Ga naar inhoud

Tam maken gaat fout


Mickey_Malu

Aanbevolen berichten

Hey bunnybunchers,

 

Zoals iedere avond ging ik net de konijnen nog even wat extra eten geven, water verversen en even iets voor het hok hangen zodat het niet zo mega koud is ‘s nachts. Mickey en Malu hebben dan meestal super veel honger omdat ze al hun eten in de ochtend altijd gelijk op eten, dus de konijnen renden samen het hok uit (de ren in) zodat ze wat eten kregen en ik ze kon aaien. Ik ben al sinds ze hier zijn bezig met het proberen tam maken en Mickey durft nu eindelijk ook de ren uit als ik er bij ben (waarschijnlijk vooral omdat ie dan honger heeft). Malu is in de avond altijd iets agressiever dan normaal en Mickey vind dat altijd super vervelend (hij rent dan weg en dan eet Malu al het eten op). Zo ook vanavond dus ik pakte malu even op om haar ergens anders neer te zetten want Mickey moet ook eten natuurlijk(dit is waarschijnlijk ook de reden waarom hij iets te licht is voor zijn soort en grootte), maar vandaag vond Malu dit niet leuk en begon ze me ineens te bijten! Echt heel hard en dat heb ik haar nog nooit zien doen. Het deed best veel pijn dus een poosje later pakte ik haar weer op om te kijken of er iets raars aan de hand was met haar gezondheid ofzo, maar ze zag er nog helemaal gezond uit. Toen ik dat had gezien en ik haar weer terug wou zetten begon ze me ineens heel hard te krabben wat ook echt niks voor haar is. Waarschijnlijk ligt dit toch aan mij, maar ik vraag me af wat er aan de hand is en wat ik nu kan doen. Dit is een beetje een langdradig verhaal, maar ik was echt heel verontwaardigd. Hebben jullie ook nog tips over hoe ik ze wat tammer zou kunnen maken? Ik ben hier al zo lang mee bezig, maar het lukt steeds net niet. Dan gaan we bijvoorbeeld een weekje op vakantie en zorgt iemand anders voor ze en dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. Ben ik de enige die hier problemen mee heeft? Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppakken moet je echt niet doen bij konijnen, tenzij het echt noodzakelijk is voor nagels knippen of iets medisch. Ze bijt uit zelfverdediging. Het zijn prooidieren, oppakken betekent dat hun laatste uur heeft geslagen voor ze. Zelfs het tamste konijn vindt dat op zijn zachtst gezegd niet leuk. Niet meer doen dus, dan komt het ongetwijfeld goed!

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Eefje:

Oppakken moet je echt niet doen bij konijnen, tenzij het echt noodzakelijk is voor nagels knippen of iets medisch. Ze bijt uit zelfverdediging. Het zijn prooidieren, oppakken betekent dat hun laatste uur heeft geslagen voor ze. Zelfs het tamste konijn vindt dat op zijn zachtst gezegd niet leuk. Niet meer doen dus, dan komt het ongetwijfeld goed!

Ja dat vrees ik inderdaad ook, al is dat wel heel vervelend omdat ze ook niet als ik geen eten heb van zelf naar me toe komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk net iets wat ik al veel eerder door had moeten hebben, maar ik denk gewoon dat Malu schijnzwanger is. Ik zag gisteren al dat er weer een heel nestje werd gemaakt en het is ook wel logisch nu de lente officieel is begonnen. Volgens mij worden konijnen ook veel agressiever als ze schijnzwanger zijn toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt wel als je ze niet meer oppakt. Sommige konijnen hebben veel tijd nodig om zich op hun gemak te voelen, ze oppakken is echt funest voor het vertrouwen. Ze gaan na een tijdje wel merken dat jij leuk bent en eten brengt, dan wint hun nieuwsgierigheid het vaak. Maar houd er ook rekening mee dat lang niet alle konijnen het leuk vinden om geaaid of überhaupt aangeraakt te worden. Dat wil niet zeggen dat ze niet tam zijn. Dit zijn vaak konijnen die wel naar je toe komen rennen en heel brutaal kunnen zijn, maar meteen wegrennen als je ze aanraakt. Heb ik er ook twee van gehad, maar ze waren hartstikke leuk en gezellig. Ik denk dat je er goed aan doet om jouw verwachtingen bij te stellen. Konijnen zijn eigenwijze beesten die je niet echt kunt vormen. De ene is aanhalig, de ander niet, weer een ander is erg bang maar kan aanhalig worden met heel veel geduld, zo eentje heb ik nu ook, dat is heel dankbaar. En weer een ander is hondsbrutaal en gebruikt je graag als klimrek. Maar met oppakken kom je bij geen enkel konijn dichter bij tamheid en vertrouwen, daar maak je alles juist mee kapot, zelfs bij heel mensgerichte aanhalige konijnen..

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Mickey_Malu:

Ik bedenk net iets wat ik al veel eerder door had moeten hebben, maar ik denk gewoon dat Malu schijnzwanger is. Ik zag gisteren al dat er weer een heel nestje werd gemaakt en het is ook wel logisch nu de lente officieel is begonnen. Volgens mij worden konijnen ook veel agressiever als ze schijnzwanger zijn toch?

Ja, dat komt voor. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat je haar niet meer op moet pakken tenzij het noodzakelijk is voor de gezondheid 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zorgt toch wel dat ze de hele dag de beschikking hebben over vers hooi, hè? Straks wordt het weer mooier weer en kun je makkelijker lekker bij je konijnen gaan zitten en gewoon een boek lezen (dan zit je rustig en beweeg je niet zo veel 🙂 ). Konijnen zijn nieuwsgierige aagjes dus die komen heus wel bij je kijken en als ze dan een klein stukje lekkers krijgen dan word je nog aantrekkelijker. Geduld geduld geduld.....

 

Heb je onderstaande informatie al eens gelezen?

 

 

Hoe maak je een konijn tam
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Een konijn optillen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-optillen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei JokeC:

Je zorgt toch wel dat ze de hele dag de beschikking hebben over vers hooi, hè? Straks wordt het weer mooier weer en kun je makkelijker lekker bij je konijnen gaan zitten en gewoon een boek lezen (dan zit je rustig en beweeg je niet zo veel 🙂 ). Konijnen zijn nieuwsgierige aagjes dus die komen heus wel bij je kijken en als ze dan een klein stukje lekkers krijgen dan word je nog aantrekkelijker. Geduld geduld geduld.....

 

Heb je onderstaande informatie al eens gelezen?

 

 

Hoe maak je een konijn tam
https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

 

Een konijn optillen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-optillen

Ja ik heb net inderdaad allemaal dingen gelezen omdat ik zo dom was dit eigenlijk nooit ècht goed uit te zoeken. Ze hebben altijd heel veel hooi maar zoals ik in mijn andere topic al zei vinden ze dat niet zo lekker ofzo, maar ik ben er nu veel mee bezig .

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft toch niet, we zijn hier om te leren 😉

Ik heb ook een heel schuw beestje van het asiel, ben al maanden bezig met vertrouwen winnen en dat gaat steeds beter. Maar toen ik haar eenmaal optilde omdat ze naar de dierenarts moest was ik ook weer terug bij af. Dat vinden ze echt niet leuk op zijn zachts gezegd, ze ontweek me toen echt een poos.

Wat wel helpt: Rustig bewegen, naar hun hoogte komen, lekker tussen ze gaan zitten en ze aan je laten snuffelen zonder iets te doen. Negeer ze maar eens, dan zul je zien hoe nieuwsgierig ze zijn. Wat lekkers uit de hand voeren, ze aan je hand laten snuffelen. Ik laat ze ook zelf naar en op me komen en weer weggaan als ze dat willen. Brownie is heel tam en springt nu zelfs op commando op schoot, Ukkie is wat angstiger en vindt vooral de kier tussen mijn benen eng. Voor haar leg ik dan een kleedje op schoot en dan komt ze wel.

Bij mij scheelde het ook dat mijn andere konijn mij al wel gewend was en ik die kon aaien en op een gegeven moment stak ze toen zelf haar kopje erbij 🥰 al is het nog steeds niet echt een kroelkonijn (wel met haar konijnenmaatje), als ik haar aai maakt ze zich nog snel uit de voeten, maar ze vertrouwt me nu wel en dartelt wel om me heen als ik in de ren stap, komt tegen me op staan en likt me helemaal af. Niet ieder konijn is denk even gek op aaien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Geeft toch niet, we zijn hier om te leren 😉

Ik heb ook een heel schuw beestje van het asiel, ben al maanden bezig met vertrouwen winnen en dat gaat steeds beter. Maar toen ik haar eenmaal optilde omdat ze naar de dierenarts moest was ik ook weer terug bij af. Dat vinden ze echt niet leuk op zijn zachts gezegd, ze ontweek me toen echt een poos.

Wat wel helpt: Rustig bewegen, naar hun hoogte komen, lekker tussen ze gaan zitten en ze aan je laten snuffelen zonder iets te doen. Negeer ze maar eens, dan zul je zien hoe nieuwsgierig ze zijn. Wat lekkers uit de hand voeren, ze aan je hand laten snuffelen. Ik laat ze ook zelf naar en op me komen en weer weggaan als ze dat willen. Brownie is heel tam en springt nu zelfs op commando op schoot, Ukkie is wat angstiger en vindt vooral de kier tussen mijn benen eng. Voor haar leg ik dan een kleedje op schoot en dan komt ze wel.

Bij mij scheelde het ook dat mijn andere konijn mij al wel gewend was en ik die kon aaien en op een gegeven moment stak ze toen zelf haar kopje erbij 🥰 al is het nog steeds niet echt een kroelkonijn (wel met haar konijnenmaatje), als ik haar aai maakt ze zich nog snel uit de voeten, maar ze vertrouwt me nu wel en dartelt wel om me heen als ik in de ren stap, komt tegen me op staan en likt me helemaal af. Niet ieder konijn is denk even gek op aaien.

 

Fijn om te horen dat het niet alleen bij mij is, ik ga het inderdaad op die manier proberen vanaf nu. Malu had echt een tijdje dat ze me helemaal vertrouwde en zelfs wat kunstjes kon doen en me altijd helemaal af likte inderdaad. Ik ga het nu opnieuw proberen in de hoop dat ik haar gisteren niet heel erg heb afgeschrikt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt hierboven al goede tips gekregen, die ga ik niet nog een keer herhalen 😉

Maar om even terug te komen op het voer probleem, de reden waarom je haar niest oppakken, zijn hier nog wat tips:

- als je tegels in de ren hebt liggen, zou je het voer over de ren uit kunnen spreiden. Zo kunnen ze allebei eten, ook als de een de ander wegjaagt.

- als je geen tegels hebt, zou je kunnen proberen om twee bakjes weg te zetten.

- mocht dit niet werken, omdat de een bijvoorbeeld sneller eet dan de ander en het toch weer komt stelen, dan zou je de konijnen even kunnen scheiden met losse renpanelen en ze apart voeren. Als je ene konijn echt ondergewicht heeft is dit wel verstandig.

- als ze eenmaal tam genoeg zijn om brokjes uit de hand te eten, dan kun je ook zo regelen dat ze allebei krijgen wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld door om en om een brokje te geven, of in het geval van ondergewicht dat konijn 2 brokjes en de andere maar 1 brokje.

 

Eten is een geweldig hulpmiddel als je konijnen probeert tam te maken, je kunt vaak meer met ze doen als ze al hun aandacht op het eten richten, maar dan moeten de andere omstandigheden wel goed zijn. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei Mickey_Malu:

Fijn om te horen dat het niet alleen bij mij is, ik ga het inderdaad op die manier proberen vanaf nu. Malu had echt een tijdje dat ze me helemaal vertrouwde en zelfs wat kunstjes kon doen en me altijd helemaal af likte inderdaad. Ik ga het nu opnieuw proberen in de hoop dat ik haar gisteren niet heel erg heb afgeschrikt.

Dat trekt wel bij hoor. Ze kunnen er een paar minuten tot een paar dagen verontwaardigd van zijn, afhankelijk van het konijn. maar het gaat altijd weer over als het niet weer gebeurt. Mijn eerste ram was altijd echt een paar dagen boos en bang als ik hem gepakt had. Ging hij met zijn kont naar me toe zitten en wilde hij niet meer uit mijn hand eten, moest ik het eerst neerleggen. Ik kon daar wel om lachen, die overduidelijke boosheid van: wat je nou toch hebt geflikt, mens! 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier weer even een update. Ik ben nu sinds het is gebeurt iedere keer als ik ze voer net wat langer in de ren blijven zitten. Malu vond het de volgende dag gelijk al niet zo erg en ik denk dat het juist vooruit aan het gaan is. Malu komt steeds even op schoot zitten en dat vind ze denk ik wel leuk. Ook durft Mickey nu echt in de ren te komen als ik er bij ben. Echt heel erg bedankt voor alle tips!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zelf naar je toe komen en op je / bij je komen zitten voor aandacht, dan is dat al hardstikke goed! Per konijn is het verschillend of ze daar behoefte aan hebben en wat ze willen. Ik vind het altijd wel speciaal voelen als ze naar mij toe komen het goed vinden dat ik ze lekker knuffel en masseer 😄 Dan kiezen ze er dus zelf voor, en vinden ze het duidelijk fijn. Ze hebben alle vrijheid om weer weg te gaan.

 

Ik heb vier konijnen, en alle vier zo verschillend van karakter. Eén houd echt niet van aandacht, daar mag ik een gezondheids a-p-k doen omdat het moet, dat gedoogt hij, maar dat is het ook echt wel. Eén vind het wel best maar niet te lang want daar is ze veel te druk voor, die sjeest liever rond mij heen en zet de boel op stelten.

Dan heb ik er nog twee die wel van krabbeltjes en massages houden, maar alleen als ze daar zelf zin in hebben. De één kijkt altijd eerst een tijdje de kat uit de boom van een afstandje, maar als zijn vriendin dan wel lekker aandacht krijgt, dan wil hij dat toch echt ook en komt hij zelf zijn koppie onder mijn hand duwen voor krabbels 😉

Ik vind dat juist ontzettend leuk om te zien, die verschillende konijnenkarakters.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen, dat zijn goede tekenen dat ze bij en op je komen, dan zijn ze iig op hun gemak. Nu rustig opbouwen, wat lekkers uit je hand voeren, ze aan je laten snuffelen, voorzichtig proberen te aaien.

Het ligt idd ook aan het karakter van je konijnen in hoeverre ze willen kroelen. Bij mij is Ukkie best een angsthaasje, ze vindt het wel fijn om me helemaal af te likken, maar als ik haar wil aaien gaat ze er snel vandoor. Als ik Brownie aai komt ze er wel bij liggen, dat is haar held, dan durft ze alles 😂 Maarja Brownie heeft een spanningsboog van 10 sec. en dan is hij meestal ook weg. Hij is totaal niet angstig, maar zo ondernemend dat hij eigenlijk het geduld niet heeft om gekroeld te worden. Veel leuker om om me heen te rennen, over en op me te springen! 

Meestal als ze smiddags liggen te dutten steek ik mijn hand heel rustig in het hok en aai ik ze rustig, dan liggen ze helemaal te knabbelen en gaan ze wat langer uit liggen 🥰 Als ze dat nou eens op schoot komen doen hoef ik niet in zo’n gebogen rothouding 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .