Ga naar inhoud

Hoeveelheid hooi


mammafelina

Aanbevolen berichten

Ik vind dat Fluffy en Pip beter hooi zijn gaan eten sinds ik hun eet schema heb aangepast.

 

Alleen hoe weet ik nu of het genoeg is wat ze eten. Ik weet dat volgens de richtlijn 80% van hun dagelijkse voeding hooi zou moeten zijn. Maar hoeveel is dat nu precies?

 

Ik heb 11 dagen geleden 2,5 kilo hooi gekocht, gister heb ik het laatste pak van 500 gram opengemaakt.

Dat betekent dat ze in 10 dagen 2 kilo hooi hebben gegeten. Dat komt neer op 200 gram per dag voor 2 konijnen van 2,1 en 1,7 kilo.

Is dit dan goed of niet?

 

Naast hooi krijgen ze 1x per dag 40 gram biks (ss en care +) en 1x per dag ongeveer 200 gram groenten.

 

Soms krijgen ze nog wel eens een hooi koekje, maar dat is niet iedere dag.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongeveer hun eigen formaat in los hooi per dag. als je dus naast je konijn een hoop hooi zou neerleggen ter grote van het konijn, dan is dat voor dat konijn de dagelijkse hoeveelheid. Je kan het ook gaan afwegen, maar dat is ook best lastig en het ene hooi weegt meer dan het andere 😉 

 

Stel je hebt een konijn van 1 kg. Als je dat konijn 10 gram brok geeft, en dat is 5% van de dagelijkse voeding, dan zou je dus 140-160 gram hooi per dag moeten geven (70-80%). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In grammen vind ik het wel lastig hoor, daar kom ik precies ook niet aan, aan die verhoudingen. Met wat jij opgeeft aan hoeveelheden kom ik zo snel op dit (ik heb geen reken-talent en ben moe, dus verbeter het gerust als ik het mis heb).

 

40 gram biks = 5 % 

80 gram groenvoer = 10 %

40 gram knaaghout / kruiden  = 5%

640 gram hooi = 80%

 

Dat is dus ruim zo een pak per dag 😂

Zelf vind ik de "als ze ongeveer hun eigen formaat in los hooi eten" richtlijn fijner en realistischer. 

Plus dat er ook overlap zit in de groepen. Als jij gras en grassige kruiden als groenvoer geeft, dan is dat ook een vervanging van hooi. Sommige kruiden zijn ook gewoon gedroogde grassen, of mixen die grassen bevatten. Dat gaat ook weer van het hooi af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

In grammen vind ik het wel lastig hoor, daar kom ik precies ook niet aan, aan die verhoudingen. Met wat jij opgeeft aan hoeveelheden kom ik zo snel op dit (ik heb geen reken-talent en ben moe, dus verbeter het gerust als ik het mis heb).

 

40 gram biks = 5 % 

80 gram groenvoer = 10 %

40 gram knaaghout / kruiden  = 5%

640 gram hooi = 80%

Ik ben ook geen reken wonder, was ook mijn enige onvoldoende op mijn cijferlijst laatst en telde gelukkig niet mee 😊

 

Ik weet wel dat ze lang geen 640 gram hooi per dag eten, maar aan die richtlijn van hun eigen formaat in los hooi per dag komen ze aardig.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .