Evee Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Het licg heeft een lijst met wat volgens hun een konijn kost. Wat vinden jullie? Klopt het met de praktijk? Redden jullie het met 600 euro per jaar voor een koppel? https://www.licg.nl/wat-kost-een-huisdier/ Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Nee. Absoluut niet. Vooral de dierenartskosten kunnen snel hoog oplopen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 1 minuut geleden zei Mira11: Nee. Absoluut niet. Vooral de dierenartskosten kunnen snel hoog oplopen. Onverwachte dierenartskosten zijn niet meegenomen in de berekening. 😉 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Ik vindt 150 euro voor alle benodigdheden voor het starten met konijnen heel erg optimistisch, dan moet je bijna alles al tweedehands halen en dan betwijfel ik of het verblijf veilig en groot genoeg is. Met 100 euro kun je ook sowieso geen koppel uit de opvang halen, dus helaas gaan ze dus blijkbaar uit van twee willekeurige dierenwinkelkonijntjes. Die 600 per jaar lijkt voor mij wel redelijk te kloppen voor de echte basis, met 1 klein en 1 middelgrootkonijn. Maar als ik groente en speeltjes mee zou rekenen, dan zou ik wel hoger uitkomen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 (aangepast) Ik denk dat het wel ongeveer klopt met wat ik per jaar kwijt ben aan hooi, brokken, groenvoer, bodembedekking, speeltjes en vaccinaties, maar ik geef best veel uit aan de konijnen. Ik kan soms zo 100-200 euro uitgeven, maar dan kan ik ook wel weer een tijd vooruit. Ik heb gelukkig ook nog een potje voor onverwachte dierenartskosten. 26 maart 2021 aangepast door Pablo&Lola Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 26 maart 2021 Auteur Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Ik heb er nu even een afbeelding bij gezet met wat er wel en niet in zit. Castratie en vaccinatie zit er wel bij in, maar verdere onverwachte dierenartskosten niet. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 26 maart 2021 Auteur Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Voor vier konijnen ben ik de 600 euro al wel kwijt aan alleen hooi en brokken in een jaar. Groenvoer kost mij denk ik ook wel zo een 250 euro op jaarbasis. En dan haal ik in de zomermaanden nog redelijk veel uit eigen tuin. In het overzicht gaat het wel om een koppel, in plaats van vier konijnen. Maar 40 euro per konijn aan vaccinaties erbij. Dan blijft er wel heel weinig over voor aanschaf, accessoires, huisvesting, speelgoed, castratie enz. Ik denk dat de prijs van 600 euro voor een koppel dus wel erg optimistisch is. Ik denk dat ik eerder richting de 1000 euro per jaar zit voor een koppel/ 500 euro per konijn dus. 2000 euro per jaar aan vier konijnen... Als je het zo ziet is dat stiekem best veel geld. 42 euro per konijn per maand. En qua aanschaf, 250 euro... dat red je ook niet incl. konijnen en verblijf hoor! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Ik red het denk ik niet met 600 euro per jaar. Ben per maand zo’n 25 euro aan hooi, 30 euro aan groenvoer, 10 euro aan bodem bedekking/vulling voor toilet bak en 7,50 euro aan brokken kwijt. Daar komen de jaarlijkse vaccinatie kosten dan nog bij. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 1 minuut geleden zei happy211: Ik vindt 150 euro voor alle benodigdheden voor het starten met konijnen heel erg optimistisch, dan moet je bijna alles al tweedehands halen en dan betwijfel ik of het verblijf veilig en groot genoeg is. Met 100 euro kun je ook sowieso geen koppel uit de opvang halen, dus helaas gaan ze dus blijkbaar uit van twee willekeurige dierenwinkelkonijntjes. Die 600 per jaar lijkt voor mij wel redelijk te kloppen voor de echte basis, met 1 klein en 1 middelgrootkonijn. Maar als ik groente en speeltjes mee zou rekenen, dan zou ik wel hoger uitkomen. Wij hebben het gehaald met 150 euro aanschafkosten, maar denk dat we daarmee uitzondering zijn. Je moet echt mazzel hebben, op marktplaats kijken en daar dingen zelf voor maken. Het hok hebben we bijna nieuw voor 50, kregen zelfs een onderplank en plexiglas mee om het verder af te dekken. Dat was pure mazzel, meteen opgehaald, half uur later was er al 100 geboden. Wc en voerbakjes stonden allemaal gratis op marktplaats, maar de meeste mensen kopen dat denk ik nieuw. Voor de ren hebben we goedkoop hout bij een lokale houthandel gehaald en zelf gemaakt, maar was toch nog 80 euro incl. RVS schroeven. Nu een puppyren erbij voor 15 euro, ook weer heel snel op Mp gereageerd en meteen opgehaald, want biedingen lopen vaak op tot 60 euro. Dus met heel veel tweedehands, zelf doen en mazzel, lukt het wel... maar dat is denk niet de norm. Al ben ik bang dat een standaard hokje zonder enige ren wel de norm is en dan red je het natuurlijk wel qua kosten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Ik vind de €250 eenmalige kosten wel heel krap, zeker per paar. Een koppel uit de opvang kost al gauw rond de €100-120. Dan nog toiletbakken, schuilhokken en een goed, stevig en veilig verblijf. Ik denk dat je dan toch eerder richting de €500-1000 euro gaat. 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 1 minuut geleden zei Pablo&Lola: Een koppel uit de opvang kost al gauw rond de €100-120. Dat vind ik dan wel weer veel, bij de opvang waar ik was, was het 40 euro per konijn. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Zojuist zei BaasjevanBrownie: Dat vind ik dan wel weer veel, bij de opvang waar ik was, was het 40 euro per konijn. Zijn daar de voedsters ook gecastreerd? Misschien dat dat ook nog wel scheelt. En of ze gechipt zijn, etc. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Poeh, goede vraag. Ik denk, gemiddeld genomen over de afgelopen 8.5 jaar dat we het daar wel mee gered hebben ongeveer. Het ene jaar is wat duurder dan het andere, de afgelopen maanden hebben we veel geld uitgegeven aan spulletjes, maar die gaan ook weer jaren mee. Binnen is wat veel dingen betreft ook veel goedkoper dan buiten. Een grote, roofdierproof ren kost natuurlijk meer knaken dan een stukje zeil en een paar kleine schuilhuisjes. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Ik verwacht wel dat de mensen hier op BB bovengemiddeld veel uitgeven aan hun konijnen. Catcubes, speelgoed, gedroogde kruiden, zijn niet echt uitgaven waar ze voor de gemiddelde konijnenbaas denk rekening mee gehouden hebben 😉 Het zou wel goed zijn als ze aangeven dat konijnen ook schuilhuisjes, speelgoed etc. nodig hebben en een vaste ren. En dat in de kosten meenemen. Stelt mensen hun verwachting bij. Zou een van ons geen contact met ze op kunnen nemen daarover? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 1 minuut geleden zei Pablo&Lola: Zijn daar de voedsters ook gecastreerd? Misschien dat dat ook nog wel scheelt. En of ze gechipt zijn, etc. Nee zijn ze niet, dan zit daar het verschil in. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 2 minuten geleden zei BaasjevanBrownie: Dat vind ik dan wel weer veel, bij de opvang waar ik was, was het 40 euro per konijn. Dat is wel weinig. Kiki was (gecastreerd en gevaccineerd) 110 euro bij de konijnenherberg. Gijs bij knijn en Ko 70, ook gecastreerd en gevaccineerd. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Punky punk Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Moeilijk in te schatten. Hangt er ook vanaf of je je konijn een goed of slecht leven geeft. Hou je je konijn alleen in een ini mini hokje met gemengd voer en geen hooi of geef je je konijn een luxe leven? Ik denk dat ik (lees: mijn ouders 😉) 300 á 400 euro aan Punky uitgeef, per jaar. Als daar straks dat tweede konijntje bijkomt zitten we aan wat meer. Omdat mijn ouders het type zijn ‘we wachten nog wat af’ als er iets mis is met Punky of Moesha haal ik bij al het geld dat ik krijg/verdien een klein beetje opzij zodat ik een ‘dierenspaarpotje’ heb. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BaasjevanBrownie Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Zojuist zei Eefje: Dat is wel weinig. Kiki was (gecastreerd en gevaccineerd) 110 euro bij de konijnenherberg. Gijs bij knijn en Ko 70, ook gecastreerd en gevaccineerd. Jee wat een geld, vond dit al veel. Denk dat dat de drempel alleen maar hoger maakt voor mensen om een konijn uit een opvang te halen. Maar goed, ze maken er ook flink kosten voor natuurlijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 (aangepast) Ik vind licg over het algemeen echt een goede site. Het gaat om gemiddelden toch. Wat geven jullie allemaal uit aan al die dingen dan joh? Het duurste dat ik de afgelopen maanden heb gekocht is dat toilet en de ren. Dat hoeft toch ook niet elk jaar? 26 maart 2021 aangepast door Eefje Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Punky punk Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 1 minuut geleden zei Eefje: Dat is wel weinig. Kiki was (gecastreerd en gevaccineerd) 110 euro bij de konijnenherberg. Gijs bij knijn en Ko 70, ook gecastreerd en gevaccineerd. Maar dan heb je ook weer dat Kiki de voedster is en een castratie/sterilisatie meer kost. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Zojuist zei BaasjevanBrownie: Jee wat een geld, vond dit al veel. Denk dat dat de drempel alleen maar hoger maakt voor mensen om een konijn uit een opvang te halen. Maar goed, ze maken er ook flink kosten voor natuurlijk. Dat is echt niet duur, als je ze zelf moet laten enten en castreren ben je veel meer kwijt. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mira11 Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 €600 per koppel is wel erg optimistisch. Het ligt er ook nog eens aan of je dwergen/kleine konijnen hebt of middel/groot. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 2 minuten geleden zei Eefje: Wat geven jullie allemaal uit aan al die dingen dan joh? Zoals je zelf al eerder aangaf, hooi uit de winkel is duur. 😜 En ik vind konijnenspeelgoed eerlijk gezegd ook aardig aan de prijs, voor hoelang het meegaat. Een grashuis bijv. is rond de 20 euro, een (grote) tunnel of wilgenbrug ook zoiets. Tel daar dan alle alle andere, kleinere speeltjes bij op en je zit zo al op een aardig bedrag. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 (aangepast) Haha oh ja, die dingen compenseer ik met goedkoop hooi 😊. Ik vind het lastig om een goede schatting te geven. Ik ga uit van zo'n 70 per jaar voor brokjes, 15 voor hooi. 70 voor houtkorrels. Iets van 100 voor vaccinaties denk ik. Plus extraatjes als huisjes, speeltjes en andere benodigdheden laat dat zo'n 100-150 per jaar zijn. Plus groenten, wat is dat, 4 per week is 208 euro. Kom ik ergens tussen 550 en 600 uit. Met dit jaar een uitschieter naar boven, maar heb er ook jaren onder gezeten, dus wat mij betreft klopt dat bedrag wel. Zonder dierenartskosten. Maar ik zit met kleine konijntjes die binnen wonen wel onder het gemiddelde lijkt me. 26 maart 2021 aangepast door Eefje Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 26 maart 2021 Delen Geplaatst: 26 maart 2021 Ik ben bijna 100 euro kwijt aan vaccinaties. 150 aan voer en hooi, en die paar zakken stro per jaar. Ik denk dat ik aan groente ook wel 300 euro kwijt ben, dus met speeltjes en kruiden erbij ga ik over de 600 heen. Ik denk dat ik eens in de 2 maanden 60 euro uitgeef bij Bunnybunch. Aanschafkosten vind ik voor buitenkonijnen ook laag. Een goed verblijf kost wel een paar honderd euro. Als je een snuggle safe en een icepod meetelt gaat het hard. Guusje was ook 70 euro. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten