Ga naar inhoud

2 zusjes repelen en schijnzwanger


KarinH

Aanbevolen berichten

Hallo mede BB fans,

 

Onze 2 Hollandertjes (Fien en Pluk) zijn 2 zusjes en 19 maart j.l. 1 jaar geworden. 

Fien repel vrij veel als ze de kans krijgt op Pluk en geeft dan ook kleine beetjes in de nek en zo van Pluk. 

Pluk duikt dan helemaal in elkaar en zit dan piepgeluidjes te maken. Klinkt wel heel zielig. 

Maar sinds kort als Pluk de kans krijgt zit ze volgens ons Fien ook weer uit de dagen met een zwieberend staatje.

Pluk is sinds vanmorgen nu de 2e keer in 1,5 maand schijnzanger.

 

Mijn vraag is nu dan ook aan jullie, zijn wij overbezorgd en moeten wel de natuur lekker zijn gang laten gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om spraakverwarring te voorkomen: "repel" is een ander woord voor "rijden" of "dekbewegingen maken" toch?

 

Het is voorjaar dus dat ze schijnzwanger zijn, kan maar zo gebeuren. Zijn Fien en Pluk gecastreerd? 

 

Het "rijden" is gedrag om de rangorde te bepalen onderling. Het kan zijn dat de zusjes er nog niet goed uit zijn hoe de rangorde is, ze zijn nog jong en nog niet helemaal uitgepuberd dus dan kan het zijn dat ze niet goed meer met elkaar overeen komen. Twee voedsters is niet de beste combinatie voor succes, zusjes of niet. Dus je moet er rekening mee houden dat de zusjes vroeg of laat gaan vechten en dan moeten ze uit elkaar. Definitief. Zolang het bij dit gedrag blijft en de ene zus niet doodsbang wordt van de andere zus, er goed gegeten en gedronken wordt, er geen wonden zijn, ze niet als een bolletje in elkaar vastgebeten over de grond rollen of tegenover elkaar staan te boksen, kan het goed gaan/komen. 

 

Koppelen van konijnen (partnerkeuze, koppelmethodes enz)
https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

 

Castratie en sterilisatie bij konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze het beste castreren. Vooral Pluk. Ik heb een voedster die lang schijnzwanger was. Haar baarmoeder was te lang vergroot en het advies was meteen laten castreren. Het is ook nog eens extra onrustig voor beide partijen als ze zo vaak schijnzwanger is. Ik zou er niet mee wachten. 

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger ook voedsters samen (toen ik nog niet wist dat dat helemaal niet zo’n goede combi is). Met twee is het heel lang goed gegaan, alleen zij was supervaak schijnzwanger en vaak kwam het gejaag en gerij dan ook weer terug. Dit is uiteindelijk toch mis gegaan, waarbij mijn andere konijntje half dood gebeten is en ik ze moest scheiden. Ik woonde toen nog thuis en heb onder druk de “dader” weg moeten doen. Nu ik veel meer kennis heb, denk ik nog heel vaak: ‘hadden we haar maar laten castreren”, wie weet was het dan wel goed gegaan. Ik kan het verleden niet meer terugdraaien, maar misschien kan mijn verhaal er wel toe leiden dat jouw konijntjes een gelukkige match blijven. Ze zijn ten slotte al wel een jaar, dus de rangorde zou nu wel bepaald moeten zijn. Ik zou ze ook zeker laten castreren, zodat ze niet meer zo hormonaal zijn. Ik denk dat ze ook samen zou laten castreren, als je er eentje doet is die tijdelijk wat zwakker na de operatie en een zwakker konijn wordt weer sneller verstoten. Als je ze allebei doet, zijn ze allebei even zielig en vinden ze hopelijk juist steun bij elkaar.

Natuurlijk is het nog geen garantie, maar dat is denk de best mogelijkheid om ze samen te kunnen houden, want dit kan nog weleens uit de hand lopen. 

aangepast door BaasjevanBrownie
Typfout
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Punky punk:

Als dat wilde konijnen zijn, kun je de natuur inderdaad lekker zijn gang laten gaan. 

 

Nou, ik weet niet hoeveel ze jou al verteld hebben over de bloemetjes en de bijtjes, maar wat stel je je bij twee voedstertjes  "de natuur zijn gang laten gaan" voor? 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago zei KarinH:

Mijn vraag is nu dan ook aan jullie, zijn wij overbezorgd en moeten wel de natuur lekker zijn gang laten gaan.

 

22 minuten geleden zei JokeC:

 

Nou, ik weet niet hoeveel ze jou al verteld hebben over de bloemetjes en de bijtjes, maar wat stel je je bij twee voedstertjes  "de natuur zijn gang laten gaan" voor? 😁

Denk dat @Punky punk naar bovenstaande stukje refereert 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei JokeC:

Dat weet ik wel, ik zit @Punky punk maar een beetje te plagen! 😉 

Ah zo...

Jij denkt dat dat zomaar kan. 😉.

 

 Kijk, precies dit. Ik zit zo graag op BB omdat ik hier zo vaak plat lig van het lachen. (Bij wijze van spreken). En dat je elkaar gewoon kunt plagen. Dat is een goed teken. Toch? Soms voel ik me een kleine familie samen met de mede, actieve BB’ers.

 

Wel lief dat je het voor me opnam @BaasjevanBrownie! En @JokeC, ik vind het helemaal niet erg om geplaagd te worden hoor! Zelfs leuk!  Met twee oudere broers van 15 en 17 weet je het wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

🤗 sorry repelen is inderdaad rijen. 

Woon in de Betuwe dus beetje dialect.

 

Maar zelfs hier in de Betuwe weet ik hoe de bloemetjes en de bijtjes werken haha ik bedoelde alleen om ze hun gang maar moeten laten dat het dan vanzelf over zou gaan. Maar dank jullie allen voor de adviezen.

 

En het is duidelijk dat sterilisatie het beste zou zijn.   

Wij vinden het toch wat lastig want het garandeert niet dat hun gedrag positief veranderd en de kosten zijn best hoog. En we zouden het echt verschrikkelijk vinden als ze elkaar daarna niet leuk meer vinden. Ze zijn  echt superlief naar elkaar toe, wassen elkaar en passen heel goed op elkaar als ze maar denken dat er gevaar is. 

 

Nogmaals bedankt

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei KarinH:

🤗 sorry repelen is inderdaad rijen. 

Woon in de Betuwe dus beetje dialect.

 

Maar zelfs hier in de Betuwe weet ik hoe de bloemetjes en de bijtjes werken haha ik bedoelde alleen om ze hun gang maar moeten laten dat het dan vanzelf over zou gaan. Maar dank jullie allen voor de adviezen.

 

En het is duidelijk dat sterilisatie het beste zou zijn.   

Wij vinden het toch wat lastig want het garandeert niet dat hun gedrag positief veranderd en de kosten zijn best hoog. En we zouden het echt verschrikkelijk vinden als ze elkaar daarna niet leuk meer vinden. Ze zijn  echt superlief naar elkaar toe, wassen elkaar en passen heel goed op elkaar als ze maar denken dat er gevaar is. 

 

Nogmaals bedankt

 

 

 

Hier ook uit de Betuwe. 🙂 

Het is zoiezo belangrijk om je voedsters te laten castreren ivm tumoren. De kans is echt enorm hoog vanaf een jaar of 4. Je zult ook zien dat de schijnzwangerschappen minder zullen worden en veel minder heftig. Dat betekend ook minder onrust onderling. 

aangepast door Mira11
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .