Ga naar inhoud

Hobby First VS SS


BaasjevanBrownie

Aanbevolen berichten

Ik zit enorm te twijfelen met welke brok ik verder ga. Brownie at altijd Hobby First, maar toen kwam Ukkie erbij en ben ik op advies van het asiel SS gaan voeren, zodat ze wat meer aankwam. Dat werkt goed, ze is inmiddels zelfs teveel aangekomen 🙈

Nu meng ik die twee door elkaar (40 gram samen in totaal: Brownie en Ukkie wegen allebei rond de kilo). Brownie heeft een duidelijke voorkeur voor SS, maar vind Hobby First ook lekker, Ukkie heeft geen voorkeur. 

Nu lees ik overal dat SS zulk goed voer is, maar hij is niet graanvrij, wat Hobby First wel is. En graan is toch ook niet goed voor een konijn?  Ik vind de ingrediënten van Hobby First veel natuurlijker klinken, ondanks dat dat als een mindere brok bekend staat, omdat het voornamelijk uit grassen bestaat. Wat is jullie idee daarover? Ik las wel dat Hobby First iets teveel calcium bevat.

En een ander punt is dat Ukkie echt enorm schrokt (ik voer de brokjes nu maar uit de hand, anders blijft er niets voor Brownie over) en op de SS kauwt ze niet of nauwelijks, die slikt ze meteen weg en dan zit ze helemaal hyper te snuffelen voor een nieuw brokje, terwijl Brownie rustig en genoegzaam zit te kauwen. Ze kan 4 brokjes SS eten in de tijd dat hij er 1 eet. Hobbyfirst is een veel hardere korrel, waar ze veel langer op moeten kauwen en dan gaan Brownie en Ukkie bijna gelijk op. Daarnaast vraag ik me af of dat dan ook niet beter voor hun tanden is? Zeker gezien Ukkie nog steeds niet echt top hooi eet (Brownie wel) is een hardere brok voor het slijten van hun tanden op basis van gras dan niet beter? 

Of is SS echt zoveel beter dat dat toch aan te raden is? Ik heb nog even de tijd, heb van allebei een 3 kilo verpakking die ik nu meng. Maar denk er toch al over na wat ik straks bij wil kopen. Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supreme selective is niet het beste voer wat er is, er zit veel soja in, er zitten granen in.  Het voordeel van die brok, en de reden dat hij veel is aangeraden is, is omdat het een brok is die niet snel darmproblemen geeft, bijna elk konijn vind m lekker, en het is zo een beetje overal te koop. Je loopt dus nooit tegen het probleem aan dat je brok op raakt en het nergens te krijgen is. 

Als ze de hobby first lusten, en het er voor jouw gevoel beter op doen, kun je ook gewoon bij die brok blijven. De acceptatie is wel een stuk lager, en de beschikbaarheid ook. 

 

Over het natuurlijker klinken heb ik mijn twijfels 😉 Grasmeel en luzernemeel klinken nog niet het meest verkeerd (hoewel meel over het algemeen echt het stof is hè?  Verder zijn appelpulp en rietmelasse toch niet zo heel natuurlijk voor konijnen, of sojaolie. 

 

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Rosewood Meadow menu brokken, als je natuurlijk & graanvrij zoekt. 

 

Maar goed, er zijn maar heel weinig brokken die echt natuurlijk zijn, brok op zich is niet natuurlijk. Vandaar ook het advies om het niet meer dan 5% van de dagelijkse voeding uit te laten maken.

De vezels in brokken zijn in pap of poedervorm tot brok gebakken of geperst, ik heb toch wel mijn vraagtekens bij hoeveel waarde dat heeft voor konijnen. Ze doen het een stuk beter op de onbewerkte lange vezels, zoals in hooi. Vandaar dat ik altijd adviseer om brok te zien als een vitaminepilletje, niet als de hoofdvoeding. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hè met de voeding. 

Met SS heb ik een beetje hetzelfde als jou. Ik vind de ingrediënten ook niet echt aantrekkelijk. En het is een wat zachte brok. Aan de andere kant heeft SS wel weer minder calcium en een hoog vezelgehalte. 

Zelf geeft ik nu Bunny Nature. Een goede harde brok die denk ik vergelijkbaar is qua vorm met Hobby First. Er zitten alleen maar natuurlijke ingrediënten in die konijnen ook in het wild eten. Het calcium gehalte is laag. 

aangepast door Mira11
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een tijd graanvrij gevoerd, en hoewel dat persoonlijk wel mijn voorkeur heeft, merkte ik wel dat je daar eigenlijk wel iets meer van moet geven om de konijnen op gewicht te laten blijven, maar in mijn geval heb ik ook meer konijnen die aan de dunne kant zijn, dan dat ze overgewicht hebben. 

 

Op het moment krijgen ze hier nu supreme mature brokken, omdat die bijna over de datum waren in de webwinkel. Hiervoor was het Burgess excel (een kapotte zak), en daar was ik eigenlijk ook best wel goed tevreden over qua samenstelling en hoe de konijnen het er op doen. Ik wissel dus best regelmatig, soms krijgen ze ook een mix van brokken, maar dat is dus omdat ik het zonde vind om voeding weg te doen als ik het niet kan verkopen (kapotte zakken, over de datum). 

 

Bunny nature brokken heb ik sinds kort ook in de webwinkel. Ik vind alleen de naam "konijnendroom" zo truttig 😂 En het is ook niet echt goedkoop. 

 

Maar het is echt niet zo dat er maar één goede brok is. Het is alleen wel zo dat het echt goedkope voer echt meer slachtkonijnenvoer is. Ze worden er dik van (veel granen) en het maakt niet uit of er op langere termijn gezondheidsproblemen ontstaan door te veel calcium of slechte darmflora, want zo lang leven de konijnen toch niet.  Er zit dus wel echt verschil in kwaliteit van huisdierkonijnenvoeding en fokkers / slachtkonijnenvoeding. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Bunny nature en Rosewood meadow zijn alleen een stukje duurder dan weer... Ingrediënten van Rosewood klinken wel heel goed. Vinden ze dat over het algemeen ook lekker en is dat wel goed verkrijgbaar? En dan zou ik weer een keer moeten switchen van voer, is dat niet nadelig? En hoe ga ik dat tactisch doen als ik nu al twee soorten door elkaar voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosewood wisselt qua acceptatie, niet alle konijnen eten dat goed. En het is wat minder uitgebreid verkrijgbaar, de plaatselijke dierenwinkel zal het meestal niet hebben staan, dus ik zou wel zorgen dat je op tijd besteld en niet tot het laatste beetje afwacht. Ik maak er eens in de zoveel tijd wel eens proefzakjes van die dan in de webwinkel te koop staan, zodat mensen het eerst kunnen proberen. Maar die heb ik op het moment niet. 

 

Wil je helemaal over op 1 nieuwe soort, of straks ook blijven mixen met twee soorten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Ik heb ook een tijd graanvrij gevoerd, en hoewel dat persoonlijk wel mijn voorkeur heeft, merkte ik wel dat je daar eigenlijk wel iets meer van moet geven om de konijnen op gewicht te laten blijven, maar in mijn geval heb ik ook meer konijnen die aan de dunne kant zijn, dan dat ze overgewicht hebben. 

 

Op het moment krijgen ze hier nu supreme mature brokken, omdat die bijna over de datum waren in de webwinkel. Hiervoor was het Burgess excel (een kapotte zak), en daar was ik eigenlijk ook best wel goed tevreden over qua samenstelling en hoe de konijnen het er op doen. Ik wissel dus best regelmatig, soms krijgen ze ook een mix van brokken, maar dat is dus omdat ik het zonde vind om voeding weg te doen als ik het niet kan verkopen (kapotte zakken, over de datum). 

 

Bunny nature brokken heb ik sinds kort ook in de webwinkel. Ik vind alleen de naam "konijnendroom" zo truttig 😂 En het is ook niet echt goedkoop. 

 

Maar het is echt niet zo dat er maar één goede brok is. Het is alleen wel zo dat het echt goedkope voer echt meer slachtkonijnenvoer is. Ze worden er dik van (veel granen) en het maakt niet uit of er op langere termijn gezondheidsproblemen ontstaan door te veel calcium of slechte darmflora, want zo lang leven de konijnen toch niet.  Er zit dus wel echt verschil in kwaliteit van huisdierkonijnenvoeding en fokkers / slachtkonijnenvoeding. 

We waren tegelijk aan het typen weer, zag idd dat konijnendroom erg prijzig is, dat vind ik wel te gek worden. Vind SS al duur. 

 

En idd Ukkie valt snel af, nu met die SS erbij gaat het goed. Met alleen graanvrij valt ze af en moet ik dus meer voeren. Is dat met die Rosewood meadow ook zo?

Klopt dat goedkoop voer uit de winkel niet goed is weet ik, dat ga ik ook niet doen. Maar teveel calcium is dus niet zo erg zeg je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Evee:

Rosewood wisselt qua acceptatie, niet alle konijnen eten dat goed. En het is wat minder uitgebreid verkrijgbaar, de plaatselijke dierenwinkel zal het meestal niet hebben staan, dus ik zou wel zorgen dat je op tijd besteld en niet tot het laatste beetje afwacht. Ik maak er eens in de zoveel tijd wel eens proefzakjes van die dan in de webwinkel te koop staan, zodat mensen het eerst kunnen proberen. Maar die heb ik op het moment niet. 

 

Wil je helemaal over op 1 nieuwe soort, of straks ook blijven mixen met twee soorten?

 

Wil graag over op 1 soort, dit is meer uit een soort nood ontstaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel calcium is op lange termijn en bij konijnen die weinig drinken wel een probleem.

Mijn ervaring is dat van de meeste graanvrije brokken je wat meer moet geven, dus inderdaad ook van de rosewood brok. 

 

Het calcium gehalte in hobby first is 0.9 geloof ik, dat is op het randje. Als je een konijn hebt met klachten zou ik de brok niet aanraden, maar als je een konijn hebt wat brok in beperkte mate krijgt, verder goed hooi eet en voldoende drinkt, dan zou ik mij daar niet zo zorgen over maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even mee, want ik zit een beetje met hetzelfde. L&L krijgen nu 10 gram/kg SS per dag, maar Luz mag best 100 gram lichter wegen. Daarnaast schrokt Luz zo ontzettend snel haar brokken op, dat het soms vast blijft zitten in haar keel en dat is heel naar. Ik geef haar nu dus vaak brokken uit de hand, een voor een, maar om dat de rest van haar leven te blijven doen vind ik niet ideaal. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt evt. ook nog de beaphar nature. Die zit er qua prijs een beetje tussenin. Duurder dan hobby first, goedkoper dan supreme / bunny nature / rosewood. Ook graanvrij. 

Maar ook die brok moeten de konijnen wel lekker vinden. Ik heb daar overigens wel kleine zakjes van gemaakt en in de webwinkel staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar de care+ is niet graanvrij. Die ruikt inderdaad wat sterker, naar anijs. Tja, de meningen verschillen een beetje over of ze met harde brokjes nou juist langer doen of niet. Als je het in stukken bijt en doorslikt, hoef je er niet lang op te kauwen 😉 Kwestie van uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ik lees even mee, want ik zit een beetje met hetzelfde. L&L krijgen nu 10 gram/kg SS per dag, maar Luz mag best 100 gram lichter wegen. Daarnaast schrokt Luz zo ontzettend snel haar brokken op, dat het soms vast blijft zitten in haar keel en dat is heel naar. Ik geef haar nu dus vaak brokken uit de hand, een voor een, maar om dat de rest van haar leven te blijven doen vind ik niet ideaal. 

Liz is ook zo'n schrokkerd. Die doet net alsof ze weken niet gegeten heeft. 😄Met Bunny Nature heeft ze daar de kans niet voor. De brokjes zijn daar te groot voor en ze zijn goed hard. Ze moet er echt stukjes afbijten. Ze is best een poosje bezig voordat ze haar 8 gram (2× per dag) op heeft. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei JokeC:

@Evee, de Beaphar care plus is toch ook een goede brok en die brokjes zijn keikard en ruiken aantrekkelijk toch? Misschien dat die kleine schrokop Ukkie daar ook wat langer op moet kauwen?

Liz krijgt het ook voor elkaar om Beaphar snel op te eten. Bunny Nature gaat wel goed. Die brokjes zijn veel groter daar moet ze echt stukjes van af bijten ipv hap-slik- weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Ukkie is wel minstens de helft kleiner dan Liz toch? Dus misschien dat die er wel een mond vol aan heeft? En Fibafirst? Dat zijn vrij harde "stokjes" waar ze stukken vanaf moeten bijten. Is het eigenlijk wel zo essentieel hoe lang ze op biks moeten kauwen voor het afslijten van de kiezen? Het is toch maar een heel klein onderdeel van hun dieet? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind zelf ook dat het kauwen op de brokken echt maar minimaal meespeelt voor het afslijten van de tanden. Vooral op de lange vezels van hooi en stro slijten die.

 

Maar ja, als jouw konijn weinig hooi eet + gebitsproblemen heeft, dan kan het wel een belangrijk punt zijn in een brok. 

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Te veel calcium is op lange termijn en bij konijnen die weinig drinken wel een probleem.

Mijn ervaring is dat van de meeste graanvrije brokken je wat meer moet geven, dus inderdaad ook van de rosewood brok. 

 

Het calcium gehalte in hobby first is 0.9 geloof ik, dat is op het randje. Als je een konijn hebt met klachten zou ik de brok niet aanraden, maar als je een konijn hebt wat brok in beperkte mate krijgt, verder goed hooi eet en voldoende drinkt, dan zou ik mij daar niet zo zorgen over maken. 

Ze eet niet zo best hooi helaas, ze drinkt wel flink veel water. Bakje gaat iedere dag leeg. 

Met de hoeveelheid stoei ik ook nog, als ik minder voer valt Ukkie af en bij deze hoeveelheid eet ze amper hooi. Brownie is veel makkelijker, die eet prima hooi en stopt ook gewoon met brokjes als hij vol zit (zij schrokt maar door, weet niet hoe de opvang erbij kwam dat ze haar een stiekeme eter noemden 😂). Brownie blijft ook keurig op hetzelfde gewicht, wat ik ook voer.

Aan de ene kant denk ik dan dat juist een graanvrije en harde brok moet, zodat ze daar ook nog wat gras via binnenkrijgt en haar tandjes slijt, aan de andere kant als SS meer vult, kan ik misschien iets minder gaan voeren en eet ze hopelijk meer hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik lees even mee, want ik zit een beetje met hetzelfde. L&L krijgen nu 10 gram/kg SS per dag, maar Luz mag best 100 gram lichter wegen. Daarnaast schrokt Luz zo ontzettend snel haar brokken op, dat het soms vast blijft zitten in haar keel en dat is heel naar. Ik geef haar nu dus vaak brokken uit de hand, een voor een, maar om dat de rest van haar leven te blijven doen vind ik niet ideaal. 

Klopt ik voer SS ook uit de hand, de rest in een bakje. Echt niet normaal hoe snel die SS wegwerkt, vraag me af of ze überhaupt kauwt en ze niet gewoon heel doorslikt idd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Evee:

Je hebt evt. ook nog de beaphar nature. Die zit er qua prijs een beetje tussenin. Duurder dan hobby first, goedkoper dan supreme / bunny nature / rosewood. Ook graanvrij. 

Maar ook die brok moeten de konijnen wel lekker vinden. Ik heb daar overigens wel kleine zakjes van gemaakt en in de webwinkel staan. 

Beaphar nature heb ik geprobeerd, omdat je me die toevallig verkeerd doorgestuurd had 😉 vonden ze allebei niet lekker, aten het pas uren later als ze niets anders kregen. Dus dat werd hem niet.. Heb alles wat ze niet lustten aan voer aan opvangen gegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei JokeC:

@Evee, de Beaphar care plus is toch ook een goede brok en die brokjes zijn keikard en ruiken aantrekkelijk toch? Misschien dat die kleine schrokop Ukkie daar ook wat langer op moet kauwen?

De gewone beaphar heb ik ook al geprobeerd, zijn ze net zo dol op als SS, maar ik heb dan weer moeite met de kleurstoffen. En die is ook niet graanvrij. Wel lekker knapperig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Maar Ukkie is wel minstens de helft kleiner dan Liz toch? Dus misschien dat die er wel een mond vol aan heeft? En Fibafirst? Dat zijn vrij harde "stokjes" waar ze stukken vanaf moeten bijten. Is het eigenlijk wel zo essentieel hoe lang ze op biks moeten kauwen voor het afslijten van de kiezen? Het is toch maar een heel klein onderdeel van hun dieet? 

 

Beaphar werkt ze ook nog vrij snel weg hoor, maar niet zo snel als SS, maar heb een beetje moeite met de kleurstoffen. Net even gekeken voor Fibafirst, maar dat vind ik wel erg duur worden.

bedankt voor het meedenken iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er steeds meer naar neigen om bij Hopefarms te blijven en de SS erbij gewoon op te maken. Al is Rosewood meadow ook wel een goed alternatief! Is alleen de vraag of ze dat lusten, aangezien ze naar Beaphar nature niet omkeken... Ik hoop dat je van Rosewood meadow nog eens een proefverpakking van krijgt, dan kan ik dat uittesten.

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .