Ga naar inhoud

Vies oogje en neusje


BunnyBugs

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op deze groep en heb meteen een vraag.

Al jarenlang heb ik konijnen en ik heb 1 keer eerder een vergelijkbaar probleem gehad en nu wil ik het graag voorleggen aan liefhebbers.

De vorige keer dat mijn konijn verkouden was heb ik haar injecties gegeven en er alles aan gedaan om haar beter te maken maar ze is uiteindelijk toch overleden, dit is jaren geleden en toen heb ik me voorgenomen om niet meer zo lang door te tobben met een ziek konijn omdat ze zo kwetsbaar zijn.

Nu heeft mijn konijntje weer een ontstoken oog en wat snot bij haar neus. Ze is levendig, eet en drinkt goed maar ik vind het er erg pijnlijk uitzien.

Ik ben al naar de dierenarts geweest een half jaar geleden en toen heb ik medicijnen gekregen en toen is ze beter geworden maar binnen 4 maanden was het weer hetzelfde en nu wilde ik het even aankijken maar ik weet niet goed wat ik ermee moet.

Wie heeft hier ervaring mee?

Het kostte me de vorige keer 70 euro en het advies van de dierenarts is nu weer langskomen en dan antibiotica. 

Als ik weet dat het daarmee over is dan wil ik dat voor het beestje doen maar ik ben bang dat ik over een paar maanden weer hetzelfde probleem heb.

Iemand ervaring??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi BunnyBugs! Welkom op BunnyBunch! 

 

Als je konijn een ontstoken ook heeft en de dierenarts adviseert langskomen, zou ik daar in de eerste instantie gewoon langs gaan. Niet ieder konijn is hetzelfde, dus het hoeft niet gelijk opnieuw een slechte afloop te betekenen. 
Daarnaast kun je gelijk je zorgen en vraag kwijt bij de dierenarts. Misschien dat er gekeken kan worden naar eventueel andere redenen waardoor ze dit opnieuw heeft? Bijvoorbeeld het soort bodembedekking wat je gebruikt? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou met deze klachten en het advies zeker langs de dierenarts gaan. Van te voren krijg je nooit geen garanties of het helpt of niet. 

Dit zijn ook de kosten niet het begint pas aan te tikken bij vervolg onderzoeken. En dan nog heb je de verantwoording voor je konijn. 

Een andere optie is er niet je zegt zelf dat het er pijnlijk uit ziet. Hoe langer je wacht hoe meer problemen het geeft. Dat is niet eerlijk tegenover je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eigenaar ben je verplicht met een ziek dier naar de dierenarts te gaan. Dat is dus de enige juiste optie. Konijnen zijn inderdaad kwetsbaar, dat wist je en je hebt besloten toch weer een konijn te nemen. Niet lang tobben betekent voor mij dat je sneller kiest voor inslapen, niet dat een ziek dier niet naar de dierenarts gaat. Los van de kansen dat je konijn hier na 1 kuurtje van geneest, want dat weet niemand, kun je je konijn niet laten lijden. Gauw naar de dierenarts dus!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Eefje:

Als eigenaar ben je verplicht met een ziek dier naar de dierenarts te gaan. Dat is dus de enige juiste optie. Konijnen zijn inderdaad kwetsbaar, dat wist je en je hebt besloten toch weer een konijn te nemen. Niet lang tobben betekent voor mij dat je sneller kiest voor inslapen, niet dat een ziek dier niet naar de dierenarts gaat. Los van de kansen dat je konijn hier na 1 kuurtje van geneest, want dat weet niemand, kun je je konijn niet laten lijden. Gauw naar de dierenarts dus!

Ik ben zeker met haar naar de dierenarts geweest en ze heeft medicatie gehad maar na vier maanden kwamen de klachten weer terug en het wordt weer erger dus ik wilde graag weten of dit een veel voorkomend probleem is dat dan telkens terugkeert. Ik wil hara niet zomaar laten inslapen maar elke keer 70,00 kan ik helaas niet betalen. Soms verandert iemand financiële situatie helaas en dan wil ik toch het beste voor mijn dier zonder daarover verantwoording te hoeven afleggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago zei Eefje:

Als eigenaar ben je verplicht met een ziek dier naar de dierenarts te gaan. Dat is dus de enige juiste optie. Konijnen zijn inderdaad kwetsbaar, dat wist je en je hebt besloten toch weer een konijn te nemen. Niet lang tobben betekent voor mij dat je sneller kiest voor inslapen, niet dat een ziek dier niet naar de dierenarts gaat. Los van de kansen dat je konijn hier na 1 kuurtje van geneest, want dat weet niemand, kun je je konijn niet laten lijden. Gauw naar de dierenarts dus!

Als je goed had gelezen dan zie je dat ik zeker met haar bij de dierenarts ben geweest. Ik kan het alleen niet betalen om elk half jaar 70,00 te betalen en wat voor leven heeft ze dan als dit een veelvoorkomend probleem is dat telkens terugkeert dus ik wilde graag ervaringen horen en geen meningen over hoe ik voor mijn dieren zorg. soms verandert iemands financiële situatie helaas. Mijn konijnen  zijn een super leuk koppeltje dus ik hoopte op ervaringsverhalen 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago zei Mira11:

Ik zou met deze klachten en het advies zeker langs de dierenarts gaan. Van te voren krijg je nooit geen garanties of het helpt of niet. 

Dit zijn ook de kosten niet het begint pas aan te tikken bij vervolg onderzoeken. En dan nog heb je de verantwoording voor je konijn. 

Een andere optie is er niet je zegt zelf dat het er pijnlijk uit ziet. Hoe langer je wacht hoe meer problemen het geeft. Dat is niet eerlijk tegenover je konijn.

Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en dat kostte 70,00 incl medicijnen en ik vind dat persoonlijk veel geld en zeker als dit telkens terugkeert. Ik wil het beste voor haar en dus graag weten of dit probleem vaker terugkeert vanuit ervaringen van anderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee konijnen met chronisch snot gehad. Dat heeft bij beide vele dierenarts bezoeken gekost. Uiteindelijk zijn ze er allebei aan overleden, maar door de behandelingen hebben ze allebei nog twee jaar een leuk en fijn leven gehad, tot de klachten te erg werden en niet meer te bestrijden waren. Of jouw konijn hetzelfde heeft kan ik niet bepalen. Het kan wel. Het zou bijvoorbeeld ook een tandprobleem kunnen zijn wat de klachten veroorzaakt. Ook in dat geval is er een kans dat je met 1 goede behandeling en een goed voerregime klaar bent, maar het kan ook een terugkerend probleem zijn waar je konijn regelmatig aan behandeld moet worden. Wij kunnen vanaf een forum niet de juiste diagnose stellen, dat kan alleen een goede dierenarts. Vaak loont het om 1 heel goed en duur consult te betalen bij een hele goede dierenarts die meteen alles onderzoekt. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei BunnyBugs:

Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en dat kostte 70,00 incl medicijnen en ik vind dat persoonlijk veel geld en zeker als dit telkens terugkeert. Ik wil het beste voor haar en dus graag weten of dit probleem vaker terugkeert vanuit ervaringen van anderen

€70,- is voor mij ook veel geld. Maar voor dierenarts kosten is dit niet veel. Die kunnen echt heel snel oplopen. 

Zelf heb ik een spaarpotje voor zulke kosten. Als je wacht heb je kans dat de kosten nog veel hoger worden. Als de dierenarts aangeeft dat een bezoek nodig is dan vind ik het geen goed idee om niet te gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vorige jaar bijna 1000 euro kwijt aan dierenartskosten. Dat is niet leuk, maar je weet als je dieren hebt dat het erbij kan horen.

En ook ik vind dat je een konijn niet onnodig moet laten lijden. Ik had ook met de dierenarts afgesproken dat als hij het niet zag zitten we niet zouden behandelen. Maar voor mij staat die discussie los van het kostenplaatje.

 

Mijn advies is ook toch naar een goede konijnkundige dierenarts gaan, en bespreken wat de vooruitzichten zijn. Wie weet is het nu simpel op te lossen, en straks niet meer, of veel moeilijker.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een ziek konijn ben je al snel 75-150 euro kwijt bij de dierenarts, en dan hoeft er nog niet eens iets heel geks of bijzonders te zijn. Daarom is het advies ook om een spaarbuffer aan te leggen, zorg dat je ongeveer 500 euro op een spaarrekening hebt staan voor de medische kosten van je koppeltje konijnen, en vul dat bedrag aan als je er van opgenomen hebt (bijv. voor de vaccinaties). Konijnen zijn kwetsbare dieren, en medische zorg kost geld.

 

Een verzekering voor je konijn afsluiten is ook een optie, als je bijv. niet makkelijk kan sparen, maar uiteindelijk ben je daarmee duurder uit, plus dat veel dingen die wel veel voorkomen bij konijnen, niet onder de verzekering vallen. 

 

Een dier de nodige medische zorg ontzeggen is in mijn ogen geen optie, als je de dierenarts niet kan betalen, dan vind ik persoonlijk dat je geen dieren moet nemen. Jij kiest het dier, het dier heeft daar geen stem in. Maar jij bent dus ook (wettelijk zelfs!) verantwoordelijk voor de zorg, dus ook voor de bijbehorende rekeningen.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al meermaals aangegeven, dieren kosten nu eenmaal geld, naar de dierenarts gaan is een verplichting die je bent aangegaan..

 

Natuurlijk kun je dit wel voorleggen bij de da en wellicht zijn er dingen die je preventief kan doen, dus voorkomen dat de klachten terug komen. Denk aan stoffige bodembedekking of tocht.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-3-2021 at 12:02 zei Rifca:

Zoals al meermaals aangegeven, dieren kosten nu eenmaal geld, naar de dierenarts gaan is een verplichting die je bent aangegaan..

 

Natuurlijk kun je dit wel voorleggen bij de da en wellicht zijn er dingen die je preventief kan doen, dus voorkomen dat de klachten terug komen. Denk aan stoffige bodembedekking of tocht.

 

 

Ik heb al 20 jaar konijnen dus daar heb ik inderdaad al naar gekeken en een nieuw hok gekocht. 

Ze lopen in een grote ren en zijn niet tam maar het zijn gewoon leuke beestjes om naar te kijken.

Ik zorg verder goed voor ze hoor maar hoopte op ervaringsverhalen. Ik ga een afspraak met een andere dierenarts maken

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, gelukkig dat er een diagnose gesteld is! Sterkte met Bugs, hopelijk knapt ze snel op. Had je onderstaande informatie al gelezen? 

 

Syfilis: Bacterie, onder andere overgebracht tijdens dekken. Het is overdraagbaar tijdens geslachtsgemeenschap, of via stro en voedsters geven het door aan de jongen. Dieren hebben blaasjes op geslachtsdelen, bek, ogen, neus. Later korstjes, zowel rammen als voedsters kunnen dit krijgen. De symptomen bij deze ziekte zijn: gezwollen geslachtsopening, soms ook rood, zweertjes rondom anus en voorpoten, korsten op oogleden, lippen en snuit. De behandeling van deze ziekte bestaat uit goed ontsmetten van de omgeving, het dier in quarantaine plaatsen (afzonderen van andere konijnen) en een penicillinekuur. Let wel goed op dat je dierenarts een kuur geeft die veilig is voor konijnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zal even een update geven voor degenen die dat willen.

Helaas heb ik Bugs gisteren toch in moeten laten slapen. 

Dat is waar ik al die tijd al bang voor was.. Mijn ervaring met zieke konijnen zijn helaas niet goed.

Zo vaak naar de dierenarts en alsnog haar in laten slapen maar nu heb ik in ieder geval wel alles voor haar gedaan voor mijn gevoel.

Deze keer was de dierenarts, weer een andere, heel realistisch. Hij dacht toch niet aan syfilis maar weer een chronische verkoudheid waarbij haar traanbuis verstopt zat en iets dat haar tanden daar doorgroeien ofzo?

Zijn advies was toch inslapen omdat dit zoals ik al verwachte een terugkerend probleem zou worden en het beestje alleen maar ellende zou hebben telkens.

Nu zit mijn andere heel zielig alleen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neeee, wat vreselijk, sorry, dat ik net even te vroeg/laat was met lezen/vragen. Heel veel sterkte met het missen van je moppie. Je hebt alles gedaan wat mogelijk was en als het beste is om verder lijden te voorkomen dan is dat de juiste verdrietige keuze geweest. 

 

En dan moet je ook nog aan je treurende andere konijn denken.....sterkte!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .