Ga naar inhoud

Sproeien


McFluffy

Aanbevolen berichten

Dag iedereen

Mijn konijn is afgelopen week beginnen met plassen in huis, vooral als ik haar aandacht geef. Als ze gewoon buiten in haar hok zit blijft ze zindelijk en gaat ze proper naar haar bak. Ze is nu bijna een jaar. Is dit puberaal gedrag? Kan ik hier iets aan doen?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is waarschijnlijk territorium afbakening, maar het is voor konijnen die buiten zitten helemaal niet goed om naar binnen te gaan. Ze hebben een wintervacht en krijgen het dus heel snel veel te warm binnen. Ik zou temperatuurwisselingen echt beperken/niet doen. Dan ben je daarnaast ook gelijk van je probleem af. 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt als territoriumafbakening inderdaad, en dat gedrag wordt versterkt door een aantal factoren: wisselend territorium is daar de belangrijkste van. Maar het kan ook versterkt worden door de puberteit, of door de extra hormonen in de lente.

De makkelijkste manier om dit probleem op te lossen is door haar gewoon in haar ren te laten (als deze groot genoeg is natuurlijk) en niet meer naar binnen te halen. Buiten is het sowieso minder storend, en een vast territorium zal dit gedrag sterk verminderen. Verder kan het nog een optie zijn om haar te laten castreren, hierdoor neemt dit soort gedrag ook vaak af en het voorkomt het risico op baarmoedertumoren. Maar als je geen maatje mag van je ouders, dan zal castratie waarschijnlijk ook niet lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .