Ga naar inhoud

Geef ik wel de juiste voeding?


Punky punk

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Punky is 1 jaar en 3 maanden. Ik geef hem al heel zijn leven de Aveve basic pellet. Omdat ik stapje voor stapje aan het bijleren ben over konijnen en me elke maand in iets verdiep, dacht ik me deze maand eens te verdiepen in voeding. Nu heb ik gelezen dat je echte 'merkvoeding' , zoals Science Selective of Versele Laga, moet geven en dat je het dan pas een goede brok mag noemen. Ik wil natuurlijk het beste voor Punky en als daar dan duurder eten bij hoort is dat zo. Ben ik juist bezig of moet ik van brok veranderen? Zoja, welke dan?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in de BunnyBunch winkel brokjes vinden die allemaal goed zijn dus om een idee te krijgen, kun je daar even kijken. 

 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer-droogvoer/

 

Goed idee trouwens om je elke maand in een onderwerp te verdiepen. 👍 Handig voor als Punky met zijn nieuwe verloofde thuiskomt om dan meteen al de brokjes te voeren die je graag wil blijven geven. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote probleem bij de meeste soorten konijnenvoer, is dat er allerlei goedkope opvulmiddelen in zitten, die slecht kunnen zijn voor konijnen, zoals dierlijke producten. Soms kom je ook tegen dat er anti-coccidiosemiddel in zitten, wat je ook beter niet op lange termijn aan je konijnen kunt geven.

 

Dit is een heel behulpzaam artikel als je wil uitzoeken of je voer voldoet aan de behoeften van je konijn: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

Maar ik gok, zeker omdat er ook weinig over de samenstelling te vinden is op internet, dat je waarschijnlijk beter over kunt stappen. Een merk goed voer is waarschijnlijk wat duurder per zak, maar je zult er waarschijnlijk minder van nodig hebben dan de 20 gram die voor de meeste goedkopere voersoorten nodig is.

Ik heb zelf gekozen voor science selective, omdat het gewoon overal te verkrijgen is en er ook vaak aanbiedingen voor zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Marjoleink:

Kun je een foto plaatsen van de ingrediënten? Op internet kan ik er niks over vinden. 

Al het voer in de webwinkel is goed, maar als Bunnybunch het niet verkoopt is het niet per definitie slecht. Maar afgaand op de prijs heb ik er wel een beetje twijfels over.

Wil ik zeker doen! Mag dat ook morgen? Ben van plan m te gaan slapen. Ben heeeeeeel moe!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer goede konijnenvoeders hoor! Maar er zijn ook heel veel slechte. De echte goedkope voeders zoals die in de supermarkt liggen en tuincentrum huismerk enz. zijn meestal niet echt goed. Er zitten soms echt hele ongezonde en gekke dingen in, zoals dierlijke vetten of anti-coccidiose middel. Daar moet je wel goed op letten. Hier staat uitleg over het lezen van een etiket en waar je op moet letten bij de ingrediënten en samenstelling: https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

Maar als je een foto van de samenstelling plaatst, kunnen we met je mee kijken 😉 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago zei Punky punk:

Ik wil natuurlijk het beste voor Punky en als daar dan duurder eten bij hoort is dat zo. 

 

Ik persoonlijk geef science selective omdat ik me daar gewoon wat prettiger bij voel. 

Wel heb ik gekozen voor een zak van 10 kilo. (gehaald bij een bouwmarkt voor afgerond 36 euro). 

Omdat het gelijk zo'n grote zak is, ben ik in verhouding niet echt meer kwijt dan wanneer je kleinere zakken van een ander (eventueel 'minder') merk koopt. 

Daarnaast doe ik er ook ontzettend lang mee, dus hoef ik hoef niet om de zoveel tijd weer een nieuw 1kg zak te halen. De grote zak staat opgeslagen en heb een afgesloten bak gevuld met ong 2 kilo. Zo hoef ik ook niet steeds met die zak te sjouwen. 

Dit kan natuurlijk met meerdere merken! 

 

aangepast door Dorusjedot
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dorusjedot hoe lang doe je er mee? In verband met smaakverlies, kwaliteitsverlies en verlies in voedingswaarde (vitamines) is het aan te raden om een formaat zak te kiezen waar je maximaal ongeveer 3 maanden mee doet.

 

Dat komt niet op de dag, maar voor 2 kleine konijnen een 10 kg verpakking kiezen en daar een half jaar of nog langer mee doen, zou ik zelf niet voor kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

@Dorusjedot hoe lang doe je er mee? In verband met smaakverlies, kwaliteitsverlies en verlies in voedingswaarde (vitamines) is het aan te raden om een formaat zak te kiezen waar je maximaal ongeveer 3 maanden mee doet.

 

Dat komt niet op de dag, maar voor 2 kleine konijnen een 10 kg verpakking kiezen en daar een half jaar of nog langer mee doen, zou ik zelf niet voor kiezen. 

Oei, de zak die ik momenteel gebruik is tot 27/05/2022 goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel gram per kilo lichaamsgewicht geef je hiervan Punky? Over het algemeen ziet het er goed uit, geen gekke dingen zoals dierlijke producten of anti-coccidiosemiddel, en er zitten ook genoeg vezels in. Er zit wel erg veel calcium in, dat zou onder de 0.8% moeten zitten. Dit zou op lange termijn kunnen lijden tot blaas- of nierproblemen, zeker als je het bijv. onbeperkt zou voeren, maar ik verwacht niet dat je dat doet.

 

Je zou een keer kunnen uitrekenen hoeveel het zou schelen in prijs. Neem dan voor het rekenvoorbeeld 15gr science selective en kijk hoe veel je kwijt zou zijn voor drie maanden. Doe daarna hetzelfde met het voer wat je nu geeft in de hoeveelheid die je nu geeft, en kijk hoeveel het verschil is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Punky punk:

Oei, de zak die ik momenteel gebruik is tot 27/05/2022 goed.

 

Een pak koeken kan ook een jaar houdbaar zijn, maar als je het open maakt, dan wordt het toch weeïg. Je moet het dan toch binnen een korte tijd opmaken. De houdbaarheid op een verpakking, is hoe lang de zak als hij dicht blijft houdbaar is. Als je iets open maakt (ook bij producten voor mensen!) dan is er ook een "gebruiken binnen .. termijn" houdbaarheid. Voor een tube zonnebrandcreme of shampoo is dat vaak 12 maanden. Voor een pak sap of melk is dat enkele dagen. De manier waarop je iets bewaart speelt ook een grote rol hoor, zo blijven koekjes in een koektrommel langer houdbaar, en melk in de koelkast. Per product kan het bewaaradvies verschillen.

 

Dus een product kan slecht worden, ook als de houdbaarheid nog wel goed is, omdat het geopend is. Als brokken met lucht en licht in aanraking komen, begint de smaak en kwaliteit te minderen. Dan is het dus wel aan te raden het niet nog een jaar door te blijven voeren. Ik kan mij zo voorstellen dat niet al te kieskeurige konijnen het best nog wel eten, maar dat het dan smaakt alsof ze op karton knabbelen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tarwe = graan
Luzerne
Grasmeel
Gerst = graan
Zonnebloemzaadschroot
Palmpitschilfers (is niet zo goed voor het milieu)
Bietenpulp (kan rode urine geven!)
Haverschillen = graan
Rietmelasse = suiker
Mais
Tarwe = graan
Lijnzaadschilfers
Calciumcarbonaat 
Natriumchloride
Sojaolie


Ik heb slechtere brokken gezien, maar zeker ook betere. Eigenlijk het enige goede uit dit lijstje zijn de luzerne en grasmeel. Hoewel grasmeel zo bewerkt is, dat dat ook niet super is, en luzerne ook best eiwitrijk is. Maar goed, dat zijn in ieder geval nog wel grassen. De rest is vooral granen. Als ik dit label zo lees, en eenoptelsommetje maak van alles wat een graansoort is vermoed ik dat 80% van je brok zo een beetje graan is. En dat is niet goed voor de darmflora. Als je deze brok geeft is het wel mega mega mega belangrijk dat je een goede gevarieerde hooi-eter hebt. 

 

Wat betreft de analyse valt vooral het calcium gehalte op. 1% calcium is wel echt aan de hoge kant. Dit kan problemen geven met de urinewegen op de lange termijn. De calcium-fosfor verhouding is overigens wel prima. En het vezelgehalte is laag (15.5%), maar wel binnen wat "mag". En voor mijn gevoel zijn het wel behoorlijk veel toevoegingsmiddelen, maar dat kan natuurlijk verklaren, als de samenstelling zelf niet echt goed is, moet je de analyse ergens mee recht breien. In dit geval hebben ze dat dus met de toevoegingsmiddelen gedaan. 

 

Ik vermoed wel dat dit een brok is die niet echt lekker op de darmen werkt, je moet wel echt heel goed opletten dat er goed hooi bij gegeten word, anders heb je straks een konijn met chronische diarree.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei mammafelina:

Ik doe 4 maanden met een zak van 5 kilo. Fluffy en Pip eten het goed tot aan het laatste kruimeltje uit de zak, dus voor mij werkt dit prima.

Een zak van 10 kilo zou hier ook veel te lang open staan.

Wij ook inderdaad, ik bewaar het wel in een luchtdichte voerton en heb daarnaast een blik die ik eens per 1 a 2 weken vul vanuit de voerton. We hebben de voerton gekocht tegen muizen, maar denk dat het voer zo ook langer houdbaar blijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .