Ga naar inhoud

Ineens voernijd


Max & Bo

Aanbevolen berichten

Hi!

 

Ik heb even een vraagje over 1 van mijn voedsters: die heeft sinds een paar weken enorme voernijd. Ik heb 2 dames (zusjes) van bijna een jaar oud en ze zijn verder ontzettend lief voor elkaar. 

Het ging altijd goed met voeren, dus ik heb echt geen flauw idee waar dit ineens vandaan komt. Ze valt je aan zodra je met je hand in het hok komt om hun bakje te pakken (ik wacht tegenwoordig tot ze in de ren is met het pakken van het bakje), maar zodra ze de kans krijgt bijt ze ons, ze gromt en ze stormt als een gek naar voren. Haar zusje jaagt ze ook weg, maar zodra ze een paar happen heeft genomen is het over, en mag haar zusje er ook bij. 

Is er iets wat we kunnen doen? Ik straf haar niet, want ik heb niet het idee dat dat zou helpen. 

Verder is ze ontzettend lief, komt graag naar je toe, het is dus echt alleen met voeren. Ze transformeert gewoon in een soort evil witch 😈

 

We willen ze deze zomer beide laten steriliseren (geen idee of dat er iets mee te maken heeft overigens). 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze gecastreerd? 

 

Hoeveel ruimte hebben ze, permanent? 

 

En hoe zijn ze verder in hun relatie naar elkaar, merk je daar meer veranderingen in? Liggen ze bijvoorbeeld op andere plekken dan anders? Minder bij elkaar? Vaker vinnige momentjes? Schijnzwangerschap van één van de dames? 

 

Ze zitten vol in de puberteit en het is voorjaar, het kan een teken zijn van onrust qua hormonen, maar ook dat het minder lekker loopt tussen de dames. Wel heel goed in de gaten houden dus. 

 

Hier staat ook uitleg over gedragsproblemen, en ook over voernijd. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou iig niet laten blijken dat je angstig bent door je hand terug te trekken, want dan heeft het het gewenste effect. Gewoon resoluut het bakje neerzetten (desnoods met handschoenen 😉). Ik had vroeger ook een voedster die aanviel als ik de bak wilde pakken of ze smeet zelf de bak door het hele hok om aan te geven dat ze honger had. Vaak deed ze dat ook als ik hem gevuld terugzette. Zij was erg hormonaal, veel schijnzwanger ook. In dat geval zou je sterilisatie kunnen overwegen.

Je kunt ook de tactiek van de afleiding proberen en de brokjes uitstrooien door de ren heen. Dan hoef je niet het bakje te pakken en neerzetten en is er ook niet een vaste plek die ze moet verdedigen. Ook heeft ze dan geen tijd om te jagen, want ze moet snel brokjes zoeken. Vaak vergeten ze hun agressie dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago zei Mira11:

Hoe ging het voeren voordat ze dit ging doen? Kregen ze beide de kans om hun voer rustig te eten?

Is het de dominanste voedster die dit doet?

Dat ging eigenlijk altijd goed, ze kregen beide de kans om rustig te eten en het ging/gaat altijd gelijk op. 

Wie de dominantste is weet ik eigenlijk niet zo goed. Sinds een tijdje rijden ze weer op elkaar, maar dat doen ze dus beide bij elkaar. Zullen de hormonen wel zijn. We willen ze vd zomer laten steriliseren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago zei Evee:

Is ze gecastreerd? 

 

Hoeveel ruimte hebben ze, permanent? 

 

En hoe zijn ze verder in hun relatie naar elkaar, merk je daar meer veranderingen in? Liggen ze bijvoorbeeld op andere plekken dan anders? Minder bij elkaar? Vaker vinnige momentjes? Schijnzwangerschap van één van de dames? 

 

Ze zitten vol in de puberteit en het is voorjaar, het kan een teken zijn van onrust qua hormonen, maar ook dat het minder lekker loopt tussen de dames. Wel heel goed in de gaten houden dus. 

 

Hier staat ook uitleg over gedragsproblemen, en ook over voernijd. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

 

Ze hebben een ruime ren en een groot hok met verdieping waar ze zelf in en uit kunnen. Verder zijn ze (buiten het voeren om) superlief met elkaar. Ze slapen samen, wassen elkaar en eten gezellig samen hooi. 

 

Schijnzwangerschap heb ik nog niks van gemerkt, maar het zou natuurlijk kunnen. Ze maakt in ieder geval geen nest ofzo. 

 

Ja de puberteit en het voorjaar zullen er gerust mee te maken hebben, we willen ze vd zomer laten steriliseren. Is het trouwens aan te raden om ze allebei tegelijk te laten steriliseren?

 

Ik zal ze zeker goed in de gaten houden. Bedankt voor de link, ik ga het vanavond eens rustig doorlezen allemaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Ik zou iig niet laten blijken dat je angstig bent door je hand terug te trekken, want dan heeft het het gewenste effect. Gewoon resoluut het bakje neerzetten (desnoods met handschoenen 😉). Ik had vroeger ook een voedster die aanviel als ik de bak wilde pakken of ze smeet zelf de bak door het hele hok om aan te geven dat ze honger had. Vaak deed ze dat ook als ik hem gevuld terugzette. Zij was erg hormonaal, veel schijnzwanger ook. In dat geval zou je sterilisatie kunnen overwegen.

Je kunt ook de tactiek van de afleiding proberen en de brokjes uitstrooien door de ren heen. Dan hoef je niet het bakje te pakken en neerzetten en is er ook niet een vaste plek die ze moet verdedigen. Ook heeft ze dan geen tijd om te jagen, want ze moet snel brokjes zoeken. Vaak vergeten ze hun agressie dan.

Bedankt voor de tip met de handschoen, had ik nog niet aan gedacht. Ik trek idd mijn hand terug 🙈

Brokjes strooien zal ik eens gaan proberen, dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze allebei wil laten castreren, zou ik dat inderdaad samen doen. Wel zo handig, samen naar de dierenarts, samen raar ruiken en samen herstellen. 

 

Wat is de reden dat je het van de zomer wil doen? De wintervacht? Want ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan (nu) het voorjaar, en niet als het volop zomer is, gezien de hittegolven enz. van afgelopen jaren 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Her is verstandig om inderdaad een paar dagen na de sterilisatie thuis te zijn. Hoewel mijn voedster na twee dagen alweer helemaal opgeknapt was. Ik zou het alleen niet doen als het erg warm is, daar kunnen ze niet zo goed tegen, en dan is het niet fijn als ze zich ook niet lekker voelen van de operatie. Maar het wordt vast niet de hele zomer 40 graden (hoop ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar als ik mijn konijnen voer dan zet ik nooit een bakje voor hun neus. Als het gaat om brokjes, dan strooi ik de brokjes overal in hun verblijf zodat ze ernaar op zoek moeten gaan. Dat houdt ze een paar minuten bezig. Volgens mij is dit beter voor ze omdat dit meer hun graasgedrag nabootst.

De eerste paar brokjes geef ik door de tralies omdat ze meestal tegen de tralies omhoog staan en hun neus door de tralies duwen omdat ze weten dat ze voer krijgen 😁

Af en toe voer ik ze een beetje uit de hand zodat ze mijn handen blijven associeren met iets positiefs (naast het aaien😍)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago zei Marjoleink:

Her is verstandig om inderdaad een paar dagen na de sterilisatie thuis te zijn. Hoewel mijn voedster na twee dagen alweer helemaal opgeknapt was. Ik zou het alleen niet doen als het erg warm is, daar kunnen ze niet zo goed tegen, en dan is het niet fijn als ze zich ook niet lekker voelen van de operatie. Maar het wordt vast niet de hele zomer 40 graden (hoop ik).

Oh dat is wel hoopvol om te horen dan jouw konijn al snel weer opgeknapt was! Ik lees zoveel horrorverhalen over dwangvoeren en spoedbezoekjes, slechte wondgenezing etc. dat ik er bijna bang van word. 

Nee ik hoop ook niet de hele zomer/lange periode snikheet weer 🥵 Ik hoop dat ik dat met tactisch plannen een beetje kan omzeilen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Marcovka:

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar als ik mijn konijnen voer dan zet ik nooit een bakje voor hun neus. Als het gaat om brokjes, dan strooi ik de brokjes overal in hun verblijf zodat ze ernaar op zoek moeten gaan. Dat houdt ze een paar minuten bezig. Volgens mij is dit beter voor ze omdat dit meer hun graasgedrag nabootst.

De eerste paar brokjes geef ik door de tralies omdat ze meestal tegen de tralies omhoog staan en hun neus door de tralies duwen omdat ze weten dat ze voer krijgen 😁

Af en toe voer ik ze een beetje uit de hand zodat ze mijn handen blijven associeren met iets positiefs (naast het aaien😍)

Heb ik toevallig gisteravond gedaan, het scheelde inderdaad een stuk irritatie bij haar! Ja ik geef ze ook regelmatig iets uit de hand. Nou ja, vooral de kinderen doen dat 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Max & Bo:

Heb ik toevallig gisteravond gedaan, het scheelde inderdaad een stuk irritatie bij haar! Ja ik geef ze ook regelmatig iets uit de hand. Nou ja, vooral de kinderen doen dat 😉

Het is ook gewoon leuk om te zien, hoe ze als kleine stofzuigertjes alles nalopen 😇 Ze hebben geen plan, lopen gewoon kriskras door het verblijf en vinden alles vrij snel. Ik verstop het ook in hun bodembedekking en onder dingetjes in hun verblijf, zodat ze echt op zoek moeten.

Ze zijn sowieso vaak bezig met snuffelen in hun bodembedekking en vinden dan af en toe iets waar ze op knabbelen, dus is het ook beter je daarop aan te passen. Ik denk alleen dat brokjes een te sterke geur/smaak hebben waardoor ze alles binnen een paar minuten gevonden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Max & Bo:

Oh dat is wel hoopvol om te horen dan jouw konijn al snel weer opgeknapt was! Ik lees zoveel horrorverhalen over dwangvoeren en spoedbezoekjes, slechte wondgenezing etc. dat ik er bijna bang van word. 

Nee ik hoop ook niet de hele zomer/lange periode snikheet weer 🥵 Ik hoop dat ik dat met tactisch plannen een beetje kan omzeilen. 

Dwangvoeren en medicatie geven hoort er wel bij, maar hoeft lang niet altijd moeilijk te zijn. Zij likte het dwangvoer zo van een lepeltje,  maar ik heb ook een mensenschuw konijn dat we met 2 man in een handdoek moesten rollen om te dwangvoeren. Voor het geven van medicatie is vaak ook wel een trucje te vinden (basilicum, olvarit,...). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .