Ga naar inhoud

Voer


dekonnies

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Wij zijn 2 vlaamse reuzen. Baby en Dikkie :)

Mijn baasje merkt dat Dikkie wat begint af te vallen. 

Nu weet ik dat ze 25-30 gr aan biks moeten per kg lichaamsgewicht. Dit krijgen ze ook en vaak nog met gedroogde groenten of kruiden erdoor. Ook eten ze goed hooi. Wat moet ik doen? Nog meer voeren? 

konnies.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Evee:

Hoe oud zijn ze?

Krijgen ze wel naar het ideale volwassenen gewicht gevoerd?

Wat krijgen ze naast brokjes?

Ze zijn bijna 2 jaar. Krijgen zeker allebei zo’n 250gr voer(biks) per dag binnen. Door het voer ook nog gedroogde kruiden en gedroogde groentes. Ze eten alles op. En daarnaast ook nog groentes wat verschilt per dag. (Wortel, peterselie, selderij, andijvie noem het maar op) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei dekonnies:

Nu zo’n 6 kg. Daarnaast ook door het voer gedroogd groente en kruiden. Ze krijgen gewoon korrels van versele laga. 

Welke soort brok van dat merk? 

Hoeveel / wat voor groenten krijgen ze?

 

Veel hooi, kruiden, groenten en een portie brok van 25-30 gram is al redelijk wat. Het is best apart dat ze er mee afvallen. Ik kan dus niet direct een oorzaak geven. 

 

Ec kan altijd een op de achtergrond sluimerende oorzaak zijn, maar meestal zie je wel meer dan afvallen. Of wormen, dat kan ook. 

 

Hoe plots is het gewichtsverlies?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei dekonnies:

Nu zo’n 6 kg. Daarnaast ook door het voer gedroogd groente en kruiden. Ze krijgen gewoon korrels van versele laga. 


Hmm, mijn vorige voedster was een Vlaamse reus van 6 kg, maar die kreeg een stuk minder biks dan jouw konijnen, dus te weinig biks zou niet mijn eerste gedachte zijn zeg maar. Ik zou eerder waakzaam zijn voor EC, of misschien wormbesmetting? Hoe zijn de keutels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Welke soort brok van dat merk? 

Hoeveel / wat voor groenten krijgen ze?

 

Veel hooi, kruiden, groenten en een portie brok van 25-30 gram is al redelijk wat. Het is best apart dat ze er mee afvallen. Ik kan dus niet direct een oorzaak geven. 

 

Ec kan altijd een op de achtergrond sluimerende oorzaak zijn, maar meestal zie je wel meer dan afvallen. Of wormen, dat kan ook. 

 

Hoe plots is het gewichtsverlies?

 

 

Het is mij vandaag opgevallen dat ze wat gewichtsverlies heeft. Van dat merk krijgen ze de cuni fit. Ze krijgen om de dag een wortel en verdere groentes verschillen per dag en dat is zeker een grote portie. Deze eet ze dan ook meteen op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Pablo&Lola:


Hmm, mijn vorige voedster was een Vlaamse reus van 6 kg, maar die kreeg een stuk minder biks dan jouw konijnen, dus te weinig biks zou niet mijn eerste gedachte zijn zeg maar. Ik zou eerder waakzaam zijn voor EC, of misschien wormbesmetting? Hoe zijn de keutels?

Keutels zijn goed zoals altijd! Wat zou ik evt kunnen doen tegen wormbesmetting? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei dekonnies:

Het is mij vandaag opgevallen dat ze wat gewichtsverlies heeft. Van dat merk krijgen ze de cuni fit. Ze krijgen om de dag een wortel en verdere groentes verschillen per dag en dat is zeker een grote portie. Deze eet ze dan ook meteen op. 

 

De cuni fit bevat anti coccidiose middel. Dat is voor huisdierkonijnen niet aan te raden. Dat kan op lange termijn zelfs voor problemen  zorgen. 

Wortel is ook niet echt gezond voor konijnen, bladgroenten zijn beter. Ik zal zo even het topic over konijnenvoeding linken voor je. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei dekonnies:

Keutels zijn goed zoals altijd! Wat zou ik evt kunnen doen tegen wormbesmetting? 


Een kuurtje Panacur voor beide konijnen + gedurende de kuur het verblijf (maar vooral de toiletbak) goed ontsmetten. Wormbesmetting is heel makkelijk aan te tonen met ontlastingsonderzoek trouwens. Is niet duur en je hebt gelijk duidelijkheid. Dus dat kan je voor de zekerheid sowieso even laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Pablo&Lola:


Een kuurtje Panacur voor beide konijnen + gedurende de kuur het verblijf (maar vooral de toiletbak) goed ontsmetten. Wormbesmetting is heel makkelijk aan te tonen met ontlastingsonderzoek trouwens. Is niet duur en je hebt gelijk duidelijkheid. Dus dat kan je voor de zekerheid sowieso even laten doen.

Moet ik panacur aanvragen bij de da? Ik zocht op internet maar zie alleen voor honden, katten en paarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Evee:

 

De cuni fit bevat anti coccidiose middel. Dat is voor huisdierkonijnen niet aan te raden. Dat kan op lange termijn zelfs voor problemen  zorgen. 

Wortel is ook niet echt gezond voor konijnen, bladgroenten zijn beter. Ik zal zo even het topic over konijnenvoeding linken voor je. 

Wortel dikmaker toch, veel suiker dat weet ik ook. Wat voor voeding zou je aanraden. Ik ga niet over naar science selective. Hoor er wel goeie verhalen over maar dat is mij te duur.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei dekonnies:

Wortel dikmaker toch, veel suiker dat weet ik ook. Wat voor voeding zou je aanraden.

Wortel zou ik inderdaad niet als groente geven... Dat is eerder een snoepje en moet dus niet te vaak worden gegeven. Een hele wortel om de dag lijkt me dan alsnog te veel. In deze lijst staat welke groenten ze wel mogen en die ook echt gezond zijn:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Ikzelf geef de mijne bijvoorbeeld andijvie, paksoi, taugee, rucola, witlof, bleekselderij en soms wat Chinese kool, broccoli- of bloemkoolblaadjes. Van koolsoorten ook nooit teveel geven 🙂

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago zei dekonnies:

Wortel dikmaker toch, veel suiker dat weet ik ook. Wat voor voeding zou je aanraden. Ik ga niet over naar science selective. Hoor er wel goeie verhalen over maar dat is mij te duur.. 

Er zijn er wel meer hoor, bijvoorbeeld de hobby first complete, is een prima brok, is er in 10 kg zakken en is een stuk goedkoper dan de ss. 

 

Ik zou zoeken naar een brok die wel voldoet aan de minimale eisen qua vezels, eiwitten, calcium-fosfor, en geen gekke dingen bevat (dus geen anti-coccidiose middel, geen dierlijke producten enz). In dit artikel staat uitleg over brokken en waar je op moet letten & hoe je de etiketten leest: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .