Ga naar inhoud

Gedrag jong rammetje naar voedster toe


Kim Leeraar

Aanbevolen berichten

Mijn ram is sinds een kleine week gecastreerd. Ook heb ik een voedster van een week of 11/12. Voor de casteratie hield ik ze wel eens met de neusjes bij elkaar, dit vonden ze altijd erg leuk. Nu sinds de casteratie heb ik dit 3 keer gedaan, hij reargeerd erg pissig naar de voedster toe, hij bijt en gromt. Gaat dit nog weg of zal dit blijvend gedrag zijn? Het duurt natuurlijk nog 2/3 maand voordat ze definitief bij elkaar in mogen, maar zoals het nu lijkt maak ik me er een beetje zorgen over of dit goed komt. Iemand ervaring? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze eerlijk gezegd niet laten neuzen met elkaar. Dit kan de koppeling negatief beïnvloeden. Verder is het voor je ram ook erg frustrerend omdat hij naar je voedster toe wil maar dat niet kan.

 

Verder wil ik je erop wijzen dat het koppelen van konijnen niet altijd slaagd en het dus verstandig is om een "back-up" plan in je hoofd te houden voor als het niet lukt.  

 

Hier een artikel over het koppelenvan konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze het beste helemaal uit elkaar houden, zodat ze elkaar niet kunnen zien en ruiken. Het liefst in een andere kamer, of als ze buiten zitten zo ver mogelijk aan de andere kant van de tuin. Ook niet op elkaars terrein laten komen in die periode. Op deze manier bouwt er frustratie op wat zo te zien niet al te positief uitpakt. Deze situatie is niet ideaal en je konijnen zijn nog ontzettend jong. Je kunt hieruit nog niet afleiden hoe het straks zal gaan als ze echt gekoppeld worden. 

Waarom moeten ze zo lang uit elkaar? Hoe oud is je ram? Nu je ram gecastreerd is kun je een koppelpoging wagen als je voedster 16 weken oud is. 

 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ram staat nog vol van de hormonen, en je houdt een vrouwtje voor zijn neus. Ik vind het niet gek dat hij gaat grommen. Ik zou ze inderdaad helemaal uit elkaar houden, geen hokken naast elkaar, niet om en om op hetzelfde terrein lopen. En dan als zij 16 weken is aan elkaar koppelen op neutraal terrein. Met inderdaad het risico dat het niet klikt, dus denk over een plan B.

 

Hoe hou je ze trouwens met de neusjes tegen elkaar? Til je ze op? Dat vinden konijnen doodeng,  want in het wild is dat altijd slecht nieuws (zoals een roofvogel).

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Misschien inderdaad beter om dit niet meer te doen. De ram is Nu zo’n 18 weken oud. Omdat hij na de casteratie nog 2/3 maand vruchtbaar is moeten ze nog even gescheiden van elkaar leven. De voedster is met 11/12 weken nog wel erg jong. Ik heb een flat, in de onderste zitten 2 cavia’s, in het midden de ram, en bovenin de voedster, ze leven dus compleet gescheiden maar kunnen elkaar door deze situatie misschien wel ruiken. Door deze huisvesting ben ik dus ook genoodzaakt ze op te tillen wanneer ze uit het hok mogen. Dit vinden ze gelukkig niet erg, ze lopen in mijn armen en vanuit daar neem ik ze mee naar de bank. Als ze straks (met succes) gekoppeld zijn zal ik van de midden en bovenverdieping 1 verblijf maken door middel van een trap. Dit mits ze goed met elkaar kunnen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @Eefje zegt, na 15 dagen kan je al koppelen omdat 't je ram dan niet meer vruchtbaar is, maar is het beter voor je voedster te wachten tot ze 16 weken is, dus dan kan je over een maandje al koppelen! Als je van te voren hier goed inleest dan vergroot je de kansen enorm dat het goed zal gaan! Ik hoop dat ze elkaar lief gaan vinden 😊

 

Alleen nog wel één dingetje waar je vast niet hebt gedacht, zo'n flat is te weinig ruimte voor konijnen.. Is het misschien een idee dat je de cavia's naar boven verhuisd en de konijnen beneden, het deurtje dan altijd open laat staan en dat je er een ren aanvast maakt? Dan hebben 24u per dag genoeg ruimte. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe adviseren jullie ze te koppelen? Vind het een lastige stap te nemen. Ik wacht zeker totdat de voedster 16 weken is. Alleen heb ik geen neutrale ruimte waar ik ze uren kan houden. Is een ren in de hal misschien een idee? Hier kunnen ze ook geen nacht verblijven, dat maakt het erg lastig. De flat opzich is groter dan een gewone flat. Hij is 3 meter breed en 1,50 hoog per hokje, dus ruimte genoeg! Voor 2 konijnen samen word het erg krap. Na mijn idee moeten ze met een trap en de 2 verdiepingen genoeg ruimte hebben samen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de neutrale ruimte niet uren, maar dagen nodig. Zeker 2 dagen, mogelijk meer. Ik weet natuurlijk niet hoe je huis er uit ziet. Een stuk slaapkamer afzetten? De badkamer misschien? Niet praktisch, maar misschien plekken waar je minder vaak loopt dan de hal. 

 

Als permanent verblijf is een hok echt te klein, ook als het 2 verdiepingen zijn. Hoe diep is het? 3 meter breed klinkt breed, maar als het maar 50 cm diep is, dan zit je nog niet op 1.5 vierkante meter leefruimte. Dat is echt te weinig voor een koppel. Dat geeft het niet veel kans op slagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hokken zijn verder prima voor elkaar, daarentegen zijn ze groot genoeg. Overdag lopen ze grotendeels door de kamer heen, als ik thuis ben van het werk. Ik wil dus ook zeker weten dat ze echt met elkaar kunnen voordat ze het hok in gaan. Het enige wat ik dus graag wil weten is hoe ik ze het beste kan koppelen. Maak jullie over de hokken maar geen zorgen 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Kim Leeraar:

Het is een meter diep, is het dan verstandig om een ren in een bepaalde ruimte te zetten? Ik vind het vooral snachts eng, wanneer ik er niet bij ben. Natuurlijk begin je er sochtends al mee, maar wat er snachts gebeurd weet ik natuurlijk niet, kan dat geen kwaad? 

Als de koppeling gedurende de dag goed verloopt dan gaat er waarschijnlijk gedurende de nacht ook niets mis. Maar er zijn anderen hier die daar meer informatie over kunnen geven. Er zijn ook veel artikelen op BunnyBunch die je hierbij kunnen helpen. Deze al doorgelezen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Kim Leeraar:

Maak jullie over de hokken maar geen zorgen 😃

Dat doen we wel omdat dit niet genoeg ruimte is voor konijnen. We geven je dus wel (ongevraagd) advies hierover, wat je er verder mee doet is natuurlijk wel aan jou. Maar voor een koppel konijnen wordt 4 vierkante meter aanbevolen als minimale ruimte. Deze ruimte moet ook 24 per dag beschikbaar zijn, want ze zijn juist het meest actief 's ochtends vroeg en 's avonds laat als jij ligt te slapen. 

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 's ochtends begint, en dat gaat goed, dan kun je ze 's nachts gerust bij elkaar laten. Als ze elkaar niet liggen, dan merk je dat gauw genoeg. Het is wel goed om je te verdiepen in het gedrag bij koppeling. Koppelen is best wel spannend, en alleen als ze echt vechten moet je ze uit elkaar halen. Onder vechten verstaan we boksen op de achterpoten, samen als een bal over de grond rollen en gillen. Al het andere, jagen, rijden, happen, hoort er gewoon bij en kan geen kwaad. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan hier gewoon allemaal af bij het woord “hok” of “flat” 😉

We horen liever het woord “ren”. 

Naaste de vierkante meters van het “hok” is namelijk de hoogte ook wel een dingetje, konijnen moeten natuurlijk gedrag kunnen uitoefenen: springen, op hun achterpootjes staan. Daar is een flat meestal niet hoog genoeg voor. Je geeft aan dat hij 1,5 meter hoog is per “hokje” en 3 verdiepingen heeft, is hij dan 4,5 meter (!) hoog? 

Zitten ze buiten dan? Want dan is binnen koppelen ivm temperatuurswisseling ook niet handig.

 

Je kunt vaak op marktplaats puppyrennen kopen, die zijn ideaal om uit te zetten als ren, kun je ook als koppelingsruimte gebruiken met een schuilhuisje erin.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Kim Leeraar:

Het enige wat ik dus graag wil weten is hoe ik ze het beste kan koppelen. Maak jullie over de hokken maar geen zorgen 😃

Dit hangt een beetje met elkaar samen. Je kunt de konijnen nu goed koppelen, en met een beetje geluk is het een goede match. Maar als je ze vervolgens in een te klein hok houdt, is er een grote kans dat het vroeg of laat toch mis gaat. Vandaar dat wij er over doorvragen. Maar als ik het goed begrijp, krijgen ze twee verdieping van 1x3m? De basis voor een koppel konijnen is 4 m2 vlakke grond om te rennen, springen en spelen, dus daar zit je dan net onder. Toch goed om even na te denken over of er aanpassingen mogelijk zijn om ze toch die 4 m2 te geven, zodat je je koppeltje de beste kans geeft. Ze moeten allebei nog de puberteit door, dus dan is extra ruimte om elkaar af en toe te ontlopen ook wel prettig.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom heb ik er 2 verdiepingen voor gemaakt, dan kunnen ze toch even rustig uit elkaar wanneer ze hier behoefte aan hebben. Ik ben een “paardenmens” en heb totaal geen verstand van konijnen, maar voor de bouw van de flat etc wel rekening gehouden met de huisvesting voor konijnen, vandaar dat ik eigenlijk wel zeker weet dat ze ruimte voldoende hebben... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Kim Leeraar:

Ik heb een kamer boven wat ingericht is voor mijn konijnen en cavia’s. De flat is zelf gebouwd dus express groot genoeg voor deze dieren. Ze hebben echt voldoende ruimte. 

Als je een kamer hebt speciaal voor je dieren zou ik alleen maar zeggen dat het dan juist geen probleem moet zijn om er een ren voor te zetten 😄 

 

En je hebt wel gelijk dat jouw ruimte beter is dan vele andere konijnen, maar dat betekent niet meteen dat het ook goed genoeg is. 

 

Ik zou zeggen, ga even goed meten, als je dan op 4 vierkante meter uitkomt zonder verdiepingen meegerekend dan heb je genoeg ruimte. Verdiepingen tellen niet mee omdat konijnen juist ruimte nodig hebben om heen en weer te sprinten en te springen. Dit kan niet bij een verdieping. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij hok denken we al snel aan de standaard hokjes die te koop zijn, die zijn echt te klein. Maar als het zelfbouw 3x1 en dat dubbel is dan is dat wel netjes inderdaad. 

De meeste konijnen zitten echt heel klein en eigenlijk is 4 vierkante meter op één oppervlak het minimale advies voor een koppeltje, meer is beter. En ja, dat is als je het vergelijkt met 30 jaar geleden echt heel veel groter, maar dat hebben ze echt nodig om gelukkig te zijn samen. 

 

Als je begint met koppelen in de ochtend en ze de hele dag samen goed gaan, dan laat je ze ook de nacht samen. Uit elkaar halen is een flinke stap terug en een herhaling van de stressvolle beginfase van een koppeling, het is dus belangrijk dat je ergens koppelt waar ze aan één stuk kunnen blijven zitten voor meerdere dagen, soms zelfs 2-3 weken. Dat ze er goed uit zijn samen op neutraal terrein.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Kim Leeraar:

Lengte 3 meter x hoogte 1,5 meter x breedte 1 meter = 4,50 m3. Dit is dan toch voldoende? En dit 2 x (2 verdiepingen)

Dat is kubieke meter, vierkante meter is dan 3m bij 1m = 3 vierkante meter. 

 

Maar zoals @BaasjevanBrownie zegt, ik vind dit ook wel erg groot klinken voor een normale kamer binnenshuis.. Heb je een foto? 

Maar als dit klopt, dan is het inderdaad wel iets aan de kleine kant, maar wel prima genoeg. 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .