Ga naar inhoud

Castratie voedsters/ ruzie maken


Kir2021

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

ik heb twee Nederlandse dwerghangoren van bijna 1 jaar. Ik heb ze allebei laten castreren 2 en een halve week geleden. Dat is allemaal goed gegaan. De arts adviseerde me om ze gelijk weer samen in een hok, dit is ook goed gegaan. Tot vandaag. Teddy is gemeen naar Bo (laat haar bijvoorbeeld het hok niet in als ze van de ren het hok in wilt). Vervolgens vliegen ze over elkaar heen en hoorde ik eentje grommen. Bo lijkt bang voor Teddy. Ze vechten niet en hebben elkaar niet gebeten. Ik heb ze nu even apart gezet, Teddy zit in een hok in de ren, maar Bo zoekt haar vervolgens wel de hele tijd op (blijft naast de kooi zitten en ze snuffelen aan elkaar, dan is er geen stress of frustratie naar elkaar toe). Is het goed om ze nog even apart te laten (kunnen elkaar wel zien en snuffelen) en dan over paar dagen weer bij elkaar te zetten op neutraal terrein eerst? 
 

Groetjes, 

Kir 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het twee dames?

Je kunt proberen om ze een aantal dagen uit elkaar te halen en dan opnieuw te koppelen op neutraal terrein. Dan kun je er het beste voor zorgen dat ze elkaar niet zien en ruiken, dus ook niet om de beurt op hetzelfde terrein laten lopen. Dan kunnen ze echt helemaal tot rust komen, en dan heb je nog een kans dat het goed komt. Het kan ook zijn dat ze elkaar gewoon niet meer aardig vinden nu ze volwassen worden.

Ruimte is ook een factor die invloed heeft. Hoe groot is hun verblijf? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marjolein, dank je voor je reactie. 
het zijn 2 vrouwtjes. Ze hebben een groot buitenhok, 3 etages en elke etage is 1.30 x 80cm. Daarnaast hebben ze nog een ren van circa 2 x 2 voor het hok en ze lopen gemiddeld 2 uur per dag los in de tuin. Het beste is dus om ze nu even helemaal te scheiden dus?? Ga ik dat eens proberen. Hoe lang? Je ziet dat ze aan elkaar snuffelen (met hun neusjes tegen elkaar) en zodra ze elkaar ruiken begint het ‘rollebollen’. 
 

groetjes 

Kir 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruimte is dan waarschijnlijk niet het probleem. Want ze kunnen dus 24 uur per dag in de ren komen toch? 

 

Je kan inderdaad proberen wat @Marjoleink zegt, eventjes helemaal uit elkaar en weer opnieuw koppelen. Maar ik denk eigenlijk zelf dat je beter af bent door ze uit elkaar te halen en of allebei een eigen maatje geven, maar dan heb je dus 4 konijnen, of eentje omwisselen bij de opvang (hoe moeilijk dit ook is). 

Baby konijntjes kunnen altijd goed samen, maar zodra ze een eigen karakter krijgen kunnen ze ineens niet meer goed samen en zie je dit soort gedrag. Bij een konijnenopvang kijken ze goed naar kakaters en hebben ze veel ervaring met koppelen om dit soort problemen te voorkomen. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

‘S nachts deed ik ze altijd in het hok (dan niet in de ren) maar van 8.00 - 22.00 staat het hok open naar de ren. Ik ga ze even een tijdje helemaal scheiden, een weekje, en zal ze daarna weer op

neutraal terrein proberen aan elkaar te laten wennen. Mocht dat niet werken zal ik, met pijn in m’n hart, afscheid moeten nemen van eentje. Hoe maak je de keuze welke je houdt en welke je weg brengt?? Vreselijk. Ik heb hier in de buurt al een konijnenopvang waar ik eentje zou kunnen brengen die dan gekoppeld wordt aan een ander mannetje. Ik zou dan kunnen kijken of ik een rammetje kan vinden voor bij de ander. Helaas heb ik geen plaats voor 4 konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je pakt het nu goed aan, met hoe je ze terug wil koppelen en wat je gaat doen als het niet lukt.

Nog even twee tips om in het vervolg mogelijk onrust te verminderen: 

- kijk of je een mogelijkheid hebt om te zorgen dat ze ook 's nachts in de ren kunnen. Konijnen zijn 's avonds en in de vroege ochtend het meest actief, en dat zijn nu net de momenten dat ze bij jou in het hok moesten (begrijpelijk, want zo past het in je ritme, maar als de ren veilig is, kunnen ze er 24/7 in).

- Als de konijnen 24/7 een ruime ren ter beschikking hebben, is het niet nodig om ze in de tuin los te laten lopen. Wisselend territorium kan zorgen voor onrust, is zo'n geval kan het beter zijn om ze gewoon standaard in hun eigen ren te laten. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Kir2021:

‘S nachts deed ik ze altijd in het hok (dan niet in de ren) maar van 8.00 - 22.00 staat het hok open naar de ren. Ik ga ze even een tijdje helemaal scheiden, een weekje, en zal ze daarna weer op

neutraal terrein proberen aan elkaar te laten wennen. Mocht dat niet werken zal ik, met pijn in m’n hart, afscheid moeten nemen van eentje. Hoe maak je de keuze welke je houdt en welke je weg brengt?? Vreselijk. Ik heb hier in de buurt al een konijnenopvang waar ik eentje zou kunnen brengen die dan gekoppeld wordt aan een ander mannetje. Ik zou dan kunnen kijken of ik een rammetje kan vinden voor bij de ander. Helaas heb ik geen plaats voor 4 konijnen. 

Tja, het is inderdaad best lastig om een keuze te maken. Wat je kunt doen is idd eerst dat ene proberen en als het echt niet gaat dan moet je er inderdaad wel 1tje terug brengen😢. Je kunt misschien kijken naar welke tammer is, waar je het meeste mee speelt, welke aanhankelijker is enz. Maar hopen dat ht niet gebeurd! Suc6!🍀 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes met het proberen om ze weer te koppelen! Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Mocht je tussendoor nog vragen hebben, stel ze gerust. Met goede voorbereiding heb je de meeste kans van slagen. 

 

Ook zou ik het hok met de etages wat je gebruikt goed schoonmaken tijdens de koppeling. Ik neem aan dat je dit hok weer wil gebruiken als nachthok voor ze als de koppeling op neutraal terrein is geslaagd. En aangezien Teddy het hok als haar territorium beschouwd en Bo er niet in wil laten, kan je het beste deze weer zonder geurtjes introduceren. 

 

Ook zou ik de komende week of weken (als ze apart zitten, dus voor de koppeling) echt wel onderzoeken hoe je de ren veilig krijgt dat ze daar altijd, ook 's nachts, toegang tot hebben. Ook dit zorgt voor veel minder onrust tussen je konijnen en kunnen ze altijd even weg van elkaar. Genoeg ruimte 24 uur per dag is één van de basisbehoeften van konijnen, ook al is dit nog niet altijd bekend bij konijnenbezitters. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig, dat is helaas een risico met twee voedsters. Wel vreemd dat het na de castratie dan juist ineens misgaat. 

Je kunt idd een herkoppeling proberen op neutraal terrein. Je staat er wel heel doordacht in, maarja, dat maakt het nog niet makkelijk. Extra zuur als je ze net allebei hebt laten castreren ook.

Ik zou ze ook apart houden zonder elkaar te zien en ruiken. Als de ene ziet dat de ander in haar territorium is roept dat ook frustratie op.

 

Overigens zou ik zorgen dat de ren 24/7 beschikbaar is en niet alleen overdag. Juist in de vroege ochtend zijn ze vaak actief en dan kunnen ze nu niet in de ren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei BaasjevanBrownie:

Wel vreemd dat het na de castratie dan juist ineens misgaat. 

Op zich vind ik het niet zo vreemd. De condities waren al niet zo ideaal, onbedoeld natuurlijk, maar wel 2 voedsters die niet op karakter waren uitgekozen en daarnaast ook niet altijd toegang tot genoeg ruimte. En als ze dan waren afgezwakt door de operatie dan kan ik me voorstellen dat konijntje die sneller opknapt ineens de baas wil zijn over het andere nog beetje ziek en zwakkig konijntje. 

 

Hopelijk dat ze op neutraal terrein de rangorde weer goed kunnen bepalen en weer gezellig samen kunnen leven. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor alle

tips! Ik ga ze nu scheiden; Bo blijft buiten in het hok met ren en Teddy gaat in een hok in onze bijkeuken (zonder verwarming), in onze bijkeuken kan ze ook loslopen, daar kan ze niks kapot maken. Hoe lang denken jullie dat ik ze moet scheiden voordat ik ze weer herkoppel op neutraal terrein? Ik ga eens kijken hoe ik de ren helemaal veilig kan maken. Heb er nu een net over, maar ik hoor ‘s nachts vaker een marter ‘schreeuwen’ dus dat vertrouw ik niet helemaal en er lopen hier vaker katten door de tuin. Ik hoop zo dat het goed gaat komen, ze zijn apart zo leuk en grappig. Het zijn geen knuffelaars maar lopen me wel overal na (waarschijnlijk omdat ze mij als ‘voedselbron’ zien. 😂). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een week doen. 

Herkoppelen kan het beste op neutraal terrein, als er een in het hok blijft is zij in het voordeel. Heb je de mogelijkheid om een ruimte af te zetten waar ze allebei nog niet geweest zijn? Het liefst laat je ze daar een paar dagen blijven tot ze stabiel zijn. Of tot ze elkaar te lijf gaan, dan is het einde verhaal. Hoe idealer de omstandigheden, hoe groter de kans dat het nog goedkomt.

Misschien kun je ergens een ren lenen voor de koppeling, of iets betaalbaars vinden op marktplaats? Of als het echt niet anders kan de ren loshalen van het hok, goed schoonmaken en op een andere plaats zetten.

 

Heb je dit al gelezen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik zou een week doen. 

Herkoppelen kan het beste op neutraal terrein, als er een in het hok blijft is zij in het voordeel. Heb je de mogelijkheid om een ruimte af te zetten waar ze allebei nog niet geweest zijn? Het liefst laat je ze daar een paar dagen blijven tot ze stabiel zijn. Of tot ze elkaar te lijf gaan, dan is het einde verhaal. Hoe idealer de omstandigheden, hoe groter de kans dat het nog goedkomt.

Misschien kun je ergens een ren lenen voor de koppeling, of iets betaalbaars vinden op marktplaats? Of als het echt niet anders kan de ren loshalen van het hok, goed schoonmaken en op een andere plaats zetten.

 

Heb je dit al gelezen?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Dankjewel!! Nou ik zie ook iets erbij staan dat ze dit uit angst kunnen doen omdat ze een bezoekje hebben gehad van een marter of iets dergelijks. Nu ik erover nadenk, zou dat ook nog kunnen; Het is zondag gestart toen ik eigenlijk ‘vergeten’ was het deurtje van het hok ‘s nachts dicht te doen (van zaterdag- zondagnacht). Toen ik ‘s ochtends beneden kwam zag ik allemaal plukjes haar in de ren liggen, toen schrok ik een beetje (maar bedacht me erna dat ze in de rui konden zijn). Daarna zag ik ze voor het eerst bekvechten. Dat zou ook nog kunnen dat ze ‘s nachts in de ren hebben gezeten en een bezoekje van een dier hebben gehad...... 

Ik heb nog een extra ren die ik op het gras kan zetten om mee te beginnen. 
Is het wel verstandig om ze om de beurt in de tuin te laten rondlopen? Of ‘ruiken’ ze elkaar dan weer en is het beter om Bo dan buiten te laten rondlopen en Teddy in de bijkeuken (voor de tijd dat ze gescheiden zitten)? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze op apart gebied laten rondlopen, zodat ze elkaar ook echt even niet ruiken.

Daarnaast kun je in de tussentijd misschien werken aan een vaste ren, want die marters klinken wel als een serieus probleem en je wilt straks ook geen konijntje kwijtraken! Wij hebben gewoon een houten frame met vogelgaas aan de binnenkant getagd en er ook op die manier (van houten latjes met vogelgaas) deksels op gemaakt. Dan weet je zeker dat er geen marter in kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago zei Marjoleink:

Vogelgaas = volièregaas , geen kippengaas. Een beetje konijn is daar namelijk zo doorheen.

Ik heb ook iets dergelijks, maar wel gewoon gekocht op marktplaats. 

Bedankt voor de toevoeging, klopt die bedoel ik. Dat is steviger en de mazen zijn heel klein. Kippengaas kunnen ze idd doorheen knagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de eerste ontmoeting stemt positief. Teddy was per ongeluk naar buiten geslopen achter mijn rug om en ging voor de ren zitten, waar Bo inzat en waren gewoon beetje rustig aan elkaar aan het snuffelen via de tralies (geen frustratie of boze konijnen). Daarna is ze terug de bijkeuken in gerend, dit was weer de eerste ontmoeting na 6 dagen. Morgen ga ik ze in een ren ergens in de tuin de eerste keer weer bij elkaar zetten. Hoop dat het gaat lukken. Vind het ook zo sneu voor ze dat ze nu apart zitten. Bo is nog steeds wel beetje bangig (maar dat is ze altijd al geweest) en Teddy is helemaal relaxt, die springt overal op, onder of in in de bijkeuken en ligt lekker languit te chillen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-3-2021 at 11:48 zei BaasjevanBrownie:

Wij zijn ook echt totaal niet handig, maar dit is wel te doen hoor. 

Maar goed, laten doen kan natuurlijk ook 😉

In dit topic staan wat voorbeelden:

 

Pardon? Wat bedoel je met ‘wij’?! 😉😂.

Jammer genoeg moet ik toegeven dat je wel gelijk hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei Punky punk:

Pardon? Wat bedoel je met ‘wij’?! 😉😂.

Jammer genoeg moet ik toegeven dat je wel gelijk hebt...

Ik en mijn man, allebei twee linkerhanden 🙈😂

maar ben des te trotser dat het toch is gelukt, ik heb alles uitgedacht en gemeten, mijn man alles in elkaar geschroefd en het gaas getagd 😌

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei BaasjevanBrownie:

Ik en mijn man, allebei twee linkerhanden 🙈😂

maar ben des te trotser dat het toch is gelukt, ik heb alles uitgedacht en gemeten, mijn man alles in elkaar geschroefd en het gaas getagd 😌

Knap gedaan. Ik ben heel goed in bedenken, meten en tekenen. Meestal is mijn ex-man dan de klos om het uit te voeren.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Ik en mijn man, allebei twee linkerhanden 🙈😂

maar ben des te trotser dat het toch is gelukt, ik heb alles uitgedacht en gemeten, mijn man alles in elkaar geschroefd en het gaas getagd 😌

Ik dacht even dat je de BB’ers bedoelde! Dat was toch niet hé! Of wel....

😉😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .