Ga naar inhoud

Konijn van 10 weken durft niet uit hok.

reneel

Aanbevolen berichten

Hi allemaal, 

Sinds 3 weken heb ik een konijntje in huis en ze is nu 10 weken. Na een paar dagen deed ik steeds het hok open maar ze durfde er niet uit. 

De afgelopen week heb ik het hok gewoon de hele dag open laten staan en er zelfs eten buiten gelegd maar ze durft er nog steeds niet uit. 

Ook heb ik al een bruggetje gekocht maar dit helpt ook niet, ze hangt er wel op en ook uit haar hok maar de achterpoten komen niet van de grond af. 

Iemand tips hoe ik haar zelf uit haar hok krijg? Want van mij mag ze gewoon lekker loslopen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dan is ze eigenlijk net te vroeg uit het nest gehaald! Een konijn moet minimaal tot 8 weken nog lekker bij de moeder kunnen blijven. 

Mag ik vragen of het een binnen/ buitenkonijn is? Hoe groot is haar hok? Heeft ze toegang tot ren en staan daar ook wat lekkere beschutte plekjes in? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Dorusjedot:

Oei, dan is ze eigenlijk net te vroeg uit het nest gehaald! Een konijn moet minimaal tot 8 weken nog lekker bij de moeder kunnen blijven. 

Mag ik vragen of het een binnen/ buitenkonijn is? Hoe groot is haar hok? Heeft ze toegang tot ren en staan daar ook wat lekkere beschutte plekjes in? 

Het is een binnen konijn en er staat nu geen ren omheen. Zijn wel zat beschutte plekjes in de kamer waar ze zich lekker in kan verstoppen zoals een kartonnen doos en een huisje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe groot is haar hok waar ze nu in zit als ik vragen mag? Een konijn moet om te beginnen namelijk een minimale leefruimte hebben van 2 vierkante meter. 

Ik denk dat alles voor haar nog heel erg eng is. Ze is erg vroeg uit het nest gehaald en zit nu zomaar ineens ergens anders. Dat kan soms nog best even wennen zijn, zeker wanneer je uit je veilige hok ineens een hele grote ruimte tot je beschikking hebt. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Dorusjedot:

En hoe groot is haar hok waar ze nu in zit als ik vragen mag? Een konijn moet om te beginnen namelijk een minimale leefruimte hebben van 2 vierkante meter. 

Ik denk dat alles voor haar nog heel erg eng is. Ze is erg vroeg uit het nest gehaald en zit nu zomaar ineens ergens anders. Dat kan soms nog best even wennen zijn, zeker wanneer je uit je veilige hok ineens een hele grote ruimte tot je beschikking hebt. 

Het hok is twee meter breed ja! Bedankt voor je reactie in ieder geval, ik kijk het gewoon voorlopig nog aan! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer haar ook lekker aan jou te laten wennen. Ga er eens bij zitten. Laat haar lekker aan je snuffelen. Geef haar wat snoepjes en probeer ze eens uit je hand te voeren. 

Misschien is het idee om de schuilplekjes ook wat dichter naar het hok te plaatsten, zodat ze geen grote afstand hoeft te overbruggen. 

Ze komt in ieder geval soms al een beetje spieken geef je aan, dus inderdaad even geduld hebben hiermee denk ik. ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Dorusjedot:

Probeer haar ook lekker aan jou te laten wennen. Ga er eens bij zitten. Laat haar lekker aan je snuffelen. Geef haar wat snoepjes en probeer ze eens uit je hand te voeren. 

Misschien is het idee om de schuilplekjes ook wat dichter naar het hok te plaatsten, zodat ze geen grote afstand hoeft te overbruggen. 

Ze komt in ieder geval soms al een beetje spieken geef je aan, dus inderdaad even geduld hebben hiermee denk ik. ☺️

Ja ze eet al uit de hand en ik mag haar lekker aaien! Dus dat gaat zeker de goede kant op ☺️

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Mira11:

Heb je een gladde vloer? Sommige konijnen vinden dat heel erg eng. Een kleed kan dat uitkomst bieden. 

Ja heb wel laminaat, alleen heb al een kleed onder het hok gelegd zodat het makkelijker is voor Chardy om er uit te komen ☺️

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet het goed komen... Ik heb eerder ook huisdieren gehad die heel lang nog bang bleven, maar als je genoeg geduld hebt, komen ze er uiteindelijk wel uit.

Krijgt ze ook ooit nog een maatje? Dat kan helpen om haar meer op haar gemak te laten voelen, aangezien het sociale dieren zijn. Helaas is het daar nu nog te vroeg voor (liever wachten tot minimaal 3 maanden oud), maar ik denk dat ze met hun tweeën meer aandurven dan in hun eentje! ☺️

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

Krijgt ze ook ooit nog een maatje? Dat kan helpen om haar meer op haar gemak te laten voelen, aangezien het sociale dieren zijn. Helaas is het daar nu nog te vroeg voor (liever wachten tot minimaal 3 maanden oud), maar ik denk dat ze met hun tweeën meer aandurven dan in hun eentje! ☺️

Nog liever wachten tot 4 maanden oud, dan snapt ze het koppelen beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, gewoon lekker afwachten en het hok open laten. Het is nu gewoon nog veel te eng allemaal. Niks pushen, gewoon op z'n beloop laten. Ik heb mijn binnenkonijnen nu minstens 2 maanden en nog steeds zijn ze niet overal op hun gemak en ontdekken ze steeds meer van de woonkamer. En dan zijn ze dus met z'n 2en en waren ze al een stuk ouder. Het was dus voor hen minder eng dan voor jouw konijntje. Komt vanzelf wel! Al fijn dat ze eten uit je hand aanneemt 😊

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .