Ga naar inhoud

Weerstand en meteen snotvraag


Knuffeltje

Aanbevolen berichten

Weer eens een vraag.

Iemand gaf mij de tip om echinadruppels door het water te doen voor extra weerstand. Nu heb ik daar mijn twijfels bij. Ik geef extra kruiden speciaal voor de weerstand. Toch heeft mijn konijntje met chronisch snot ieder jaar wel een luchtweginfectie. Mijn dierenarts komt dat niet zo heel vaak tegen. En de ene arts heeft daar meer kunde van als een ander. Jullie daar nog tips voor? Ik houd mijn konijntjes buiten.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is weinig te doen aan chronisch snot, behalve antibiotica als die aanslaat. Eventueel neus spoelen met acetylcysteine verdund met fysiologisch water, slijmverdunners als broomhexine. Echinacea kan geen kwaad. 

Ik heb zelf twee konijnen uiteindelijk verloren aan chronisch snot, maar per konijn is het verloop ook heel anders. Kijk eens op de site van Wilhelminapark, daar staat vanalles op wat je kunt proberen in overleg met je dierenarts. Maar bij mij kwam het vooral neer op symptoombestrijding, goed in de gaten houden hoe ze zich voelden en snel besluiten tot inslapen toen ze te veel klachten kregen die niet meer te bestrijden waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft al de gelukkige leeftijd van 6 jaar bereikt. Tenminste, hij werd of 6 of 7. 

Broomhexine, dat zit toch ook in hoestdrank voor mensen?

Bij mijn konijntje uit het zich door chronisch te snotten en te niezen. Neusje en voorpootjes zijn bijna altijd vies. Tot nu toe alleen in de winter dus een infectie.

Net vloog hij op het broccolistronkje af alsof hij inderdaad in geen week gegeten heeft... Inhaalslag. Ik hoop dat beide samen nog wat jaartjes hebben. Mijn voedster heeft helaas al meerdere partners verloren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, het is niet per se een hoestdrank maar wel slijmverdunnend, waardoor het snot minder taai wordt en ze het er gemakkelijker uit niezen. Je kunt het gewoon bij Kruidvat kopen, check even de site van Wilhelminapark voor doseringen en overleg met je dierenarts, het is suikerig spul dus niet goed als hij gevoelige darmen heeft. Hier vonden ze het erg lekker, dus dat was gemakkelijk 😊

Hier inderdaad ook vieze poten, vieze neus en veel niezen, geen infecties gehad gelukkig. Mijn ram heb ik moeten laten gaan toen hij benauwd werd en behandeling niet aansloeg, mijn voedster toen ze bijna non stop ging niezen en daardoor bijna niet meer durfde te bewegen. Maar ze zijn met alle maatregelen beide behoorlijke tijd stabiel gebleven tot het te erg werd, ik hoop dat de jouwe nog een tijdje door kan! Mijne zijn er beide toch een jaar of 9 mee geworden.

aangepast door Eefje
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .