Xtesstch Geplaatst: 17 maart 2021 Delen Geplaatst: 17 maart 2021 Hallo allemaal, ik heb sins 3 weken 2 konijnen aangeschaft. Na 1 week een beetje schuw te zijn en bang gedrag te vertonen waren ze helemaal op hun gemak. ze kwamen op me schoot zitten, ze aten uit me hand en gingen ook bij me liggen. Ze wilde graag geaait en geknuffeld worden. ik ben 1 week geleden naar de dierenarts geweest voor een inenting om ziektes te voorkomen maar nu willen ze niks meer van me hebben. ik mag ze niet meer aaien, ze komen hun hok amper uit en als ik de kamer in loop rennen ze weg en komen ze er niet meer uit tot ik weg ben. ik dacht dat ze gewoon even moesten bijkomen van de schrik maar ondertussen is het 8 dagen veder en ze willen helemaal niks meer. ik weet niet goed wat ik hieraan kan doen, ik ga in het hok zitten en laat ze snuffelen (zonder bewegingen te maken of ze te aaien) maar ze komen niet meer kijken. normaal als ik ze eten gaf in de ochtend kwamen ze aan rennen en wilde ze geaait worden maar nu gaan ze pas eten als ik de kamer weer uit ben. heeft iemand tips? Want ik heb geen flauw idee wat er mis is gegaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 17 maart 2021 Delen Geplaatst: 17 maart 2021 Hoe groot is het verblijf en hoe is het verblijf ingericht? Hoe oud zijn de konijnen, zijn het jonge konijnen of heb je ze volwassen overgenomen? Zijn het dames? heren? Een koppel (zo ja, is de ram gecastreerd?) Vaak zijn echt jonge konijntjes redelijk weerloos, die laten aaien en op schoot zitten vaak toe omdat ze nog niet de kracht en durf hebben om voor zichzelf op te komen. Maar als ze wat opgroeien en volwassen worden, en in de puberteit komen, dan worden ze pas weerbaar. Een dierenartsbezoek is ook behoorlijk stressvol, vooral omdat ze dan opgetild moeten worden. Voor prooidieren is dat best heel spannend, dus het kan best dat ze een paar dagen even iets afstandelijker zijn daarna. Maar het kan ook zijn dat er iets anders is waarvan ze geschrokken zijn (roofdier bij de ren?) Zorg dat het verblijf ruim genoeg is (4 vierkante meter is aan te raden voor een koppel, dus 2x2 meter of 1x4 meter), veilig is en genoeg schuilplekken heeft. Ga op je gemak bij de konijnen zitten op de grond, neem wat lekkers mee, en blijf proberen. Om konijnen tam te maken moet je veel geduld hebben, dat is niet in een paar dagen gedaan. Hier staat ook veel uitleg over tam maken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Punky punk Geplaatst: 17 maart 2021 Delen Geplaatst: 17 maart 2021 Als ik het goed begrijp doe je dat al, maar laat de konijnen naar jou komen en niet andersom. Eens ze naar jou zijn gekomen laat je ze gewoon lekker snuffelen, niet meteen aaien. En zoals @Evee al zei, een konijn tam laken duurt erg lang. Ik zou ze ook niet oppakken (misschien deed je dat niet) want konijnen zijn prooidieren, als ze in het wild worden opgepakt betekent dat hun dood. Konijntjes blijven liever met vier pootjes op de grond staan. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Xtesstch Geplaatst: 17 maart 2021 Auteur Delen Geplaatst: 17 maart 2021 Het zijn 2 jonge vrouwtjes van ongeveer 8 welen oud. ze staan binnen en hebben een hele kamer van 18 vierkante meter waar ze hun gang kunnen gaan. ze hebben een hok en een ren maar ze mogen er ook uit als wij thuis zijn. ik heb ze inderdaad nog niet opgepakt omdat ik ze eerst wil laten wennen maar misschien alsnog de schrik van de dierenarts. ik hoop dat ze snel bijdraaien, bedankt voor de tips! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 17 maart 2021 Delen Geplaatst: 17 maart 2021 8 weken oud en je hebt ze 3 weken? Dan zijn ze te vroeg bij de moeder weg gegaan.... 😥 En ik hoop dat je weet dat twee dames vaak niet goed gaat samen. Nou scheelt veel ruimte wel. Maar je hebt straks twee flink puberende meiden die je wel goed in de gaten moet houden en echt moet hopen dat de karakters blijven matchen. Ik raad je aan je er wel over na te denken wat je doet als ze niet meer samen kunnen. Nog wat linkjes met aanvullende informatie voor de beginnende konijnenbaasjes: https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen Wat als ze niet meer samen kunnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 17 maart 2021 Delen Geplaatst: 17 maart 2021 Wat erg dat je zo beduveld bent door de fokker die babykonijntjes die nog bij hun moeder hadden moeten blijven aan je verkocht heeft en dan ook nog van hetzelfde geslacht. Doe maar erg voorzichtig en geduldig met die ukkepukkies en stel alsjeblieft hier alle vragen die je hebt, zodat je zo goed mogelijk geïnformeerd en geadviseerd kan worden. Hopelijk blijven de dames elkaar leuk vinden als ze hun karakters gaan ontwikkelen, anders zit je echt met een groot probleem. Succes. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten