Ga naar inhoud

Hobby First VS SS


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

4 hours ago zei mammafelina:

Ik wil graag overstappen op de rosewood meadow menu brokken voor Fluffy en Pip.

Nu zou ik een proefzakje kunnen bestellen hier, maar dan geeft hij aan dat ik 6,75 verzendkosten moet betalen. Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje veel voor alleen een proefzakje brokken.

Even een berichtje sturen aan @Evee, of ze de verzendkosten wil nakijken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de proefzakjes van bunny nature en rosewood binnen gekregen.

Vanmiddag natuurlijk gelijk als “snoepje” geprobeerd om te kijken of ze het wilden eten, nou daar hadden beide geen problemen mee 😂

 

Wat mij zelf op viel is dat ze er echt langer over doen voor het brokje op is, ook Pip die normaal echt type hap, slik, weg is, zat nu steeds kleine stukjes van de brokjes af te bijten.

 

Straks ga ik ze proberen samen met de care+. Ben benieuwd wat ze dan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei mammafelina:

Vandaag de proefzakjes van bunny nature en rosewood binnen gekregen.

Vanmiddag natuurlijk gelijk als “snoepje” geprobeerd om te kijken of ze het wilden eten, nou daar hadden beide geen problemen mee 😂

 

Wat mij zelf op viel is dat ze er echt langer over doen voor het brokje op is, ook Pip die normaal echt type hap, slik, weg is, zat nu steeds kleine stukjes van de brokjes af te bijten.

 

Straks ga ik ze proberen samen met de care+. Ben benieuwd wat ze dan doen.

Dat is een goed teken. Hier eten ze het wel als "snoepje" maar als ik het ipv andere brokjes geef zijn ze wat minder enthausiast. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in de basis uit gaan van 20 gram per kg lichaamsgewicht. Meestal geef je van de geperste brokken ietsje meer dan van de geextrudeerde brokken, maar het ligt echt aan het konijn en de verdere voeding. Ze mogen meer, ze mogen ook minder. Ik zou starten met de 20 gram en vandaaruit verder kijken naar conditie, eetgedrag en bdk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor deze richtlijn @Evee, daar kan ik wat mee.

 

Ik heb net hun normale voer in 2 porties gedeeld en in de ene portie wat bunny nature en in de andere portie wat rosewood gedaan.

Ze hebben in beide gevallen eerst alle care+ er tussen uit gegeten en dan ook echt tot de laatste kruimel 😂

Daarna gingen de bunny nature en rosewood er overigens ook prima in 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ik geef minder, maar ik geef sowieso weinig brok als ik de hoeveelheden hier soms voorbij zie komen. Het sneue is wel dat 10 gram Rosewood uit veel minder brokjes bestaat dan 10 gram SS. 😂 

Hahaha dat zag ik net ook op de weegschaal 😂

Ik geef nu 10 gram care+ per kilo.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei mammafelina:

Hahaha dat zag ik net ook op de weegschaal 😂

Ik geef nu 10 gram care+ per kilo.

 


L&L krijgen nog half om half: ieder 10 gram SS en 10 gram Rosewood per dag (ze zijn iets zwaarder dan 2kg, dus ik kom op iets minder dan 10 gram per kg per dag). SS is nu echt bijna op, maar ik denk dat ik dan op 10 gram per kg blijf, tenzij ze opeens richting ondergewicht gaan, maar dat geloof ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nu Ukkie weer herstelt is ook maar eens de testzakjes geprobeerd. Bunnynature konijnendroom vinden ze echt niks, dat ligt er de volgende dag nog. Niet echt hun konijnendroom 😂 Rosewood gaat er wel in, ongeveer even “graag” als Hobbyfirst, wat betekent dat ze het wel eten, maar alleen als ze echt honger hebben/ niets anders. Science Selective schrokken ze echt op. Dus zit nog in strijd: science Selective omdat ze die zo lekker vinden of Rosewood omdat het zo gezond is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BaasjevanBrownie best kans dat ze gewoon echt voorkeur geven aan geextrudeerde brokken, ipv geperste brokken. Dan heb je natuurlijk ook nog opties tussen care+, en de verschillende supreme varianten (graanvrij misschien iets?).

Maar de gewone supreme selective is ook prima natuurlijk, en vriendelijk voor je budget.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Inmiddels een goede maand bezig met het mengen van de care + en de rosewood.

Beide konijnen gewogen voor dat ik hier mee ging starten op 16 mei.

Op 15 juni weer op de weegschaal. Fluffy was 300 gram afgevallen in 1 maand en Pip was maar 30 gram lichter.

De hoeveelheid rosewood dus opgehoogd om te kijken of dat effect zou hebben.

Vandaag weer op de weegschaal, Fluffy was gelukkig weer aangekomen en terug op zijn oude gewicht. Pip was nu maar 14 gram lichter dan de vorige keer.

Zij is sinds de vaccinatie in april wel 117 gram afgevallen in totaal, maar zij was iets in de zware kant dus dat lijkt me niet zo erg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde met Ukkie toen ik Beaphar nature probeerde. Ukkie viel toen echt hard af. Met SS blijft ze gelukkig op gewicht. Ik zit nog steeds in twijfel. SS vinden ze heel lekker en blijven ze van op gewicht, maar de ingrediënten klinken niet natuurlijk voor een konijn. Rosewood klinkt mij heel goed en van al het graanvrije voer vinden ze die wel het lekkerst, maar heb dan idd de zorg of ze niet weer afvallen of dat je er dan zoveel van moet voeren om dat te voorkomen dat het wel erg duur wordt.

@mammafelina hoeveel gram voer jij nu per kilo konijn?

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago zei BaasjevanBrownie:

 

@mammafelina hoeveel gram voer jij nu per kilo konijn?

Ik voer nu nog gemengd.

12,5 gram care+ per kilo konijn

17,5 gram rosewood per kilo konijn

 

Als mijn care+ op is ga ik volledig over op de rosewood dan moet ik zoals het er nu uit ziet ergens tussen de 30 en 35 gram per kilo konijn gaan voeren om ze op gewicht te houden. Ik heb in totaal 4 kilo konijn dus dat wordt dan ergens tussen de 120 en 140 gram per dag.
Met een pak van 2 kilo doe ik dan tussen de 14 en 16 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Holy moly dat is veel en een dure grap zeg! Ik voer van bunny nature 50 gram in totaal aan 4 kg konijn en dat gaat prima. 

Ik denk dat als ik ze onbeperkt zou voeren ze nieteens de hoeveelheden zouden eten die jij aangeeft! Is het dan wel slim om over te gaan op rosewood voor jouw konijnen, als ze er zo moeilijk mee op gewicht blijven? Er is echt niks mis met care+ als ze het daar goed op doen. Dit klinkt als gedoe en echt veel geld, terwijl het twijfelachtig is wat het voordeel dan is voor je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Eefje:

Holy moly dat is veel en een dure grap zeg! Ik voer van bunny nature 50 gram in totaal aan 4 kg konijn en dat gaat prima. 

Ik denk dat als ik ze onbeperkt zou voeren ze nieteens de hoeveelheden zouden eten die jij aangeeft! Is het dan wel slim om over te gaan op rosewood voor jouw konijnen, als ze er zo moeilijk mee op gewicht blijven? Er is echt niks mis met care+ als ze het daar goed op doen. Dit klinkt als gedoe en echt veel geld, terwijl het twijfelachtig is wat het voordeel dan is voor je konijnen.

Ik heb het nu in huis dus wil het eigenlijk wel gaan proberen. 
Misschien laat ik de care + die ik nog heb nu even voor het wat het is en probeer ik een paar dagen alleen Rosewood. Dan na een weekje weer even op de weegschaal om te checken wat het doet. Daarna beslis ik dan wat ik ga doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond voor de eerste keer volledig Rosewood gevoerd. 120 gram om mee te beginnen voor 4 kilo konijn dus.

Na 45 minuten waren beide konijnen gestopt met eten, er zat toen nog 60 gram in hun bak, de helft dus.

Toen ik weg liep begon Fluffy weer te eten, over een half uurtje kijk ik nog een keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago zei mammafelina:

Oké. Ze hebben 68 van de 120 gram Rosewood opgegeten, daarna was er geen enkele interesse meer.

Dat komt omgerekend neer op 17 gram per kilo konijn.

Het restant (52 gram) heb ik terug in de doos gedaan, ik wil natuurlijk dat ze ook hooi blijven eten.

 

 

 

 

17 gram is dan misschien wel erg weinig, zou je om te starten niet iig die 20 gram per kilo konijn aanhouden? En ben ook wel benieuwd of ze op gewicht blijven bij je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei BaasjevanBrownie:

17 gram is dan misschien wel erg weinig, zou je om te starten niet iig die 20 gram per kilo konijn aanhouden? En ben ook wel benieuwd of ze op gewicht blijven bij je.

Vanavond ga ik 20 gram per kilo proberen. De 30 van gisteren leek in elk geval veel te veel.

Zondag zet ik ze weer op de weegschaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de konijnen 20 gram Rosewood per kilo konijn gegeven.

Na 1,5 uur hadden ze geen interesse meer in de brokken, dus net als gister het restant weggehaald en afgewogen om te kijken hoeveel ze gegeten hadden.

Er was exact 20 gram over, ze hebben dus 60 gram opgegeten. Dat komt neer op 15 gram per kilo. Iets minder dan gisteravond dus.

Ben heel erg benieuwd wat de weegschaal van het weekend laat zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels helemaal over op Rosewood. Lewis zijn gewicht is constant gebleven, Luz is 100 gram afgevallen (had ze ook nodig). Ik geef tussen de 7 en 12 gram per kg, een beetje afhankelijk van wat ze die dag nog meer hebben gehad. Ik denk dat ze het met 15 gram per kg wel redden om op gewicht te blijven, als ze weinig groente en kruiden ernaast krijgen. In de zomer geef ik ze liever toch iets meer vocht in de vorm van groenten en verse kruiden, dus dan zal ik waarschijnlijk naar 7-10 gram per kg gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd hoe de mijne straks op rosewood reageren. Van bunnynature eten ze ongeveer een derde direct op, de rest eten ze in de uren daarna. pakken dan af en toe een brokje. Ik vind dat juist fijn, het lijkt me meer natuurlijk voor ze om zo te eten en ik heb al tijden geen bdk van Gijs meer gevonden. Ik hoop dat ze met rosewood hetzelfde doen, zo niet ga ik waarschijnlijk terug naar bunnynature. Ik geef ze tussen de 45 en 50 gram totaal. Gijs mag tussen 1.6 en 1.7 wegen, Milly moet terug naar 2.1 maar dat wil zelfs met deze hoeveelheden niet erg lukken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .