sta te kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het op bepaalde momenten dat er aan je broekspijp getrokken wordt? 

En is dat happen een beetje porren in z'n ruggetje? Dat doet m'n rammetje hier ook bij de voedster, kan ie daarna achter haar aan rennen als ze opspringt. 

 

Dit hoeft niet uit de hand te lopen denk ik hoor! Een beetje elkaar plagen hoort erbij en als ze genoeg ruimte hebben dat ze ook van elkaar weg kunnen, hoeft dit helemaal geen probleem te zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, toevallig als ik op een bepaalde plek in de kamer sta. Op diezelfde plek leek ze ook m'n vriend te willen knabbelen. Dus misschien staan we daar ook wel in de weg, haha. 

 

En het happen naar de ram vindt ik lastig omschrijven, het gaat zo snel. Ze lijkt met haar kop richting z'n buikje/ kont te gaan en dan springt hij met vier poten tegelijk de lucht in en hupt weg. Vlak daarna zoeken ze elkaar vaak wel weer rustig op. 

Ze hebben ongeveer 20m2 als wij van huis zijn en anders 55m2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen soms best wat pittig zijn. Ik wordt ook nog weleens ik mijn enkel (zachtjes) gebeten of aan mijn broekspijpen getrokken als ik in de weg sta. Als ze echt lelijk gaan bijten dan wordt het wel een ander verhaal natuurlijk.

Als je een koppel hebt van een voedster-ram is de kans niet groot dat het mis gaat. 

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak doen ze dat als ze erbij willen of erlangs willen 😉 gewoon een koppig beestje, zou me er niet te druk om maken, tenzij het rammetje opeens helemaal angstig uit haar buurt blijft. 

Mijn voedster kan een enorme kopstoot aan haar maatje geven als ze erbij wilt, ramt ze hem zo aan de kant 😂 maar verder is ze niets zonder hem.

En bij mij trekken ze ook wel aan mijn broek of zachte kraagjes in Mn hand of been als ze er langs willen. Ik geef dan bewust niet toe, want als iets slaagt doen ze het de volgende keer weer. Ik laat meestal wel blijken dat ik het niet leuk vind, of duw ze zachtjes terug of houd mijn hand tussen mijn been waar ze in willen bijten. Meestal houdt het dan op en krijg ik likjes. 

Ook konijnen moet je soms een beetje opvoeden 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .