Ga naar inhoud

Snoet het pechkonijn


Dorusjedot

Aanbevolen berichten

Pfff, zoals sommige van jullie hier al wel eens voorbij hebben zien komen sukkelen we al een tijdje met ons konijntje Snoet. 

 

Na een perfect castratie waar ze na twee dagen van opgeknapt was heeft ze een maatje gekregen. 

Vanaf het moment dat Knoet erbij kwam is Snoet echt ons 'zorgen-kindje' geworden. 

 

Waarschijnlijk door de wisseling van het voer (wat we natuurlijk gewoon geleidelijk deden) heeft ze een blinde darm ontsteking opgelopen. 

Na een week nog steeds wat dunnige ontlasting, toch even een extra check (bij een andere dierenarts). 

Uit het ontlastingsonderzoek bleek dat het al wel beter ging, maar nog steeds wat coccidiose in haar ontlasting te hebben. Daar behandelen nu beide konijnen voor. 

 

Intussen is ze flink afgevallen. We proberen haar met man en macht aan te laten komen. Onze dierenarts heeft daarnaast geadviseerd om haar ook te gaan dwangvoeren, zolang ze niet aan begint te komen. 

Dit doen wij dan ook netjes en ze begint het gelukkig ook steeds minder vervelend te vinden. 

 

Nu het eindelijk wat beter ging, is ze gisteren van de bank gevallen... Op haar, al magere, ruggetje. 

In overleg met de dierenarts haar vandaag op laten nemen voor een röntgenfoto. 

Gelukkig niks gebroken, maar ze heeft wel een flinke klap gemaakt. 

 

Het is nu de komende uren nog even spannend, want het kan nog goed mis gaan. Gelukkig eet ze wel en keutelt ze ook. 

Op de röntgenfoto was ook te zien dat ze een plofbuikje heeft (zoals kinderen in arme landen een zetmeelbuikje hebben). 

Gelukkig geen gasbuik, maar goed is anders natuurlijk. 

 

Na het werk haar weer lekker ophalen en vertroetelen, maar ik ben de wanhoop bijna nabij met ons meisje. 

Ondertussen zit onze Knoet lekker in een verlaatte pubertijd (wat ten koste gaat van alles wat ook maar een draadje heeft). 

 

(Onze konijnen zijn natuurlijk gezellig samen bij de dierenarts op dit moment, we laten haar echt niet zonder maatje gaan). 

 

 

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Snoetje en arme jij. Hoe komt het dat ze een plofbuik heeft? En wat moet/kun je daaraan doen? 

Welk medicijn en met welk regime heb je nu gekregen voor die coccidiose? Sterkte. Ik duim mee dat die brokkenpiloot snel opknapt. 🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei JokeC:

Arme Snoetje en arme jij. Hoe komt het dat ze een plofbuik heeft? En wat moet/kun je daaraan doen? 

Welk medicijn en met welk regime heb je nu gekregen voor die coccidiose? Sterkte. Ik duim mee dat die brokkenpiloot snel opknapt. 🤞

 

De plofbuik is gewoon echt van de ondervoeding, terwijl ze wel gewoon eet. Ik hou dit heel erg goed in de gaten, want als ik op mijn werk ben heb ik een livestream op het hok staan. 

We kunnen alleen maar zorgen dat ze genoeg blijft eten. 

 

Voor de coccidiose hebben we gekregen: Baycox Multi 50 mg/ml 100 ml. Dit hebben we 3 dagen gegeven met nu de 5 rustdagen. Daarna weer 3 dagen. Voor snoet uit mijn hoofd 0,3ml (1,5kg) en voor Knoet 0,4ml (2,15kg)

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Evee:

Bij coccidiose is het naast medicijnen ook erg belangrijk goed de omgeving schoon te houden, flink poetsen dus, toiletbakken dagelijks verschonen enz. Het kan behoorlijk hardnekkig zijn. Sterkte er mee!

Ja, doen we ook zeker! Onze schrob-borstel heeft dan ook een nieuwe prominente plaats gekregen naast het hok! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens. Keuteltjes mogen niet langer dan 24 uur blijven liggen, alleen stoom en verdunde ammonia helpen buiten het konijnenlijf eventuele coccidiose-rotzakjes naar de eeuwigheid. Ik verschoonde twee keer daags de toiletbak met verdunde ammonia (wat een smerig luchtje), dagelijks veegde ik de ren en schuilhokjes nauwkeurig uit en dweilde de ren uit met verdunde ammonia en de schuilhokjes deed ik met stoom, zodat ik in alle kiertjes en hoekjes kon komen. Was niet grappig, maar het risico nemen dat ze zichzelf herbesmetten is nog minder grappig. Bij buitenkonijnen is het schoonhouden van de ren wat moeilijker, denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

7 minuten geleden zei JokeC:

Mee eens. Keuteltjes mogen niet langer dan 24 uur blijven liggen, alleen stoom en verdunde ammonia helpen buiten het konijnenlijf eventuele coccidiose-rotzakjes naar de eeuwigheid. Ik verschoonde twee keer daags de toiletbak met verdunde ammonia (wat een smerig luchtje), dagelijks veegde ik de ren en schuilhokjes nauwkeurig uit en dweilde de ren uit met verdunde ammonia en de schuilhokjes deed ik met stoom, zodat ik in alle kiertjes en hoekjes kon komen. Was niet grappig, maar het risico nemen dat ze zichzelf herbesmetten is nog minder grappig. Bij buitenkonijnen is het schoonhouden van de ren wat moeilijker, denk ik. 

Oh dit is mij niet verteld! Ik heb gelukkig thuis nog zo'n fles staan van het verven. 

Dan gaan we weer een flink aan de schrob! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei JokeC:

Mee eens. Keuteltjes mogen niet langer dan 24 uur blijven liggen, alleen stoom en verdunde ammonia helpen buiten het konijnenlijf eventuele coccidiose-rotzakjes naar de eeuwigheid. Ik verschoonde twee keer daags de toiletbak met verdunde ammonia (wat een smerig luchtje), dagelijks veegde ik de ren en schuilhokjes nauwkeurig uit en dweilde de ren uit met verdunde ammonia en de schuilhokjes deed ik met stoom, zodat ik in alle kiertjes en hoekjes kon komen. Was niet grappig, maar het risico nemen dat ze zichzelf herbesmetten is nog minder grappig. Bij buitenkonijnen is het schoonhouden van de ren wat moeilijker, denk ik. 

Oeff, is dit nog hardnekkiger dan wormpjes? Ik vond dat ik al druk was met schoonmaken toen, maar dit is nog wel echt next-level.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er eentje met coccidiose en de ander was vrij (ontlastingonderzoek laten doen) en het besmette moppie was er behoorlijk ziek van. Dus ik wilde echt voorkomen dat het andere moppie ook besmet zou worden of dat er herbesmetting zou plaatsvinden dus ik heb alles gedaan wat de KKDA had gezegd. Beide konijnen zijn behandeld. Ik heb er zelf wel restverschijnselen aan over gehouden, want ik zorg nog steeds dat er geen keuteltje meer te vinden is bij de dagelijkse schoonmaak. 😳 De moppies hebben er niets aan overgehouden, behalve een paar weken een hekel aan mij! 😥

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose is wel echt lastig inderdaad. Ik heb toen ook elke dag de boel schoongemaakt. Het hok onder de douche zodat ik het goed schoon kon houden haha. Ze zitten buiten dus de ren was lastiger. Elke dag de keutels omgespit en de tegels met kokend water afgegoten. Geen idee of het wat deed, maar het was na de behandeling wel weg gelukkig.

Kyra was er ook erg veel van afgevallen. Ik heb haar toen elke dag Burgess Dual Care en erwtenvlokken gegeven, naast het gewone voer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging de slechte kant op met Snoet. We hebben haar weer naar de dierenarts gebracht. 

 

Ze is nagekeken en ze gaat snel achteruit.

 

Ze zakt in temperatuur, is 100 gram afgevallen en haar reflexen werken niet meer goed door een zwelling. 

 

De arts heeft geadviseerd om haar behandeling te stoppen. 

Ik ga ervan kapot want ze was echt mijn meisje. Samen met vriendlief gekozen om haar te laten gaan. 

  • Verdrietig 11
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Eefje:

Jeetje die zag ik zo gauw niet aankomen.. wat afschuwelijk.. heel veel sterkte met het verlies 😢

Nee wij ook echt niet. Zeker omdat ze gisteren vanuit de kliniek voorzichtig positief waren. 

 

Uiteindelijk was het alles bij elkaar gewoon teveel. 

Gelukkig kunnen we morgen terecht voor een nieuw maatje voor Knoet. 

 

Voor ons heel snel, maar we merkte ook zeker aan hem dat het klaar was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .